Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 kaasarikone ei saa bensaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    M10 kaasarikone ei saa bensaa

    Tuskaillut satunnaisen ongelman kanssa E28/518 kaasarikone:

    1) Yleensä toimii mukavasti normaaliajossa, mutta kakkoskurkku ei ilmeisesti avaudu tai toimi koska tehoja puuttuu, huippu nyt 135km/t

    2) Sitten yllättäen ei saa bensaa eli sammuu kesken ajon, pysähdyttyä joko heti toimii tai sitten ei heti vaan esim 4:llä käynnistyksellä jää käymään muilla ei kertakaikkiaan saa vielä bensaa vaan sammuu heti käynnistyttyään. Siis bensaa ei mene koneeseen.

    3) Voi polttaa sammuttuaan pamauttaen imusarjassa käynnistettäessä ja sitten ei käynnisty, koska se pieni metallivipu kaasarin sisällä on irronnut yläpäästään siinä takaiskussa ja täytyy taas laittaa paikalleen siihen muovihaarukkaan. Takapotkun jäkeen pelaa hetken mainiosti eli tehoja löytyy hetken - eikä yleensä samalla reissulla enää tilttaa.

    4) Kylmänä käynnistettäessä tarvii sahata siinä 45s ennen kuin saa bensaa ja käynnistyy vain jos kaasuun ei koske.

    5) Kaikki ohuet letkut on vaihdettu, sytysjärjestys tarkistettu, ajoitus tarkistettu, kaasari ihan hirveen likasen näkönen kun se pamauttaa imusarjassa välillä. Kansiremppa tehty ja joka sylinteri sytyttää, jakopää ropeltaa eli siinä voi olla ketju köysällä, bensapumppu mekaaninen nokka-akselilta ja siinä n. 1cm pakeliittikorotus näkyy olevan, painetta ei mitattu.

    6) Bensapumpulta kaasariin ei ainakaan puhaltamalla mene mitään läpi, kaasarin suuttimet tuntuvat olevan auki ja kaasarin yläaltaissa on välillä lainehtien bensaa.

    Mistäs lähtisi vaivaa etsimään - toimii se noinkin, mutta...
    Last edited by tsbmw; 26-04-2005, 18:42. Reason: Kirjoitusvirheitä korjattu
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    ...Ja kaasarina on? oletkos varma ettei kone saa sitten liikaa bensaa?

    6) Bensapumpulta kaasariin ei ainakaan puhaltamalla mene mitään läpi, kaasarin suuttimet tuntuvat olevan auki ja kaasarin yläaltaissa on välillä lainehtien bensaa.

    kokeiles irrottaa letku kaasarinpäästä, pää pulloon ja starttaamaan, pitäis tulla pulsseina bensaa, ootkos mitannu kohon korkeutta/tarkistanut neulaventtiilin toimintaa?

    haulla löytyy tietoa jos sattuu olemaan surullisen kuuluisa pierburgin kaasari
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1495
      • Ilvola

      #3
      Kaarari on Pierburg ja ainoa lisämerkintä on Schwimmergehäusen päädyssä B3 ja alla 01, lähes samalta näyttävä http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2be.htm

      Saksaa en osaa ja altvistalla saan osasta selvää kääntämällä Englanniksi
      Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


      Erot:
      1) Schubluftventilistä kaasarin runkoon menevän ilmaletkun vasemmalla puolella oleva letku lähtee 5cm alempaa (Bild 1 ja 23).
      2) Filter (beluftende Seite) puuttuu, ainakaan mitään ruuvia ei ole (Bild 17).
      3) Thermoventil pyörii, mutta jos ei kierrätä sen kautta vaan suoraan kakkoskurkun ohjuriin tuon kaasarin alipaineen niin mitään eroa ei ole (Bild 25).
      4) Filter im kraftstoffzulauf eipä ole (Bild 26).
      5) Gasbetatigung alhaalta vinosti tuleva (liekkö rikastinvaijeri) puuttuu. Ilmeisesti semmoinen elektroninen automaattisäätölaite siinä takana korvaa. (Bild 28).
      6) Elecktro-Umschaltventil ei tunnu vaikuttavan mitään joten ohitin ja alipainesäätimestä mennee ilmaletku suoraan kaasariin (Bild 29 kohta 9).

      Takapotkussa eli imusarjassa pamahtaessa irtoava vipu on Verbindungsstange (3) (Bild 19).
      __________________________________________________ _______________
      Niin toimii kuin roska tukkisi bensaletkun ja vaan sammuu ja hetken pysähdyksen jälkeen (15s) roska olisi siirtynyt ja taas pelaa.
      __________________________________________________ _______________
      Pulsseina tulee bensaa.
      Kaasaria en ole avannut ja oletan sen monimutkaisimmaksi mahdollisiksi värkiksi - muuten autoja korjaillut 30v. Jos ilmaletkulla puhaltelee suuttimien päistä ja niistä pikkurei'istä kaasarin rungon ylänamiskoissa niin tuntuu ilmaa läpi menevän.
      __________________________________________________ _______________
      Juuri tähän vaivaan en hauilla ole apua löytänyt ja varmaan joku on saman kokenut?

      MITEN MUUTEN VOI KOSKAAN POLTTAA IMUSARJASSA? Jos sytytys on oikein ja venttiilit ei kanna (ja nyt on kyse käynnistysvaiheesta eikä moottorijarrutuksesta täysillä sytytys aikaisella)? Takapotku on ehkä rikkonut tai tukkinut jotain?
      __________________________________________________ _______________
      Josko kaasarin avaisi niin mistä sitä tuketta etsisi kaasarin sisältä?
      Kaasuvivustoa käännettäessä moottori sammutettuna ei kiihdytyspumpusta trittaa lisäbensaa kurkkuihin.
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #4
        Eli taitaa olla 2BE:n edeltäjä, siitä en tiedä mutta 2BE:ssä on muovinen seosruuvi joka ajan mittaan sulaa ja aiheuttaa laihaa seosta, sitten oli joku kalvo-rikki joka päästää bensat suoraan 2. kurkkuun ja joku "putki" juttu, en muista tarkemmin mutta haulla löytyy varmaan vastaus kysymykseesi.

        ps. 2BE:ssä ei ole kiihdytyspumppua (se läppä 1. kurkussa hoitaa sen virkaa)

        korjatkaa joku jos olen väärässä
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1495
          • Ilvola

          #5
          Käyntiongelman ratkaisu

          Tällä kertaa löytyi sytytyksen mekaniikkapuolelta!

          1) Jakopäänketjun oikea pidempi laahain oli kokonaan kulunut pois (miksi muovista?), enkä havainnut puutetta ennenkuin räjäytyskuvaan vertaamalla! Toinenkin laahain oli kulunut urille joten osat vaihtoon. Nokka-akselin hammaspyörän olin vaihtanut aiemmin. Ketju oli millilleen mitoissaan.

          Vaihto kävi nätisti kun hoksasi laittaa kampiakselin pään mutteriin hylsyavaimen tuettuna runkopalkkiin ja käynnistää startilla ilman virranjakajan kantta - naiks ja aukesi vaikka kuulemma momenttia vaatii 100Nm eikä mistään saa tukea.

          2) Käynti parani oleellisesti, muttei täysin. Toinen vika löytyi käymällä läpi threadeja ja aloittamalla helpoimmasta Eli virranjakajaan ja samalla tietenkin keskipakosäätimeen CRC:tä ja - nyt toimii.
          _____________________________________
          Ehdotan koottavaksi täsmällistä oireisiin perustuvaa nykimisvika stickyä...

          Oire = Korjaantui

          Yksi kerää ensimmäiseen kaikki mitä alempiin vastineisiin ilmaantuu - kuka moderaattoreista joutaisi?
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎