Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta millaisilla nokkien asteilla/nostoilla ei vanoksien kanssa osu vena mäntään?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54B30 max. asteet/nostot vanoksilla?
Collapse
X
-
Naukkis, eikö nokat ole silloin sinun mielestä päin persettä ajoitettu jos saat mitkä vain nokat mahtumaan parin millin venakoloon. Jos annan sulle 0,5mm nostolla noin 290*nokat joissa maksimi nosto noin 15mm ja ajoitat ne pyörimään vakio m54:sen mäntien kanssa niin olet päällikkö. Varsinkin jos sieltä jotain hyötyä saisi.
Comment
-
-
No DOHC-koneessa nokkien ajoitus muuttuu ongelmalliseksi mäntä-venttiilikosketuksen suhteen kun nokkien tehollinen nosto lähenee 360 astetta
Mitä tulee virinokkiin niin vakioiden ~230 asteisten nokkien kanssa käytetty 40 asteen vanoksen imupuolen liikevaran kanssa maksimi fiksu aukioloaika jää johonkin 260 asteeseen. Kireämpien nokkien kanssa sitten kannattaa shimmata vanoksen liikettä pienemmäksi tai poistaa kokonaan.
Mitä tulee tuollaisiin 290 tehollisen asteen keppeihin niin vanos poistetaan kokonaan käytöstä kun sillä ei enää mitään hyötyä saa, vakiokepillähän imuvenat on auki vanos aikaisella jotain 3-4mm ykk:ssa ja about samaan ajoitettuna tuollainen keppi toiminee jo ihan hyvin - tehohuippuja kannattanee silloin etsiä 10000 rpm paremmalta puolelta, ellei niin suosiolla kesympää keppiä tilalle.
Kireissäkään 4-venakoneissa ei tasapäisiin mäntiin juuri venttiilinkoloja tarvitse tehdä ja M54:ssä on pari milliä tilaa palotilassa, pari milliä männän rako kannen tasoon ja vielä pari milliä männässäkin koloa - ei tosiaan ole mitenkään ahdas sovitus.....
Comment
-
Comment