Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    M54 tyhjäkäynti

    E53 3.0iA vuosimallia 2000 kyseessä. Moottori on toiminut täydellisesti, mutta eilen tankkauksen jälkeen tyhjäjyntikierrokset olivat normaalia korkeammalla. Arviolta n. 900. Välillä laskevat alemmas, ja sitten taas hetken kuluttua nousevat. Mitään muuta poikkeavaa en huomannut. Ilmastoinnin kompura vaikuttaa kierroksiin kyllä, mutta sekä kompura päällä että pois kierrokset ovat tavallista ehkä n. 200 rpm suuremmat. Tyhjäkäynti ei vaella yhtään, mutta ajoittain vain liian nopea. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Ongelmaa ei enää ollut. Onko mitään aavistusta mikä tuollaisen voisi aiheuttaa?
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1842
    • Karjaa

    #2
    Vikakoodit lukuun, mutta kai tuo on aika klassinen imuvuodon oire. Paljonko on kilsoja mittarissa?
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • vaviah
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 632
      • Turku

      #3
      Originally posted by Wespa View Post
      Vikakoodit lukuun, mutta kai tuo on aika klassinen imuvuodon oire. Paljonko on kilsoja mittarissa?
      Jep. Tästähän löytyykin paljon ohjeita foorumilta, joten jos ongelma palaa, täytyy katsoa tyypilliset vuotokohdat ensin (tulpat takana sekä "haitariputket"). Kilsoja mittarissa vasta reilu 140t (auto ollut pitkiä aikoja seisonnassa/kolmosautona ja huoltokirja täysin aukoton merkkiliikkeen, joten voivat pitää paikkansakin).
      X1 18d sDrive -18
      320i GT xDrive -13
      i3 BEV -13
      X1 18dA xDrive -16
      X5 3.0iA -00
      320d Touring -00
      528iA Touring -97
      325 CiA -93
      316i -94
      316 -88

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Originally posted by vaviah View Post
        E53 3.0iA vuosimallia 2000 kyseessä. Moottori on toiminut täydellisesti, mutta eilen tankkauksen jälkeen tyhjäjyntikierrokset olivat normaalia korkeammalla. Arviolta n. 900. Välillä laskevat alemmas, ja sitten taas hetken kuluttua nousevat. Mitään muuta poikkeavaa en huomannut. Ilmastoinnin kompura vaikuttaa kierroksiin kyllä, mutta sekä kompura päällä että pois kierrokset ovat tavallista ehkä n. 200 rpm suuremmat. Tyhjäkäynti ei vaella yhtään, mutta ajoittain vain liian nopea. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Ongelmaa ei enää ollut. Onko mitään aavistusta mikä tuollaisen voisi aiheuttaa?
        Oletko tutkinut onko imuvuotoja? Mulla oli samanlaista oiretta, että välillä tyhjäkäyntikierrokset oli siinä 1000rpm tai jopa yli. Syyllinen löytyi kyllä äkkiä kun disa-venttiili hajosi lopullisesti. Disa on se läppämoottori siinä imusarjan kyljessä. Musta muovinen mötikkä joka on kahdella pultilla kiinni, joten ei ole monen minuutin homma käyttää irti ja tarkistaa että on ehjä. Ruukavat ilmeisesti murtua siitä akselin juuresta, ja sen jälkeen pääsee imemään ilmaa.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1842
          • Karjaa

          #5
          Mun kipossa on mittarissa vähän päälle 130 tuhatta, ja se taempi, kaasuläppään kiinni tuleva haitarikumi oli jo ihan rapea siitä tyhjäkäyntiventtiiliin kiinnittyvästä osastaan. Ongelmia se ei kyllä vielä ole aiheuttanut, mutta tuskin enää paljon puuttui.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #6
            Ei kai tykännyt auto katsastusmiehen kehuista. Kun lähdin katsastuksesta pois, moottori käyttyi oudosti. Tukehtuu ja sammuu kevyesti kaasutettaessa. Reipaammin kaasua painaessa nousee kierrokset vaivoin ja tehot poissa. Tämäkin sopinee imuvuotoon? Nyt kyllä käy tyhjäkäyntiä tasaisesti.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by vaviah View Post
              Ei kai tykännyt auto katsastusmiehen kehuista. Kun lähdin katsastuksesta pois, moottori käyttyi oudosti. Tukehtuu ja sammuu kevyesti kaasutettaessa. Reipaammin kaasua painaessa nousee kierrokset vaivoin ja tehot poissa. Tämäkin sopinee imuvuotoon? Nyt kyllä käy tyhjäkäyntiä tasaisesti.
              Syttyykö moottorin vikavalo?
              Jos ei, niin todennäköisesti jompi kumpi nokan asentotunnistin(villi fifti/sixti veikkaus tällä kertaa...imu?)?

              Comment

              • vaviah
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 632
                • Turku

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Syttyykö moottorin vikavalo?
                Jos ei, niin todennäköisesti jompi kumpi nokan asentotunnistin(villi fifti/sixti veikkaus tällä kertaa...imu?)?
                Veikkaus osui oikeaan! Tuosta oli vikakoodi jäänyt. Korjaantui itsestään, mutta lienee syytä vaihtaa tunnistin silti? Imupuoli tuli samalla käytyä läpi, ja kaikki oli ok.
                X1 18d sDrive -18
                320i GT xDrive -13
                i3 BEV -13
                X1 18dA xDrive -16
                X5 3.0iA -00
                320d Touring -00
                528iA Touring -97
                325 CiA -93
                316i -94
                316 -88

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by vaviah View Post
                  Veikkaus osui oikeaan! Tuosta oli vikakoodi jäänyt. Korjaantui itsestään, mutta lienee syytä vaihtaa tunnistin silti? Imupuoli tuli samalla käytyä läpi, ja kaikki oli ok.
                  Joo, se ei varsinaisesti ”korjaudu itsekseen”, vaan on alkuvaiheissa oirehtiessaan varsin lämpötilariippuvainen. Rikki mikä rikki vaikka nyt voi vielä pelata muutaman viikon, "pätkittäin”.
                  Eli hae jo valmiiksi ko.anturi = sitten tähän kohtaan ilman muuta orggis ja vaihtele heti suosista, kun nyt vielä ei ole kokonaan tiltissä.

                  Comment

                  • vaviah
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 632
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Joo, se ei varsinaisesti ”korjaudu itsekseen”, vaan on alkuvaiheissa oirehtiessaan varsin lämpötilariippuvainen. Rikki mikä rikki vaikka nyt voi vielä pelata muutaman viikon, "pätkittäin”.
                    Eli hae jo valmiiksi ko.anturi = sitten tähän kohtaan ilman muuta orggis ja vaihtele heti suosista, kun nyt vielä ei ole kokonaan tiltissä.
                    Jep. Oire tosiaan hävisi, mutta nyt tullut taas takaisin. Sekä tyhjäkäyntiongelmat että tehottomuus nyt ensimmäistä kertaa samalla ajokerralla, eli toivottavasti molemmat korjaantuvat samalla anturin vaihdolla. Ja todellakin lämpötila vaikuttaa. Joka kerta on ollut lämpötila lähellä hellerajaa kun oireita ollut. Koskaan ei aamuisin.
                    X1 18d sDrive -18
                    320i GT xDrive -13
                    i3 BEV -13
                    X1 18dA xDrive -16
                    X5 3.0iA -00
                    320d Touring -00
                    528iA Touring -97
                    325 CiA -93
                    316i -94
                    316 -88

                    Comment

                    • Grandy
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2016
                      • 99
                      • Ristiina

                      #11
                      Originally posted by vaviah View Post
                      Jep. Oire tosiaan hävisi, mutta nyt tullut taas takaisin. Sekä tyhjäkäyntiongelmat että tehottomuus nyt ensimmäistä kertaa samalla ajokerralla, eli toivottavasti molemmat korjaantuvat samalla anturin vaihdolla. Ja todellakin lämpötila vaikuttaa. Joka kerta on ollut lämpötila lähellä hellerajaa kun oireita ollut. Koskaan ei aamuisin.
                      Omasta autosta puhdistin Vanoksen solenoidit ja tämän jälkeen uutena oireena käynti hieman epätasaista..kierrokset vaihtelee n.50/min..putkessa tupsahtelee mitä ei aiemmin ollut. Jäikö jotain huomioimatta tai solenoidin liitin huonosti paikoillaan??
                      Edit: Täytyy katsoa vikakoodit Inpalla kun kerkeän!
                      Last edited by Grandy; 24-07-2016, 06:11.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎