Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43B16 nesteet sekaisin kansipahvin vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tatsga
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 436
    • Vantaa

    M43B16 nesteet sekaisin kansipahvin vaihdon jälkeen

    Teinpäs kansirempan tuollaiseen 316g M43:seen. Alunperin oli ongelmana pakokaasujen pääsy jäähdytysjärjestelmään ja veden pääsy öljyn sekaan=huohotusjärjestelmä täynnä mömmöä. Hattu pois ja näki, että kansipahvi oli mennyt takapäädystä huonoks vesikanavien ja sylinterin välistä. Noh kansi tammerdieseliin hiottavaks ja koeponnisttevaks. Kone kasaan uusilla tiivisteillä(febi) ja kulutusosilla(lisäks jakopää). Uusin kaikki tiivisteet ja kasasin silikonin kanssa. Huolellisen kasauksen jälkeen kone käyntiin ja oikeestaan heti ku alko vesi kiertää, niin alko tulee öljyä ilmaussuppiloon(pari cm lämpimäks käytön aikana). Auto lähti käyntiin helposti(aikasemmin kävi kolmella hetken aikaa) ja kävi tasaisesti. Suppiloon ei työntänyt pakokaasua, ainoastaan öljykuplia. Ilmausruuvista tulee pelkkää ruskeeta eli oletuksena vedet aivan öljyssä. Kannessa näkyy et öljyt on valkoset. Lasken nesteet pihalle seuraavaks.

    Ehdotuksia et mikä vittu meni vikaan? Tuntuu et öljyt ja vedet menee ihan huolella sekaisin, kun parissa minsassa on kone täynnä mömmöä. Aikasemmin tuolla on ajettu arkiajoa ilman et on nesteet ollut tuommoiset. Varmaan kansi ekaks irti ja ihmettelemään näkyykö mitään paljastavaa?
    E30 "318is 8v" touring

    E30 325cid 5.3 LS-V8
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    No ennenkuin purat mitään niin ootko varma että ei ole kyse vain konetta auottaessa sotkeentuneista nesteistä? Desi jäähdytyskanaviin kantta irroittaessa lirahtanutta öljyä tekee maailmanlopun paskan paisariin ja kannen valkoiseksi menemiseen ei tarvii kuin tipan vetta öljyjen sekaan.
    Last edited by naukkis; 09-11-2014, 20:52.

    Comment

    • Tatsga
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 436
      • Vantaa

      #3
      Öljyt oli kauttaaltaan kinuskia/maitokahvia, et kyl toi vuos ihan huolella. Kannen sain äsken irti ja näyttäis siltä, että kansipahvi ei ole pitänyt toivotulla tavalla. Pitänee yrittää saada jostain +.3 pahvi siihen. Joutuu koneen huuhtelee sekä öljy et jäähdytysjärjestelmän puolelta. Jäähdytysnesteet liukasti lattian yhtä hyvin ku öljy ja joka kanavassa näkyy öljymujua.
      E30 "318is 8v" touring

      E30 325cid 5.3 LS-V8

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Vika ei kyllä ole kannentiivisteessä vaan jossain muualla, syytä löytää varsinainen vika ennen uutta kasaamista.

        Comment

        • Tatsga
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 436
          • Vantaa

          #5
          Tiivisteessä tuskin olikaan vikaa vaan siinä, ettei kansi kiristynyt kunnolla. Vesipumpun kanavasta ei ollut vuotanut. Hieman epäilen tuota toista ohjaustappia et se olis jäänyt kanittamaan tuohon kannen reikään. Edellistä tappia joutu irrottamaan sen verran väkivaltaisesti, että reiässä on jälkiä siitä. Pitänee siistiä kevyesti snurralla sitä. Kansipahvin reikä mennyt "kolmioks" tuon tapin kohdalta ja toisen tapin kohdalta soikeeks. Pitää myös aloittaa kiristäminen noista kahdesta ohjuritappi pultista, et vetäis mahdollisimman suoraan kiinni.

          Tänään hakee motonetistä uus pahvi, pultit, 5l motoxin halvinta kuraa, 5l vähän parempaa motoxia, uus suti ja stp:n motor ja cooling flushia. Uudet castrolit voi heittää sit parin viikon ajon jälkeen, jos ei oo sotkenut nesteitä keskenään.
          E30 "318is 8v" touring

          E30 325cid 5.3 LS-V8

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Tatsga View Post
            Kansipahvin reikä mennyt "kolmioks" tuon tapin kohdalta ja toisen tapin kohdalta soikeeks. .
            Ne tapit tuskin jää kanittamaan. Tuo ohjainreikien muotoutuminen yleensä tulee siitä että kannentiiviste on väärinpäin(ohjaintapin reiät on suuremmat ja osuvat kohdille kun tiiviste on oikeinpäin), ootko varma ettei ollut?

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Voipi olla vaan se tiiviste mennut kantta paikalleen laskiessa vähän pois paikaltaan eikä ole huomattu ennen kiristystä :think
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • Tatsga
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 436
                • Vantaa

                #8
                Todennäköisin syy ekan yrittämän feiliin oli se ohjuritappi. Siistin tapin reiän kannesta, niin nyt oikein imas kannen pohjaan asti ilman mitään väkivaltaa(viimeks joutu hieman naputtelee kumivasaralla). Öljyt putsaantu kyl helposti mut vesien kaa saa vekslaa varmaan miljoona kertaa, et saa loputkin majoneesit pois järjestelmästä... Kansipahvin reikien muoto on ilmeisesti suunniteltu ominaisuus ku eri merkkises pahvis olis uutena samanlailla toinen reikä soikee ja toinen kolmio.
                E30 "318is 8v" touring

                E30 325cid 5.3 LS-V8

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Tatsga View Post
                  Todennäköisin syy ekan yrittämän feiliin oli se ohjuritappi. Siistin tapin reiän kannesta, niin nyt oikein imas kannen pohjaan asti ilman mitään väkivaltaa(viimeks joutu hieman naputtelee kumivasaralla). Öljyt putsaantu kyl helposti mut vesien kaa saa vekslaa varmaan miljoona kertaa, et saa loputkin majoneesit pois järjestelmästä... Kansipahvin reikien muoto on ilmeisesti suunniteltu ominaisuus ku eri merkkises pahvis olis uutena samanlailla toinen reikä soikee ja toinen kolmio.
                  Nyt vain jos on pultit vedetty momenttiin ja ohjuri on jäänyt kantamaan, niin ihme jos kansi ei ole kiero?

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Nyt vain jos on pultit vedetty momenttiin ja ohjuri on jäänyt kantamaan, niin ihme jos kansi ei ole kiero?
                    No varmasti olisi jos se olisi kannentiivisteen vuotamisen syy. Ihan helpolla en usko että ohjuri jää kantamaan, se on ohutta peltiä ja sen läpi menee 10-kertaa paksumpi teräspultti joka vedetään niin kovaan kiinni kuin pultti kestää, ohjurin ollessa liian pitkä se vain uppoaa kannen alumiiniin. Ainoa miten tuo ohjuri voi aiheuttaa kannentiivisteen vuotamisen on että se kiilautuu kannen ja lohkon väliin ja sellaisen tapahduttua sen pitäisi kyllä selvitä helposti kannen aukaisun jälkeen.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎