E53 3.0iA vuosimallia 2000 kyseessä. Moottori on toiminut täydellisesti, mutta eilen tankkauksen jälkeen tyhjäjyntikierrokset olivat normaalia korkeammalla. Arviolta n. 900. Välillä laskevat alemmas, ja sitten taas hetken kuluttua nousevat. Mitään muuta poikkeavaa en huomannut. Ilmastoinnin kompura vaikuttaa kierroksiin kyllä, mutta sekä kompura päällä että pois kierrokset ovat tavallista ehkä n. 200 rpm suuremmat. Tyhjäkäynti ei vaella yhtään, mutta ajoittain vain liian nopea. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Ongelmaa ei enää ollut. Onko mitään aavistusta mikä tuollaisen voisi aiheuttaa?
M54 tyhjäkäynti
Collapse
X
-
Jep. Tästähän löytyykin paljon ohjeita foorumilta, joten jos ongelma palaa, täytyy katsoa tyypilliset vuotokohdat ensin (tulpat takana sekä "haitariputket"). Kilsoja mittarissa vasta reilu 140t (auto ollut pitkiä aikoja seisonnassa/kolmosautona ja huoltokirja täysin aukoton merkkiliikkeen, joten voivat pitää paikkansakin).Originally posted by Wespa View PostVikakoodit lukuun, mutta kai tuo on aika klassinen imuvuodon oire. Paljonko on kilsoja mittarissa?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
Mr.Speed
Oletko tutkinut onko imuvuotoja? Mulla oli samanlaista oiretta, että välillä tyhjäkäyntikierrokset oli siinä 1000rpm tai jopa yli. Syyllinen löytyi kyllä äkkiä kun disa-venttiili hajosi lopullisesti. Disa on se läppämoottori siinä imusarjan kyljessä. Musta muovinen mötikkä joka on kahdella pultilla kiinni, joten ei ole monen minuutin homma käyttää irti ja tarkistaa että on ehjä. Ruukavat ilmeisesti murtua siitä akselin juuresta, ja sen jälkeen pääsee imemään ilmaa.Originally posted by vaviah View PostE53 3.0iA vuosimallia 2000 kyseessä. Moottori on toiminut täydellisesti, mutta eilen tankkauksen jälkeen tyhjäjyntikierrokset olivat normaalia korkeammalla. Arviolta n. 900. Välillä laskevat alemmas, ja sitten taas hetken kuluttua nousevat. Mitään muuta poikkeavaa en huomannut. Ilmastoinnin kompura vaikuttaa kierroksiin kyllä, mutta sekä kompura päällä että pois kierrokset ovat tavallista ehkä n. 200 rpm suuremmat. Tyhjäkäynti ei vaella yhtään, mutta ajoittain vain liian nopea. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Ongelmaa ei enää ollut. Onko mitään aavistusta mikä tuollaisen voisi aiheuttaa?
Comment
-
Mun kipossa on mittarissa vähän päälle 130 tuhatta, ja se taempi, kaasuläppään kiinni tuleva haitarikumi oli jo ihan rapea siitä tyhjäkäyntiventtiiliin kiinnittyvästä osastaan. Ongelmia se ei kyllä vielä ole aiheuttanut, mutta tuskin enää paljon puuttui.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
Ei kai tykännyt auto katsastusmiehen kehuista. Kun lähdin katsastuksesta pois, moottori käyttyi oudosti. Tukehtuu ja sammuu kevyesti kaasutettaessa. Reipaammin kaasua painaessa nousee kierrokset vaivoin ja tehot poissa. Tämäkin sopinee imuvuotoon? Nyt kyllä käy tyhjäkäyntiä tasaisesti.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
Syttyykö moottorin vikavalo?Originally posted by vaviah View PostEi kai tykännyt auto katsastusmiehen kehuista. Kun lähdin katsastuksesta pois, moottori käyttyi oudosti. Tukehtuu ja sammuu kevyesti kaasutettaessa. Reipaammin kaasua painaessa nousee kierrokset vaivoin ja tehot poissa. Tämäkin sopinee imuvuotoon? Nyt kyllä käy tyhjäkäyntiä tasaisesti.
Jos ei, niin todennäköisesti jompi kumpi nokan asentotunnistin(villi fifti/sixti veikkaus tällä kertaa...imu?)?
Comment
-
Veikkaus osui oikeaan! Tuosta oli vikakoodi jäänyt. Korjaantui itsestään, mutta lienee syytä vaihtaa tunnistin silti? Imupuoli tuli samalla käytyä läpi, ja kaikki oli ok.Originally posted by Hemi View PostSyttyykö moottorin vikavalo?
Jos ei, niin todennäköisesti jompi kumpi nokan asentotunnistin(villi fifti/sixti veikkaus tällä kertaa...imu?)?X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
Joo, se ei varsinaisesti ”korjaudu itsekseen”, vaan on alkuvaiheissa oirehtiessaan varsin lämpötilariippuvainen. Rikki mikä rikki vaikka nyt voi vielä pelata muutaman viikon, "pätkittäin”.Originally posted by vaviah View PostVeikkaus osui oikeaan! Tuosta oli vikakoodi jäänyt. Korjaantui itsestään, mutta lienee syytä vaihtaa tunnistin silti? Imupuoli tuli samalla käytyä läpi, ja kaikki oli ok.
Eli hae jo valmiiksi ko.anturi = sitten tähän kohtaan ilman muuta orggis ja vaihtele heti suosista, kun nyt vielä ei ole kokonaan tiltissä.
Comment
-
Jep. Oire tosiaan hävisi, mutta nyt tullut taas takaisin. Sekä tyhjäkäyntiongelmat että tehottomuus nyt ensimmäistä kertaa samalla ajokerralla, eli toivottavasti molemmat korjaantuvat samalla anturin vaihdolla. Ja todellakin lämpötila vaikuttaa. Joka kerta on ollut lämpötila lähellä hellerajaa kun oireita ollut. Koskaan ei aamuisin.Originally posted by Hemi View PostJoo, se ei varsinaisesti ”korjaudu itsekseen”, vaan on alkuvaiheissa oirehtiessaan varsin lämpötilariippuvainen. Rikki mikä rikki vaikka nyt voi vielä pelata muutaman viikon, "pätkittäin”.
Eli hae jo valmiiksi ko.anturi = sitten tähän kohtaan ilman muuta orggis ja vaihtele heti suosista, kun nyt vielä ei ole kokonaan tiltissä.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
Omasta autosta puhdistin Vanoksen solenoidit ja tämän jälkeen uutena oireena käynti hieman epätasaista..kierrokset vaihtelee n.50/min..putkessa tupsahtelee mitä ei aiemmin ollut. Jäikö jotain huomioimatta tai solenoidin liitin huonosti paikoillaan??Originally posted by vaviah View PostJep. Oire tosiaan hävisi, mutta nyt tullut taas takaisin. Sekä tyhjäkäyntiongelmat että tehottomuus nyt ensimmäistä kertaa samalla ajokerralla, eli toivottavasti molemmat korjaantuvat samalla anturin vaihdolla. Ja todellakin lämpötila vaikuttaa. Joka kerta on ollut lämpötila lähellä hellerajaa kun oireita ollut. Koskaan ei aamuisin.
Edit: Täytyy katsoa vikakoodit Inpalla kun kerkeän!Last edited by Grandy; 24-07-2016, 06:11.
Comment
Comment