Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 520d automaattilaatikko rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MET
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 200
    • Lappeenranta

    E60 520d automaattilaatikko rikki?

    2008 520d on alkanut temppuilemaan rajusti 5. vaihteen kanssa. Aluksi tiputti pari kertaa 6. vaihteelta kickdownin potkaistessa vaihteen kokonaan pois päältä ja vaihteiston vikatilaan. "Transmission faulty"- herja ilmestyi näyttöön. Tuon jälkeen pari kuukautta oli oireetonta, mutta äskettäin Tahkolta kotiin ajellessa alkoi ryttyillä enemmän. Manuaalimoodilla 5- vaihde päälle ja kohtalaisen kevyestikin kaasua painaessa laatikko tiputtaa vaihteen pois päältä ja aluksi ei kytke mitään vaihdetta päälle. 3- vaihde kytkeytyy ja pääsee nilkuttamaan bussipysäkille. Auton sammuttamalla herja häviää ja laatikko toimii normaalisti, mutta vika toistuu aina kun 5-vaihteella alkaa kuormittaa laatikkoa. Check controlliin ei jää virheilmoitusta hämmingistä.

    Oman järkeilyn mukaan 5-vaihde alkaa luistaa, laatikko havaitsee sen ja heittää vikatilaan, jotta loota ei luistata itseään täysin hajalle.

    Autolla on ajettu 188tkm ja noin 10tkm sitten on vaihdettu laatikkoon BMW:n omat öljyt huuhtelemalla. Muilla vaihteilla ongelmia ei ole ja vaihdot on ihan normaalin tuntuisia.

    Vikakoodit menen luetuttamaan huomenna.

    Kellään samanlaisia kokemuksia?
  • Telehell
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2016
    • 330
    • Joensuu

    #2
    Oireiliko ennen öljynvaihtoa milläänlailla?
    Mitsubishi Outlander PHEV
    Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
    Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
    Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
    Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
    Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
    Ex: Nissan Primera P11 -01
    Ex: Nissan Sunny -94

    Comment

    • MET
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 200
      • Lappeenranta

      #3
      Ei millään tavoin. Tosin öljyt vaihdettiin muistaakseni 2015 marraskuun alussa jonka jälkeen olen ajellut autolla täsin normaalisti yli 10tkm. Ensimmäisen kerran laatikko oireili 2016 tammikuun lopulla.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by MET View Post
        Ei millään tavoin. Tosin öljyt vaihdettiin muistaakseni 2015 marraskuun alussa jonka jälkeen olen ajellut autolla täsin normaalisti yli 10tkm. Ensimmäisen kerran laatikko oireili 2016 tammikuun lopulla.
        Eli ymmärsinkö oikein, laatikko aloitti oireilun n.3kk vaihdon jälkeen?
        Oliko öljyjä vaihdettu koskaan ennen tätä? Vaihdettiinko suodatin samalla kun öljyt?
        Onko määrä tällä hetkellä varmasti oikea? Vähän kuitenkin kuulostaisi liian vähäiseltä öljyltä(eli tässä askissa pudottaa 4 tai 5 vaihteen pykälästä ja lyö vikatilan jos öljyä liian vähän)?
        Eli vaikka tällä hetkellä öljyä näyttäisi olevan OIKEIN TARKASTETTUNA oikea määrä, kannattaa siinä tapauksessa kokeilla litran ylitäyttöä ja katsoa poistuuko ongelma?
        Auto siis jonkin verran kallelleen oikealle kyljelle, käymään, kaikki pykälät läpi, N:lle ja litra lisää.
        Jos tämä ei poista/muuta ongelmaa, sieltä on todennäköisesti vitosen ohjaussolenoidi tiensä päässä ja tämän voi vaihtaa alakautta(itse laatikko näistä ei juurikaan riku).
        Last edited by Hemi; 28-03-2016, 20:04.

        Comment

        • MET
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 200
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Eli ymmärsinkö oikein, laatikko aloitti oireilun n.3kk vaihdon jälkeen?
          Oliko öljyjä vaihdettu koskaan ennen tätä? Vaihdettiinko suodatin samalla kun öljyt?
          Onko määrä tällä hetkellä varmasti oikea? Vähän kuitenkin kuulostaisi liian vähäiseltä öljyltä(eli tässä askissa pudottaa 4 tai 5 vaihteen pykälästä ja lyö vikatilan jos öljyä liian vähän)?
          Eli vaikka tällä hetkellä öljyä näyttäisi olevan OIKEIN TARKASTETTUNA oikea määrä, kannattaa siinä tapauksessa kokeilla litran ylitäyttöä ja katsoa poistuuko ongelma?
          Auto siis jonkin verran kallelleen oikealle kyljelle, käymään, kaikki pykälät läpi, N:lle ja litra lisää.
          Jos tämä ei poista/muuta ongelmaa, sieltä on todennäköisesti vitosen ohjaussolenoidi tiensä päässä ja tämän voi vaihtaa alakautta(itse laatikko näistä ei juurikaan riku).
          Kiitos vinkeistä!

          Kyseessä on suomiauto ja ainakaan huoltokirjan mukaan noita öljyjä ei ole vaihdettu koskaan aiemmin. Öljyt vaihdettiin 24.11.2015 ja kilometrejä oli tuolloin 174tkm. Vaihdatin nuo kyllä ihan maineikkaassa paikassa ja kokeneella mekaanikolla. Mittasivat lämpötilat ja tarkistivat öljyn tasot varmasti kohdalleen. Luotto siihen suuntaan ammattitaidon ja täyttömäärien osalta on kyllä kunnossa, mutta toki täytyy tarkistaa nuo määrät vielä. Koko laatikon öljypohja/suodatin vaihdettiin öljynvaihdon yhteydessä. Mekaanikon mukaan öljyt oli ihan asiallisen näköiset. Eivät haisseet palaneelle tai olleet mustia tms.

          Ensimmäisen kerran oireili tosiaan tammikuun lopulla 2016. Aiemmin ei ole ollut minkäänlaista oireilua. Tuolloin olin madellut ruuhkassa Helsingin keskustasta turunväylän alkuun ja rampista kiihdyttäessä potkaisi vaihteen pois päältä. Liruttelin vapaalla bussipysäkille, sammutin auton ja käynnistäessä laatikko toimi taas. Ajelin hetken ja kokeilin uudestaan polkaista vähän reilummin 5. vaihteella ja vika toistui. Tämän jälkeen ajelin todella varovaisesti Lappeenrantaan ja tässä kotikulmilla kuormitin laatikkoa oikein urakalla ja vika ei toistunut enää kertaakaan. Yhden kerran vastaavassa tilanteessa vika toistui tämän kuun alussa vastaavassa tilanteessa ja tänään taas uudestaan, mutta huomattavasti entistä herkemmin.

          Jättääkös tuo ohjaussolenoidin toimimattomuus vikakoodeja?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by MET View Post
            Kiitos vinkeistä!

            Kyseessä on suomiauto ja ainakaan huoltokirjan mukaan noita öljyjä ei ole vaihdettu koskaan aiemmin. Öljyt vaihdettiin 24.11.2015 ja kilometrejä oli tuolloin 174tkm. Vaihdatin nuo kyllä ihan maineikkaassa paikassa ja kokeneella mekaanikolla. Mittasivat lämpötilat ja tarkistivat öljyn tasot varmasti kohdalleen. Luotto siihen suuntaan ammattitaidon ja täyttömäärien osalta on kyllä kunnossa, mutta toki täytyy tarkistaa nuo määrät vielä. Koko laatikon öljypohja/suodatin vaihdettiin öljynvaihdon yhteydessä. Mekaanikon mukaan öljyt oli ihan asiallisen näköiset. Eivät haisseet palaneelle tai olleet mustia tms.

            Ensimmäisen kerran oireili tosiaan tammikuun lopulla 2016. Aiemmin ei ole ollut minkäänlaista oireilua. Tuolloin olin madellut ruuhkassa Helsingin keskustasta turunväylän alkuun ja rampista kiihdyttäessä potkaisi vaihteen pois päältä. Liruttelin vapaalla bussipysäkille, sammutin auton ja käynnistäessä laatikko toimi taas. Ajelin hetken ja kokeilin uudestaan polkaista vähän reilummin 5. vaihteella ja vika toistui. Tämän jälkeen ajelin todella varovaisesti Lappeenrantaan ja tässä kotikulmilla kuormitin laatikkoa oikein urakalla ja vika ei toistunut enää kertaakaan. Yhden kerran vastaavassa tilanteessa vika toistui tämän kuun alussa vastaavassa tilanteessa ja tänään taas uudestaan, mutta huomattavasti entistä herkemmin.

            Jättääkös tuo ohjaussolenoidin toimimattomuus vikakoodeja?
            Kuulostaa edelleen alitäytöltä, eli oletko varma että ei vuoda mistään?

            Solenoidi ei välttämättä jätä vikakoodeja.

            Comment

            • MET
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 200
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Kuulostaa edelleen alitäytöltä, eli oletko varma että ei vuoda mistään?

              Solenoidi ei välttämättä jätä vikakoodeja.
              Enpä ole varma vuodosta. Auto on lumisella pihalla parkissa tai hiekalla, joten vuodot ei tule ihan helpolla ilmi.

              Huomenna auto montulle ja tutkimaan. Toivotaan, että kyse on alitäytöstä tai vaikka tuon solenoidin rikkoutumisesta. Uuden laatikon hankinta kun ei oikein houkuttelisi.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by MET View Post
                Enpä ole varma vuodosta. Auto on lumisella pihalla parkissa tai hiekalla, joten vuodot ei tule ihan helpolla ilmi.

                Huomenna auto montulle ja tutkimaan. Toivotaan, että kyse on alitäytöstä tai vaikka tuon solenoidin rikkoutumisesta. Uuden laatikon hankinta kun ei oikein houkuttelisi.
                Se vuotaa pohjamuovien päälle josta yleensä vasta ajoviima hoitaa ”tyhjennyksen”, eli välttämättä ei tiputa paikalleen juuri mitään.
                kannattaa siis tsekata pohjamuovien sisäpuoli huolella että sieltä ei löydy laatikkoöljyä.
                Tsekkaa erityisesti laatikon sähköpistokkeen ympäristö, sekä tietenkin öljypohjan reunat(näissä on joissakin tekovikaa niin että tiivistyy huonosti ja päästää öljyä tätä kautta.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #9
                  Onko näin että paskashokkihypoteesi ei koske 6HP-laatikoita?
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by böntti View Post
                    Onko näin että paskashokkihypoteesi ei koske 6HP-laatikoita?
                    Tottakai se mahdollisuus koskee ihan tasan jokaista laatikkoa ja jokaista täyttöä(sen vuoksi mm.vaihto tehdään aina huuhtelemalla=vähennetään ”paskashokin” riskiä), mutta kyse on kuitenkin todennäköisyyksistä.
                    Eli silloin ongelmaa lähdetään purkamaan helpoista=halvoista perusasioista ja ennen kaikkea paskashokkia todennäköisimmistä vaihtoehdoista kuten öljyn määrästä joka näissä hyvin usein ”ammattimiesten” tekeminä on kuitenkin lopulta väärä.
                    Myös vuoto on aika todennäköistä ko.laatikon kohdalla, ainakin joten nämä nyt kannattaa laskea ennen minkään muun vaihtoehdon pohtimista.

                    Comment

                    • MET
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 200
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tottakai se mahdollisuus koskee ihan tasan jokaista laatikkoa ja jokaista täyttöä(sen vuoksi mm.vaihto tehdään aina huuhtelemalla=vähennetään ”paskashokin” riskiä), mutta kyse on kuitenkin todennäköisyyksistä.
                      Eli silloin ongelmaa lähdetään purkamaan helpoista=halvoista perusasioista ja ennen kaikkea paskashokkia todennäköisimmistä vaihtoehdoista kuten öljyn määrästä joka näissä hyvin usein ”ammattimiesten” tekeminä on kuitenkin lopulta väärä.
                      Myös vuoto on aika todennäköistä ko.laatikon kohdalla, ainakin joten nämä nyt kannattaa laskea ennen minkään muun vaihtoehdon pohtimista.
                      Tuota paskashokkia itsekkin epäilin aluksi, mutta tuntuisi oudolta, että laatikko ei oirehtinut millään lailla tuon vaihdon jälkeen ja nytkin oire on ainoastaan satunnaisesti 5. vaihteella. Mutta onhan tuokin mahdollista.

                      Haen kesäautona toimivan vm.64 Lincolnin tallista ja ajelen sillä sen aikaa kun saan tuon Bemarin laatikon tarkistettua. Lincolnissa on todennäköisesti 52v. vanhat nesteet sisällä ja loota toimii kuin unelma

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by MET View Post
                        Tuota paskashokkia itsekkin epäilin aluksi, mutta tuntuisi oudolta, että laatikko ei oirehtinut millään lailla tuon vaihdon jälkeen ja nytkin oire on ainoastaan satunnaisesti 5. vaihteella. Mutta onhan tuokin mahdollista.

                        Haen kesäautona toimivan vm.64 Lincolnin tallista ja ajelen sillä sen aikaa kun saan tuon Bemarin laatikon tarkistettua. Lincolnissa on todennäköisesti 52v. vanhat nesteet sisällä ja loota toimii kuin unelma
                        Kyllä se ”paskashokki” voi oirehtia melko pitänkin ajan kuluttua vaihdosta, riippuen nyt ihan laatikon sisäisestä sedimenttitilanteesta ja ihan tuurista?
                        Se kuitenkin tarkoittaa yleensä venttiilikoneisto-ongelmia ja niistä jää helposti vikamuistiin jotakin.
                        Tosin ihan viime vuosina jopa tuo varsinkin 3.0i ZF laatikoiden pakkipannan katkeaminen on ainakin osin liitetty paskashokkiin, mutta itse en vielä tätä kirjoittaessa ole ihan 100% vakuuttunut tästä(mekanismi sen verran ”hämärä”).

                        Comment

                        • Diisseli
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2011
                          • 34
                          • Helsinki

                          #13
                          Itellä on 530d ja tekee/teki välillä ihan samaa että luistaa 5 vaihde.

                          Tein siihen vaihteiston pesun ja öljynvaihdon sekä lisäaineen öljyn sekaan PG universaaliöljyillä ja vika melkeen poistuis kokonaan sen jälkeen, mutta tullut 2 kertaa 6kk aikana sitä ennen 1-2 kuukaudessa ja sekin reilulla kaasun käytöllä.

                          Vika oli tosiaan kun ostin auton heinä/elokuun vaihteessa ja heti tein tuon homman siihen PG omalla vaihteiston huoltolaitteella. Niiden jälkeen laatikko alkoi pelaamaan muutenkin paljon paremmin joka vaihteella sekä tosiaan vika hävisi melkeen kokonaan.

                          Toi vika kanssa voi viitata että vaihteiston mekatroniikka/venttiilikoneisto alkaa olemaan loppu mitä on noissa zf 6hp20/6hp26 askeissa on mennyt.

                          Ennen ku alkaa vaihtaa askia kannattaa kokeilla toi mekatroniikan vaihto siihen kun uusi/kunnostettu saksasta maksaa n.300€ + öljyt ja työt täällä sitten.

                          Laakkosella toi öljynvaihto/vaihteiston pesu töineen ja öljyineen maksaa 450€.

                          Omalla askilla oli ajettu 284 000km kun pesin sen sekä vaihoin öljyt ja sitä ennen ei oo mitään tietoa onko vaihettu koskaan.
                          Ajossa: E39 528iA & VW Golf Mk1 GTD 205hp 380Nm

                          Ex BMW autot:
                          E61 530D M-Sport 265hp 620Nm
                          E34 520iA
                          E46 330D Khrelix Desing
                          E30 316i

                          Muut:
                          VW Passat TDI & 1.8t, Mazda 626, Toyota Corolla, Subaru Legacy & Outback 3.0R, Ford Fiesta 1.4TDCi, Volvo S40 T4

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10078
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by Diisseli View Post
                            Laakkosella toi öljynvaihto/vaihteiston pesu töineen ja öljyineen maksaa 450€.
                            Ei taida kyllä olla huuhtelemalla tehty öljynvaihto tuohon hintaan?Eli järjestelmään jää varmaan n. 50% vanhaa oljyä.Tuleeko tuohon hintaan vielä suodatin/öljypohjan hinta päälle?

                            Comment

                            • Diisseli
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 34
                              • Helsinki

                              #15
                              Hintaan ei kuulu siis suodattimen vaihto vain öljyt, lisäaineet ja työ. Suodattimen jos haluaa vaihtaa niin sitten ne tulee siihen päälle vielä
                              Ajossa: E39 528iA & VW Golf Mk1 GTD 205hp 380Nm

                              Ex BMW autot:
                              E61 530D M-Sport 265hp 620Nm
                              E34 520iA
                              E46 330D Khrelix Desing
                              E30 316i

                              Muut:
                              VW Passat TDI & 1.8t, Mazda 626, Toyota Corolla, Subaru Legacy & Outback 3.0R, Ford Fiesta 1.4TDCi, Volvo S40 T4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎