Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46b20 katalysaattorin häiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mauritius
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 327
    • KRS

    N46b20 katalysaattorin häiriö

    E87 120i sytyttää keltaista moottorivaloa ja antaa vikakoodin 29f4 katalysator bank1 below threshold. Kun koodin kuittaa inpalla niin tulee takaisin noin 20km sisällä. Auto toimii muuten hyvin mutta kuluttaa ehkä aavistuksen paljon, tällä hetkellä keskikulutus noin 8,5l mikä on mielestäni paljon 120i:ille.

    Autolla ajettu 182tkm ja vaikea uskoa että katti olisi sökö. Voiko esim viallinen lambda aiheuttaa tälläistä? Välillä kun antaa kunnolla kaasua niin ampuu ns putkeen kierroksien lasketessa.
    Tässä pitäisi olla yhteensä 4kpl lambdaa ja ilmeisesti joku bank1 lambdoista huono jos siis lambdavika kyseessä, mitään vikakoodia lambdoista ei tule.

    Pitäisikö aloittaa pakokaasu mittauksella? Lambdat ja katit ovat niin kalliita ettei huvikseen niitä viittisi vaihtaa.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Aloittaisin live-dataa tutkimalla.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • walde
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 947
      • Melkein Espoo

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Aloittaisin live-dataa tutkimalla.
      Kyllä aivan ensimmäiseksi tällaisessa tapauksessa mitataan pakokaasut. Tarkasteluun erityisesti jäännöshappi; 90 % katalysaattorin hapenvarauskykyyn / muuntotehoon liittyvistä vikakoodeista johtuu putkistovuodosta, joka aiheuttaa amplitudin monitorointilambdan signaaliin.

      Kerrotko muuten vielä, mitä mielestäsi "live-datasta" pitäisi tutkia ja miksi? Lisäksi kiinnostaisi kuulla mielipiteesi siitä, mitä nuo arvot kertovat, mitä niiden pitäisi olla ja minkä takia, sekä mitä niistä voi mielestäsi tulkita?

      Topikin aloittajalle: Mittaa pakokaasut, ja laita vaikka lappu tarvittaessa esille. Tämän jälkeen sitten katselemaan monitorointilambdaan liittyviä asioita testerillä ja tarvittaessa ihan mittaamaan tunnistimen toimintaa. Tuo putkessa paukkuminen voisi kieliä katalysaattoria mahdollisesti vaurioittavasta viasta, mutta pakokaasumittaus kertoo kyllä myös toimiiko katalysaattori - hiilidioksidi pitäisi olla +15 %.
      Last edited by walde; 18-09-2016, 00:15.
      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by walde View Post
        Kyllä aivan ensimmäiseksi tällaisessa tapauksessa mitataan pakokaasut. Tarkasteluun erityisesti jäännöshappi; 90 % katalysaattorin hapenvarauskykyyn / muuntotehoon liittyvistä vikakoodeista johtuu putkistovuodosta, joka aiheuttaa amplitudin monitorointilambdan signaaliin.

        Kerrotko muuten vielä, mitä mielestäsi "live-datasta" pitäisi tutkia ja miksi? Lisäksi kiinnostaisi kuulla mielipiteesi siitä, mitä nuo arvot kertovat, mitä niiden pitäisi olla ja minkä takia, sekä mitä niistä voi mielestäsi tulkita?

        Topikin aloittajalle: Mittaa pakokaasut, ja laita vaikka lappu tarvittaessa esille. Tämän jälkeen sitten katselemaan monitorointilambdaan liittyviä asioita testerillä ja tarvittaessa ihan mittaamaan tunnistimen toimintaa. Tuo putkessa paukkuminen voisi kieliä katalysaattoria mahdollisesti vaurioittavasta viasta, mutta pakokaasumittaus kertoo kyllä myös toimiiko katalysaattori - hiilidioksidi pitäisi olla +15 %.
        Kun ne koodit on luettu inpa:lla, niin oletin auton omistajalla/kaverilla olevan inpa käytettävissä. Sunnuntaina ei mahda montaa paikkaa olla auki, jossa mittauttaa päästöt. Live-datasta näkee mm. lambdojen toiminnan, miltä seokset moottorinohjauksen mielestä näyttää (fuel trim), valvetronic toiminnan jne. (tämän nyt varmaan tiesit kysymättäkin). Pakoputkiston vuodot yleensä huomaa jo ihan korvakuulolla, ellei autossa ole joku tuuning putki. Sitten vaan etsimään mistä vuotaa. Putkessa paukuttaminen tarkoittaa, että putkistoon menee palamatonta bensaa.

        Itsekkin sanoit viimeisessä kappaleessa: "Tämän jälkeen sitten katselemaan monitorointilambdaan liittyviä asioita testerillä ja tarvittaessa ihan mittaamaan tunnistimen toimintaa.". En nyt ymmärrä, että mitä hait takaa tuolla viestilläsi, kun itsekkin sanoit että live-dataa pitäisi tutkia?
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Kun ne koodit on luettu inpa:lla, niin oletin auton omistajalla/kaverilla olevan inpa käytettävissä. Sunnuntaina ei mahda montaa paikkaa olla auki, jossa mittauttaa päästöt. Live-datasta näkee mm. lambdojen toiminnan, miltä seokset moottorinohjauksen mielestä näyttää (fuel trim), valvetronic toiminnan jne. (tämän nyt varmaan tiesit kysymättäkin). Pakoputkiston vuodot yleensä huomaa jo ihan korvakuulolla, ellei autossa ole joku tuuning putki. Sitten vaan etsimään mistä vuotaa. Putkessa paukuttaminen tarkoittaa, että putkistoon menee palamatonta bensaa.

          Itsekkin sanoit viimeisessä kappaleessa: "Tämän jälkeen sitten katselemaan monitorointilambdaan liittyviä asioita testerillä ja tarvittaessa ihan mittaamaan tunnistimen toimintaa.". En nyt ymmärrä, että mitä hait takaa tuolla viestilläsi, kun itsekkin sanoit että live-dataa pitäisi tutkia?
          Ehkä kolmen-neljänkymmenen vastaavan tapauksen otannalla vuoto on ollut niin pieni, ettei sitä todellakaan ole ollut mahdollista kuulla korvakuulolla. Pakoputkessa paukkuminen ei todellakaan tarkoita automaattisesti "palamatonta" polttoainetta pakoputkistossa epänormaalissa määrin. Paukkuminen voi selittyä vääränlaisella seos-suhteella (liian hidas palaminen), ihan jo pelkällä putkivuodolla, tai hyvin monella muullakin seikalla.

          Mitä hain takaa? Ihan mielenkiinnosta halusin kuulla näkemyksesi asiasta, kun ehdotuksesi oli lyhykäisyydessään "lukea live-dataa".

          Mitä muuten tarkoittaa "miltä seokset moottorinohjainlaitteen mielestä näyttää"? Mitä tarkoitat "fuel trimmillä"? Lambda-integraattoria? Pitkäaikaisia sopeutuma-arvoja? Millä tavoin niitä voisi mielestäsi hyödyntää vianhakuun tässä tapauksessa? Ilman pakokaasuanalysaattoria em. asioiden tarkastelu kun on täysin yhtä tyhjän kanssa. Päätön "live-datan" tarkastelu ilman todellista ymmärrystä järjestelmän toiminnasta ei mielestäni myöskään ole kovin hedelmällistä.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • Mauritius
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 327
            • KRS

            #6
            Tässä livedata capture lambdoista.

            Mitähän tuo O2 sensor Add. bank1 tarkoittaa kun on miinuksella?
            Pitää tulevalla viikolla käydä pakokaasu mittauksessa niin ollaan silloin ehkä vähän viisaimpia. Pirullista on vain kun katsastus on pian ajankohtainen niin pakko saada kuntoon.
            Last edited by Mauritius; 19-12-2018, 23:27.

            Comment

            • Mauritius
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 327
              • KRS

              #7
              Niin ja unohtui mainita että ykkös sylinterin pakosarjan alkukäyrä ennen kattia on vaalea kun muut ovat tumman ruskeita, voisiko siis olla että ykkös sylinteri käy muita kuumempana?

              Huomasin myös pientä öljy vuotoa venttiilikannen ja kannen välistä. Näyttää siltä että lambdojen liittimet ovat saaneet öljyä myös kun ovat siinä alapuolella.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎