Sunnuntaina ajattelin lähteä Lahteen messuille, mutta öljynpaineen merkkivalo päättikin jäädä palamaan. Autona on siis '91 M5 ~300 tkm ajettuna, ja tähän mennessä merkkivalo on sammunut välittömästi käynnistämisen jälkeen. Edellisen ajon aikana mitään outoa ei ollut havaittavissa. Yhden hieman keskivertoa rankemman kiihdytyksen olin edellisen ajon aikana tehnyt, mutten muuten olin körötellyt varsin rauhallisesti.
En käyttänyt juurikaan tyhjäkäyntiä korkeampia kierroksia, kun huomasin, ettei merkkivalo aio sammua. Ylimääräisiä ääniä ei koneesta kuulunut, joten korvakuulolta kampikoneisto tuntuisi vielä olevan tyytyväinen. Olin pysäköinyt auton tosi hassuun asentoon, ja sain myös samalla ihmettelyllä aikaiseksi varoituksen matalasta öljyntasosta, mutta koneessa oli öljyä minimirajan yli, joskin niukasti.
Olin edellisen ajokerran yhteydessä painepesuroinut koneen puhtaaksi tulevia huoltoja varten, joten epäilin anturivikaa. Eilen tutkin johdotuksen, ja totesin johdon ja liittimen toimivan. Painekytkin on itseasiassa painesta aukeava, joten johtovika olisikin sammuttanut valon kokonaan. Puhdasta konetta oli toki ilo roplata...
Ajattelin ottaa painekytkimen irti, ja kokeilla sen toiminnan. Paikka on kuitenkin sen verran haastava, että joudun suuntaamaan työkalukauppaan sopivaa työkalua etsimään. Lenkkiavain ei mahdu kääntymään, eikä ainoa 24 mm hylsyni ole tarpeeksi syvä. Mikään vääntökaluistanikaan ei tosin hylsyn perään olisi mahtunut, ennen kuin laturin teline tulee vastaan.
Epäilen, että jotain remonttia painekytkimen tienoilla on joskus tehty, koska painekytkin ja lämpötila-anturi olivat eri paikoissa, kuin niiden olisi löytämieni ohjeiden mukaan pitänyt olla. Sama kierre niissä on, joten ne saanee sopimaan toistensa reikiin helposti.
Jos painekytkin on syypää, vikani on varsin halpa korjata. Koska vika ilmeni yllättäen, moottorin lakerikulumakaan tuskin valoa sytytti. Eli jos painekytkin ei ole syypää, niin silloin syypää lienee öljypumppu. Paineensäätömäntä on käsittääkseni varsin altis jumiutumiselle, mutta myös ketjurattaan kiinnitysongelmista olen kuullut.
Muutama tapaus löytyi täältäkin, jossa M30/S38-koneissa on ollut pumpun kanssa ongelmia. Mutta hajonneista painekytkimistä en juurikaan löytänyt osumia.
Onko tähän hätään näkemyksiä? Ovatko toiveeni hajonneesta painekytkimestä täysin epärealistisia? Jos joudun avamaan öljypohjan, niin kiertokankien laakerit tekisi mieli samalla vaihtaa, mutta kun mietin samalla myös muita huoltokohteita, niin pelkään jotenkin korjauksen "lumipalloutumista" tosi isoksi.
En käyttänyt juurikaan tyhjäkäyntiä korkeampia kierroksia, kun huomasin, ettei merkkivalo aio sammua. Ylimääräisiä ääniä ei koneesta kuulunut, joten korvakuulolta kampikoneisto tuntuisi vielä olevan tyytyväinen. Olin pysäköinyt auton tosi hassuun asentoon, ja sain myös samalla ihmettelyllä aikaiseksi varoituksen matalasta öljyntasosta, mutta koneessa oli öljyä minimirajan yli, joskin niukasti.
Olin edellisen ajokerran yhteydessä painepesuroinut koneen puhtaaksi tulevia huoltoja varten, joten epäilin anturivikaa. Eilen tutkin johdotuksen, ja totesin johdon ja liittimen toimivan. Painekytkin on itseasiassa painesta aukeava, joten johtovika olisikin sammuttanut valon kokonaan. Puhdasta konetta oli toki ilo roplata...
Ajattelin ottaa painekytkimen irti, ja kokeilla sen toiminnan. Paikka on kuitenkin sen verran haastava, että joudun suuntaamaan työkalukauppaan sopivaa työkalua etsimään. Lenkkiavain ei mahdu kääntymään, eikä ainoa 24 mm hylsyni ole tarpeeksi syvä. Mikään vääntökaluistanikaan ei tosin hylsyn perään olisi mahtunut, ennen kuin laturin teline tulee vastaan.
Epäilen, että jotain remonttia painekytkimen tienoilla on joskus tehty, koska painekytkin ja lämpötila-anturi olivat eri paikoissa, kuin niiden olisi löytämieni ohjeiden mukaan pitänyt olla. Sama kierre niissä on, joten ne saanee sopimaan toistensa reikiin helposti.
Jos painekytkin on syypää, vikani on varsin halpa korjata. Koska vika ilmeni yllättäen, moottorin lakerikulumakaan tuskin valoa sytytti. Eli jos painekytkin ei ole syypää, niin silloin syypää lienee öljypumppu. Paineensäätömäntä on käsittääkseni varsin altis jumiutumiselle, mutta myös ketjurattaan kiinnitysongelmista olen kuullut.
Muutama tapaus löytyi täältäkin, jossa M30/S38-koneissa on ollut pumpun kanssa ongelmia. Mutta hajonneista painekytkimistä en juurikaan löytänyt osumia.
Onko tähän hätään näkemyksiä? Ovatko toiveeni hajonneesta painekytkimestä täysin epärealistisia? Jos joudun avamaan öljypohjan, niin kiertokankien laakerit tekisi mieli samalla vaihtaa, mutta kun mietin samalla myös muita huoltokohteita, niin pelkään jotenkin korjauksen "lumipalloutumista" tosi isoksi.
Comment