Announcement

Collapse
No announcement yet.

3.0d M57/TU ei käynnistynyt pakkasella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7521
    • Jyväshyvä

    #16
    Originally posted by bemanderi View Post
    Miksi käytetty hehkuboksi?
    Siksi että hehkujen vaihdon yhteydessä tuli koodia 5 pytyltä eikä uutta ollut hyllyssä. Ko. käytetty on vaihdettu uuteen asiakkaan vaatimuksesta hehkujen vaihdon yhteydessä...

    Tuohon X:ään boxin vaihto on paljon helpompaa kuin esim. 500 -sarjaan, vähemän romuja edessä...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7521
      • Jyväshyvä

      #17
      Originally posted by Kim View Post
      Nyt sain INPA:lla luettua vikakoodit ajamalla täyden diagnoosin. Moottorimoduuliin en silti päässyt erikseen kiinni, sillä herjaa SYS-0012 Identification Erroria. Eli tästä syystä en päässyt katsomaan livedataa. Joihinkin muihin moduleihin pääsin kyllä kiinni. Pari tuollaista vikakoodia löytyi:


      (pahoittelut huonosta kuvanlaadusta)

      Lisäksi oli muutama muukin vikakoodi, mutta ne liittyivät sisävalojen himmennykseen, sivupeileihin ja Webastoon.

      Erityisesti tuo 191 IKE-EEPROM coding errori ihmetyttää mistä voisi olla kyse, kun mitään koodauksia ei ole ainakaan rekisteröintikatsastuksen jälkeen tehty. Mahtaako liittyä tähän käynnistymisasiaan millään lailla, vai onkohan noissa kyse jostain ihan muusta?
      Kannattaa lukea eri piuhalla, kyllä tuosta pystyy lukemana koodit OK...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Kim
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 151
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Kannattaa lukea eri piuhalla, kyllä tuosta pystyy lukemana koodit OK...
        Täytyy metsästää jostain uusi piuha. Tuolla nykyisellä E46 luku onnistuu hyvin, mutta tämän E53 kanssa tuntuu olevan haasteita yhteyden muodostamisessa. Suosituksia mikä piuha kannattaisi ostaa ja parhaaksi todettu?
        E53 X5 3.0d Sport Individual '07

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #19
          Nimimerkki jartsa02 ainakin toimitti kaapelin joka on todistetusti toiminut E38/E46/E53/E61 -malleissa.

          Comment

          • Kim
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 151
            • Uusimaa

            #20
            Noniin, vihdoin päivitystä tilanteeseen. PA-suodattimen vaihto ei muuttanut tilannetta. Moottori käynnistyi hienosti viikon puolitoista, kunnes tänä aamuna alkoi temppuilemaan kun yöpakkaset jälleen palasivat. Ei meinannut startata kuin ehkä vasta 5-10 yrittämällä. Sillä kerralla kuin kerralla kuin käynnistyi, käynnistyi välittömästi kun startilla vähän pyöritti ja käynti välittömästi virheetön.

            Nyt sain vihdoin moottorin vikakoodit luettua samassa yhteydessä ja muistiin oli jäänyt koodi 4B90 rail-paineesta:




            Livedataakin yritin katsoa, mutta en löytänyt kohtaa josta rail-painetta pääsisi katsomaan. Pääseekö näiden vikakoodien datan perusteella eteenpäin siinä, mistä tässä voisi olla kyse?
            E53 X5 3.0d Sport Individual '07

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #21
              Suutin tai suuttimet vuotaa paluulinjaan, mittaa ohivuodot ja korjaa vuotavat suuttimet/suutin.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Kim
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 151
                • Uusimaa

                #22
                Originally posted by _nixu_ View Post
                Suutin tai suuttimet vuotaa paluulinjaan, mittaa ohivuodot ja korjaa vuotavat suuttimet/suutin.
                Näin se varmaan on oltava, nyt kun oireena on nimenomaan riittämätön reil-paine.

                Onko heittää suositusta henkilöstä/pajasta Espoo-Helsinki sektorilla, joka hallitsee nämä asiat hyvin? Mielellään tietty sellainen, joka osaa myös huoltaa eikä vain tarjoa uutta suutinta. Ajettu 116tkm, joten vaikea uskoa että olisi useammassa suuttimessa vuotoa.

                Joistain muista viestiketjuista luin, että paluuvuoto johtuu usein suuttimen tiivisteestä ja varsinainen kärkiosa saattaa olla ihan ehjä...
                E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Ehkä suuttimissakin liikaa vuotoa, mutta otti silmään nuissa vikakoodeissa sen hetkinen jännite. 11,5 V levossa ja toisessa startatessa 9,6 V. Aika matalilta nuo jännitteet vaikuttas.

                  Tuolla aikaisemmin kirjoitit että ei meinannut startata, eli toisin sanoen avain startti asennossa ja siltikään startti ei ala pyörittämään konetta?
                  Ja kun useamman yrityksen jälkeen startti pyörittääkin myllyä niin käynnistyi heti?

                  Nuitten kertomusten perusteella herää epäilykset virta puolen ongelmasta.

                  Comment

                  • Kim
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 151
                    • Uusimaa

                    #24
                    Originally posted by Hezman View Post
                    Ehkä suuttimissakin liikaa vuotoa, mutta otti silmään nuissa vikakoodeissa sen hetkinen jännite. 11,5 V levossa ja toisessa startatessa 9,6 V. Aika matalilta nuo jännitteet vaikuttas.

                    Tuolla aikaisemmin kirjoitit että ei meinannut startata, eli toisin sanoen avain startti asennossa ja siltikään startti ei ala pyörittämään konetta?
                    Ja kun useamman yrityksen jälkeen startti pyörittääkin myllyä niin käynnistyi heti?

                    Nuitten kertomusten perusteella herää epäilykset virta puolen ongelmasta.
                    Kirjoitin vähän epäselvästi, mutta startti on pyörittänyt koko ajan ihan hyvin - moottori ei vain ole käynnistynyt vaikka kuinka startilla pyörittää. Ja sitten kun useamman kerran kokeilee, niin yhtäkkiä käynnistyykin heti kun startti sekunnin pari pyörähtää. No, vaihdan nyt joka tapauksessa akun viikonlopun aikana, kun ei tiedä milloin on viimeksi vaihdettu.

                    Juttelin yhden korjaamon kanssa vuotomittauksen tekemisestä ja mainitsivat, että vika voisi olla myös rail-paineen anturissa. Onko tällainen miten todennäköistä?
                    E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      #25
                      Ota yhteyttä vaikka nick Rahu :n niin saat auton osaaviin käsiin
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Kim View Post

                        Juttelin yhden korjaamon kanssa vuotomittauksen tekemisestä ja mainitsivat, että vika voisi olla myös rail-paineen anturissa. Onko tällainen miten todennäköistä?
                        Tyypillinen korjaamon neuvo, vaihdetaan se osa joka on löytänyt järjestelmästä vian.

                        Anturissa ei ole vikaa. Vikakoodin googletuksella nousee muutama vaihtoehto esiin, ja ne on jo täällä mainittukkin, polttoainepumpun rele tai itse siirtopumppu. Mainintaa löytyy myös jostain polttoainelinjan takaisku venttiilistä.

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #27
                          Tuskin lienee railin paineanturi. Ei mahdotonta tietysti, mutta sulkisin pois ensin muut todennäköisemmät vaihtoehdot.

                          INPAlla olisi mukava nähdä korjausarvot vielä, siitä voisi päätellä suuttimien kunnosta jotain.

                          Kun akku on noinkin finaalissa, vaihtaisin sen ensin. Paineet jää kuitenkin sen verran alas (starttilupa irtoaa DDE:ltä vasta kun raililla on 300 bar painetta) että sekä akun että startin pitäisi olla todella finaalissa ennenkuin jää tuollaiseen arvoon.

                          Mikäs oli siirtopumpun jälkeinen paine INPAlla katsottuna? E46:ssä ei näe tuota välipainetta mutta käsittääkseni E53:ssa pitäisi nähtä. Sen tulisi olla yli 3,5 bar jotta korkeapainepumppu saa riittävästi polttoainetta.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9146
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by MNi View Post
                            INPAlla olisi mukava nähdä korjausarvot vielä, siitä voisi päätellä suuttimien kunnosta jotain.
                            Ei noita tietysti haittaa katella, mutta käynnistymiseen vaikuttavan liiallisen paluuvuodon kanssa korjausarvoilla ei ole mitään tekemistä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Kim
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 151
                              • Uusimaa

                              #29
                              Kiitoksia kaikille hyvistä kommenteista ja paneutumisesta! Tässä yhteenveto missä mennään tällä hetkellä:

                              Alkuperäiset oireet
                              - Välillä ei lähtenyt käyntiin. Startti pyöritti kyllä iloisesti, mutta moottori ei luvannutkaan. Sitten muutaman (3-10) yrityksen jälkeen yhtäkkiä lähtikin ihan lyhyellä pyörittämisellä. Kun käynnistyi, käynnistyi heti lyhyellä pyörittämisellä ja käynti heti virheetöntä
                              - Tuntui tekevän tätä nimenomaan seisoessaan yön yli pakkasessa
                              - Vikakoodeja alhaisesta Rail-paineesta

                              Ensin tehtyä
                              - PA-suodattimen vaihto
                              - Siirtopumpun vaihto
                              Näillä toimenpiteillä ei ollut vaikutusta, joten menköön nämä ylihuoltamisen piikkiin

                              Myöhemmin kun sain INPAN lukemaan moottorin modulin ja tein seuraavat havainnot:
                              - aivan kuin siirtopumppu ei lähtisi aina pyörimään, tai ainakaan sen ääntä ei aina kuulunut
                              - Joka kerta kun moottori käynnistyi, myös siirtopumppu pyöri kuuluvasti
                              - Aina kun käynnistyi, Rail-paineet nousivat hetkessä n. 300 bariin
                              - Kun ei käynnistynyt, Rail-paineet nousivat vain n. 70-80 bariin
                              --> voisiko olla, että siirtopumppu ei aina käynnisty ja 70 bar saavutetaan tankin pumpun ja korkeapainepumpun avulla, ilman siirtopumpun osuutta?

                              Tämän perusteella tein seuraavat toimenpiteet
                              - Vaihdoin PA-pumpun releen (K96) hankalokeron takaa
                              - Akun vaihto uuteen

                              Näiden jälkeen ei ole nyt pariin päivään ilmennyt ongelmia, joten hyvältä vaikuttaa! Toki ei ole pakkasiakaan ollut, joten täyttä varmuutta ei ole. Vaikuttaisi kuitenkin johtuneen joko PA-releestä tai huonon akun aiheuttamasta jännitetasojen tippumisesta.

                              Jos ongelmat jatkuvat, käy mittauttamassa suuttimien ohivuodot (ja ehkä mittautan ne joka tapauksessa varmuuden vuoksi).
                              E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                              Comment

                              • Kim
                                Bimmer Rookie
                                • May 2003
                                • 151
                                • Uusimaa

                                #30
                                Päivitystä alkuperäiseen caseen:
                                Vika tuli kuntoon kun vaihdoin PA-pumpun releen ja akun. Ilmeisesti joko rele ei kytkenyt aina pumppua päälle tai siten akun jännite ei riittänyt pumpun pyöritykseen.

                                Eli loppujen lopuksi vika oli jälleen varsin yksinkertainen. Kiitoksia kaikille avusta!
                                E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎