Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B36 ja öljynpaineen merkkivalo palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kanadanmajava
    Newbiemmer
    • Feb 2016
    • 11
    • Espoo

    S38B36 ja öljynpaineen merkkivalo palaa

    Sunnuntaina ajattelin lähteä Lahteen messuille, mutta öljynpaineen merkkivalo päättikin jäädä palamaan. Autona on siis '91 M5 ~300 tkm ajettuna, ja tähän mennessä merkkivalo on sammunut välittömästi käynnistämisen jälkeen. Edellisen ajon aikana mitään outoa ei ollut havaittavissa. Yhden hieman keskivertoa rankemman kiihdytyksen olin edellisen ajon aikana tehnyt, mutten muuten olin körötellyt varsin rauhallisesti.

    En käyttänyt juurikaan tyhjäkäyntiä korkeampia kierroksia, kun huomasin, ettei merkkivalo aio sammua. Ylimääräisiä ääniä ei koneesta kuulunut, joten korvakuulolta kampikoneisto tuntuisi vielä olevan tyytyväinen. Olin pysäköinyt auton tosi hassuun asentoon, ja sain myös samalla ihmettelyllä aikaiseksi varoituksen matalasta öljyntasosta, mutta koneessa oli öljyä minimirajan yli, joskin niukasti.

    Olin edellisen ajokerran yhteydessä painepesuroinut koneen puhtaaksi tulevia huoltoja varten, joten epäilin anturivikaa. Eilen tutkin johdotuksen, ja totesin johdon ja liittimen toimivan. Painekytkin on itseasiassa painesta aukeava, joten johtovika olisikin sammuttanut valon kokonaan. Puhdasta konetta oli toki ilo roplata...

    Ajattelin ottaa painekytkimen irti, ja kokeilla sen toiminnan. Paikka on kuitenkin sen verran haastava, että joudun suuntaamaan työkalukauppaan sopivaa työkalua etsimään. Lenkkiavain ei mahdu kääntymään, eikä ainoa 24 mm hylsyni ole tarpeeksi syvä. Mikään vääntökaluistanikaan ei tosin hylsyn perään olisi mahtunut, ennen kuin laturin teline tulee vastaan.

    Epäilen, että jotain remonttia painekytkimen tienoilla on joskus tehty, koska painekytkin ja lämpötila-anturi olivat eri paikoissa, kuin niiden olisi löytämieni ohjeiden mukaan pitänyt olla. Sama kierre niissä on, joten ne saanee sopimaan toistensa reikiin helposti.

    Jos painekytkin on syypää, vikani on varsin halpa korjata. Koska vika ilmeni yllättäen, moottorin lakerikulumakaan tuskin valoa sytytti. Eli jos painekytkin ei ole syypää, niin silloin syypää lienee öljypumppu. Paineensäätömäntä on käsittääkseni varsin altis jumiutumiselle, mutta myös ketjurattaan kiinnitysongelmista olen kuullut.

    Muutama tapaus löytyi täältäkin, jossa M30/S38-koneissa on ollut pumpun kanssa ongelmia. Mutta hajonneista painekytkimistä en juurikaan löytänyt osumia.

    Onko tähän hätään näkemyksiä? Ovatko toiveeni hajonneesta painekytkimestä täysin epärealistisia? Jos joudun avamaan öljypohjan, niin kiertokankien laakerit tekisi mieli samalla vaihtaa, mutta kun mietin samalla myös muita huoltokohteita, niin pelkään jotenkin korjauksen "lumipalloutumista" tosi isoksi.
  • Tommi
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 289
    • Kajaani

    #2
    Eihän öljypumppu imaissut ilmoja, jos kerta öljypinta on ollu matala. Ota öljysuodatin pois, tulpat pois ja bensapumpun sulake pois. Sit vaan starttaat ja katsoo nouseeko öljynsuodatin kuppiin öljyä.
    Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
    Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
    e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

    Comment

    • kanadanmajava
      Newbiemmer
      • Feb 2016
      • 11
      • Espoo

      #3
      Sain tänään painekytkimen irti. Työkalukaupassa sai käydä parikin kertaa, kunnes sopiva yhdistelmä löytyi.



      Huonompana uutisena on se, että kytkin toimii. Tarkkaa avautumispainetta en saanut pikaviritykselläni selville, mutta selvästi alle 1 bar paineessa kytkin aukesi. Avasin myös suodattimen, ja siellä oli öljyä yläreunaan asti. Avaamisen jälkeen suodatin tyhjentyi hitaasti öljypohjaan.

      Jostain luin, että S38/M30:n pumput eivät saa itseään ilmattua, jos ovat rutikuivia (uusia tai puhdistettuja). Mutta pystyisikö hetkellinen ilman haukkaaminen kuivaamaan pumpun niin pahasti, ettei se saisi itseään ilmattua? Jotenkin epäilen, ettei auto ollut tarpeeksi kallellaan, jotta minimirajan tienoilla oleva öljymäärä olisi ollut liian vähän.

      Jahka saan jostain apumiehen paikalle, kokeilen minkälaisella tahdilla kuppi täyttyy, vai täyttyykö ollenkaan.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        Työnnä vaihteistoöljy ruiskulla tai vastaavalla painekellon rööristä öljyä koneeseen reilusti. Näin ainakin onnistuu s14 koneen ilmaus.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Tuskin sitä pumppua vajaalla öljymääärällä saa niin kuivaksi että siitä johtuisi.
          Nostaako se ollenkaan öljyä kanteen tai suodatinkoteloon?
          Jumissa oleva öljynpaineen rajoitinventtiili voisi olla yksi syyllinen.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • kanadanmajava
            Newbiemmer
            • Feb 2016
            • 11
            • Espoo

            #6
            Sain tänään apumiehen kanssa pyöriteltyä konetta öljynsuodatinpurkki avonaisena. Olin nykäissyt moottorinohjauksen päävirtareleet irti. En tässä vaiheessa irrottanut tulppia.

            Purkki alkoi välittömästi täyttyä öljystä, kun konetta pyöritti. Eli pumppu ei ole täysin kuollut. Aluksi purkki oli tyhjä, eli öljyä oli alemman säätöventtiilin tasolle asti. Purkki oli siis valutellut öljyt takaisin öljypohjaan kyseisestä reiästä. Siitä päätellen, että öljy myös tuli purkkiin alemmasta venttiilistä, niin se lienee pumpun jälkeinen yksisuuntaventtiili, joka ei näemmä toimi kaksisesti, mutta tuskin lienee ongelmani osalta merkityksellinen.

            Ylempi venttiili lienee siis rajapaineventtiili? Pumpussa on näitä kaksi lisää, joista toinen on se, jolla on taipumus jämähtää. Ja kolmas lienee järjestelmän varsinainen rajapaineventtiili? Näistä kumman tahansa auki jämähtäminen, lopettanee öljyn virtauksen lähes kokonaan.

            Löytyyköhän keneltäkään mitään kaaviota siitä, miten S38:n öljykierto oikein toimii?

            Pumpun ulkopuolelta (ja muiden kuvista) voisi kyllä äkkiseltään päätellä, että tuon jumiutumisalttiin venttiilin (pullistuneen putkenpään sisällä) kautta kiertävä kanava menisi suodattimen ohi lohkon etupäässä jonnekin. Taaemman rajapaineventtilin kautta kiertävä kanava taas menee suoraan suodatinpurkille.





            Kävin tänään marmoritiskillä kysymyssä osahintoja. Pumppu 670e, kk-laakerit 230e, suodatinpurkki 320e jne.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              #7
              Jos päädyt uusia osia ostamaan, kannattaa katsoa Saksan hintoja http://eshop.original-teile.de/en/home/ ja tilata sitten vaikka pielmeieriltä, on hieman halvempi. Siis jos tiedät osanumerot.
              Last edited by Antti O; 13-05-2016, 08:44.

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                älä unohda kk pultteja
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • kanadanmajava
                  Newbiemmer
                  • Feb 2016
                  • 11
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Tonton View Post
                  älä unohda kk pultteja
                  Pitääköhän ne pultit vaihtaa? Olin siinä ymmärryksessä, että nuo voisi käyttää uudestaan. Tässä yksi kommentti tältä forumilta vuosien takaa S38B36:n öljypumpun leviämiseen liittyen:


                  "Taidan vetää nippuun näillä vanhoilla, orggiksia ainakin aika turha laittaa. ARP:it sitten kun käyn koneen läpi ensi talvena, hinta tais olla 240E sarja.

                  Metron listojen mukaan liuskoja on myyty vaikka kuinka mutta pultteja ei, tuosta voi vetää jonkin johtopäätöksen... "


                  Epäilin, että "laittaa" olisi pitänyt olla "vaihtaa". Mutta tuo jälkimmäinen lause jotenkin viittaisi, että pulttien vaihto ei olisi oleellista.

                  Löysin korjausmanuskan, jossa oli selitys S38B35:n öljyjärjestelmästä. "Jumiutumisaltis mäntä" on siis järjestelmän pääsäätöventtiili, ja toinen pumpussa oleva on 8 barin paineessa aukeava varoventtiili. Öljypurkki on S38B35:ssa ihan erilainen, joten sen osalta manuskasta ei ollut apua.

                  Samainen manuska kertoo myös kiertokangen laakerien vaihdon kohdalla, että välysmittauksen jälkeen pitäisi vaihtaa uudet pultit. Sama ohje varmaan pätee myös muille S38:lla. Siispä ne pitäisi uusia, mutta harva taitaa tehdä näin?

                  Comment

                  • Arde92
                    BTCF Member
                    • Aug 2010
                    • 1328
                    • Lohtaja/keski-pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by kanadanmajava View Post
                    Pitääköhän ne pultit vaihtaa? Olin siinä ymmärryksessä, että nuo voisi käyttää uudestaan. Tässä yksi kommentti tältä forumilta vuosien takaa S38B36:n öljypumpun leviämiseen liittyen:


                    "Taidan vetää nippuun näillä vanhoilla, orggiksia ainakin aika turha laittaa. ARP:it sitten kun käyn koneen läpi ensi talvena, hinta tais olla 240E sarja.

                    Metron listojen mukaan liuskoja on myyty vaikka kuinka mutta pultteja ei, tuosta voi vetää jonkin johtopäätöksen... "


                    Epäilin, että "laittaa" olisi pitänyt olla "vaihtaa". Mutta tuo jälkimmäinen lause jotenkin viittaisi, että pulttien vaihto ei olisi oleellista.

                    Löysin korjausmanuskan, jossa oli selitys S38B35:n öljyjärjestelmästä. "Jumiutumisaltis mäntä" on siis järjestelmän pääsäätöventtiili, ja toinen pumpussa oleva on 8 barin paineessa aukeava varoventtiili. Öljypurkki on S38B35:ssa ihan erilainen, joten sen osalta manuskasta ei ollut apua.

                    Samainen manuska kertoo myös kiertokangen laakerien vaihdon kohdalla, että välysmittauksen jälkeen pitäisi vaihtaa uudet pultit. Sama ohje varmaan pätee myös muille S38:lla. Siispä ne pitäisi uusia, mutta harva taitaa tehdä näin?
                    Ne pultit nyt ei mahottomia maksa, saapas mielenrauhan.
                    E39 M5 Titansilber<------
                    F11 530D Spacegray
                    E36 323i M-sport Med Hölsteri
                    Ex :E61 525D Lci Carboni
                    Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
                    Ex :E61 530XD Monacoblau<------
                    Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
                    Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #11
                      Ei ole S38:sta kokemusta mutta todennäköisesti siinäkin käytetään venyviä pultteja kiertokangissa.
                      Kiristettäessä kun pultti vedetään yli myötörajan, en ainakaan itse uskaltaisi koittaa monenko kiristyskerran jälkeen se vielä kestää käytössä. Tietty jossain peltoautossa aivan sama, mutta ei kai S-moottorissa kannata noissa säästää?

                      Välyksiä mitatessa voi käyttää niitä vanhoja pultteja.
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • Tommi
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 289
                        • Kajaani

                        #12
                        No vieläkö se öljynpaine valo palaa?
                        Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                        Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                        e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                        Comment

                        • 426Hemi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2008
                          • 621
                          • Pälkäne

                          #13
                          S38 kk pultit kiristetään ns. astekiristyksellä. Tällöin pultti venyy, ja tuottaa suunnitellun "preloadin" laakeripesään. Uudelleen käytetty pultti ei toimi suunnitellusti, ja saattaa aiheuttaa vakavan moottorivaurion (maksimivenymän saavutettuaan pultin ominaisuudet katoavat).

                          Itse en riskeeraisi.
                          ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #14
                            Metron tietomiehet tietää varmaan senkin, että monella aftermarket veivit ja sen myötä luonnollisesti myös pultit ostetaan muuta kautta. Kertoivat varmaan myös sen että samat laakerit on s14 koneessa?

                            Mutta vedä vaan vanhoilla. Noi s38 koneet on niin halpoja räjäyttää kokonaan. Ja eikös sekin vaan tällä foorumilla lisää sitä uskottavuutta. Voi sitten kehua konerikkoa, että tää on sitä motorsporttia.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              "S38B36 ja öljynpaineen merkkivalo palaa"
                              Mittaa se öljynpaine.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎