Pystysköhän tuota hehkusysteemiä muuttamaan niin että se hehkuttas joka kerta kun auton käynnistää?
Nyt hehkuttaa vaan kun lämpömittari on sinisellä alueella.
Ainakin m21 -koneessa on hehkua varten oma anturinsa imusarjan alla 5-pytyn liepeillä. Villi veikkaus että jos tästä anturista ottaa johdon pois niin hehkuttaa aina, ei ole tullut kokeiltua.
Täytyy tossa M51 koneessakin olla joku anturi kun mulla ainakin hehkuttaa sen mukaan kuinka lämmin kone on. Eli jos puolilämmin kone niin ei hehkutakaan kun puolet normaalista ajasta. Miksi haluat hehkun toimivan joka kerta?
Täytyy tossa M51 koneessakin olla joku anturi kun mulla ainakin hehkuttaa sen mukaan kuinka lämmin kone on. Eli jos puolilämmin kone niin ei hehkutakaan kun puolet normaalista ajasta. Miksi haluat hehkun toimivan joka kerta?
Haluaisin sen hehkuttavan joka kerta koska muuten sahuuttaa vähän aikaa ennekun lähtee käyntiin puolilämpösenä.
Mulla ajo on pätkittäistä (5-10km/kerta) ja tuntuu että laturi ei ehdi lataamaan akkua niin paljoa mitä puolilämpösen kaynnistämiseen kuluu virtaa, hiipuu ajan myötä...
Kaikki p.aine/ilmavuodot on tukittu, mut sahuuttaa silti silloin kuin ei hehkuta, eli aina kun mittari on sinisen yläpuolella.
Autolla on ajettu 215tkm.
En sit tiiä olisko laturissakin jotain häikkää, jospa ei lataa tarpeeks??
Lataussäätimen (hiilet, diodi) ym. vaihdoin viime talvena.
Tuo sahuuttaminen on aika yleinen ongelma. Ei kylläkään johdu huonosta laturista. Kannattaa käydä dieselpajalla tarkistuttamassa pumpun staattinen ajoitus. Mulla oli omassa autossa sama vika ja se parani kyllä kun pumppua käännettin aikaisemmalle. Jakoketju ei ole m51 koneessa läheskään ikuinen ja 200tkm ajetussa ketju on tapauksesta riippuen saattanut venyä aika paljonkin.
PS. Aika hurjia juttuja kyllä sepät kertoivat tuon koneen jakopäästä, ei mikään maailman luotettavin keksintö.
Ei mulla kyllä sahuuta... tosin olen huomannut että jos heti starttaa kun lyö virrat päälle niin saattaa sahuuttaa hieman. Mutta tekniikka seuraava: laitetaan virta-avain "kaikki virrat päälle" asentoon, odotetaan muutama sekunti että kaikki sähköhilavitkuttimet pyörii ja käynnistyy, startataan. Starttaa heti. Ehkä toimii sullakin? Niin ja lohkiksessa mulla on auto melkein aina...
Ei mulla kyllä sahuuta... tosin olen huomannut että jos heti starttaa kun lyö virrat päälle niin saattaa sahuuttaa hieman. Mutta tekniikka seuraava: laitetaan virta-avain "kaikki virrat päälle" asentoon, odotetaan muutama sekunti että kaikki sähköhilavitkuttimet pyörii ja käynnistyy, startataan. Starttaa heti. Ehkä toimii sullakin? Niin ja lohkiksessa mulla on auto melkein aina...
Juu, kokeiltu on. Ei mainittavampaa vaikutusta.
Kannattaa käydä dieselpajalla tarkistuttamassa pumpun staattinen ajoitus. Mulla oli omassa autossa sama vika ja se parani kyllä kun pumppua käännettin aikaisemmalle.
Mikähän paja tuon tarkistuksen/säädön tekis Jämsä-Jyväskylä alueella?
Tammerdiisselistä sanoivat että Laakkoselle...
Jämsässä varmaan ainakin OK Autossa onnistuu tuon ajoituksen tarkistaminen ihan kellolla, eikä varmaan maksakaan hirveitä, kannattaa ainakin kysyä. Sitä en tiedä onko siellä BMW:lle soveltuvia diagnostiikkalaitteita, jolla pystyis katsomaan pysyykö ajoitus kohdallaan kun auto on käynnissä. Mutta enivei, käynnistyvyyteen vaikuttaa vain tuo staattinen ajoitus. Dynaamisen ajoituksen hoitaa sitten moottorinohjaus. Jos ajoitus ei pysy paikallaan moottorin ollessa käynnissä ja se suutin, jossa on tuon ruiskutushetken tunnistin on kunnossa, niin sitten vika on todennäköisesti jakoketjussa.
Mielenkiintoinen aihe... katselin ETK:lta, ja siellä on ohjeet tuon staattisen ajoituksen säätöön. Eikä se vaikuttanut kovin erikoiselta se homma jos on vaan se mittari. Sinänsä mitä olen seuraillut noita saksalaisten E34 foorumeita, niin siellä ne hurjat säätelee niitä ite vaan korvakuulolta. Pumpun yläosaa pitää kallistaa moottoria kohti. Voishan tota testata itekin joskus, meistais vaan alkuperäisen pumpun paikan kiinnikkeille, ja siirtäis siittä sitten vähän kerrallaan eteenpäin.
Jos Petteri U. sattuu lukeen tän: Miten sä olet ajoittanut noi pumput?
__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Ajoitukseen on ohjeet niissä Land Rover PDF:ssä. Tapahtuu heittokellolla pumpun päästä keskeltä. Siellä näkyy sellainen peiteruuvi tuon reiän tulppana. Tarkoittaa ainakin imusarjan ja mahdollisesti polttoaineputkien purkamista edestä pois, jotta sinne pääsee käsiksi. -> Tuskin kovin edullista teetettynä !
Heittokello nollataan ensin matalimmasta/korkeimmasta kohdasta, jonka jälkeen konetta pitää kiertää 1-sylinterin YKK:hon ja tapittaa paikoilleen (se lukitustappi lohkosta vauhtipyörälle). Heittokellon pitää tällöin näyttää annettua lukemaa (olisiko ollut 1,95mm+/+0,03), ellei näytä säädetään kiertämällä pumppua. Hommasta oli muutama huomautus: 1) Mutterit löysätään todella varovasti, niin että pumppua saa vääntää tosissaan 2) Jos pumppua pitää kääntää poispäin koneesta, sitä tulee kääntää ensin niin paljon että lopullinen säätö tehdään kääntämällä pumppua koneeseen päin. Ketju on toimintatilassa ohjeen mukaan niin kireällä, että se sekoittaa säädön, ellei kääntöä tehdä noin. Tuolle mitalle oli muuten 2 eri arvoa yli ja alle 20000km ajetuille koneille.
Comment