Announcement

Collapse
No announcement yet.

Disaventtiilin korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lyppe
    Newbiemmer
    • Sep 2015
    • 8
    • Nokia

    Disaventtiilin korjaus

    Alkoi tuossa päivänä eräänä Z4 M54B30-moottorilla pitämään mielestäni kovaa ääntä, Kuin olisi kovin karkeasti käynyt ja tyhjäkäynti vaelsi, mitä ei ennen ollut ilmennyt. Käyntiääni muistutti vanhan dieselin naputusta tai että kaikki venttiilinnostimet olisi korkannut kerralla. Naputus ei kuitenkaan kuulunut venttilikopan puolelta moottoria, vaan imusarjan suunnasta. Ja ääni oli niin kovaa että se kuului hiljaisessa ajossa sisälle asti. Tosin tuossa ei ole minkäänlaisia äänieristeitä...
    Onneksi löysin nopeasti googlettelemalla kai jonkinlaisen "tyyppivian" eli disaventtiilin pettämisen.
    Irrottamiseen meni kokonaista 10 min, ja läpän väljyys ei ollut kovin paha mutta sitä oli kuitenkin normaalia enemmän.

    Vanha:


    Uusi:


    Noin pieni liike-ero vanha ja uuden välillä, mutta näkäjään riittää aiheuttamaan käsittämättömän kovan äänen.

    Jenkkilästä olisi saanut kehuttua korjaussarjaa mutta en jaksanut odotella ehkä viikkoja paketin tuloa, tilasin englannista i6automotiven läppäsetin.
    Pari päivää ja paketti kotona, ja täytyy sanoa että olin vakuuttunut tavaran työnjäljestä. Kaikki oli todella laadukkaan oloista osaa, viimeisen päälle tehdyn näköistä.



    Asennusohjeet olivat erinomaiset, jokainen joka on joskus pitänyt työkaluja kädessään osaa homman varmasti.



    Uusi läppä paikallaan:


    Vanha läppä:



    N. tunnin homma huolella tehtynä ja bemari menee taas kuin ennenvanhaan. Olin ihmetellytkin jo hetken aikaa että onko tuohon kiihtyvyyteen noin tottunut kun ei se oikein tunnu enää miltään, mutta tässä oli syy siihenkin. Läppä ei toiminut ilmeisesti enää kuin piti ja tehohukka oli huomattava. Vaan ei ole enää..

    Tässä lyhyt korjauskertomus, jos alkaa tuntua tehottomuutta tai naputusta koneesta ja tyhjäkäynti vaeltaa, tässä lääke.

    Voin suositella.
    ____________________________________
    "Jack Daniels, thats a good place to start"


    E85 Z4 3,0i
    ex- F11 520da
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Autosi DISA-venttiilin kalvo oli ilmeisesti ehjä, jolloin tuo läpän vaihto riitti palauttamaan täydellisen toimintakyvyn?

    Venttiilin kalvon ollessa rikki (harvinaisempi tilanne) koko laite menee vaihtoon sillä kalvon korjaussarjona ei taida olla saatavilla. Eheyden voi todeta ns. "sormitestillä".

    Esimerkkivideo:


    EDIT: Täsmennyksenä mainitsemani kalvon sisältävä korjaussarja tai pelkkä kalvo on saatavissa ainakin vanos-bmw.com.

    Last edited by JaniLap; 25-09-2016, 14:24. Reason: Tietojen päivitys
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Lyppe
      Newbiemmer
      • Sep 2015
      • 8
      • Nokia

      #3
      Kyllä. Testasin sen tuon ohjeen mukaisella tempulla, ja läppä toimi tismalleen kuten ohjeessa sanottiin ehjän pelaavan. Eli jäi tuohon puoleenväliin sormi reiällä.
      Last edited by Lyppe; 25-09-2016, 19:08.
      ____________________________________
      "Jack Daniels, thats a good place to start"


      E85 Z4 3,0i
      ex- F11 520da

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎