Originally posted by VolvoTDi
View Post
Automaatti ongelma X5 E53 2004
Collapse
X
-
Kyllä sen vikatilaan saa kun pari kertaa luistattaa. Jos ajelee ihan "nätisti" niin menee ok, mutta tosiaan vitosella ohituskiihdytyksen kaltaisessa tilanteessa voi mennä vikatilaan. Homma on vähän erikoinen, kun hyvin asiantuntevan oloinen mekaanikko kuvaili laatikon sisuskaluja "uuden veroisiksi" ja mekatroniikka on myös mitä ilmeisemmin huolellisesti käyty läpi ja zip kitit asennettu.
-
Ohjainboksin päivityksestä kokemusta E39 (530d) kohdalta, ja sanoisin että hinta/hyöty suhde aika huono. Maksoi 250 ekua Tampereen seudulla reipas vuosi sitten. Hyötynä turbiinilukon järkevämpi käyttö ja ehkä kokonaisuudessaan ns. taloudellisempi toiminta, aikaisemmin vaihto isompaan jne. Hatara muistikuva on jäänyt että joku olis maininnut Kuopiossa ohjelman päivittäminen olisi onnistunut paljon halvemmalla. Tiedä sitten.
Ohjelma version saa helposti autosta selville mutta se että onko vanha vai uusin niin voi olla vaikeempi. Bemarin liikeestä kysyttäessä vastaus oli aikoinaan ainakin että ei voi tietää ennen kun laittaa piuhan nokkaan. Itelle selvis ohjelman vanhuus kun vertasin kavereiden autojen eroja omaan.
Comment
-
Venttiilikoneisto käyty läpi, joten luulis että myös solenoidit tarkastettu ja testattu?Originally posted by JuhaE53 View PostKyllä sen vikatilaan saa kun pari kertaa luistattaa. Jos ajelee ihan "nätisti" niin menee ok, mutta tosiaan vitosella ohituskiihdytyksen kaltaisessa tilanteessa voi mennä vikatilaan. Homma on vähän erikoinen, kun hyvin asiantuntevan oloinen mekaanikko kuvaili laatikon sisuskaluja "uuden veroisiksi" ja mekatroniikka on myös mitä ilmeisemmin huolellisesti käyty läpi ja zip kitit asennettu.
Comment
-
OK. Eli turbiiniongelma voi ilmetä käytännössä vain yhdellä vaihteella? Onko käytännön kokemusta tämmöisestä tilanteesta? Mikä siihen olisi selitys että vain yhdelle vaihteelle tuottaisi tuollaista?Originally posted by Hemi View PostVahva epäilys täältäkin turbiinille?
Sitten välilillä tuntuu siltä, että tasaisessa nopeudessa n.60, 70 tai 80, tuntuu että jokin vähän "nypyttää" tms, että veto ei olisi täysin tasainen koko ajan. En ole siitä nyt ihan sata varma mutta jotenkin siltä se vähän tuntuu. Se on mielestäni vähän vähentynyt korjailujen myötä.
Comment
-
Nypytyskin kertoisi kyllä turbiinivialta.Originally posted by JuhaE53 View PostOK. Eli turbiiniongelma voi ilmetä käytännössä vain yhdellä vaihteella? Onko käytännön kokemusta tämmöisestä tilanteesta? Mikä siihen olisi selitys että vain yhdelle vaihteelle tuottaisi tuollaista?
Sitten välilillä tuntuu siltä, että tasaisessa nopeudessa n.60, 70 tai 80, tuntuu että jokin vähän "nypyttää" tms, että veto ei olisi täysin tasainen koko ajan. En ole siitä nyt ihan sata varma mutta jotenkin siltä se vähän tuntuu. Se on mielestäni vähän vähentynyt korjailujen myötä.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Kyllä se vahvasti turbiinivialta tosiaan kuulostaa?Originally posted by JuhaE53 View PostOK. Eli turbiiniongelma voi ilmetä käytännössä vain yhdellä vaihteella? Onko käytännön kokemusta tämmöisestä tilanteesta? Mikä siihen olisi selitys että vain yhdelle vaihteelle tuottaisi tuollaista?
Sitten välilillä tuntuu siltä, että tasaisessa nopeudessa n.60, 70 tai 80, tuntuu että jokin vähän "nypyttää" tms, että veto ei olisi täysin tasainen koko ajan. En ole siitä nyt ihan sata varma mutta jotenkin siltä se vähän tuntuu. Se on mielestäni vähän vähentynyt korjailujen myötä.
Se on varmasti aavistuksen vähentynyt sen vuoksi kun lootaan on laitettu uutta öljyä sisään, joiden viskositeetti on muutaman tuhannen kilometrin ajan hieman korkempi kuin silloin kun ollaan ns.vakiotilassa (lieneekö myös softat nollailtu)?
Eli en nyt oikein millään keksi mikä muu voisi aiheuttaa kuvailemasi ongelmat ja varsinkin koska muuta remonttiyritystä on jo ollut mutta ne eivät ole ongelmaa poistaneet?
Ok, ihan 100% varma keissihän tämä ei ole, mutta ehkä kuitenkin tällä hetkellä se todennäköisin.
Comment
-
Turbiini voisi tulla kyseeseen kyllä. Täyskaasullahan sitä ei kaiketi edes yritetä lukita, joten siksi ei oireita. Pikkuvaihteilla kiihdytellessä ei taas välttämättä tule momenttia tarpeeksi aiheuttaakseen luistoa.
Tuo nypyttelykin viittaisi sinne turbiinin puolelle. Alkaa vähän salakavalasti kehittymään välillä nuo luistelut, niin ei välttämättä heti huomaa jos ei tiedä mitä tarkkailla.
Toisaalta nuo "tömäytykset" menisi sitten kyllä ehkä enemmän sinne lukon ohjauksen puolelle, eli lukko ei syystä tai toisesta avaudu silloin kun sen pitäisi, vaan vähän myöhässä. Eli jos turbiini on kulahtanut luistokuntoon ennenaikaisesti, niin se taas voi osittain johtua tuosta ohjauksesta.
Eikös noissakin lootissa lukko irroiteta öljynpaineella mutta kytkentää myös tehostetaan sillä samalla paineella ohjaamalla painetta vaan männän toiselle puolelle?
Comment
-
Jakolaatikko ei liity tähän keissiin millään. Mutta onko kokeiltu ajaa vaihteisto S-asennolla (ilman pakkovaihteita), jolloin kytkentäpaineet ovat maksimit ja mm. oppimisarvoja ei käytetä. Tällöin ei pitäisi luistaa tai jos näin tapahtuu niin pakoille ei pääse painetta riittävästi --> jokin solkuista vuotaa tai juuri tuo turbiini on entinen.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Käsitykseni mukaan S-asento ei oleellisesti ainakaan muuta tilannetta.Originally posted by VolvoTDi View PostJakolaatikko ei liity tähän keissiin millään. Mutta onko kokeiltu ajaa vaihteisto S-asennolla (ilman pakkovaihteita), jolloin kytkentäpaineet ovat maksimit ja mm. oppimisarvoja ei käytetä. Tällöin ei pitäisi luistaa tai jos näin tapahtuu niin pakoille ei pääse painetta riittävästi --> jokin solkuista vuotaa tai juuri tuo turbiini on entinen.
Comment
-
Samaa vikaa oli täällä ennen mekatroniikan korjausta, jolla pysähtymisen "potkaisu" poistui ja nypytys katosi olemattomiin. Sellaista hyvin pientä kangertelua / nypytystä oli 1 500 km verran. Vaihdatin sitten jakolaatikon öljyt (60e töineen) ja loputkin em. oireet katosivat eli kyllä tuolla huollolla nyt jotain virkaakin on.Originally posted by JuhaE53 View PostOK.
Sitten välilillä tuntuu siltä, että tasaisessa nopeudessa n.60, 70 tai 80, tuntuu että jokin vähän "nypyttää" tms, että veto ei olisi täysin tasainen koko ajan. En ole siitä nyt ihan sata varma mutta jotenkin siltä se vähän tuntuu. Se on mielestäni vähän vähentynyt korjailujen myötä.G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
-
Kun jollain on sama pulma, 90% on öljyn määrä laatikossa väärä. Joko vuoto,en usko. Sen uskon väärin täytetty laatikko, jos täytät "piripintaan" on se vajaa 1,5 l jos ei käytetä autoa välissä jopa lämpötilalla on merkitystä. Jos asiasta ei ole haisua, ei kannata huolestua, ei ole monella asentajallakaan. Iki öljy laatikko, juu ei. Öljyt pois, huuhtelu magneetin putsaus se kertoo jo paljon. Tämä luistaminen ilmenee yleensä ylämäkeen, ja se kertoo öljypinnan siirtymisestä AHAAAAA. Ja se potku tulee kun taas ollaan tasaisella, äkkiä vaihdattaan öljyt,selvittää vajeen syy,ettei vuotoa. Suurin syy väärä täyttö aste ZF on öljyn möäärästä tarkka.Originally posted by JuhaE53 View Post100tkm ajetussa X5:ssa on erikoinen automaattivaihteiston ongelma, jota ei muutamasta korjausyrityksestä huolimatta olla saatu kuntoon. Kyseessähän on ZF:n 6 vaihteinen laatikko.
Oireina luistaminen 5-vaihteella ja kickdownissa kovat vaihdot alaspäin sekä pysähdyttäessä nykäisy.
Tähän mennessä tehty seuraavaa: Mekatroniikka käyty läpi kahteen kertaan, zip kit asennettu. Laatikko purettu täysin ja käyty mekaaniset osat läpi. Näyttää lähes uudenveroiselta sisuskalut, mitään merkkejä sellaisesta ei ole löytynyt, mikä selittäisi luiston. Laatikkoon vaihdettiin myös kaikki tiivisteet. Asiantuntevan asentajan mukaan turbiinin ei pitäisi olla viallinen, koska ongelma esiintyy vain yhdellä vaihteella.
Tilanne on kuitenkin yllämainituilla operaatiolla parantunut jonkin verran lähtötilanteeseen verrattuna, mutta ongelma ei ole kuitenkaan lopullisesti korjaantunut. Nyt ns. normaaliajo tuntuu jo ihan ok:lta, mutta tietynlaisella kovemmassa kiihdytyksessä ja kick downissa tietyssä nopeudessa on edelleen ongelmia.
Olisiko ideioita, mihin pitäisi nyt katseet suunnata? Mekatroniikkaan liittyvää elektroniikka "boksia" epäillään yhtenä mahdollisuutena, kun muut rupeaa olemaan läpikäytyjä..
Ideoita ja kommentteja otetaan kiitollisena vastaan.
Comment
Comment