Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti ongelma X5 E53 2004

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuhaE53
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 12
    • Helsinki

    Automaatti ongelma X5 E53 2004

    100tkm ajetussa X5:ssa on erikoinen automaattivaihteiston ongelma, jota ei muutamasta korjausyrityksestä huolimatta olla saatu kuntoon. Kyseessähän on ZF:n 6 vaihteinen laatikko.

    Oireina luistaminen 5-vaihteella ja kickdownissa kovat vaihdot alaspäin sekä pysähdyttäessä nykäisy.

    Tähän mennessä tehty seuraavaa: Mekatroniikka käyty läpi kahteen kertaan, zip kit asennettu. Laatikko purettu täysin ja käyty mekaaniset osat läpi. Näyttää lähes uudenveroiselta sisuskalut, mitään merkkejä sellaisesta ei ole löytynyt, mikä selittäisi luiston. Laatikkoon vaihdettiin myös kaikki tiivisteet. Asiantuntevan asentajan mukaan turbiinin ei pitäisi olla viallinen, koska ongelma esiintyy vain yhdellä vaihteella.

    Tilanne on kuitenkin yllämainituilla operaatiolla parantunut jonkin verran lähtötilanteeseen verrattuna, mutta ongelma ei ole kuitenkaan lopullisesti korjaantunut. Nyt ns. normaaliajo tuntuu jo ihan ok:lta, mutta tietynlaisella kovemmassa kiihdytyksessä ja kick downissa tietyssä nopeudessa on edelleen ongelmia.

    Olisiko ideioita, mihin pitäisi nyt katseet suunnata? Mekatroniikkaan liittyvää elektroniikka "boksia" epäillään yhtenä mahdollisuutena, kun muut rupeaa olemaan läpikäytyjä..

    Ideoita ja kommentteja otetaan kiitollisena vastaan.
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Rengaskoot?
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • JuhaE53
      Newbiemmer
      • Jul 2014
      • 12
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      Rengaskoot?
      En ihan ymmärtänyt..

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8257
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Niin että minkä kokoiset renkaat siinä on alla? Leveys, profiili ja tuumakoko?

        On nimittäin yleistä että "automaattilaatikon murheet" johtuu väärän kokoisista renkaista.
        Last edited by peto2; 29-11-2014, 21:43.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • JuhaE53
          Newbiemmer
          • Jul 2014
          • 12
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          Niin että minkä kokoiset renkaat siinä on alla? Leveys, profiili ja tuumakoko?

          On nimittäin yleistä että "automaattilaatikon murheet" johtuu väärän kokoisista renkaista.
          Nyt on alla ihan vakiorenkaat 235/ 65 17. Ne laitettiin alle vasta hetki sitten kun viimeisin korjaus tehtiin. Kesärenkaina runflat 255/55 18. Se ei toki ole alkuperäinen rengastus.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8257
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by JuhaE53 View Post
            Nyt on alla ihan vakiorenkaat 235/ 65 17. Ne laitettiin alle vasta hetki sitten kun viimeisin korjaus tehtiin. Kesärenkaina runflat 255/55 18. Se ei toki ole alkuperäinen rengastus.
            Molemmat pyörät ovat oikean kokoiset joten tämä renkaskoko arvaus oli tällä kertaa tyhjä arpa.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9990
              • KVLA

              #7
              Jos sinne laatikkoon/autoon vaan ajaisi viimeisimmän päivitetyn softan ja nollaisi laatikon adpt...arvot?Tosin tuo ei ole merkkiliikkeessä mitään halpaa kokeilua.

              Vai olisiko kuitenkin turbiinivikaa?

              Comment

              • JuhaE53
                Newbiemmer
                • Jul 2014
                • 12
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Jos sinne laatikkoon/autoon vaan ajaisi viimeisimmän päivitetyn softan ja nollaisi laatikon adpt...arvot?Tosin tuo ei ole merkkiliikkeessä mitään halpaa kokeilua.

                Vai olisiko kuitenkin turbiinivikaa?
                Adaptaatioarvot on muutamaan kertaan nollattu. Uudelleen ohjelmointi ilmeisesti pitää tehdä merkkiliikkeessä, muilla ei ilmeisesti juuri ole tarvittavaa laitteistoa, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Laakkosella sanoi ohjelmoinnista, että ehkä auttaa ehkä ei, mutta sen miinuspuoli on ilmeisesti se, että ko. operaatiota ei voi palauttaa ennalleen, mikäli menisi jostain syystä puihin. En osaa sanoa pitääkö paikkaansa.

                Onko hyviä kokemuksia kellään uudelleen ohjelmoinnista ja missä on tehty?

                Toki se turbiinikin mietityttää, mutta kokeneen asentajan mukaan ei pitäisi olla.. mutta eihän sitä sata varmasti voi sanoa.

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Siis tuleeko koodia liiallisesta luistosta? Onko tehoja nostettu vakiosta? Päivityksen ajaisin sisään ja miksi se pitäisi päästä palauttamaan takaisin vai tarkoitettiinko, että jos jokin menee pieleen, kuten ohjelmointi jää puolitiehen?
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • JuhaE53
                    Newbiemmer
                    • Jul 2014
                    • 12
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    Siis tuleeko koodia liiallisesta luistosta? Onko tehoja nostettu vakiosta? Päivityksen ajaisin sisään ja miksi se pitäisi päästä palauttamaan takaisin vai tarkoitettiinko, että jos jokin menee pieleen, kuten ohjelmointi jää puolitiehen?
                    Ihan vakiotehot, mitään erikoista ei ole autolle tehty. Vikakoodi on herjannut vaihdosta 4-5, en osaa tarkemmin sanoa koodista mutta kyseiseen vaihtoon se on liittynyt. Laakkosen kommentti ohjelmoinnista oli se, että joskus ohjelmointi on johtanut siihen, että laatikko toimii huonommin, ja sitten alkuperäistä ohjelmaa ei kai saa takaisin.

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by JuhaE53 View Post
                      Ihan vakiotehot, mitään erikoista ei ole autolle tehty. Vikakoodi on herjannut vaihdosta 4-5, en osaa tarkemmin sanoa koodista mutta kyseiseen vaihtoon se on liittynyt. Laakkosen kommentti ohjelmoinnista oli se, että joskus ohjelmointi on johtanut siihen, että laatikko toimii huonommin, ja sitten alkuperäistä ohjelmaa ei kai saa takaisin.
                      Eikä sillä uudelleen ohjelmoinnilla saavuteta mitään hyötyä. Mekaanisia vikoja sillä ei korjata, ainoastaan siinä tapauksessa kannattaa jos on varma tieto että kyseiseen laatikkoon on tullut valmistajalta uusi ohjelma versio.

                      Comment

                      • Limit
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 144
                        • Tsuomi

                        #12
                        7 sarjassa ollut kaiketi vastaavaa luistoa 4-5 vaihteissa ZF laatikossa.
                        Nimimerkki Repsa oli puuhastellut Asian tiimoilta näin, kun öljyt oli laatikkoon vaihdettu:
                        jänniä havaintoja - siis auto toimii ok - mutta ihmettelin että mikäs nyt kun paukauttaa kun tekee kickdownin motarilla. Että onko joku adaptaatioarvo vielä saavuttamatta vai mikä ny riivaa.

                        tiputtaa ESP:n kokonaan pois päältä niin pamahtaa reilusti. Jopa niin voimakkaasti että tuli ilmoitus epäonnistuneesta vaihdelaskennasta 5-vaihteella.

                        rupesin katselmaan vikakehystä ajatuksella, ja ympäristöolosuhteet oli sellaiset että oli tullut turbiinin nopeustieto OK, samaten kardaanin nopeustieto tuli OK ->> ei vikaa siis varmastikaan varsinaisesti antureissa.

                        Vähän enemmän vikakehyksen tulkintaa ja sieltä pystyi myös erottamaan että öljynlämpö oli ~84C, eli aika normi, mutta vääntömomentti oli muistaakseni 580Nm luokkaa.
                        >> ohjainlaitteen kiihtyvyyskertoimen laskenta ei varmaankaan riitä noin nopeisiin tapahtumiin mitä tuolla nykyisellä kitkakertoimella voi saavuttaa. kts alempana siitä tulkinta.

                        tein huomion että jos ajaa normaalisti (esp päällä) niin samoissa olosuhteissa ei tule mitään ihmeellisyyttä. Ei koodeja eikä muutakaan (=nykäisyä), mutta ihan kokoajan palaa luistoneston valo. Ei edes viitsi varsinaisesti vilkkua, vaan enemmänkin jatkuvaa.. toki auto kyllä kiihtyykin kokoajan.

                        Ilman luistonestoa paikaltaan lähtiessä motarille reiluun 100kmh vauhtiin siellä ropisi kokoajan nastaa pyöränkaariin ja perä muljusi sivuluisussa, että aistihavainto tukee järkeilyä liian pienestä kitkasta = suti koko matkan.

                        Taitaa tulla hauska kesä, mutta pitää hommata lisää renkaita ?

                        edit : Soittelin automaattikorjaamoihin, ja vaikuttaa että ensipurasuni (ajatus liian nopeasta kiihtyvyydestä) piti paikkansa. Ainoa että ajattelun lähtökohta oli väärä, ilmeisesti proportionaaliventtiileiden adaptaatio-arvot isoille kuormille eivät ihan heti tulekaan hyväksi, vaan vaatii ko. alueen kuormittamista muutamankin kerran. Nyt toimii kuin junan vessa, ilman että jää kakkaa raiteille.
                        Limits in life

                        Comment

                        • JuhaE53
                          Newbiemmer
                          • Jul 2014
                          • 12
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Hezman View Post
                          Eikä sillä uudelleen ohjelmoinnilla saavuteta mitään hyötyä. Mekaanisia vikoja sillä ei korjata, ainoastaan siinä tapauksessa kannattaa jos on varma tieto että kyseiseen laatikkoon on tullut valmistajalta uusi ohjelma versio.
                          Ok, mutta mikäli uusi versio on saatavilla, niin kannattaa siis laittaa? Voiko edes teoriassa korjata tämmöistä ongelmaa?

                          Tarkennus vielä luistoon: vitosella n.90-100 vauhdista kiihdytessä, kierrosten ollessa n.2500-3000 välillä, luistaa pienen hetken, kun kiihdytys on tietynlainen. Tyypillisesti esim. ohituksessa, ei täyskaasukiihdytys.

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #14
                            Originally posted by JuhaE53 View Post
                            Ok, mutta mikäli uusi versio on saatavilla, niin kannattaa siis laittaa? Voiko edes teoriassa korjata tämmöistä ongelmaa?

                            Tarkennus vielä luistoon: vitosella n.90-100 vauhdista kiihdytessä, kierrosten ollessa n.2500-3000 välillä, luistaa pienen hetken, kun kiihdytys on tietynlainen. Tyypillisesti esim. ohituksessa, ei täyskaasukiihdytys.
                            Ei se päivitys sitä luistoa korjaa jos se nyt oikeasti luistaa (ei voi paljon luistaa, koska muuten heittää vikatilaan ja kun kerran kestää täyskaasukiihdytyksen niin...), mutta sen nytkäyksen pysähtyessä pitäisi loppua.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #15
                              Päivitys on monesti auttanut näissä tuohon nykäisyyn mikä tapahtuu pysähtyessä, muihin tuskin. Mikäli siihen on uusi ohjema saatavilla niin kannattaneehan se laittaa muutenkin sillä harvemmin ne huonompaan suuntaan on kehittyneet.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎