Announcement

Collapse
No announcement yet.

s38b36 imusarjan resonanssiläppä ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 426Hemi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2008
    • 621
    • Pälkäne

    s38b36 imusarjan resonanssiläppä ei toimi

    Alkaa pian usko loppua tuon kanssa, -91 M5. Läppä ei tee startticheckkiä eikä liiku kierroksilla.

    Toimenpiteet mitä tehty ennen sitä kun läppä lopetti toimintansa (toimi jollain lailla):

    -TPS anturi oli irti
    -Ilmapumpun hihna sekä rele poistettu
    -Alipaineletkuja uusittu/tarkistettu
    -Alipainejärjestelmä kytketty tämän kuvan mukaisesti (ja kokeiltu kyllä kytkeä vaikka millälailla, ei vaikutusta)





    Kuvan kaikki letkut on käyty läpi. Kokeiltu myös numero 7 venttiilin tilalle toista samanlaista. Alipainekellon kalvo on ehjä, liikkuu kyllä "suoralla" alipaineella.

    Alipaine tulee kyllä tuolle venttiilille asti, mutta siitä se ei lähde eteenpäin. Venttiilin liittimelle tulee jatkuva akkuvirta heti siitä lähtien kun kääntää virrat päälle.

    Mikähän tässä mättää? Joskus mulla oli samanlaisessa autossa sama juttu joka alkoi moottoriremontin jälkeen jossa poistettiin myös tuo ilmapumppu käytöstä..? Tähän ei ehtinyt tulla silloin selvyyttä ennenkuin auto vaihtoi omistajaa
    Last edited by 426Hemi; 07-12-2015, 12:05.
    ex: viitisenkymmentä bmw+muut
  • Tommi
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 289
    • Kajaani

    #2
    TPS antaa käskyn intake air control modiilille( kun kaasu wideopen) ja se ohjaa resonanssiläpän relettä. Eli tutki TPS anturi onko kalibroitu oikein ja liittimestä lähtevät johdot ehjät. Kokeile myös resonanssiläpän releeltä liitin irti. Näin pitäis läpän aueta.
    Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
    Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
    e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Siellä on kaksi samanlaista solenoidia, toinen läpälle ja toinen ilmapumpulle. Ettei olisi sekaisin?

      Comment

      • 426Hemi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2008
        • 621
        • Pälkäne

        #4
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Siellä on kaksi samanlaista solenoidia, toinen läpälle ja toinen ilmapumpulle. Ettei olisi sekaisin?
        No siis, nyt järjestelmä on kytketty tuon aloituspostin linkin mukaan. Ja tuo käytössä oleva solenoidi on tuo plenumissa kiinni oleva johon imusarjasta tulee alipaine ja josta alipaine lähtee läpän alipainekellolle. Eli sen suhteen pitäis olla ok.

        Miten tuo TPS pitäisi "kalibroida"? Nyt se on niin, että heti kun kaasuvivusto hiemankaan liikahtaa tyhjäkäynniltä niin anturissa napsahtaa. (Anturissa on ovaalit kiinnitysruuvin reijät jotka mahdollistavat sen kiristämisen moneen asentoon). Mistä tietää että anturi toimii myös WOT? silloinhan ei napsahdusta kuulu.

        Missä on resonanssiläpän rele?

        Tutkin asiaa hieman lisää; alipainelinjan takaiskuventtiili joka on ennen alipainesäiliötä ei ainakaan toimi kunnolla. Tämä voisi teoriassa selitää sen aiemman "jollain lailla" toimimisen. Hain uuden, mutta en ehtinyt vielä kokeilla.
        Last edited by 426Hemi; 09-12-2015, 16:40.
        ex: viitisenkymmentä bmw+muut

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Mittaat johdoista toimiiko wot asento.

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            #6
            Ei sille läpälle ole relettä erikseen.
            M.Venttiili rikki, läpän alipaine kellosta kalvo rikki. Ohjain boksi rikki tai johto vika.
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • 426Hemi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2008
              • 621
              • Pälkäne

              #7
              Originally posted by Tonton View Post
              Ei sille läpälle ole relettä erikseen.
              M.Venttiili rikki, läpän alipaine kellosta kalvo rikki. Ohjain boksi rikki tai johto vika.
              -Venttiiliä koitettu toista, pitäis olla jemmassa vielä yks uusi jolla täytyy koittaa
              -Alipainekello ehjä

              Onko tuon ohjaus samassa paketissa motronicin kanssa vai onko sille joku oma digiboksi jossain?

              Ehjä takaisku ja WOT toiminta täytyy seuraavaksi tarkistaa.
              ex: viitisenkymmentä bmw+muut

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                Originally posted by 426Hemi View Post
                -Venttiiliä koitettu toista, pitäis olla jemmassa vielä yks uusi jolla täytyy koittaa
                -Alipainekello ehjä

                Onko tuon ohjaus samassa paketissa motronicin kanssa vai onko sille joku oma digiboksi jossain?

                Ehjä takaisku ja WOT toiminta täytyy seuraavaksi tarkistaa.
                Sille on Oma boxi.
                Musta n. 8x16cm ~3cm paksu
                Alkuperäisenä löytyy motronic boxin vierestä.
                Päätyyn saa kaksi vihreää liitintä joista ainakin 5 napaisen tulee olla kiinni. Siihen tulee ohjaus motrinicilta Ja lähtee m.venttiilille ohjaus.yksi johto on lenkitettynä tyhjäkäynti moottorille ja k
                Tpslle. Muita en muista mistä tulee. Tai mihin menee Etm:stä löytyy

                Kannattaa mitata ne johdot.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • 426Hemi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2008
                  • 621
                  • Pälkäne

                  #9
                  Originally posted by Tonton View Post
                  Sille on Oma boxi.
                  Musta n. 8x16cm ~3cm paksu
                  Alkuperäisenä löytyy motronic boxin vierestä.
                  Päätyyn saa kaksi vihreää liitintä joista ainakin 5 napaisen tulee olla kiinni. Siihen tulee ohjaus motrinicilta Ja lähtee m.venttiilille ohjaus.yksi johto on lenkitettynä tyhjäkäynti moottorille ja k
                  Tpslle. Muita en muista mistä tulee. Tai mihin menee Etm:stä löytyy

                  Kannattaa mitata ne johdot.
                  Boksi oli paikallaan. Siellä oli kumilla suojattu johtoliitin joka näytti olevan paikallaan ja koskematon.

                  Oon "vähän" huono näissä sähköjutuissa, saisko hieman neuvoa tuohon mittaamiseen..?

                  TPS anturin otin käteen; siitä sain ainoastaan nro 1 ja nro 2 pinnin väliltä kokoajan saman n. 3.7kohm lukeman vaikka pyörittelin anturia eri asentoihin. Muut pinnit eivät näyttäneet mitään.

                  TPS:lle tulevan johdon 3 pinniä näyttivät kaikki resistanssia keskenään sekä yksi niistä meni maihin.

                  Takaiskuventtiilin vaihdoin myös. Nyt pysyy ainakin alipaine tuossa alipainelinjassa. Tämä tosiaan ehkä selittänee järjestelmän vajavaisen toiminnan aiemmin.

                  Noissa sähköpuolen jutuissa siis neuvoja kaivataan!
                  ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    http://www.m5board.com/vbulletin/e34...p-failure.html Siellä ohjeet mittaamiseen.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11700
                      • Kouvola

                      #11
                      Varmista myös ettei mennyt kuvassa nr. 2 eli takaiskuventtiili väärinpäin.

                      Comment

                      • Tommi
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 289
                        • Kajaani

                        #12
                        Moottorinohjaus yksikön liitin irti mittaat pinnistä johon tulee ruskee/musta johto TPS liittimen pinniin johon tulee saman värinen johto. Tämä siis full trottle johto. Käytä piippari toimintoa eli pitäisi olla diodin symboli. Jos ei piippaa johto poikki.
                        Joo ja se oli solenoidi eikä rele.
                        Edit. Intake air controllille on ketjutettu sama johto, sama väri. Mittaa myös se.
                        Last edited by Tommi; 10-12-2015, 09:34.
                        Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                        Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                        e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                        Comment

                        • 426Hemi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2008
                          • 621
                          • Pälkäne

                          #13
                          Takaisku on oikein päin.

                          Kiitos vinkeistä, nyt selveni paremmin.

                          Kiitos BMW Masterille linkistä ja Tommille selvennyksestä.

                          Mitä tuo suluissa olevat high ja low impedance meinaa? Pitääks siihen keksiä jostain joku vertailuarvo? (linkki)
                          ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Joko on kontakti low tai ei ole high.

                            Comment

                            • 426Hemi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2008
                              • 621
                              • Pälkäne

                              #15
                              Mustaruskea johto mitattu sekä moottorinohjaukselle ja air control boksille ja ei ole katki.

                              Alkaa vaihtoehdot rajoittua tohon tps anturiin. Täytyy se vielä yrittää mitata, tosin en vielä päässyt ihan kärryille miten se tehdään.
                              ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎