Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b25 - m20b25 kat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arto
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1079
    • Vaasa

    m20b25 - m20b25 kat

    tuli vaan mieleen että onko m20b25 ja m20b25 kat koneissa mitään muuta eroa katin lisäksi? :roll:
    325tds -97
    GSX-R1000 -04
  • nemesis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 617
    • kymenlaakso

    #2
    periaatteessa aivan samat erot kuin muissakin bemarin kat ja ei kat koneissa...
    Eli kat koneessa on erilainen ruiskun ohjelma, joka lukee lambda anturan arvoja ja säätelee myös sen avulla polttoaineseosta, ei-kat versiossa ei ole tätä ominaisuutta ohjelmassa.... joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms... eli perkeleen rikkaalla... mitään muuta eroa sitten ei pitäis ollakkaan, tietenkin se katalysaattori siellä pakoputkessa...
    E30 kesä-autona

    Comment

    • Arto
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1079
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by nemesis
      Eli kat koneessa on erilainen ruiskun ohjelma, joka lukee lambda anturan arvoja ja säätelee myös sen avulla polttoaineseosta, ei-kat versiossa ei ole tätä ominaisuutta ohjelmassa.... joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms... eli perkeleen rikkaalla... mitään muuta eroa sitten ei pitäis ollakkaan, tietenkin se katalysaattori siellä pakoputkessa...
      meneekö se sitten niin että jos otan katin pois ja laitan lastun jostain katittoman koneen boxista niin lambdalla ei tee periaatteessa enää mitään? Entä jos vaihtaa pelkästään katittoman koneen lastun paikoilleen? Taitaa mennä vaan kaikki säädöt sekasin.. :o
      325tds -97
      GSX-R1000 -04

      Comment

      • Tappu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 825
        • Tampere

        #4
        Eikös katillisessa koneessa ole puristussuhde pienempi ~8.8:1 ja katittomassa jotain ~10.4:1... korjatkaa jos olen väärässä.
        AMG

        Comment

        • veekasi
          Newbiemmer
          • Jul 2003
          • 17
          • Kannus

          #5
          Männät on kattiversiossa erilaiset. Kat version männät on matalammat ja niissä on syvempi "palokuoppa" kuin saaste koneissa. Männän helma on myös matalampi. Nokka-akseli saattaa olla myös erilainen. Ainakin uudessa kl- varaosien luettelossa on kat versiolle eri nokka kuin ei kat koneelle.

          Comment

          • RiiQuu
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1367

            #6
            Juu, katillisessa matalampi puristus. Oisko parempi lähtökohta ahtamiseen, ainakin teknisesti :roll: :?:
            "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
            - - -
            E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
            Cäbi©

            E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
            G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

            Comment

            • luften
              Bimmer Rookie
              • Dec 2002
              • 73
              • Vaasa

              #7
              Moi,

              Kat malli on 264 asteinen nokka akseli ja
              ei-kat on 260 asteinen. Sen takiana ne ovat melkein sama tehoa.
              e91 320dA Touring -11
              f31 320dA Touring -14

              Comment

              • Arto
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1079
                • Vaasa

                #8
                tulipahan tuokin nyt selväksi :lol:
                pitääkö koneen virityksessä ottaa mitään noita seikkoja huomioon/onko vaikutusta? mulla siis on katalysaattori versio.. ei kuitenkaan merkitty vähäpäästöiseksi..
                325tds -97
                GSX-R1000 -04

                Comment

                • jvakeva
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2433
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by luften
                  Moi,

                  Kat malli on 264 asteinen nokka akseli ja
                  ei-kat on 260 asteinen. Sen takiana ne ovat melkein sama tehoa.
                  kun olet mittaillu noita nokkia, et oo ikinä mitannu 2,0 nokkaa?
                  B10 V8 # 108
                  saab r560 8X4

                  Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                  Comment

                  • Arto
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1079
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by nemesis
                    joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms...
                    no mitenkä sen lambdan saa järkevästi kytkettyä, jos vaihtaa esim. marteliuksen pakosarjan ja se menee 2:lla putkella kuten putkistokin :?: :?:
                    325tds -97
                    GSX-R1000 -04

                    Comment

                    • Masinol
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 988
                      • "Turku"

                      #11
                      Originally posted by Arto
                      Originally posted by nemesis
                      joka tarkoittaa sitä, että jos olet poistamassa katalysaattoria kat autosta, niin kannattaa jättää se lambda antura sinne pakoputkeen (joka lähettää tätä signaalia että voi säätäää seosta), muuuten se kat-ruiskun boxi heittää kehiin tehtaan oletusarvo ohjelma, jolloin polttoaineen kulutus on jotain 10^4 tms...
                      no mitenkä sen lambdan saa järkevästi kytkettyä, jos vaihtaa esim. marteliuksen pakosarjan ja se menee 2:lla putkella kuten putkistokin :?: :?:

                      Poraa reijän ja hitsaa sopivan muttterin toiseen putkeen johon voi kiertää lambdan... eikös se ollut orkkis putkessakin vaan toisessa putkessa...
                      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                      Comment

                      • BcB
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 222
                        • Tampere

                        #12
                        Mulla oli 2 litranen m20b20 katiton kone. Peruskone vaihdettiin isompaan 2.5 litraseen m20b25 kattikoneeseen.. Putki, ilmamittari ja koneenohjaus jäi kuitenkin katittomasta mallista olevaan..

                        Mitäs tää nyt mulle tekee? Kuluttaa ainakin perkeleesti, ja käy rytyyttävää tyhjäkäyntiä, mutta tuntuu kulkevan hyvin? Eli mitä mun kannattais vielä vaihtaa? (Tehoja mieluusti painottaisin ja tasainen tyjäkäynti olis jees, kulutuksella ei nyt niin hirveetä väliä ole...)

                        EDIT: imuvuotohan toi mulla oli.. Edelleen tosin kuluttaa hiukka liikaa.. Eli varmaan lastun vaihdolla seleviää..
                        Last edited by BcB; 13-11-2005, 16:38.
                        Näillä mennään...

                        530d e60 sedan

                        Ex:
                        320 e30 Imola Red Coupe
                        525i e34 Luxorbeige Sedan
                        535i e34 Shadowline Sedan
                        328i e36 Touring M-Sport
                        535 e39 sedan V8- manual

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #13
                          ...............
                          Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:14.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • BcB
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 222
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Arto
                            tuli vaan mieleen että onko m20b25 ja m20b25 kat koneissa mitään muuta eroa katin lisäksi? :roll:
                            Joku joskus sanoi että noissa tarttis käyttää erilaisia tulppia? Pitäneekö paikkaansa, ja mita suosittelette?
                            Näillä mennään...

                            530d e60 sedan

                            Ex:
                            320 e30 Imola Red Coupe
                            525i e34 Luxorbeige Sedan
                            535i e34 Shadowline Sedan
                            328i e36 Touring M-Sport
                            535 e39 sedan V8- manual

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎