Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57n erikoinen lämpenemättömyyden ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    M57n erikoinen lämpenemättömyyden ongelma

    Oireet
    - Auto ei lämpene kunnolla. Moottoritieajossa lämpötila nousee hitaasti n. 80-85 paikkeille, välillä hetkellisesti saattaa käydä 90 asteessa. Heti kun siirtyy kaupunkiajoon tai tyhjäkäynnille, lämpö tippuu 70 asteeseen, jopa 65:een. Tällöin webasto käynnistyy ja nostaa lämpötilan 70-75 tuntumaan. Kone käy selvästi viileänä, sillä koneen kansi ja konetila eivät ole kunnolla kuumia.
    - Ei vikakoodeja
    - Alavesiletku kylmä
    - EGR kylmä

    Auto
    X5 3.0d 9/2006
    M57n moottori
    VIN LX81317

    Tehty tähän mennessä
    - Päätermostaatti ja EGR-termostaatti vaihdettu (kahteen kertaan. Ensin syksyllä ja nyt uudestaan)
    - Paisuntasäiliön pohjalla oleva termostaatti vaihdettu, osa nro 4:

    - Kaikki osat BMW Original
    - Osat asennettu kahdessa erässä, joten ilmattu useampaan otteeseen ilman vaikutusta

    Ideoita mitä tutkia seuraavaksi? Voiko EGR-ventiilin jumittuminen aiheuttaa tällaista?
    Last edited by Kim; 21-01-2016, 21:31.
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    #2
    Oisko vaihteiston lämmönvaihtimen termostaatti?

    E: Taitaakin olla vaihdettu jo jos tuo tieto tuolta toisesta ketjusta pitää paikkansa että se olisi näissä erikseen (tuo osa 4). Kuvittelin että olisi vastaava kuin e6x malleissa jossa lämmönvaihtimen sisällä.



    Originally posted by Clavurion View Post

    Tuota itse asiassa hieman tutkailinkin. Automaattivaihteisessa on siinä paisuntasäiliön yhteydessä mielenkiintoinen termostaatti (Nr 4). Onko tuosta yhteys automaatin öljynjäähdyttimelle / lämmönvaihtimelle (Nr 11)?
    Last edited by 530Da03; 22-01-2016, 00:18.
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      #3
      Mielestäni ei niinkään erikoinen. Samoin toimii vanhempikin versio lämpöjen suhteen. Koneen tuottama lämpö vain ei riitä pitämään lämpöjä normaalissa tasossa.

      Comment

      • Orvix
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 140
        • Akaa

        #4
        En osaa tuoda apua ongelmiin vaan pikemminkin liittyä joukkoon kurjaan.

        Mulla on 3-sarjalainen M57N2 koneella ja käyttäytyy aloituspostauksessa kuvatulla tavalla, paitsi ettei tuo lämpene noinkaan paljon. Moottoritiellä 20 asteen pakkasessa lämpenee n. 86 asteeseen jos sisätilan lämmitys on pois, 21 asteen pyynnillä lämmöt pyörii 70-75 paikkeilla. Pihaan kun pääsee ja käyttää autoa vielä sen verran että weban ajastaa niin lämmöt on noin 60. Weba käy melkein koko ajan kun auto on käynnissä.

        Kone on ainoastaan yhdellä termarilla, kun egr termari on tukittu ja manuaalivaihteisessa ei laatikon lämmönvaihtimen termaria ole.

        Päätermari on juuri merkkiliikkeestä haettu, alavesiletku pysyy kylmänä eikä letkun lyttyyn puristaminenkaan nosta lämpöjä sen enempää. Lämpömittari näyttää oikein, sillä letkut ovat käsin kopeloitaessa haalean oloiset.

        Olen nyt aikapaljon käyttänyt aikaa kyselyyn ja googlaamiseen enkä ole apua löytänyt. Kyllähän näiden käsittääkseni sinne 90 nurkille pitäisi lämmetä kovillakin pakkasilla. En vaan ymmärrä mihin se lämpö voi hävitä.
        E91 325d -10 M-Sport

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by Orvix View Post
          En osaa tuoda apua ongelmiin vaan pikemminkin liittyä joukkoon kurjaan.

          Mulla on 3-sarjalainen M57N2 koneella ja käyttäytyy aloituspostauksessa kuvatulla tavalla, paitsi ettei tuo lämpene noinkaan paljon. Moottoritiellä 20 asteen pakkasessa lämpenee n. 86 asteeseen jos sisätilan lämmitys on pois, 21 asteen pyynnillä lämmöt pyörii 70-75 paikkeilla. Pihaan kun pääsee ja käyttää autoa vielä sen verran että weban ajastaa niin lämmöt on noin 60. Weba käy melkein koko ajan kun auto on käynnissä.

          Kone on ainoastaan yhdellä termarilla, kun egr termari on tukittu ja manuaalivaihteisessa ei laatikon lämmönvaihtimen termaria ole.

          Päätermari on juuri merkkiliikkeestä haettu, alavesiletku pysyy kylmänä eikä letkun lyttyyn puristaminenkaan nosta lämpöjä sen enempää. Lämpömittari näyttää oikein, sillä letkut ovat käsin kopeloitaessa haalean oloiset.

          Olen nyt aikapaljon käyttänyt aikaa kyselyyn ja googlaamiseen enkä ole apua löytänyt. Kyllähän näiden käsittääkseni sinne 90 nurkille pitäisi lämmetä kovillakin pakkasilla. En vaan ymmärrä mihin se lämpö voi hävitä.

          Peitä keula ja kaikki kolot että viima ei pääse konehuoneeseen.

          pääongelma on se, että näissä on hukkalämpö senverran pieni, että lämpö ei vaan riitä. Jos jossain 120 vauhdissa ei lämpö riitä kun keula on peitetty sitten on jossain vikaa. Kaupungissa kun ajellaan pienellä kuormituksella ei lämpöä oikein synny.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Kim
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 151
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Peitä keula ja kaikki kolot että viima ei pääse konehuoneeseen.

            pääongelma on se, että näissä on hukkalämpö senverran pieni, että lämpö ei vaan riitä. Jos jossain 120 vauhdissa ei lämpö riitä kun keula on peitetty sitten on jossain vikaa. Kaupungissa kun ajellaan pienellä kuormituksella ei lämpöä oikein synny.
            Tämä ei selity pelkästään kylmillä olosuhteilla, sillä lämpimässä autohallissakaan moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa. Eli ei ole ominaisuus, vaan selkeä vika.
            E53 X5 3.0d Sport Individual '07

            Comment

            • Kim
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 151
              • Uusimaa

              #7
              Näin olen itsekin ymmärtänyt, että E60 korimallin lämmönvaihtimessa sijaitseva termari on tässä E53 mallissa tuo paisuntasäiliön pohjassa sijaitseva nro 4 termari. Ja se on nyt myöskin uusittu.

              Originally posted by 530Da03 View Post
              Oisko vaihteiston lämmönvaihtimen termostaatti?

              E: Taitaakin olla vaihdettu jo jos tuo tieto tuolta toisesta ketjusta pitää paikkansa että se olisi näissä erikseen (tuo osa 4). Kuvittelin että olisi vastaava kuin e6x malleissa jossa lämmönvaihtimen sisällä.

              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=149236
              E53 X5 3.0d Sport Individual '07

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎