Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Ö-pumpun modaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    M20B25 Ö-pumpun modaus?

    Elikkä ,en haulla löytänyt kuin M10 koneen öljypumpun "viritys" asiaa..
    Kysymys siis kuuluu, että saako/tarviiko tuota M20 pumpun tuottoa jotenkin lisättyä? Ja jos saa ,niin miten?
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #2
    Tuottoa voi lisätä nopeutta muuttamalla. helpointa laittaa dieselin öljypumppu jos se käy tuohn bensalohkoon(ilmeisesti käy). Öljynpainetta voi hiukan nostaa shimmaamalla paineensäätimen jousta.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • ZoMbiE
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2583
      • Lohja, Virkkala

      #3
      Eli tässäkin sama kuin M10, eli joku prikka väliin,niin paine kasvaa sopivasti?

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11685
        • Kouvola

        #4
        miks sitä painetta pitäis nostaa? horo kone vai?

        Comment

        • ahtaja
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 437
          • Raisio

          #5
          Lainataan topikkia.Mitäs porukalla näyttää öööö-paineet kun ahdin on kyljessä?Yleensäkki tyhjäkäynti.

          Comment

          • Jarpeli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 510
            • vaasa

            #6
            onko järkeä nostaa ö-paineita melkeen vakio koneessa ku oottelin kun sen ny kerran nostaa pois nii senki vois tehä

            Comment

            • Miika Tissari
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 1802
              • Varkaus

              #7
              Originally posted by ahtaja
              Lainataan topikkia.Mitäs porukalla näyttää öööö-paineet kun ahdin on kyljessä?Yleensäkki tyhjäkäynti.
              Samaa olen minäkin kysyny, mutta eipä ole ikinä vastausta tullu.
              Mulla näyttää kylmänä tyhjäkäynnillä noin 1bar ja lämpimänä ei hievahda mihinkään. Kaverilla on ihan samat paineet, mutta oma oljynpaineanturi on varmuuden vuoksi, niin saa edes jotain tolkkua öljynpaineista...
              E28 ///M-tech V8 -83
              E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #8
                Tk kuumana n. 1.2-1.5 bar, aika hyvin seuraa kierroksia, nitä nyt kerkee katella: 6bar = n. 6-7000 rpm ja silleen. M10 motori.
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3064
                  • Suomi

                  #9
                  Huomenna mittaan tuosta öljypaineen säätimestä jousivoiman ja puristuman. Mäntä on efektiiviseltä halkaisijaltaan 22mm äkkiä mitattuna. Pitää laskea n.5-6bar maksimipaineille tarvittava jousivoima ja tarvittavien shimmien paksuus kun ei tästä taida muuten selkoa tulla .

                  Paljon on porukalla ollut tavallisessa vakiovehkeessä paineet kunnon mittarilla?
                  kamulla on ainakin S4 turbo audissa n. 4-5bar maksimipaineet.
                  Last edited by Suutari; 21-04-2005, 16:33.
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Esko
                    miks sitä painetta pitäis nostaa? horo kone vai?
                    Oisko joskus syynä myös (toivottavasti) suuremmat laakerin pintapaineet kiertokangenlaakereilla jne. ...
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • iSport
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2003
                      • 40

                      #11
                      Kait ne maksimipaineet yleensä on riittävät, mutta joutokäynnillä ja muutenkin pienemmillä kierroksilla paineet ovat maksimipainetta pienemmät ja siihen ei paineensäätimen rassaus kuitenkaan auta. Jos pumppu ei pienillä kierroksilla kehitä painetta niin paineensäädin ei sitä rajoita.

                      Omassa M20 koneessa on maksimipaineet jotain 450...480 kPa, mutta kuumana joutokäynnillä pyrkii laskemaan alle 100 kPa:n. En tullut kattoneeksi, että millä kierroksilla paine nousee maksimiin (pitää kattoo vaikka huomenna), mutta koneen ollessa pirun kuuma jollain 1700 kierroksella paineet oli noin 150 kPa.
                      Tähän nyt tietysti vaikuttaa käytetyn öljyn viskositeetti ym.

                      Comment

                      • Suutari
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 3064
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by iSport
                        Kait ne maksimipaineet yleensä on riittävät, mutta joutokäynnillä ja muutenkin pienemmillä kierroksilla paineet ovat maksimipainetta pienemmät ja siihen ei paineensäätimen rassaus kuitenkaan auta. Jos pumppu ei pienillä kierroksilla kehitä painetta niin paineensäädin ei sitä rajoita.

                        Omassa M20 koneessa on maksimipaineet jotain 450...480 kPa, mutta kuumana joutokäynnillä pyrkii laskemaan alle 100 kPa:n. En tullut kattoneeksi, että millä kierroksilla paine nousee maksimiin (pitää kattoo vaikka huomenna), mutta koneen ollessa pirun kuuma jollain 1700 kierroksella paineet oli noin 150 kPa.
                        Tähän nyt tietysti vaikuttaa käytetyn öljyn viskositeetti ym.
                        näinhän se menee. ei mopolla mahottomia . Helpoin tapa esim. mäntien öljysuuttimien asennuksen jälkeen on siirtyä käyttämään tuota isommalla tuotolla olevaa dieselin pumppua(paineet myös nousee aikaisemmin). Jos paineet on tuota luokkaa niin en taida itsekkään vaivautua raplaamaan tuota pumppua. pitääpä tsekata ohjearvot firman ohjelmista.
                        Toisaalta tuolla pikkupaineen nostolla(n.1bar) saa hiukan lisää öljyä voitelemaan kovemmilla kierroksilla nokkaa jne. ja suojaamaan noita laakereita kasvaneilta pintapaineilta. yleensä kyllä tuo n.5bar maks ja 4-5bar riittää vallan hyvin.
                        Last edited by Suutari; 21-04-2005, 18:44.
                        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                        -Official BTCF-Sauna Team-
                        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                        -Team BTCF Top Alcohol-
                        -Team Pimp My Bride-
                        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #13
                          No tuskin kannattaa haaskata aikaa öljypumpun modaamiseeen, jos ei koneelle aio mitään muuta tehdä, mutta jos asentaa esim. turbon, niin sehän tarvitsee myös voitelua. Itsellä on suunnitelmissa kaksi turboa ja öljyruiskutus mäntien alapuolelle, niin silloin saattaa tulla sellainen tilanne, että vakiopumpusta rupeaa puhti loppumaan.

                          Itse olen suunnitellut, että nostain vakiopumpun pyörimisnopeutta teettämällä siihen apuakselille pienemmän hihnapyörän, mutta sitten jää hihna löysälle, eli se pitäs kompensoida jotenkin.

                          Jos vaan joku muu pumppu sopii, niin olis kiva tietää. Dieselin pumppu, ja siihenkin kierroksia lisää, niin rupee paineet riittämään, eikä pyöri nokka-akseli kuivana.


                          Comment

                          • Suutari
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 3064
                            • Suomi

                            #14
                            Kun täähän ei näyttänyt tulevan mitään varmuutta niin mitattiin jousen jäykkyys ja saatiin tueksi männän pinta-alan mukaan rajottimen paineeksi 5.9bar.

                            Korjausoppaassa mainittiin huippukierroksilla arvoksi 4-6bar.

                            eli mittaus oli sitten ihan jees. jousivoimaksi saatiin 25N/mm...puristuma oli jotain 10.5mm luokkaa.

                            eipä tuota tartte modailla jos ei sitten saa nopeutta nostettua tai vaihdettua isompaan tuota pumppua. eli kyllä noilla paineilla pitäs homman toimia.
                            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                            -Official BTCF-Sauna Team-
                            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                            -Team BTCF Top Alcohol-
                            -Team Pimp My Bride-
                            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                            Comment

                            • bmw harrastelija
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 757
                              • -

                              #15
                              Originally posted by Bullitt
                              No tuskin kannattaa haaskata aikaa öljypumpun modaamiseeen, jos ei koneelle aio mitään muuta tehdä, mutta jos asentaa esim. turbon, niin sehän tarvitsee myös voitelua. Itsellä on suunnitelmissa kaksi turboa ja öljyruiskutus mäntien alapuolelle, niin silloin saattaa tulla sellainen tilanne, että vakiopumpusta rupeaa puhti loppumaan.

                              Itse olen suunnitellut, että nostain vakiopumpun pyörimisnopeutta teettämällä siihen apuakselille pienemmän hihnapyörän, mutta sitten jää hihna löysälle, eli se pitäs kompensoida jotenkin.

                              Jos vaan joku muu pumppu sopii, niin olis kiva tietää. Dieselin pumppu, ja siihenkin kierroksia lisää, niin rupee paineet riittämään, eikä pyöri nokka-akseli kuivana.
                              Toh toh, myös hihnoja saa teetettyä, joten ei ongelmaa.
                              thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                              Alex von Falkenhausen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎