Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 nestekierron muutos ja ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    M10 nestekierron muutos ja ongelmat

    Olen ohittanut M10:ssä imusarjan lämmityskierron, eli nykyään menee kannen takapäästä suoraan sisäkennolle ja sisäkennon toisesta linjasta vesipumpun taakse, laturin päällä olevaan lähtöön, suorat letkut kummassakin. Periaatteessa kaiken pitäisi toimia mutta ei. Myös kannen etupään jakotukin taakse lähtevä 13mm letku on tulpattu, tämäkin meni imusarjan päälle. Olenko nyt unohtanut jotain tärkeää...

    Jäähdyttimeen kertyy ylipaine, neste kiehuu ja työntyy ulos. Termostaatti ei avaudu ja alavesiletku säilyy kylmänä. Myöskään sisäkenno ei puhalla yhtään kuumaa eikä sinne menevät letkut lämpene yhtään. Tuntuu ettei pumppu työnnä nestettä minnekään, myöskään painetta en havaitse syylärin korkin ollessa kiinni.

    Moottoria on ilmattu mitä ihmeellisimmillä tavoilla, järjestelmä huuhdottu huolellisesti, toista vesipumppua kokeiltu ja termostaatti uusittu. Kaikilla uusilla ja vanhoilla osilla sama vika. Puristuspaineet mitattu mittarilla mutta sen tarkkuuden rajoissa ei näy vuotoa jäähdytysjärjestelmään.

    Nouseeko M10:ssä muilla kierrosten mukaan nestepinta jäähdyttimessä? Yhtään en muista aiemmasta, joissakin autoissa nousee selkeästi kun kaasua painaa. Tässä ei.
  • basso72
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    #2
    Letkut ainakin oikein,ei johdu niistä.
    Lakkasiko toimimasta jonkun muutoksen jälkeen vai onko ko. moottori koskaan "toiminut oikein"?

    Kansi halki?
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      En pysty varmasti sanomaan, en ole ainakaan lämmittänyt moottoria kuumaksi asti aiemmin, vain liikutellut autoa yms kyseisellä perusmoottorilla.

      Kansi voi olla tietysti halki mutta käytös kummastuttaa:
      - nestepinta lähtee nousemaan vasta kun moottori on lämmennyt puolesta välin yhden välin verran enemmän, puoleen väliin asti kaikki toimii normaalisti, lämpenee sillai hitaasti kuten pitääkin. Joskus ollut autoja joista jo mittarista huomaa että kannesta vuotaa kuumaa.
      - missään vaiheessa, ei edes puolilämpimänä, sisäkennossa ei kierrä neste. Olettaisin että sinä aikana jos vuotoa kannesta tulisi, se pitäisi näkyä nesteessä kuplina tai pinnannousuna mutta ei ja jotain pitäisi kiertää sisäkennossakin pumpun painamana, vaikka haaleaa. Ne letkutkaan ei lämpene sisäkennolle muuten kuin autoa seisottamalla ja lämpö johtuu letkua pitkin. Kennossa ei tunnu kädellä mitään lämpöä, vain kylmän veden tunne.

      Täytyy melkein tilata ebaysta erikoistyökaluhyllyn jatkeeksi CO2-analysaattorinestettä jotta näkisi ilman purkamista vuotaako kansi.

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        Onko kennolle menevät letkut oikein päin? Kannesta alempaan.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by GOOFY View Post
          Onko kennolle menevät letkut oikein päin? Kannesta alempaan.
          Kannen takapäästä menee alempaan. Tarkistettu myös että hana on oikeasti auki.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Sisäkennossa ei kierrä neste?
            Eikö siinä sitten ole selkee ongelma joka ainakin pitää ratkasta ennen muita toimenpiteitä.
            Onko se tukossa? Onko autossa kennolle kiertovesipumppua tai kuuluisiko olla?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Ei ole tukossa, huuhdeltu kevyellä paineella kumpaankin suuntaan kuten muukin järjestelmä. Osiot vielä erillään.
              Ei ole lisäkiertovesipumppua eikä kuulu olla.

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                #8
                Laita kuva konehuoneesta. Termostaatti oikein päin ja vain yks letkun paikka siis tulpattu ja vesipumppu varmasti pyörii?
                Last edited by GOOFY; 14-02-2016, 13:25.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • basso72
                  BTCF Member
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by GOOFY View Post
                  Laita kuva konehuoneesta.
                  +1


                  Termari oikeinpäin? Muistaakseni teoriassa pystyy yrittämällä laittamaan väärinkinpäin..

                  Vesipumppu pyörii oikeinpäin?

                  Olinkin hidas..
                  Last edited by basso72; 14-02-2016, 13:27. Reason: Samoilla linjoilla..
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • TheLoial
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1109
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by basso72 View Post
                    +1


                    Termari oikeinpäin? Muistaakseni teoriassa pystyy yrittämällä laittamaan väärinkinpäin..

                    Vesipumppu pyörii oikeinpäin?

                    Olinkin hidas..
                    Mietin vesipumpun pyörimistäkin mutta en keksinyt sitä mitenkään asennettua että pyörisi toisinpäin. Kiilahihna vain kiertää kolme pyörää, kampiakselin, vesipumpun ja laturin.

                    Termari pitäisi olla oikeinpäin, eli vino pää ylöspäin, kuten tässä kuvassa
                    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                    Voin ottaa kuvia myöhemmin.

                    Comment

                    • basso72
                      BTCF Member
                      • Dec 2004
                      • 1837
                      • Ylä-Pinsiö

                      #11
                      Originally posted by TheLoial View Post
                      Mietin vesipumpun pyörimistäkin mutta en keksinyt sitä mitenkään asennettua että pyörisi toisinpäin. Kiilahihna vain kiertää kolme pyörää, kampiakselin, vesipumpun ja laturin.

                      Termari pitäisi olla oikeinpäin, eli vino pää ylöspäin, kuten tässä kuvassa
                      Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                      Voin ottaa kuvia myöhemmin.
                      Kun ei voi aina tietää,jos on tehty "viritystoimenpiteitä" ja esim. vedelty hihnoille uudet reitit..

                      Ylävesiletku irti,kone käymään,vesi kiertää tai ei kierrä.
                      Jos kiertää,painekoe jäähdytysjärjestelmään/kansi tutkintaan..

                      Lämppärin kierrolla ei ole mitään merkitystä koneen jäähdytykseen,joten sitä voi ihmetellä kun muut on selvitetty.
                      sigpic
                      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                      320i -77

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by TheLoial View Post

                        Jäähdyttimeen kertyy ylipaine, neste kiehuu ja työntyy ulos.

                        painetta en havaitse syylärin korkin ollessa kiinni.
                        :think

                        Comment

                        • TheLoial
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 1109
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          :think
                          Painetta ei muodostu korkin ollessa kiinni lämpömittarin puoleen väliin asti yhtään, korkki ei sihahda kun sen ottaa auki. Jos lämmöt nostaa neljännen viivan yli, sitten vasta vesi työntyy ulos moottorista ja jos korkkia pitää kiinni, siellä on painetta.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16465
                            • Asikkala

                            #14
                            Mitäs jos termari onkin koko ajan auki ja mittari näyttää väärin ? Joo, ei kuulosta kovin tod. näk. mutta...

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Mites toi vesikierto nyt olikaan, en ole hetkeen ollut kasassa olevan M10p:n kimpussa. Vesipumppu imee termarin ohjaamana joko alavesiletkusta kylmää, tai kannen jakokappaleesta kuumaa. Vesipumpun taaksepäin osoittava lähtö imee aina lämmintä/kuumaa joka tulee imusarjalta/lämppärinkennosta. Menikö näin? Jos näin on, ni voisiko vesipumppu saada nyt liikaa kuumaa nestettä sen toisen lähdön kautta. Aattelin että kuristaako se kierto imusarjan kautta sitä virtausta. Hitto kun ei aivan muista miten noi meni.
                              Kaukaahaettua tiedän.

                              Auton lämpömittariin ei kannata välttämättä luottaa pelkästään, kun epäilee ylikuumenemista.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎