Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuttimien vaihtosta vakiokoneeseen...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zire
    Newbiemmer
    • Feb 2005
    • 11

    Suuttimien vaihtosta vakiokoneeseen...?

    Eli miten suuttimien vaihto isompaan vaikuttaa vakiokoneen tehoihin (muuten kun lisää bensankulutusta)? Kyseessä on 1,8i kone, m43 moottorilla. Halvemmaksi se ainakin tulisi kun nokkakepin vaihto...
    Sex cylinder is a sex machine.
  • hawkki
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 458
    • Vuosaari

    #2
    kyllä nokkaakselin vaihto on eri planeetalta kuin suuttimien vaihto... vakiokoneeseen. Pelkkä suuttimien vaihto ei välttämättä anna yhtään lisää tehoja. Chipin kanssa asia on toinen.

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Siinä saa moottorin hengitystä parantaa melkolailla ennenkuin vakiosuuttimista loppuu tuotto kesken.

      Perusasiat ensin kuntoon: Eli bensamoottori toimii parhaiten kun ilman ja polttoaineen seos on juuri oikea, eli ei liian rikas eikä laiha. Muistaakseni ilmaa pitäisi stokiometrisessä seoksessa olla 14,7 kertaa enemmän kuin polttoainetta.

      Eli vaikka truuttaisi sylinterin täyteen bensaa, niin tehoa ei tule lisää ellei myös ilman määrää lisätä -> ahtamisen teholisä perustuu tähän.

      Nokkakepillä saadaan moottorin käytöstä muutettua siten, että tehoja saadaan lisää. Yleensä suutinten avautumaa tai ajoitusta kasvattamalla. Vakikepit ovat kompromisseja tehon, kulutuksen, väännön, päästöjen ja käyttömukavuude kesken.

      Comment

      • Saku
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 343
        • Jkl

        #4
        Kuvittele tilanne: kone laulaa dynossa 6krpm täydellä kaasulla. Koneeseen menee tällöin koko ajan sama ilmamäärä. Muutat polttoaineen määrää molempiin suuntiin niin että kone sammuu. Jokainen ymmärtänee että tällä sammumisten välillä on piste, jossa kone antaa suurimman tehonsa.

        Ehjä vakiokone on niin lähellä tuota pistetta että dynon mittatarkkuus ei ehkä riitä samaan suurempia tehoja, saatavilla on ehkä 0-4%.

        Vakiosuuttimet riittävät yleensä 10-30% suuremmille tehoille.

        Miksi ihmeessä suuttimet pitäisi vaihtaa?

        Kaasarikoneita säädettiin vaihtamalla suuttimet. Ruiskukoneeseen ne vaihdetaan vain mikäli ne ovat rikki tai vanhat eivät riitä koneen käyttämälle ilmamäärälle muutoksien jälkeen. Suuttimet eivät ole koko aikaa auki, vaan niitä tukitaan neulalla tai levyllä moottorin syklin mukaan. Jos täysin auki olevakaan suutin ei riitä tuottamaan riittävästi polttoainetta moottorin käyttämälle ilmamäärälle, ne todellakin ovat pienet. Painetta nostamalla on saatavilla n. 10-20% lisäys tuottoon ja se yhdessä tehtaan ylimitoituksen kanssa riittää vaparikoneissa pitkälle.

        Koneeseen saa menemään enemmän ilmaa karkeasti näillä seikoilla:
        -vähentämällä imu- ja pakoputkiston virtausvastuksia, saatavilla ehkä 5-10%
        -lisäämällä kierroksia -> nokka vaihtoon
        -lisäämällä iskutilavuutta
        -puristamalla ilman kasaan ennen sen käyttöä

        Huomaa että muutettu kone käyttää enemmän ilmaa ja tämä aiheuttaa enemmän virtausvastusta jos imu/pakoputkistoa ei muuteta.

        FAQ kamaa, ennenkuin joidenkin virittäjien keskuudessa yleinen suuttimien vaihto "koska muutkin niin tekevät" laajenee.
        E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

        Comment

        • zire
          Newbiemmer
          • Feb 2005
          • 11

          #5
          Kiitoksia tiedoista, asia selveni ja täytyy tässä alkaa miettimään uudestaan sitä nokan vaihtoa. Täytyy vaan selvittää pari asiia siitä ensin, mutta eiköhän se tästä.
          Sex cylinder is a sex machine.

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Kun vaihdat isommat suuttimet vakioiden tilalle mutta suuttimen aukioloaika ei muutu, niin niistähän tulee enemmän bensaa sylinteriin -> rikas seos - > teho alenee.

            Paras teho saadaan kuitenkin hieman rikkaalla seoksella mutta riippuen suuttimen koosta se voi mennä reilustikin yli, liian rikkaalle. Vaihda ensin nokka-akseli, ei sinne moottoriin kannata tyrkätä liikaa bensaa jos siinä ei ole "resursseja" käyttää/polttaa sitä. Tällä tarkoitan että ilmamäärä pysyy samana.

            Comment

            • mukko
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 5965
              • Uleåborg

              #7
              Joskus tuli mietittyä ihan polttoainetaloudellisista syistä M20 vakioruuttien tilalle M50:n vastaavia, parempi suihkutus/sumutus tms. Jostain luettua ja nyt piti tämäkin ajatus teidän kanssanne jakaa Sitä että mitä HYÖTYÄ tuommoisesta olisi niin en kyllä osaa faktoina esittää, mieleen vain tulee se että parempi suihku -> parempi taloudellisuus? Varsinkin jos vanhat suuttimet ovat huonossa kunnossa, vuotavat tms.
              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

              Save the World, Fuck The Fuel Economy
              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

              Comment

              • Masinol
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 988
                • "Turku"

                #8
                Kaikenlisäksi vielä lambda säätää seoksen kuitenkin kohdilleen vaikka suuttimia vaihtaisikin. Se on sitten eriasia jos uusilla suuttimilla saadaan parempi sumu aikaiseksi. Hyödystä voi silti olla montaa mieltä.
                Last edited by Masinol; 28-04-2005, 16:57.
                Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                Comment

                • ////3
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 399
                  • Lahti

                  #9
                  Eikös toi vakio lambda sekoa jos seos menee liian rikkaalle? kuinka tämän sekoamisen huomaa lambdan jännite arvosta, joka pitäisi olla sopivalla seoksella 600-800mV välillä.
                  Usvaa putkeen

                  Comment

                  • ytte
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 248
                    • Pyhäjärvi

                    #10
                    Itse laitoin nelireikäset boschin suuttimet vanhojen yksireikästen tilalle ja bensankulutus laski huomattavasti + pienet nykimiset hävisi. Tahtovat jo ruveta yli 20vuotta vanhat suuttimet kusemaan vähä minne sattuvat

                    entiset suuttimet oli 165cc ja nykyset 180cc. koneeseen tehty kaikkea pientä ja kävi laihalla yläpäästä, joten senkin takia tuo vaihto oli tarpeellinen.
                    F10 LCI -15
                    E60 LCI -08

                    Comment

                    • Vega_
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 888
                      • Kokkola

                      #11
                      tähän samaan topicciin vois varmaan kirjottaa tästä:

                      Eli mitähän mahtais maksaa käydä mittauttaan suuttimet? tai eikös niistä jotain ohivuotoa voida mitata? *tyhmä*
                      tai voiko ne ite putsata jollain myrkyllä? (tähän joku tv-shopin mainos)

                      Comment

                      • ytte
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 248
                        • Pyhäjärvi

                        #12
                        Taitaa suuttimien mittaus/puhdistus maksaa sen verran, että ei kannata. Suuttimethan puhdistetaan ultraäänellä, muitta myyhän ne kaiken maailman tököttömiä bensan sekaan jotka saattavat vähän puhdistaa.
                        F10 LCI -15
                        E60 LCI -08

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎