Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47TUD20 jakopää hypännyt ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pewi
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 3
    • K-Pohjanmaa

    M47TUD20 jakopää hypännyt ??

    Moi, löytyyköhän täältä kyseisen moottorin kokemuksia.

    Eli 2002 e46 common-rail kone kyseessä.
    - Ajoin ilman mitään ongelmia töihin ja sammutin auton.
    - Lähdin töistä, käsi lipsahti avaimelta startatessa, eli motti juuri ja juuri nytkähti.
    - Ei enää millään käyntiin.

    Onko näiden jakoketjussa kiristin "ns. sokkalukolla" vai minkätyyppinen mahtaisi olla? Voiko kyseisellä moottorilla käydä noin huono tuuri, että jako pääsee hyppäämään?

    Vaihdoin paikan päällä uuden suodattimen polttoainelinjaan ja pumppu pyörii ihan ok. Startatessa huomasin, että EGR-ohjauksen letku on ilmeisesti vuotaa hiukan äänestä päätellen, mutta ei liene aiheuttavan starttiongelmia.

    Huolestuttavinta on, että pilotilla ei pikaisella kokeilulla tuntunut lähtevän käymään kun epäilin polttoainepuolen ongelmia --> Jako hypännyt?

    Olenkohan käsittänyt oikein, että tuossa on kaksi ketjua jakopäässä, eli kiertäisi tasapainoakselin kautta tms. Hiukan erikoisena pidän sitä, että diagnostiikka näytti jossain starttauksessa, että polttoaineenpaine olisi tukissa ollut matala. Lienee suodattimen vaihdosta johtunutta?

    Mielipiteitä?
    Last edited by pewi; 14-08-2016, 13:23. Reason: lisäys
    E46 320D 2002
  • Malagutisti
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 211
    • Kurikka/Tre

    #2
    Pitäis nyt ainakin ilmata kunnolla. DDE ei Anna käynnistyslupaa mikäli railpaine ei ylitä raja-arvoa 350bar(muistaakseni).
    Inpalla olisi hyvä tutkia vähän mitä sielä tapahtuu. On toki m47n koneissa hajonnut jakopäitä, mutta on verrattain harvinaista.
    Ketjuja on kaksi. Ketju vaihtuu korkeapainepumpulla.
    Last edited by Malagutisti; 15-08-2016, 08:46. Reason: Luin kunnolla.
    BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
    BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
    E46 320d purettua palikkaa tarjolla

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Samaa mieltä Malagutistin kanssa; Livedatalla tsekkaa että railipaineet nousevat tarpeeksi. Itse veikkaisin mahdolliseksi aiheuttajaksi DDE-EWS synkronisoinnin häviämistä. Uudelleensynkkaus onnistuu napinpainalluksella inpassa/istassa.

      Pilotilla ei sitten dieseliä kannata edes yrittää käynnistää jossei halua ihan tarkoituksella konetta rikkoa.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • pewi
        Newbiemmer
        • Jul 2012
        • 3
        • K-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Supra^ View Post
        Samaa mieltä Malagutistin kanssa; Livedatalla tsekkaa että railipaineet nousevat tarpeeksi. Itse veikkaisin mahdolliseksi aiheuttajaksi DDE-EWS synkronisoinnin häviämistä. Uudelleensynkkaus onnistuu napinpainalluksella inpassa/istassa.
        Tästä ei varmaankaan tule mitään diagnostiikkavirhettä mihinkään näkyviin? Pitääpä tutkia asiaa. Ei tule heti mieleen, että olisin nähnyt INPA:ssa kyseistä kohtaa.

        Rail-paine kävi startatessa muistaakseni 300-500bar välillä. Akku alkoi olemaan himpun tyhjänä kokeiltaessa, mutta olettaisin että painetta käynnistymiseen olisi ollut riittävästi.

        Vielä typerä kysymys. Onko bemarissa tehtävissä ilmaus jotenkin ohjelmallisesti? Suodattimen vaihdon jälkeen käyttelin virtaa päällä ja pois. Pumppu alkoi ahdistamaan hetken jälkeen. Riittääkö tuo ilmaus vai vaatineeko vielä jotain muuta?
        Last edited by pewi; 21-08-2016, 10:21.
        E46 320D 2002

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Suodattimen vaihdon jälkeen e46 ilmaantuu automaattisesti, kun kääntää pari kertaa virrat II-asentoon ja antaa olla siinä pari minuttia kerrallaan. Katsoo, että kirkkaassa polttoaineputkessa ei enää kulje ilmakuplia ennen starttausta. Jos sitä on starttailtu ennenkuin ilmat on pois, niin ilmaa on nyt mahdollisesti sitten syöttöpumpulla/suuttimien putkissa. Tässähän on tuo VP44 pumppu, joka osoittautui todella vittumaiseksi ilmata ainakin audissa, jossa ei ollut siirtopumppua.

          Kun siellä on vikakoodia liian matalasta paineesta, niin luultavasti síellä on nyt ilmaa. Audi saatiin käytiin löysäämällä suuttimien putkia ja starttaamalla kunnes niistä tulee dieseliä. Sitten kun jostain putkesta tulee dieseliä se putki kiinni ja lisää starttausta. Kannattaa varoa, että ei polta starttia.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎