Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuivasumppu pumpun valinta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Kuivasumppu pumpun valinta

    Hivenen ollut mietinnässä omaan pikkukasiin kuivasumppu. Vaikea vaan ostaa kun ei oikein edes tiedä mitä ostaisi.
    Mitä asioita pitäisi pro miesten mielestä ottaa huomioo?
    Aprilia RSV4
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2068
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    No en ole pro mutta...
    Jos sektioit alakerran niin imu/osasto. 3-4 lohkosia kaseissa tuntuu olevan.
    Gary on pro mies ja vastaileen ihan ystävällisesti, pyydä tarjous omilla spekseillä niin pääset alkuun. http://www.drysump.com/Oil%20Pumps.htm . Itellä on Aren öp ja Pacen pumppu. http://www.paceproducts.co.uk/pumps-and-dry-sumps/

    hth
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Kiinnostava aihe. Miten noi sektioidaan yleensä? Alakertaan oma linja, kanteen oma jne..?
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2068
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Thuppu View Post
        Kiinnostava aihe. Miten noi sektioidaan yleensä? Alakertaan oma linja, kanteen oma jne..?
        Jokainen mäntä/veivi (pari) on eroteltu seinällä toisistaan alakerrassa, parempi öljyn imu & alipaine.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Originally posted by Thuppu View Post
          Kiinnostava aihe. Miten noi sektioidaan yleensä? Alakertaan oma linja, kanteen oma jne..?
          Imus sektioidaan. Painepuolia yleensä yksi.

          Itseäni lähinnä mietityttää pumpun tuoton mitoitus.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Aha ok, eli useampi pumppulohko yhdistyy yhdeksi painelinjaksi.

            Jatkakaa olkaa hyvä.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Aha ok, eli useampi pumppulohko yhdistyy yhdeksi painelinjaksi.

              Jatkakaa olkaa hyvä.
              Eikai?
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Eikai?
                Juu, ei.

                Nyt selvis ku kaivo kaaviokuvia googlesta.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Imus sektioidaan. Painepuolia yleensä yksi.

                  Itseäni lähinnä mietityttää pumpun tuoton mitoitus.
                  Alkuperäsen tuottoon jos lähtis vertailemaan ja siihen hiirenverran extraa?

                  Ei ole itsellä ainakaan mitään käryä onko noissa systeemeissä ylipaineventtiili pumpussa imun ja painepuolen välissä tjsp. Jos on, pumpun ylimitoituksesta ei ole niin haittaa mutta jos ei ole, sillon ajetaan ylimääräinen tuotto lämmöksi. Joka on tietenkin huono juttu. Oletan että vakiona pumppu söhistää kovilla kierroksilla osan tuotostaan takaisin öljypohjaan. Tosin en ole asiaa sen kummemmin tutkinut.

                  Tämä on mutua, mutta m6x öljypumppu vaikuttaa aika suurelta. En ole vertaillut mutta jotkut on sekasikiötä tehdessään jättänyt tukkimatta sen 5mm öljyreiän jakopäässä joka siis losottanut öljyä sen reiän täydeltä ilman että öp. Laskenut niin että valo syttyisi. M60 on pumpussa se pikkupilli joka voitelee jakopäätä, en ole niin hyvin katsonut mutta se ei siis mene suodattimen kautta käsittääkseni.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Joba
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 556

                    #10
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Alkuperäsen tuottoon jos lähtis vertailemaan ja siihen hiirenverran extraa?

                    Ei ole itsellä ainakaan mitään käryä onko noissa systeemeissä ylipaineventtiili pumpussa imun ja painepuolen välissä tjsp. Jos on, pumpun ylimitoituksesta ei ole niin haittaa mutta jos ei ole, sillon ajetaan ylimääräinen tuotto lämmöksi. Joka on tietenkin huono juttu. Oletan että vakiona pumppu söhistää kovilla kierroksilla osan tuotostaan takaisin öljypohjaan. Tosin en ole asiaa sen kummemmin tutkinut.
                    Autoverdin pumpuissa pystyy ruuvista säätämään öljynpaineen. Stefan kyllä vastailee asiallisesti kysymyksiin ja auttaa tarvittaessa pumpun valinnassa kyseisestä pajasta.

                    Ja esim. Petersonin R4-pumpuista löytyy netistä tosi hyvin tuottojen määrät. 30GPH paikkeilla ollut tuotto niissä. Siihen vielä 4 imua niin saa alipainettakin kampikammioon.

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Nostellaan tätäkin pitkästä aikaa. Elikkäs oikeesti oltais kaverin kans rankentamassa kuivasumput kahteen koneeseen. Oikeastaan kaikki muu tulee omatuotantona paitsi tietty pumppu. Mutta siis pumpun mitoitus hieman mietityttää. 3, 4 vai 5 stagea? Koneet on 2,5l rivimoottoreita. Erään lähteen mukaan esim. 5 stage(4 imua) pumppu tuottaa jo niin paljon alipainetta et koneen stefat on vaarassa? Toisaalta ainakin toisen koneen tehotavoite on 1000+hv ja ahtoja varmaankin se n. 3bar, et onko tosiaankaan haittaa kovasta alipaineesta. Tommonen jo kuitenki ohivuotaa jo kohtuullisessa määrin täydessä vedossa. Tuskin edes vapari nascar V8 hönkii samaa määrää?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • kimmon
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1461
                        • Tuusulantien päässä...

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Nostellaan tätäkin pitkästä aikaa. Elikkäs oikeesti oltais kaverin kans rankentamassa kuivasumput kahteen koneeseen. Oikeastaan kaikki muu tulee omatuotantona paitsi tietty pumppu. Mutta siis pumpun mitoitus hieman mietityttää. 3, 4 vai 5 stagea? Koneet on 2,5l rivimoottoreita. Erään lähteen mukaan esim. 5 stage(4 imua) pumppu tuottaa jo niin paljon alipainetta et koneen stefat on vaarassa? Toisaalta ainakin toisen koneen tehotavoite on 1000+hv ja ahtoja varmaankin se n. 3bar, et onko tosiaankaan haittaa kovasta alipaineesta. Tommonen jo kuitenki ohivuotaa jo kohtuullisessa määrin täydessä vedossa. Tuskin edes vapari nascar V8 hönkii samaa määrää?
                        Pistä viestiä www.autoverdi.com, saat varmasti apua pumpun valintaan. Pojat valmistavat Ruotsissa erinomaisia pumppuja, voin suositella
                        Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎