Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Öljyt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    #16
    Tungin ite Valvoline MaxLife 10W40 (mineraali) M20B25 pataan tossa iltapäivällä. Ei oo ainakaan vielä hajonnu, eikä tullu uloskaan pitäisi olla vähän paksumpaa tavaraa.
    Miltä kyseinen öljy vaikuttaa? Muuttuiko käynti? käyntiääni yms?

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä oot itsekin katellut joskus samoja purkkeja kaupassa sillä silmällä...

    :roll:
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07

    Comment

    • RiiQuu
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1367

      #17
      Originally posted by Kim
      Tungin ite Valvoline MaxLife 10W40 (mineraali) M20B25 pataan tossa iltapäivällä. Ei oo ainakaan vielä hajonnu, eikä tullu uloskaan pitäisi olla vähän paksumpaa tavaraa.
      Miltä kyseinen öljy vaikuttaa? Muuttuiko käynti? käyntiääni yms?

      Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä oot itsekin katellut joskus samoja purkkeja kaupassa sillä silmällä...

      :roll:
      Ei pysty oikeen sanomaan äänistä tai muusta, huollossa tehtiin niin paljon samaan aikaan moottoriin että kaikki vaikuttaa tässä tapauksessa.

      Ainut minkä huomannu ettei vuoda öljyä enää. Tuli siitä suodattimen jalasta ja moottorin etupuolelta ennen Mobil1 5W-40:sillä, nyt ei oo tippoja näkyny enää auton alla. Että taitaa pysyä paremmin sisällä.

      Saa nähdä millaiset kylmäkäynnistysominaisuudet talvella :idea:
      "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
      - - -
      E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
      Cäbi©

      E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
      G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

      Comment

      • tumppu86
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 900
        • E-pohjanmaa

        #18
        Eli kumpi näistä ois parempi 190tkm ajettuun koneeseen:Castrol Formula Rs 0w/40 vai GTX Magnatec 5W/40 ?

        Comment

        • thomas
          Bimmer Rookie
          • Nov 2002
          • 67
          • Helsinki

          #19
          Alapään viskositeetin muuttaminen ei vaikuta öljyvuotoihin. Jokainen öljy on juoksevampaa kuumana, kun yksikään 0w öljy kylmänä. Ja jos joku ei ole vielä ymmärtänyt, niin se suodattimen vaihto on ihan yhtä tärkeää, kun öljyjen vaihto.
          Kunnon synteettiset käyttöautoon, oli ne sitten mobil, shell tai castrol. Mineraaliöljyt on sisäänajoa ja lentokoneita varten!
          -- All Go, No Show

          Comment

          • Masinol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 988
            • "Turku"

            #20
            Originally posted by .:miksu:.
            Originally posted by jvakeva
            väärin. 5w-50 ei kerro muuta kun viskositeetin..

            lukekaa purkin kyljestä myös pienet tekstit!!!
            Niin eli öljyissä on eroo:

            Öljyjen ylä ja ala viskositeetit on normaali olosuhteissa samat (normaali käynti lämpötilojen välillä), esim: 5w-50.

            Pesevien ainesosien osalta on eroo, hyvä synteettinen irrottaa paremmin sen vanhan paskan kanavista ja voi tukkia ne!

            Sekoittuvuuksissa on eroo, mihin ei vaikuta merkki vaan SAE määritykset

            Uudet autot vaatii omat viskositeettinsa ja pesevyydet, eli ei käy kaikki viskositeetit ja merkit...

            Öljy "pilaantuu" ihan yhtä nopeasti hinnasta riippumatta koneessa, vaihto tarve on sama, merkistä riippumatta. Öljyyn lisättävät aineet vaikuttavat taas jonkin verran siihen kauanko öljy selviytyy epäpuhtauksissa.

            Eli suosittelisin vaihtamaan ne öljyt hiukan useemmin vaikka 8tkm välein eikä 12tkm ja ota se "halvempi" merkki samoilla "ominaisuuksilla" niin luultavasti tulos on ihan loistava, niin ja se öljyn suodattimen vaihtokin on ihan hyvä muistaa...

            niin jos motissa on ollut Mobil 1 rally formula 5w50 laita samaa, jos henk. koht. pidät kuitenkin enemmän Castrolin öljyistä laita ilman muuta sitä! Molemmilla merkeillä on TAKUU VARMASTI niin hyvää tavaraa että uskaltaa hulauttaa ihan huoleti koneeseen ja päästellä se 8-12tkm (maku asia..)
            Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...
            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

            Comment

            • jvakeva
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2433
              • Kouvola

              #21
              Originally posted by Masinol

              Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...
              :lol: osta moottoriöljyä, äläkä vaseliinia!!! tavan... :lol:
              B10 V8 # 108
              saab r560 8X4

              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

              Comment

              • .:miksu:.
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 352

                #22
                Originally posted by Masinol
                Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...
                Oliko molemmat öljyt uusia vai toinen käytettyä?

                Comment

                • Masinol
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 988
                  • "Turku"

                  #23
                  Originally posted by .:miksu:.
                  Originally posted by Masinol
                  Edelleenkin silti halpisöljyjen viskositeettilukuihin EI VOI luottaa.... kuten tuossa jo aikaisemmin mainitsin niin Kingoil 5W50 ei tullu purkista ulos ja vieressä oli Teboilin Gold 10W40 joka oli ihan juoksevaa.... Kummatkin kertoo olevansa täys-synteettisiä...
                  Oliko molemmat öljyt uusia vai toinen käytettyä?
                  Uusia... niin ja älkää nyt vaan luulko että olen King-oilia omaan autooni ostanut.. :shock: :lol:
                  Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                  Comment

                  • Alajoki
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 104
                    • Punkalaidun

                    #24
                    Tossa vähän vertailua öljyistä.

                    Comment

                    • qizmo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 234

                      #25
                      onko kellään kokemuksia Castrol GTX Magnatecista(5w-40) tossa m20 koneessa?

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Loputon ja aina yhtä tyhjänpäiväinen keskustelu aiheesta, oli forum mikä hyvänsä. Tunnetun merkin täyssynteettinen öljy koneeseen huomioonottaen valmistajan suosituksen (valmistajan suositus ottaa huomioon moottorin käytön melko perusteellisesti, mutta ei vaadi koskaan liikoja).

                        Originally posted by .:miksu:.
                        Originally posted by jvakeva
                        väärin. 5w-50 ei kerro muuta kun viskositeetin..

                        lukekaa purkin kyljestä myös pienet tekstit!!!
                        Niin eli öljyissä on eroo:

                        Öljyjen ylä ja ala viskositeetit on normaali olosuhteissa samat (normaali käynti lämpötilojen välillä), esim: 5w-50.

                        Pesevien ainesosien osalta on eroo, hyvä synteettinen irrottaa paremmin sen vanhan paskan kanavista ja voi tukkia ne!

                        Sekoittuvuuksissa on eroo, mihin ei vaikuta merkki vaan SAE määritykset

                        Uudet autot vaatii omat viskositeettinsa ja pesevyydet, eli ei käy kaikki viskositeetit ja merkit...

                        Öljy "pilaantuu" ihan yhtä nopeasti hinnasta riippumatta koneessa, vaihto tarve on sama, merkistä riippumatta. Öljyyn lisättävät aineet vaikuttavat taas jonkin verran siihen kauanko öljy selviytyy epäpuhtauksissa.

                        Eli suosittelisin vaihtamaan ne öljyt hiukan useemmin vaikka 8tkm välein eikä 12tkm ja ota se "halvempi" merkki samoilla "ominaisuuksilla" niin luultavasti tulos on ihan loistava, niin ja se öljyn suodattimen vaihtokin on ihan hyvä muistaa...

                        niin jos motissa on ollut Mobil 1 rally formula 5w50 laita samaa, jos henk. koht. pidät kuitenkin enemmän Castrolin öljyistä laita ilman muuta sitä! Molemmilla merkeillä on TAKUU VARMASTI niin hyvää tavaraa että uskaltaa hulauttaa ihan huoleti koneeseen ja päästellä se 8-12tkm (maku asia..)
                        Vanhojen paskojen irtoamiseen: Jos koneessa ei ole käytetty huonolaatuista mineraaliöljyä (näitäkin on parempia, huonoa synteettistä parempia mineraalejakin löytyy), niin ei siltä mitään paskaa voi löytyä. Tämä on vain maamoottoreita remontoineiden pikkupajojen kotimekaanikkojen puheita niiltä ajoilta, kun öljyillä oli tapana pikeentyä koneessa. Viimeisen 15 vuoden aikana valmistettua öljyä tuskin tulet löytämään, joka pikeentyisi edes yrittämällä (kone sanoo niissä lämpötiloissa sopimuksensa irti). Se, että öljy on mustaa (siinä on mukana palotapahtuman karstaa ohivuodon seurauksena ja jonkin verran metallia pehmeiltä pinnoilta), ei tarkoita sitä, että se olisi vaarallista lähtiessään liikenteeseen, niin pientä reikää tai painaumaa tuskin löytyy, joka menisi tukkoon.

                        Uudet autot: Suhteellinen käsite, mutta kautta aikojen valmistaja on joutunut materiaalivalinnoillaan määrittämään osien kanssa toimeentulevan öljyn. Valmistaja tekee käyttöohjekirjaan maininnan, minkä luokituksen hän haluaa öljyn täyttävän. Tämä ottaa huomioon tiivistemateriaalit, öljynvaihtovälin, kuorman, lämpötilan, sodotun kosteuden jne. Se peseminen on oikeasti melko epäoleellinen ominaisuus.

                        Öljyn pilaantumisesta ei oikeastaan voi puhua. Polttomoottorissa sitä ei ehdi tapahtua, öljyyn kerääntyy alle 10 micr hiukkasia (tuo on yleensä se koko, jonka alle perussuodatin ei suodata) ja se likaantuu. Tan-arvot tai viskositeetti ei näillä käyttötunneilla yleensä ehdi muuttua mittauksen rajoissa.

                        Niin, että tunnettujen merkkien öljyjen erot huomaat käytännössä vain mielessäsi. Joku saattaa kehua jotakin merkkiä, je kuinka se pysyy paremmin sisällä jne. Yleensä taustalla on muutakin kuin öljynvaihto. Hanki mitä tahansa "täys"synteettistä, älä IKINÄ USKO sitä, joka väittää että mineraaliöljyillä ajettu sisäänajo olisi missään mielessä moottorin kannalta parempi ja hanki mahdollisimman iso öljynsuodatin tunnetulta merkiltä. Normaalit öljynvaihtovälit ovat melko varman päälle mitoitettuja, todellinen tutkittu on puolitoista/kaksinkertainen.

                        Tulipa pädettyä.. Näitä on tullut tutkittua jo useita vuosia, ei perstuntumalta vaan testein ja mittauksin täällä keski-Suomessa.
                        ---

                        Comment

                        • thomas
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2002
                          • 67
                          • Helsinki

                          #27
                          En ole nähnyt enkä kuullut missään sarjatuotantomoottorissa olevan niin tarkkaa koneistustarkkuutta, että osat ei hioutuisi moottorin alkutunneilla. Toki hioutumista tapahtuu koko ajan, mutta alussa tapahtuva hioutuminen parantaa osien sopivuutta. Esim. männänrenkaat sylintereihin.
                          Jokainen edes jotenkin öljyihin perehtynyt tietää, että synteettisillä öljyillä mm. pintapaineen kesto on mineraaleihin verrattuna paljon suurempi. Tämä taas johtaa siihen, että mineraaliöljyillä ajetut ensimmäiset kilometrit antavat esim. männänrenkaille paremman mahdollisuuden "hioutua" muotoonsa. Ja mitä puhtaisiin voiteluominaisuuksiin tulee, niin kunnon mineraaliöljy ei häpeä täyssynteettisiä. (Nyt unohdetaan ne muut ominaisuudet, jotka tekevät täyssyntettisistä käyttöautoon parhaan mahdollisen öljyn)
                          Itse ajan aina moottorin kasaamisen jälkeen ensimmäiset 1000km kunnollisilla mineraaliöljyillä, jonka jälkeen loput täyssynteettisillä.
                          Eri asia on jos joku pitää sisäänajona esimmäisiä 60tkm.
                          -- All Go, No Show

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            No tuohan on helposti tutkittavissa: Ei muuta kuin osat käteen, joissa on näkyvissä pintapaineen keston pettäminen. Mineraaliöljy kestää sitä painetta tiettyyn rajaan asti ihan yhtä hyvin kuin kaikki muutkin öljyt. Pettäminen tulee vasta hyvin korkeassa lämpötilassa ja suuressa kuormassa. Tällöin kaksi metallipintaa hitsautuu toisiinsa ja nämä yhteen hitsutuneet huiput murtuvat aiheuttaen lisää tuhoa. Yleensä tuo jää huomaamatta mutta jäljet ovat löydettävissä ja pinnankarheudet ovat muuttuneet ko. alueella. Voitelu ei enää toimi alueella kuten se on tarkoitettu. Nyt siis puhutaan niin pienistä pinnankarheus/muotomuutoksista, joita et välttämättä huomaa, mutta ne vaikuttavat pitkällä tähtäimellä.

                            Yksinkertaistettuna: Ilman öljyä sisäänajo on tehokkain. Osiin saadaan välystä ja sen jälkeen ne toimivat parhaiten

                            Herää.
                            ---

                            Comment

                            • thomas
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2002
                              • 67
                              • Helsinki

                              #29
                              Osataan täällä etelässäkin tehdä testejä käytännössä ja paperillakin. Hioutuminen sisäänajossa on todellakin pientä, mutta huomattavaa monellakin tapaa. Ainakin männänrenkaissa. Kun öljykalvo puhkeaa suurella kuormalla on tulos kuvailemasi kaltainen. On tullut todettua monta kertaa.
                              Mutta edelleenkin siihen sisäänajon aikaiseen osien hioutumiseen vaikuttaa sen öljyn pintapaineen kesto. Muuta syytä en mineraali ja täyssynteettisten välille ole löytänyt mikä tuon "kulumiseron" aiheuttaa. Tuosta sisäänajosta eri öljyillä löytyy monta esimerkkiä niin lentokoneen kuin autonkin moottoreista. Ja voin sanoa että tutkimustyötä lähinnä männänrenkaiden suhteen on tehty ainakin riittävästi. Lopputulos on ollut poikkeuksetta aina, että noin 1000-2000 ensimmäisen käyttötunnin jälkeen mineraaliöljyillä sisäänajetuissa on männänrenkaat ollut paremmin hioutuneet sylintereihin. Joo ja tämä ei tarkiota sitä, että niistä olisi kulunut milli enemmän pois.
                              Jos tuon kulumiseron pystyy selittämään muulla kuin pintapaineen kestolla, niin haluaisin siihen oikaisun.
                              -- All Go, No Show

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #30
                                Suunnittelun lähtökohtana ei ole ollut että lopulliset välykset saadaan aikaan sisäänajossa. Tuo männänrenkaissa tapahtuva kuluminen kuluttaa myös sylinterinseinämissä olevia hoonausuria, joiden tarkoituksena on pysyä "ystävällisen" muotoisina ja pitää öljyä osien välissä.

                                Totta kai se rengas kuluu ja se johtuu juuri noista pinnankarheushuippujen kohtaamisista ja pienistä kiinnileikkautumisista. Se ei vain ole se tervein tapa saada mittoja sopiviksi. Tervein on alunperin oikea mitoitus, bombeerauksetkin huomioonottaen. Öljyn pääasiallinen tarkoitus on pitää pinnat erillään kaikissa tilanteissa, myös sisäänajon aikana.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎