Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57:n suuttimen vaihto pk-seudulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 539
    • Espoo

    M57:n suuttimen vaihto pk-seudulla

    Löytyi hakua käyttämällä vain useita vuosia vanhoja keskusteluja.

    Missä olette pk-seudulla korjauttaneet viallisen commonrail-suuttimen, tai laitattaneet takuukunnostetun tilalle? Jos ostaa takuukunnostetun, meneekö se vanha vaihdossa?

    Lienee järkevää uusia imusarjan tiivisteet samalla, kun sen joutuu irrottamaan?

    Millaisia hintoja olette köyhtyneet? Toistaiseksi olen saanut vastauksen tarjouspyyntööni vain yhdestä liikkeestä. Takuukorjatun vaihtosuuttimen hinta oli vajaa 350 euroa, eikä työlle uskallettu antaa mitään hinta-arviota mahdollisesti jumiutuneen vanhan suuttimen vuoksi.

    Saa myös vinkata, mihin ei ainakaan kannata viedä. Jos et halua julkisesti vastata, niin sitten privaviesti.

    Oireina on pitkin talvea pahentunut karkeus tyhjäkäynnissä, ei siis käy tasaisesti kuten pitäisi. Ajossa tuntuu ihan normaalilta, käynnistyy aina ihan laakista. Ei väliä onko kone kylmä tai kuuma, tankki vajaa tai täysi (molemmat pumput uusittu, tankin pumppu alle vuosi sitten). Kakkossylinterin suuttimen korjausarvo oli yli 6, eli suutin on melko tukossa.

    Redline RL-2:sta olen käyttänyt säännöllisesti talvilaatuisen kuivemman naftan kanssa. Auto on vm. 2002 530 da, ajettu 215 tkm. Ehkä käyn contact cleanerilla suuttimen liittimen läpi ja kokeilen vielä pullollisen Forten advanced diesel fuel conditioneria (maksaako vaivaa, eikö nuo Fortet, Redlinet ja STP:t ole aika samaa?).
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 539
    • Espoo

    #2
    Taitaa mennä yksinpuheluksi, itsekö porukka näitä vaihtelee? Löysin pätevän näköisen ulosvetäjän hintaan 270 euroa, sehän maksaisi itsensä nopeasti takaisin jos tulisi tarvetta uusia suuttimia joskus myöhemminkin. Ei tarvitsisi mitään liukuvasara- tai heiluriparruvirityksiä kokeilla, niitähän Youtube on pullollaan.

    Minä en luota tässä asiassa kykyihini riittävästi ja turvaudun ammattilaisiin. Toistaiseksi kolme firmaa on vastannut sähköpostilla lähettämääni tarjouspyyntöön. Näistä kaksi ei ole suostunut antamaan mitään hinta-arviota työlle, yksi arvioi työn hinnaksi 200 euroa. Kahdella takuukunnostetun Boschin suuttimen hinta on ollut liki eurolleen sama, noin 340 euroa. Yhdellä takuukunnostetun suuttimen hinta on 80 euroa vähemmän, epäilen sen olevan jonkun toisen valmistajan tuote.

    Ebayssa on monen hintaisia suuttimia, osa ilmeisesti suoraan ajosta ilman mitään takeita kunnosta. Diesel-Levanten sivuilla oli nootti, jotta uusien asiakkaiden pitää rekisteröityä asiakkaaksi ja ensimmäisen tilauksen pitää olla arvoltaan vähintään 500 euroa.

    Loppuja tarjouksia odotellessa tyrkkäsin tankkiin pullollisen STP:n puhdistusainetta. Jos oli turha ostos eikä käynti muutu, niin pari kymppiä hävisin. Huomenna katson vielä liittimen kiinnityksen.

    Yhdessä videossa vaihdettiin suutin ottamatta imusarjaa irti. Onko lukijoilla kokemusta siitä, mikä korjaamoilla on yleisin tapa tämän suhteen?
    Last edited by hietase; 22-03-2016, 20:11.

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Harvan suuttimen pääsee vaihtamaan imusarjaa irroittamatta. Ebaystä saa n. 200e suuttimia (diesel-technik bieberach) ja ovat siis huollettuja asianmukaisella boschin vehkeellä, ja testiprintit tulee mukana.

      Korjaamot eivät uskalla antaa hintaa tuolle vaihdolle juurikin sen takia että jos suutin on jumissa niin saattaa mennä reilusti enemmän aikaa. Omassa oli suutin vuotanut ulospäin ja aiheuttanut sellaisen jumin että meinasi usko loppua irroittaessa, liukuvasarat ym. käytössä. Tästä viisastuneena seuraavan suutinrempan kohdalla (eri auto jossa korjausarvot vielä kunnossa) oli hommattu valmiiksi erikoistyökalut, mutta se suutin oli täysin kunnossa oleva, ja lähti käsin nitkuttelemalla irti.

      Ebaystä maksoi se suuttimen irroitustyökalusarja alle satasen, mutta eipä sitä ole vielä päässyt testaamaan.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • hietase
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 539
        • Espoo

        #4
        Päivitän kun homma on nyt ohi. Homma hoitui Klaukkalassa mallikkaasti ja ripeästi. Suutin irtosi ongelmitta. Boschin takuukunnostettu suutin 295 euroa ja työtä 1,5 h. Vissiin aika vaikea päästä tuon alle pk-seudulla.

        Operaation jälkeen suuttimien korjausmäärät näyttävät aika mukavilta:
        syl 1: 1,74
        syl 2: -0,69 (tämä on siis juuri laitettu)
        syl 3: -0,31
        syl 4: -1,33
        syl 5: -0,79
        syl 6: 0,90

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎