Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 5HP:n sovitus GM 5L40E:n tilalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    ZF 5HP:n sovitus GM 5L40E:n tilalle?

    Tuollainen ajatus pyörinyt mielessä vuoden päivät, kun ollut vähän kuumeilua D10 Alpinaa kohtaan, mutta saisi kai tuosta 530d:stäkin voimaa ihan tarpeeksi jos vaihteisto kestäisi.

    Siekkisen kanssa oli noin vuosi sitten puhetta tuon GM:n vahvistamisesta, ja se kuullosti kalliilta ja vaikealta. Silloin Jarkko vain totesi että tuon ZF:n kanssa tilanne on toinen...

    Muutekin olisi sopiva laatikko tällaiseen kokeiluun kun näkyy pyörivän käytettyjä paljon kohtuullisilla hinnoilla.

    Mekaanisestihan tuo laatikon vaihto on varmasti mahdollista, mutta miten ohjauksen kanssa? Jotain aikaisempaa pohdintaa aiheesta on ollut mutta aika laihaksi on jäänyt:


    Tuikku saa ainakin homman kuullostamaan helpolta


    Ja mitä ZF:ää tuonne kannattaisi yrittää Alpina käyttää ilmeisesti jotain muunnelmaa 5HP24:sta? e38 myös 5HP24, mutta tuikku mainitsi tuin 5HP19 ilmeisesti 530i:n vaihteisto?
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    #2
    Jos tuollaista "työmaata" suunnittelet,niin laita sitten diiseliin kunnon diiselin laatikko: GA6HP32Z

    Tuo varmaan kestää jo relumminkin vääntöjä ihan vakionakin.Mutta ei varmasti mikään helppo rasti tämäkään.

    Comment

    • Kissvesala
      Moderator
      • Jun 2010
      • 3110
      • Liminka

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Jos tuollaista "työmaata" suunnittelet,niin laita sitten diiseliin kunnon diiselin laatikko: GA6HP32Z

      Tuo varmaan kestää jo relumminkin vääntöjä ihan vakionakin.Mutta ei varmasti mikään helppo rasti tämäkään.
      Tämä ei ihan helppo rasti ole toteuttaa. Toisaalta mahollista se on. Böntti sai x3 e83 laatikon ohjaimen toimimaan e90ssä vaikkä väylätyyppi on aivan eri. Ecuissa rauta on sama. Softa erittelee sitten missä vehkeessä looda on kiinni.
      Se vaan että nuitahan ei ole saanu koskaan 6hp laatikolla millään moottorityypillä voi olla hiukkasen haastavaa.
      Tuo bensasteppi sinänsä on mahollista toteuttaa. Joskaan siitäkään ei oikeen kokemusta ole missään päin. Toisin päin on maailmalla swappeja tehty niin miksei gm---> Zf onnistuisi. Tuikun kans asiaa vähän pähkäiltiin mutta hänellä suunitelmat muuttu ku Mersu kuume otti selkäotteen e46:sta.
      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
      Kissvesala.fi
      Priva tai o443424479

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        730d:stä laatikko ja sähköt niin toiminee melko suoraan.. siellähän on se 5hp24
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          E53 mallissa m57 on saanut viimeisimmissä 6hp26 laatikolla k-bus sähköillä, joten toteutus ei ole teknisesti edes haasteellinen kolmeysiin mutta hinnakkaaksi voi tulla. jos joku nyt haluaa homman tehdä niin sähköjen puolesta voi ottaa yhteyttä, myös avaimet käteen toteutus onnistuu toki.

          Comment

          • 530Da03
            BTCF Member
            • Jan 2014
            • 104
            • Keski-Suomi

            #6
            Kyllä tuohon vois syksyllä ihan tosissaan rueta jos sähkö/ohjauspuolelle löytyy joku bittinikkari...

            Kori olisi kuitenkin tarkoitus laittaa nyt kevään aikana priimakuntoon, ja muutenkin pitoautoa siitä on tehty... Vaihteistoa ei vielä korjattu ja mittarissa kuitenkin jo 325tkm, niin joutuu siihen vaihteistoon lähivuosina kuitenkin rahaa laittamaan. Toimisi sitten vaikka pioneerina ja yrittäisi tehdä kerralla kunnollisen vaihtamalla sinne jotain ZF:ää.

            Näkyihän noita 6hp32:siakin olevan ebayssa jo myynnissä kohtu hintaan, jos joku tuosta sähköpuolesta ymmärtävä vain valaisisi että mitkä laatikot on käytännössä mahdollisia järkevillä muutoksilla, niin kyllä tuon mekaanisen puolen kanssa varmaan Siekkiseltä saa sitten hyviä neuvoja mikä valita. Tuo kuusivaihteinen voi olla vielä hankalampi liittää tuohon ohjaukseen... :think tai sitten ei

            E: Tätä näpytellessä tuli näköjään jo oikeaa tietoakin. Eli tuollaisella 6hp26:lla onnistuisi kivuttomimmin? Onko mitään tietoa löytyisikö tuohon valmista kardaania?
            Last edited by 530Da03; 16-05-2015, 23:20.
            E39 530Da Touring -03
            E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
            E39 525Da Touring -00
            E39 530D Touring -99

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              5hp gm:n tilalle on aika helppo.juttu, kardaanin toki joutuu näissä.konversioissa tekeän parin eri auton osista, mutta ei mikään haaste sekään.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                6hp laatikoistakin mikä vain fyysisesti sopiva on mahdollinen, mutta uudemmat sähkökepilliset versiot niinkuin 32, tuottavat aika lailla enemmän työtä, joten tyytyisin 28 versioon. Kardaanin yoke ristikkoon uudemmasta, jos ristinivelen laakerimitta on eri niin voi joutua sorvauttamaan väliholkit, en ole kylläkään.mitannut laatikkojen pituuseroa, joten voi olla että kardaani on tehtävä ottamalla etuosa e6x ja takaosa e39, sorvaamalla poikki keskilaakerin etummaisesta putkesta ja hitsaus keskittämällä,sen jälkeen normaalit tasapainoitukset.
                Last edited by WSE1; 16-05-2015, 23:31.

                Comment

                • 530Da03
                  BTCF Member
                  • Jan 2014
                  • 104
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  Joo kyllä se äkkiä näyttäs että ei noihin valmista kardaania varmaankaa saa. Ajatus kylläkin perustuu siihen että Alpina on tehnyt kardaanin itse eikä käyttänyt esimerkiksi 530i:n kardaania.

                  e39:n oma lyhin kardaani taitaa olla 540ia:ssa 1521mm ETK:n mukaan seuraava sitten vissiin tuo 530da:n 1530mm jne... Että luulisi noista kyllä löytyvän jonkun joka on muutaman millin päähän ja sitten vaan sorvaamaan jotain sovitusta rättinivelen ja laatikon väliin. Paitsi jos tuo lyhinkin on pitkä, sitten menee mittatilaus hommaksi. Mutta tuo kardaani taitaa olla kyllä murheista pienin
                  E39 530Da Touring -03
                  E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                  E39 525Da Touring -00
                  E39 530D Touring -99

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    No jaa, laatikko menee koneeseen bolt on, vetolevyn joutuu ottamaan e6x:n dieselistä että turbiinille on tarpeeksi pultteja, samoin startti pitää olla e6x automaatista, kardaanin etuosan keskilaakereineen voisi ottaa e6x myös ja tehdä muutoksen ekalla ristikolla. tosin liian pitkäksi taitaa jäädä... moottorinohjauksen ja suuttimetkin ottaisin kyllä e6x jos luovuttaja-auto olisi, ja softaisin e53 softalla pohjaksi johon voi sitten lastuttaa mitä haluaa... sähköliittimet ja vähän kaapelia tarvittaisiin myös e6x. voihan siitä toki koko koneenkin ottaa... tai sitten etsiä osat erikseen. riippuu toki mikä ecu kys e39 alunperin on, voiko sitä käyttää( vuosimalli). ajonesto ei ole ongelma joten sitä ei tarvitse miettiä 6hp laatikon ecuhan on sitten laatikon sisällä joten se tulee loodan mukana.Mittaristo pitää vaihtaa uudempaan versioon jos haluaa manuaalipuolen vaihteiden näkyvän oikein, kaiken tyyppisiä mittaristoja löytyy x5 eli suoraan e39 sopivina 6vaihteisella näytöllä ja kilsat voi halutessaan laittaa auton originaalit.
                    Last edited by WSE1; 17-05-2015, 00:34.

                    Comment

                    • 530Da03
                      BTCF Member
                      • Jan 2014
                      • 104
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      No jos vaihdettavia osia rupeaa kertymään tuohon tahtiin niin eikö silloin olisi helpompi mennä e38:n osilla?

                      Vauhtipyörä sama e39 ja e38:
                      11 22 2 247 914
                      Vetolevy eri:
                      24 40 1 216 837/24 40 1 423 298
                      Startti sama:
                      12 41 2 344 240
                      ECU sama:
                      13 61 7 789 376
                      Vaihteen valitsin eri:
                      25 16 7 515 428/ 25 16 1 423 750 (mutta alpina kyllä käyttää tuota e39:n omaa zf:n kanssa)
                      EGS eri:
                      24 60 7 518 709(GS20 Siemens)/24 60 7 506 450(GS8.60 BOSCH)
                      E39 530Da Touring -03
                      E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                      E39 525Da Touring -00
                      E39 530D Touring -99

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        #12
                        onhan x3 e83 ollut myös 6hp laatikolla. (omassani myös) ja ibus väylässä, Niinku sanoin aikasemmin niin mahollista se on. Jotenki nyt sekotin vaan ajatukseni että tässä tehhään e46:sta johon ei kyseisyä loodaa ole käytetty.

                        Tuon 6hp32:sen ainaki unohtasin täysin. Turbiinikotelo eri, vetolevyn kans haastava...
                        Mutta kuten WSE sanoi niin 6hp26 ja minä ainaki ottasin sen e83 tai e53 3.0d:stä

                        Edit.
                        Joku viisaampi saa kertoa kuinka tuo toteutetaan fyysisesti ilman jakoloodaa jne.
                        Last edited by Kissvesala; 18-05-2015, 11:11.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • Oreshin Mikko
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2015
                          • 55
                          • Moskova

                          #13
                          Originally posted by 530Da03 View Post

                          Ja mitä ZF:ää tuonne kannattaisi yrittää Alpina käyttää ilmeisesti jotain muunnelmaa 5HP24:sta? e38 myös 5HP24, mutta tuikku mainitsi tuin 5HP19 ilmeisesti 530i:n vaihteisto?
                          Minä rakentelisin siitä auton alkuperäsestä laatikosta, koska tuo laatikko on mahdollista "vahvistaa" kestämään 800nm väännön, kohtalaisen pienellä vaivalla, riippuu tietenkin sinusta paljonko meinasit puristaa koneesta irti.

                          Mutta jos nyt jostain syystä päädyt laittamaan autoosi jonkun toisen valmistajan vaihteiston, niin vetolevy-turbiini kombinaatio on helppo toteuttaa, kuten kardaanikin.
                          F85 X5 M
                          Ahdettu avolava

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by Kissvesala View Post
                            onhan x3 e83 ollut myös 6hp laatikolla. (omassani myös) ja ibus väylässä, Niinku sanoin aikasemmin niin mahollista se on. Jotenki nyt sekotin vaan ajatukseni että tässä tehhään e46:sta johon ei kyseisyä loodaa ole käytetty.

                            Tuon 6hp32:sen ainaki unohtasin täysin. Turbiinikotelo eri, vetolevyn kans haastava...
                            Mutta kuten WSE sanoi niin 6hp26 ja minä ainaki ottasin sen e83 tai e53 3.0d:stä

                            Edit.
                            Joku viisaampi saa kertoa kuinka tuo toteutetaan fyysisesti ilman jakoloodaa jne.
                            Kyllä E46:nkin menee 6hp, jos tarvetta on... Ainoa rajoite E46 suhteen on ettei siihen saa 6 vaihdetta näyttävää mittaristoa. Eihän 6hp laatikkoa ole käytetty kolmeysissäkään, mutta siihen saa myös mittariston koska on sama kuin E53... Jakolaatikko on toki pulttaamalla laatikon perässä ja siihen voi pultata 2wd laatikon kardaanin laipan kiinnityksen mutta eihän toki sitä fyysistä laatikkoa nelikosta tarvitse ottaa vaan softaa minkä tahansa E6x 6hp laatikon E53 6hp laatikon softalla! (jolloin K-bus yhteys lähtee toimimaan).
                            Simppeleintä toki on vahvistaa originaali GM.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by 530Da03 View Post
                              No jos vaihdettavia osia rupeaa kertymään tuohon tahtiin niin eikö silloin olisi helpompi mennä e38:n osilla?

                              Vauhtipyörä sama e39 ja e38:
                              11 22 2 247 914
                              Vetolevy eri:
                              24 40 1 216 837/24 40 1 423 298
                              Startti sama:
                              12 41 2 344 240
                              ECU sama:
                              13 61 7 789 376
                              Vaihteen valitsin eri:
                              25 16 7 515 428/ 25 16 1 423 750 (mutta alpina kyllä käyttää tuota e39:n omaa zf:n kanssa)
                              EGS eri:
                              24 60 7 518 709(GS20 Siemens)/24 60 7 506 450(GS8.60 BOSCH)
                              Tämähän on se helpoin kombinaatio jos 5 vaihteinen ZF riittää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎