Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50b25 h-profiili kanki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    #16
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kiertokangen pultit on antanut periksi muutamassa tapauksessa mitä on tullu vastaan. Mut maza:n m20:ssä tais m50 kiertokanki vääntyä, mut tehoakin oli muistaakseni tyyliin 800hv :think En jaksa nyt etsiä ja varmistaa faktoja.
    Sillon oli tasossa 600hv/800nm. Jälkeenpäin asiaa ajateltuani taisipa sekin vääntynyt kanki olla peruja joskus kauan aiemmin tapahtuneesta hydrolockista. Noita samoja kankia tuli myöhemmin ponnistettua vastaavilla voimilla paljon rajumminkin eikä ne siitä mitään sanoneet.

    Kyllä ne vaan on tosi lujat kanget ja moneen muuhun verrattuna näyttävätki siltä. Täysin eri asia onkin sitten se, että nykyään h-profiilikankia saa melko halvalla jo niin kannattaako riskeerata vakiokangilla. Tosin ei ne halvat h-profiilitkaan mitään aivan ongelmattomia ole (laatuheitot).

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2561
      • .

      #17
      Originally posted by sami_87_ View Post
      Juu kerkesin jo sen verran selvittää että laitetaan non-vanos koneen männät ni sit on hyvät, ku nehän on karvan verran korkeemmat
      Heitetääs jokeri kehiin: Hommaa M52b28:n kampi ja laita ne vanoskoneen vakiomännät?
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #18
        Originally posted by sami_87_ View Post
        Ihan yhtälailla se vakio mäntä siellä hajoa ku takomäntä,yleensähän se mäntä hajoaa siitä nakutuksesta,ei se takomäntä yhtää sen enempää nakua kestä..

        Ja kanget tulee sen takia ku sehän se heikoin lenkki taitaa tos koneessa olla, laitetaan männät sit jossain kohtaa,mut nyt ei kyl pussi anna ~1000€ löysää mäntiin😁
        Aika harvoin vakiomäntä on kestävyydeltään lähelläkään mitään aftermarket takomäntää, ihan eri aluseoksia noissa käytetään sekä erilailla muutenkin valmistettu. Syy miksi autonvalmistajat harvoin käyttävät mitään high performance takomäntää on ihan se kun halutaan pienet välykset, kylmänä hijaisena käyvän koneen ja mahdollisimman vähäinen öljynkulutus, sekä hyvä kulutuskestävyys. Ja kyllä se takomäntä vaan nakuakin kestää enemmän kuin vakiomäntä, mutta tyhmäähän se on jos säädetään yli nakurajan.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #19
          Originally posted by sami_87_ View Post
          Ihan yhtälailla se vakio mäntä siellä hajoa ku takomäntä,yleensähän se mäntä hajoaa siitä nakutuksesta,ei se takomäntä yhtää sen enempää nakua kestä..

          Ja kanget tulee sen takia ku sehän se heikoin lenkki taitaa tos koneessa olla, laitetaan männät sit jossain kohtaa,mut nyt ei kyl pussi anna ~1000€ löysää mäntiin��
          Toivottavasti ne uudet kanget on sitten jotain muuta kuin kiinankuraa tyyliin maxspeed yms. muut vastaavat. Ne on meinaan takuulla vakioita heikommat.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Voimaahan kiinakanget kyllä tuntuvat keskimäärin kestävän yllättävänkin hyvin. 6 syl motissa pitäis kevyesti mennä kiloheppa. Suurin ongelma mielestäni on enemmän koneistuksien laatuvaihteluissa, eli on mittaheittoja. Kiinakankien kanssa pitääkin ehdottomasti tarkistaa vähintään laakerivälykset. Mielellään myös muutkin mitat.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #21
              Originally posted by Thuppu View Post
              Voimaahan kiinakanget kyllä tuntuvat keskimäärin kestävän yllättävänkin hyvin. 6 syl motissa pitäis kevyesti mennä kiloheppa. Suurin ongelma mielestäni on enemmän koneistuksien laatuvaihteluissa, eli on mittaheittoja. Kiinakankien kanssa pitääkin ehdottomasti tarkistaa vähintään laakerivälykset. Mielellään myös muutkin mitat.
              Esim. Noi mitä mainitsin, ei ole edes heidän mainostamaansa materiaalia.
              Et kyllä edelleenkin vähänkin arvokkaammassa koneessa/projektissa käyttäisin tunnettujen valmistajien veivejä.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • saki
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 247

                #22
                Mulla on kyllä muutama kanki katkennut. Siinähän on ongelmana aina varsin suuri duuni kun kaikki liikkuva hyvin todennäköisesti hajoaa. Sikäli se väli on hyvä laittaa kondikseen kun ei ne niin kummasti maksa.

                vanos kanki on vielä heppoisemman näköinen vs. Nv kanki. Sellainen vanos 140mm kanki katkesikin viimeksi mutta samalta tuho on näyttänyt nv kangillakin..

                Männät tosiaan yleensä rapistuu rengasväleistä mutta ei nyt e85:lla, hyvällä sytkällä ja ok säädöillä ehkä ongelmallisesti.(ei rapistele juurikaan, mutta ei oikein saa millään kuulumaankaan nakutusta niinkuin bensalla) Männänrengasvälirikossahan on lähinnä ongelmana huohotuksen ja savutuksen kasvu. Ei mitään akuutisti ajoa haittaavaa. Vain kerran tuollainen mäntä on hajonnut mulla ihan palasiksi öljypohjaan => aikapaljon tuhoa samalla. Tämä ei ollut vakiomäntä vaan tuollainen halpa maxsil mäntä.

                Laitan nyt myös itselle perus kiinan kanget arp pulteilla(tuli nimim. Tkoiv Somerolta) ja vakio männillä. B28 kampi kiinnostaisi myös samassa josko sillä pääsisi seuraavalle sataselle.. Katsoo nyt tuleeko sellainen vastaan ennenkuin polttelee koostaa kone kasaan. Keväällä selvinnee sitten mikä on seuraava heikoin lenkki vai löytyykö se kangista edelleen.

                Männät polttelisi laittaa kyllä mutta on vaan niin superkallis setti porauksineen ettei taas raaski.

                Oman koneen väännöistä ei ole ihan täyttä varmuutta. Ahdot nousee ihan eritavalla penkissä vs. Kadulla => oon aika varma että Saarisella mitattu vääntö ei ole kokototuus.
                BMW i3 REX

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Aika hazardia puuhaa säätää e85:lla nakurajalle. Siinä vaiheessa ollaan todennäköisesti reilusti ylitetty koneen MBT ja tuhoa alkaa syntymään sylinteripaineista.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • saki
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 247

                    #24
                    Joo se on mahdotonta kyllä. Ainakaan sitä ei kuule yhtään samalla tavalla mitä bensalla + tietty räimettä ja vetoja alkaa olla aika hyvin suhteessa muihin ominaisuuksiin = kadulla ja öisillä motarivedoilla on aika vaikeeta sanoa mitä siellä tapahtuu. Penkissä kovemmilla ennakoilla antaa kyllä voimaa hyvin lisää, eli vastaa säätöön, mutta kadulla olen ottanut siitä kuitenkin vähän takaisin.

                    Bensalla ainakin Saarisen penkissä nopeesti nakurajalle säädetty maksimiveto meinaan nakutti rajusti heti kun pihasta lähti kadulle. Nyt onkin käytössä käytännössä nakurajalle ajetut bensaennakot + muutama aste siihen päälle lisää varsinkin kovalle ahdolle(suhteellista)

                    Näistä olisi kyllä kiva tietää miten e85:lle optimi ennakko haetaan. Saattaa omat konerikotkin johtua osin huonosta säädöstä. Varovaiset säädöt on helppo tehdä kyllä mutta yritteliäämmät menee ehkä vähän arvailemalla. Paras voima penkissä on varmaan hyvä pohja optimille.. Siitä enempää ei ainakaan kannattane laittaa.
                    BMW i3 REX

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Eiks saarisen penkki ole inertia? Ainakin mun mielestä pitäis ehdottomasti säätää jarrullisessa penkissä.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        #26
                        Originally posted by saki View Post
                        Saarisen penkissä nopeesti nakurajalle säädetty maksimiveto meinaan nakutti rajusti heti kun pihasta lähti kadulle.
                        Ilmeisesti ns. inertiadyno? Näissä on ahdettujen koneiden kanssa se ongelma ettei ne anna tarpeeksi vastusta. Ahdettua konetta pitäisi aina säätää jarrua vasten eli joko pyörrevirtajarrullisella tai hydraulisella vastuksella varustetulla penkillä. On käynyt kireässä sprinttikoneessakin niin että nakurajalle inertiadynossa säädetty moottori särki männät ensimmäisellä rallisprintin kierroksella ja todennäköisesti sen vuoksi että kuormaa ei dynossa ollut riittävästi.


                        Originally posted by saki View Post
                        Näistä olisi kyllä kiva tietää miten e85:lle optimi ennakko haetaan. Saattaa omat konerikotkin johtua osin huonosta säädöstä. Varovaiset säädöt on helppo tehdä kyllä mutta yritteliäämmät menee ehkä vähän arvailemalla. Paras voima penkissä on varmaan hyvä pohja optimille.. Siitä enempää ei ainakaan kannattane laittaa.

                        Maailmalta opittu käytäntö on hakea (penkissä) vääntöhuippu ennakkoa lisäämällä kun seos vaan on oikein ja kun vääntö ei enää nouse, vaan laskee niin otetaan ennakkoa takaisinpäin. (r)e85:n nakutus alkaa vasta vääntöhuipun jälkeen kun liian aikaisin sytytetty seos nostaa sylinterinpaineet ennen YKK:aa rajuiksi. Bensalla nakutus alkaa aikaisemmin ja ajoittuu selvemmin vääntöhuipun kohdalle.


                        Lisäksi (r)e85:ssä on ns. esisytytys-ongelma. Puristamaton seos on erittäin herkkä syttymään liian aikaisin sylinterin kuumista pisteistä mm. liian kuumasta sytytystulpasta.




                        Ps. jannmann ehtikin ensin tuon dynoasian...
                        Last edited by Vauhtivaunu; 18-11-2015, 07:39.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • saki
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 247

                          #27
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Eiks saarisen penkki ole inertia? Ainakin mun mielestä pitäis ehdottomasti säätää jarrullisessa penkissä.
                          Joo on jarruton ja tämä onkin aina säädetty kadulla suht varmanpäälle.. ja ainakin seokset kohdilleen.. ja sitten tuolla saarisella kokeiltu vähän ennakon nostolla miten tehot muuttuu. Jarrupenkissä muutama tunti olisi kyllä hyväksi se on selvä.
                          BMW i3 REX

                          Comment

                          • em_trino
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 50

                            #28
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Esim. Noi mitä mainitsin, ei ole edes heidän mainostamaansa materiaalia.
                            Et kyllä edelleenkin vähänkin arvokkaammassa koneessa/projektissa käyttäisin tunnettujen valmistajien veivejä.

                            Kannattaa olla todella varovainen kiina-kankien kanssa, ne tarjoaa näennäistä edullisuutta. Olen kahdesta eri kangesta mitannut/teettänyt huvikseni materiaalianalyysin. Seosaineissa on ollut vajavaisuuksia: mainostettu Aisi4340-spekki ei täyty!

                            Toisen merkkiä en tiedä, toinen oli juurikin Maxspeed. Materiaaliongelman lisäksi merkittömässä kangessa vaikutti olevan silmämääräisesti erottuvaa heittoa yläpään silmässä. Näitä kahta esimerkkitapausta ei voi myöskään kehua designin suhteen.
                            "Tieto siitä, että konepellin alla on voimaa, rauhoittaa"

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎