Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 + M30 + Getrag 265 + sre -765 + massalevy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sierra4x4tbo
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 2098
    • Lappeenranta

    E28 + M30 + Getrag 265 + sre -765 + massalevy

    Kiperä kyssäri raadille..

    Pakettina siis M30 moottorin perässä, e28in kovalla vauhtipyörällä, massalevy ja sre -765 asetelmalla.
    Pää- ja työsylkät E28in orggikset (uudet), samoin painelaakeri. Pääsylkkä 19,05mm ja työsylkkä 20.64mm.

    Asetelman puristusmitta ~3mm.

    Ongelmana:
    Poljin tuntuu pirun jäykälle ja kytkin ei irrota kunnolla. Auton kun käynnistää vaihde päällä, niin lähtee hiipimään liikkeelle. Jos poljinta nostaa millinkin niin hyökkää saman tien liikkeelle..

    Mikä pielessä? Työsylkän tappi liian lyhyt? Miksi poljin tuntuu suhteettoman jäykälle, vai onko marjanpoimijan vaan mentävä salille?

    EDIT: niinjoo. Kahdella eri työsylinterillä testattu.

    EDIT 2: näinköhän painelaakerin ja käpälän väliin ois pitäny fylliä pistää?

    -Timo
    Last edited by sierra4x4tbo; 08-06-2015, 00:35.
    M535i BiTurbo -85
    740iA -95 ”#tonnin_pommi"

    --=MushroomMotorsport=--
    --=MaxTuned.com=--
  • pilootti
    BTCF Member
    • Feb 2012
    • 299
    • Kokkola

    #2
    EDIT 2: näinköhän painelaakerin ja käpälän väliin ois pitäny fylliä pistää?

    Mulla on muuten samat systeemit mutta hitsattu lisää tavaraa käpälään ja hienosti pelaa. Samalla jos joutuu laatikon irrottaa kannattaa tarkistaa että massalevyn keskiö ei ole liian lähellä vauhtipyörän keskiötä ja levy kuluessaan pääsee kantamaan -> kytkin ei pidä. Tämmöisenki tapauksen tiedän..
    e30 318i touring "Bercedes Menz"
    Kawasaki z1000
    -FatBoyRacing-

    Comment

    • sierra4x4tbo
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 2098
      • Lappeenranta

      #3
      Ai vttu.. Tätä pelkäsinkin.

      Motivaatio taas aika huipussaan.
      Kuis paljon fyllätään?

      -Timo
      M535i BiTurbo -85
      740iA -95 ”#tonnin_pommi"

      --=MushroomMotorsport=--
      --=MaxTuned.com=--

      Comment

      • pilootti
        BTCF Member
        • Feb 2012
        • 299
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by sierra4x4tbo View Post
        Ai vttu.. Tätä pelkäsinkin.

        Motivaatio taas aika huipussaan.
        Kuis paljon fyllätään?

        -Timo
        Mulla on migillä vaan päästetty patit siihen kohtaa mistä se ottaa kiinni puhutaan milleistä. Ei tullu niin tarkkaan mitattua joku oikeen oikea virittäjä varmaan sorvais sinne jonku 5mm speiserin :think
        E. Toki varmaan vois ensin koittaa pitempää työsylkän tappia jos tuntuu ettei kiinnosta oikeen paljoa purkaa..
        e30 318i touring "Bercedes Menz"
        Kawasaki z1000
        -FatBoyRacing-

        Comment

        • mazajns
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 511
          • Joensuu

          #5
          Mä olen mitannut laatikosta painelaakeri,käpälä ja työsylinteri paikallaan pohjaan painettuna. Painelaakerin pinnasta mitta vaihdelaatikon kiinnityspintaan. Ja samalla tavalla mitannut lohkon pinnasta kytkimen "kynsiin". Jos mitta heittää esimerkiksi 20mm niin sitten hitsannut sen n.15-17mm käpälään täytettä.

          Samalla tarkistanut kuinka paljon sylinterissä on varaa jatkaa tappia ennenkuin se alkaa kantamaan. Eli sylinteri pohjaan ja mitataan tapin pituus kiinnityslaippaan, kiinnityslaipasta kytkin käpälään mitta kun laakeri on "oikealla" kohdalla. jos mitassa heittoa niin jatketta tappiin. Näillä on toiminut.

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #6
            Painelaakerin ulkokehältä kun vähän sipasee pois niin poljin tuntuma kevenee
            laakeri ottaa enemmän asetelman jousien päistä

            Riippuen laakerin liikeradasta
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              #7
              -765 vaan ON jäykkä. Puristus n. 1500kg jollain ruottalaisella sivulla oli aika tyhjentävä mittaustulos asiasta eri esijännityksillä.

              3mm esijännitys on aivan hyvä. Omien mittausten mukaan 1.8mm-3.0mm välistä löytyy jousen maksimi puristus. Sen molemmin puolin sitten rajusti vähenee jo.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                -765 vaan ON jäykkä. Puristus n. 1500kg jollain ruottalaisella sivulla oli aika tyhjentävä mittaustulos asiasta eri esijännityksillä.

                3mm esijännitys on aivan hyvä. Omien mittausten mukaan 1.8mm-3.0mm välistä löytyy jousen maksimi puristus. Sen molemmin puolin sitten rajusti vähenee jo.
                PPF:ltä 765-asetelma kotikonstein mitattuna:
                1,0mm 1100 kg
                1,5mm 1290 kg
                2,0mm 1510 kg
                2,5mm 1600 kg
                2,7mm 1600 kg
                3,2mm 1100 kg
                4,0mm 1100 kg
                Noin 2.8-3.0mm kohdilla kynsien painokulma "ylittyy" ja asetelmalle tuleva paine tippuu kolmasosan jo parilla kymmenyksellä.


                On tuo 3mm kuitenkin ihan linjassaan, eikä tuo irroittamisen vaikeus nyt siihen liity. Mulla oli joskus M20+618:n kanssa samanlainen ongelma, painelaakerin kun vaihtoi E21:n laakeriin (pidempi) niin alkoi rokkaamaan.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  #9
                  765 on jäykkä käyttää mutta ei se mikään hampaat irvessä homma ole.
                  Sulla on Timo varmaan se haarukka joka painaa painelaakeria suuntaan tai toiseen vinossa eikä vaakasuorassa josta tämä jäykkyys ja huono irroittaminen johtuu. Painelaakerin alle shimmilevyä tai hitsaamalla tavaraa, tai jos toiseen suuntaan niin lyhyempi painelaakeri tai upotus haarukkaan.
                  Sitten se työsylkän tappi mitoitetaan sopivaksi kun haarukka on paikkansa löytänyt. Se ei ole niin tarkkaa peliä.
                  Massalevyssä on myös se ongelma että se joustaa paksuus suunnassa rakenteensa takia (helpompi liikkeellelähtö/luistattaminen) niin jää herkemmin kantamaan kuin esim sintteri.
                  Itselläni oli ongelmia massalevyn kanssa viime kesänä ja laitoin e34 m5 3,6 työsylinterin jossa oli pienempi mäntä ja täten pidempi liikevara.
                  Sellainenkin ratkaisu on että tekee sinne laatikon muoviseen tapin tilalle säädettävän mallin.
                  Tsemppiä projektin kanssa!
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • Oksanen
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 703
                    • Nokia

                    #10
                    Oonko mä ainoa jolla 765 on toiminut "pulttaa kiinni"-periaatteella? Meinaan aikoinaan laitoin vain ape-importin 9.6mm paksun sintterin kiinni putsattuun vauhtipyörään e28 535 kaikilla vakio kytkinosilla, enkä shimmannut painelaakeria tahi haarukkaa mihinkään suuntaan, en edes ilmannut kytkintä ja rokkas ku se kuuluisa junan vessa. Sassi speksas "optimi" levyn paksuudeks sileällä vauhtipyörällä jossain läystäkkeessä 9.6mm, kaveri mittaili että asetelmapaine kasvoi aina 8.8mm asti, ja tuosta kun oheni niin paine alkoi pienenemään.

                    Ja joo, kyllä se polkeminen hieman pohjetta kysyi ja kytkin otti kiinni pirun alhaalta, mutta ryömimisongelmaa ei ollut, ja kytkin aina kyllä irroitti. Tuo massalevyn joustava rakenne paksuussuunnassa varmastikin tuo tuon ryömimisen. Voin kuvitella motivaation määrän tuohon laatikkojumppaan
                    E28 535 1985 (S38B36+K31)

                    E36 323 1996

                    E46 Compact 2001

                    Comment

                    • sierra4x4tbo
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 2098
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by Oksanen View Post
                      Voin kuvitella motivaation määrän tuohon laatikkojumppaan
                      Jep.. Olis edes nosturi käytettävissä, mut eiku lattialla ropaamaan..

                      -Timo
                      M535i BiTurbo -85
                      740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                      --=MushroomMotorsport=--
                      --=MaxTuned.com=--

                      Comment

                      • visa e36
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 753
                        • Järvenpää

                        #12
                        Tuu täs viikolla käymään jäkessä, mis kävit sillo vuos sitte.. Tehää nosturilla homma pois
                        Nykyiset
                        -63 Pontiac Catalina convertible
                        -05 E53 X5 3.0d

                        Comment

                        • sierra4x4tbo
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 2098
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Originally posted by visa e36 View Post
                          Tuu täs viikolla käymään jäkessä, mis kävit sillo vuos sitte.. Tehää nosturilla homma pois
                          Kärry-hommiks menis toi siirtokin.
                          Ei oo itellä pikku-e:tä, eikä omaa kärryä.. Eli ei ihan helppoa ole siirtäminenkään.

                          Kiitos tarjouksesta kuitenkin!

                          -Timo
                          M535i BiTurbo -85
                          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                          --=MushroomMotorsport=--
                          --=MaxTuned.com=--

                          Comment

                          • Raipeee
                            BTCF Member
                            • Apr 2006
                            • 83
                            • Turku

                            #14
                            Jatka sitä laatikonpäässä olevaa työsylinterin tappia niin rupee toimimaan.sitten ku on motivaatiota enemmän niin irrotat laatikon ja laitat kuntoon.meinaan noi sylinterit ei paljon motonetissa maksa. Itse tein näin ja hyvin toimii. Itselläni on siis sama vp ja 765 massalevyllä eikä aluksi liike riittänyt.

                            Comment

                            • sierra4x4tbo
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 2098
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by Raipeee View Post
                              Jatka sitä laatikonpäässä olevaa työsylinterin tappia niin rupee toimimaan.sitten ku on motivaatiota enemmän niin irrotat laatikon ja laitat kuntoon.meinaan noi sylinterit ei paljon motonetissa maksa. Itse tein näin ja hyvin toimii. Itselläni on siis sama vp ja 765 massalevyllä eikä aluksi liike riittänyt.
                              Tää vois tietty olla, jos ei riko mitään käpälän ollessa väärässä asennossa..

                              -Timo
                              M535i BiTurbo -85
                              740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                              --=MushroomMotorsport=--
                              --=MaxTuned.com=--

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎