Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20 vauhtipyörä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 69ville
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 375
    • kiiminki-casa-neidari

    m20 vauhtipyörä

    oisko kenelläkään m20(vanhempi motronic) kiukaan vauhtipyörää pyörimässä nurkissa?
    pitäis saada kuvaa/mitoja siitä tapista mistä alempi anturi ottaa ykk.n.
    ei vissii ole kovin yleistä et toi tappi lähtee irti ja tekee anturista muusia?
    Last edited by 69ville; 11-04-2005, 21:41.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Olen pari-kolme vauhtipyöräntappia nähnyt, jotka on ruostuneet voimakkaasti ja jotka näyttivät melko haperoilta. Vähän niin kuin lahonnut puu. Uskoisin että tapin vikaantumisen yleisin syy on juuri tuo ruostuminen.

    Anturi on normaali induktioanturi, ja sehän tarkoittaa että se on magneettinen. Ja koska se on magneettinen, pieninkin murunen joka siitä tapista irtoaa, tarttuu yleensä siihen anturiin. Joten pikkuhiljaa se tappi siitä katoaa, murunen muruselta.

    En usko että se tappi on anturista muusia tehnyt (toki se mahdollista on), kyllä siihen yleensä isompi esine tarvitaan, esim. kytkimestä irronnut isompi palanen. Tai kuten minulla, anturin särki viallinen paineasetelma.

    Jos paikallaan oleva vauhtipyörä on originaali, kyllä siinä pitäisi näkyä selvä "potero" missä anturin tappi on majaillut, jos koko tappi on siitä lähtenyt hittoihin. Tai sitten selvä paikka missä tapin "natsa" vielä sijaitsee => kaivettava/porattava se siitä pois.

    Siihen sitten sopivan ahdas tappi naputtamalla paikalleen, sitten sen lyhentäminen sopivan pituiseksi.

    t: Timo

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #3
      Ville, mulla on siinä automaatinkin vetolevyssä semmonen suorakulmion muotoinen "tappi". vois kattoo et se on samalla kohalla kuten oletan ja siitä sais mitat.
      Hammaspyörän kehän vois ottaa referenssipisteeksi ja siitä ottaa mitat eli kuinka paljon alempana pyörii ja leveys+korkeus ja etäisyys hammaskehän reunasta. tuommosen vois hitsaamalla siihen täyttää/kiinnittää ja viilata kohillee.

      en tiiä miten reagoi jos on pyöree tappi ton kulmikkaan sijasta. Vaikuttaa anturin signaalin nousu/laskuaikoihin, mutta käytännössä ei oo tietoa onko mitään väliä. Varmempi tietty ois samanmoinen herätepalikka kun tehtaallakin on ollut..soittele tossa jos tarttet niitä mittoja.

      Ainakin kajaanin pojat muisteli myös tapin olevan kulmikas...Jos se on pyöree niin sittenhän se ois helppo. Tuo ahistusliitos kannattaa sitten tehä vähän paremmin kun tehtaalla...heh. Harmi vaan et lämpösovitteen tekeminen on tuohon aika kettumaista. Juottaminen vois olla aika pop tuon pyöreen tapin tapauksessa tai kierteet ja loctite.

      kyseisessä tapauksessahan tappi oli lentänyt huitsin nevadaan ja pyyhkäissyt samalla anturia...lisäksi oli jonkun verran metallihilettä anturissa kiinni ..
      Last edited by Suutari; 12-04-2005, 11:39.
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • 69ville
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 375
        • kiiminki-casa-neidari

        #4
        tuli vähän liioteltua tuota anturin kuntoa...
        eli kuten sami jo kirjoitti.
        tässä mieti et jos sen tapin pitää olla kulmikas eikä pyöreä nii senhän vois tehdä tavallisesta pultista hiomalla?
        ensin vaan tehdä kierre alkuperäiseen paikkaan,katkaista pultti sopivan mittaiseksi ja hioa kannasta alkuperäisen tapin kokoinen.
        sami: ota vaan mitat siitä tapista. näillä näkymin pitäs olla loppuviikosta laatikko irti ja uuden tapin teko.

        timo: joko tarvit takas noi boxit?

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Kokeile nyt rauhassa että saat sen moottorin käymään. Kun saat originaalin, voit verrata sitä originaalia ja 732:n boxia keskenään. Tietääpähän mitä chippiä sulle sitten seuraavaksi kokeilisi.

          Timo

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3064
            • Suomi

            #6
            minäpä mittailen kun käyn illalla tallilla .
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎