Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alumiinilohkon kierrepähkäilyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • temekki
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 40
    • suami

    Alumiinilohkon kierrepähkäilyä

    Pitkän aikaa meniki alumiiniosien kanssa ennenkuin korkkasi kierteet ensimmäisen kerran. Potilaana M54B30 -koneen öljynsuodatinjalan "ensimmäinen" pultinreikä (kuvassa merkittynä). Oli ylitiukalla ja paukahteli pois ottaessa, kiristäessä momenttiavaimella pomppasi löysäksi ennen 22Nm:ä ja huilaa tyhjää. Kierteethän sieltä tuli pultin mukana. Ensiapuna yritin putsata reiän ja pyöräyttää saman kierteen (M8) kierretapin, mutta se kierre ei ole pelastettavissa.

    Onko seuraava steppi käydä Mätönetistä hakemassa M8-kierteenkorjaussarja (http://www.motonet.fi/fi/tuote/78636...rja-M8-x-125)? Kaveri meinaili että saattais upota alumiiniin ihan pelkällä tuon sarjan ylikokokierretapilla ilman porausta, kellään kokemusta? Vähän arastelen käsikoneeseen tarttumista ja kierteiden poraamista, ettei tule pilattua koko reikää.

    Kävi kuitenki tuuri että noilla pulteilla on vain 22Nm speksattu kiristys, tuommonen kierre-insert toimii varmaan hyvin, jahka saa paikalleen? Vai mitä raati on mieltä toimintasuunnitelmasta?
    Attached Files
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    #2
    Mikä on ylikoko kierretappi??

    Helicoil vaan reikään ja menoksi.

    Se reikä porataan isommaksi, vedetään kierretapilla uusi kierre ja kierteeseen ruuvataan kierrelanka joka tekee M8 kierteen siihen.

    Käys moista kyselemässä lainaan jostain lähistön korjaamosta tms. Ei tartte koko settiä ostaa.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11126
      • Oulu

      #3
      Joo noita kierteitä tahtoo joka kerta mennä noista alulohkoista, kun jotain remppaamaan tekee. Helicoili vaan tilalle, kuten jo mainittiin ja kovaa ajoa. Ei sen helicoili asennuksessa tarvi edes sen kummemmin hifistellä.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        #4
        Niin ja lujempi on kuin alunperin.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • temekki
          Bimmer Rookie
          • Jun 2015
          • 40
          • suami

          #5
          Originally posted by Mikkeri View Post
          Mikä on ylikoko kierretappi??

          Helicoil vaan reikään ja menoksi.

          Se reikä porataan isommaksi, vedetään kierretapilla uusi kierre ja kierteeseen ruuvataan kierrelanka joka tekee M8 kierteen siihen.

          Käys moista kyselemässä lainaan jostain lähistön korjaamosta tms. Ei tartte koko settiä ostaa.
          Meinasin sitä kun se kierteenkorjaussetin poranterä on mitotettu irroittamaan vain vaurioituneet kierteet reiän seinämiltä, niin olisko alumiiniin jaksanu väännellä suoraa sen isomman kierretapin. http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=296.0 Tuolta artikkelin lopusta löytyy runoilua että pelkällä kierretapilla väännetään ilman porruuttelua.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Bilteman kierteenkorjaussarja toimii oikein hyvin. Kitti sisältää kaiken tarvittavan. M6:sia kiertetä on ite tullu korjailtua, ja käsivaralta akkukoneella suurentanu reiän.



            Edit. Eli sarja nimenomaan sisältää poranterän jolla tulee oikean kokoinen alkureikä tappia varten.
            Last edited by Thuppu; 11-09-2016, 22:39.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #7
              Originally posted by temekki View Post
              Meinasin sitä kun se kierteenkorjaussetin poranterä on mitotettu irroittamaan vain vaurioituneet kierteet reiän seinämiltä, niin olisko alumiiniin jaksanu väännellä suoraa sen isomman kierretapin. http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=296.0 Tuolta artikkelin lopusta löytyy runoilua että pelkällä kierretapilla väännetään ilman porruuttelua.
              Juu ei.
              Porata se pitää.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎