Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hydrauliset nostajat M52 motissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kno1
    BTCF Member
    • Nov 2012
    • 41
    • Vantaa

    Hydrauliset nostajat M52 motissa

    Mulla on pöydällä aika hyvännäköinen setti hydraulisia nostajia. Kysymys kuuluu seuraavasti: Kuinka nostajan keskellä olevan tapin tulee liikkua ehjässä nostajassa? Tuleeko sen ensinnäkin pyöriä herkästi sormin, ja pitääkö sen liikkua ylöspäin jos öljyreikään antaa kevyesti paineilmaa?

    Setissä on kaksi nostajaa, joissa keskitappi ei pyöri herkästi eikä se myöskään nouse ilmalla ylös yhtään. Kaikissa muissa tappi pyörii herkästi ja reagoi paineeseen nousemalla ylöspäin (kuten sen mielestäni pitääkin tehdä). Mun epäilys on,että nämä kaksi on rikki, mutta onko kellään kokemusta näiden tutkimisesta tai uusista ja niiden toiminnasta. Pakettiin kuuluu hyvät nokat kehtoineen, joten paskana olevia nostajia ei viitsi laittaa koneeseen kiinni varsinkin kun niiden vaihto on aika työläs operaatio.
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by kno1 View Post
    Mulla on pöydällä aika hyvännäköinen setti hydraulisia nostajia. Kysymys kuuluu seuraavasti: Kuinka nostajan keskellä olevan tapin tulee liikkua ehjässä nostajassa? Tuleeko sen ensinnäkin pyöriä herkästi sormin, ja pitääkö sen liikkua ylöspäin jos öljyreikään antaa kevyesti paineilmaa?

    Setissä on kaksi nostajaa, joissa keskitappi ei pyöri herkästi eikä se myöskään nouse ilmalla ylös yhtään. Kaikissa muissa tappi pyörii herkästi ja reagoi paineeseen nousemalla ylöspäin (kuten sen mielestäni pitääkin tehdä). Mun epäilys on,että nämä kaksi on rikki, mutta onko kellään kokemusta näiden tutkimisesta tai uusista ja niiden toiminnasta. Pakettiin kuuluu hyvät nokat kehtoineen, joten paskana olevia nostajia ei viitsi laittaa koneeseen kiinni varsinkin kun niiden vaihto on aika työläs operaatio.
    Pura pöydälle ja putsaa/liota pö:ssä, kasaa takaisin ja kokeile alkoiko toimimaan.

    Omasta purin/kasasin kaikki em. menetelmällä ja kaikki alkoivat liikkumaan nätisti, katsotaan miten käy kun koneen käynnistää joskus tulevaisuudessa...

    Juutubissa hyviä pätkiä nostajien purkua varten, voi vaatia aika paljon iskuvoimaa.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • I-Ienkka
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2012
      • 275
      • kokkola

      #3
      ite oon aina painanu ne nostajat tyhjäks ruuvipenkissä niin että ne sitte liikkuu sormin. ensistartissa pitää melko mekkalaa mutta hiljenevät sitte ko täyttyvät. en tiiä mikä on oikee tyyli mutta noin min oon tehny ja ovat toimineet.

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        #4
        Ottaa sen mötikän käteen ja lyö pöytään melkosel vauhdilla,suosittelen laittamaan puuta alle,sylkäsee sen keskitapin ulos..

        Sit vaan bräkleeniä niin kauan että mössöt tulee ulos.
        Kasailee noi osat takas sisälle niin että ovat kokonaan öljyn alla kasatessa.

        Siinä lopuks vie pumppailee niit siel öljyssä niin että ovat varmasti täynnä.

        Uudet inat alle 200€ saksa iipeistä.. tossa hakkaamisessa on aika kova työ kuitenkin :think
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • kno1
          BTCF Member
          • Nov 2012
          • 41
          • Vantaa

          #5
          hydrauliset nostajat...

          Joo, mä purin nämä kolme jumittunutta nostajaa (toistaiseksi vain nämä...) ja kyllähän sieltä löytyi möhnää. Kaikissa siihen sisimpään tappiin (jossa on se takaiskuventtiili päässä) oli muodostunut tumma paskarantu joka esti sitä liikkumasta ulospäin estäen samalla herkän pyörimisen. Mä putsasin sen pinttyneen paskan varovasti karhunkielellä pois, pesin osat hulluntarkasti ja alustavasti kasasin ne nippuun. Nyt kaikki osat liikkuu just niin kuin niiden on tarkoituskin. Täytyy sanoa, että niiden sisempien osien koneistus toisiinsa on kohtuullisen tarkka, kun ohut paskakerrostuma saa ne jumittumaan. Ensimmäinen purkukin oli aika työläs, kun osat ei meinannut irrota toisistaan järjellisesti. Naarmut ym ei varmasti tee hyvää tällaisille osille...

          Comment

          • voimapenari
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 30
            • Hyvinkää

            #6
            Nostellaas vähän kun vaivaa niin pientä mieltä.

            Tuli tossa purettua, puhdistettua ja kasattua omaan projektiin nostajat. Muutama jumissa kunnolla ja paskaa löytyi rutkasti kaikista. Lähtee muuten näppärästi lukkopihdeillä vetämällä auki.
            Rupesin murehtimaan nostajien ilmausta ja niiden kasaan painumisen odotusaikaa ennen koneen pyörittämistä.

            Pitääkö ne saada pumpattua täysin kovaksi ts. kasata esim. öljyn alla? Ilmeisesti uudet nostajat ovat "kovia"?
            Jonkun mutun mukaan ne kuuluu heittää koneeseen tyhjänä ja antaa täyttyä luonnollisesti.

            Itse tein välimallin eli kasasin tyhjänä ja ilmasin alipaineella purkissa, mutta tuntuu ettei ilmakuplat lopu ikinä ja/tai joka tapauksessa nostajan mäntä jää joustavaksi. Öljyyn upotettuna ovat säilössä.

            Olisiko vähintäänkin männät pitänyt kasata siten, että ovat "täynnä" öljyä jolloin niistä käytännössä tulee "kovat"?

            Edit: purin nyt kuitenki uudelleen ja mihinkäpä se ilma sieltä männistä olisi hävinnyt alipaineella. Nyt on kovat nostajat. Mäntiä kasatessa laitoin öljyä sisään ja painoin kuulaventtiiliä samalla kun painoin yläosan paikoilleen. Sitten öljyn alla painoin kasaan koko nostajan.
            :think:think
            Last edited by voimapenari; 08-04-2018, 15:21.
            E36 325 rataroskapönttö

            Comment

            • Mofe
              Bimmer Rookie
              • Aug 2019
              • 72
              • ylöjärvi

              #7
              itsellä osa joustaa mutta suurin osa meni kovaksi sen jälkeen kun olin uittanut tinnerissä ja painoin öljyreiästä wd-40 sisään paineilman kanssa. purettua en saa niitä niin millään. uusia en jaksaisi hankkia tähän hätään niin lyönkö vaan kasaan ja rallatan ilmat pihalle. koneessa ei ollut ennen purkamista ainakaan mitään naputusta

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1760
                • vihti

                #8
                Itellä oli kaksi nostajaa mitkä joustaa ja ei saanut purettua vaikka käsi kipeenä hakkasin puupalikkaa vasten no laitoin silti ne paikalleen ja sen jälkeen koneen lämmettyä kuuluu pientä naputusta siltä päin mihin asemiin ne kaksi nostinta, jäykäksi ne meni kun puristeli öljyn alla mutta kumminkin falskaa käytössä. Pientä naputusta kuului ennen remonttiakin.
                E39 523i Turbo

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎