Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vesipumpun käyttöikä 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    Vesipumpun käyttöikä 330d

    Onko vesipumpulle joku suositeltu käyttöikä, kun nähtävästi aiheuttaa rikkoutuessaan isoa vahinkoa? Jos hajoaa ajossa, onko tuho varmaa vai millainen tapahtuma tuo rikkoutuminen on?

    Vaihdoin aiemmin termostaatin ja näin jälkikäteen ajateltuna olisi tietysti kannattanut vaihtaa myös vesipumppu, hihnat ja kiristimet..eikös niin?
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by aku1979 View Post
    Onko vesipumpulle joku suositeltu käyttöikä, kun nähtävästi aiheuttaa rikkoutuessaan isoa vahinkoa? Jos hajoaa ajossa, onko tuho varmaa vai millainen tapahtuma tuo rikkoutuminen on?

    Vaihdoin aiemmin termostaatin ja näin jälkikäteen ajateltuna olisi tietysti kannattanut vaihtaa myös vesipumppu, hihnat ja kiristimet..eikös niin?
    Onko mitään tietoa, milloin pumppu on edellisen kerran vaihdettu ja onko pumppu oem-osa vai tarvike? Jos vastaus molempiin on "ei", niin kannattaa vaihtaa pumppukin piakkoin. Sinällään pumpun kunnosta kertoo paljon se, vuotaako nestettä ja miltä laakerointi tuntuu käteen pyörittäessä.

    Omaan E39 530d:hen vaihdoin alkuperäisen pumpun n. 10 vuoden ikäisenä ja 180-190tkm ajettuna uuteen oem-osaan. Vanha pumppu ei vuotanut ja laakerointi tuntui hyvältä vielä tuossakin vaiheessa. Nyt +7 vuoden ja 150-160tkm jälkeen tuo "uusi" oem-osa tuntuu edelleen olevan iskussa joten ei akuuttia tarvettaa uusia, vaikka ehkä tuo mielenrauhan vuoksi täytynee vuoden parin sisään vaihtaa seuraavaan oem-osaan..

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      #3
      Kokemuksella todettua:
      Kaverin 530D -01, vesipumpun laakeri petti n. 320 tkm kohdalla. En muista särkikö muuta samalla.
      Omaan 530D -02 vaihdoin pumpun hiljattain n.300 tkm kohdilla. Pysty välystä tuntui selkeesti, kun remmin otti pois. Ja hiukan pumpun ympäristö oli mehiny, mutta se ei paniikkia aiheuta.

      Oma on muuten tuonti ja kaverin suomi-auto.
      Näiden perusteella sanoisin, että tuossa 300 tkm kohdilla voi alkaa pumppua hommaileen.
      Alle 200 tkm ajetun pumpun vaihto on turhaa rahan ja ajan haaskausta. Riippuu tietysti kenen tekele siellä vettä liikuttaa.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Aika samanlaisia kokemuksia itselläkin näistä dieselin vesipumpuista. 200 tkm jälkeen voi vaihtaa ennakoivasti, jos sattuu muutakin puuhaa olemaan siellä suunnalla (esim. termareiden vaihto). 250 tkm jälkeen ennakoiva vaihto, jos arvostaa käyttövarmuutta. 300 tkm jälkeen joka tapauksessa, jos ei halua joka reissulle lähteä pelko persiissä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • aku1979
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2015
          • 1152
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Aika samanlaisia kokemuksia itselläkin näistä dieselin vesipumpuista. 200 tkm jälkeen voi vaihtaa ennakoivasti, jos sattuu muutakin puuhaa olemaan siellä suunnalla (esim. termareiden vaihto). 250 tkm jälkeen ennakoiva vaihto, jos arvostaa käyttövarmuutta. 300 tkm jälkeen joka tapauksessa, jos ei halua joka reissulle lähteä pelko persiissä.
          Joo kunpa olisin tajunnut tehdä sen termarinvaihdon yhteydessä....

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10057
            • KVLA

            #6
            Jatketaanpa tätä ketjua omalta kohdalta.Omaan sigun E60:iin tuli OEM vesipumpun käyttötunnit täyteen.Mittarissa nyt 192 tkm.

            Ensin tuli häly vajaasta nestemäärästä.Lisäsin muutaman desin ja samalla katselin konehuoneesta mahdollista vuotopaikkaa.Eipä näkynyt mitään edes pilillä,joten liikkeelle. Seuraavana päivänä vesipumppu alkoikin vuotaa solkenaan,kun laakeri hajosi totaalisesti.Jopa hihna lensi pois hihnapyöriltä.Onneksi mitään muuta ei särkynyt.Kiristin ja hihnan ohjainrullakin oli hyvässä kunnossa.Ei välystä ja hiljaiset.

            Nyt paikaoillaan on uusi OEM vesipumppu ja uudet hihnat.(Samalla tuli vihdoin vaihdettua tallin hyllyllä odotellut vaihteiston lämmönvaihdin/öljynjäähdytin).Yllättävintä oli tuo melkein "kerrasta-poikki" hajoaminen.Ei ääntelyä tms.Tai pidempiaikaista nesteiden häviämistä.

            Joten kai tuo minulle aiemmin kerrottu +- 200tkm on se rajapyykki ainakin noille 3.0d:n vesipumpuille.
            Last edited by Heguli 31; 06-09-2015, 17:55.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎