Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B30 kansiremppako (venttiilin yläpää läjässä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nutcase
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 280
    • Kymenlaakso

    M30B30 kansiremppako (venttiilin yläpää läjässä)

    Tuli tuossa hankittua e32 m30b30 manual ja tarkistettua "pomminvarman" m30b30 koneen naputuksen syy, niin oli 1. sylinterin imuvenan pää sillä lailla läjään naputeltu, että loppui epäkeskosta säädöt, välys on jotakin >0.4mm.

    Muissa venttiilleissä välys on about reilu 0.2mm eli kaikki muut ovat kunnossa.

    Mikä tuon on todennäköisesti aiheuttanut?

    Tässä on ilmeisesti ainoa keino napata se kansi hiiteen ja vaihtaa se venttiili + plaanaus ja mitä muuta tuolle kannattaisi samalla tehdä?
    Venttiilivarren kumit nyt tulee mieleen kun kansi on samalla irti. Nokassa ei tuntunut ihmeellistä kulumaa/uraa.
    Voiteluputken uusiminen vai saako sitä jotenkin puhtaaksi?
    Kansipultit ja tiivistesatsi nyt oletuksena menee uusiksi.

    Kannataako tuossa samalla vaihtaa kaikki venat vai tarkistuttaa koneistamolla(?) niiden pitävyys?

    EDIT: Millaisella kannentiivisteellä kannattaa kasata, 1,72mm vaiko 2,07mm?
    Ilmeisesti jos plaanaukseen menee niin paksummalla jotta jakorattaiden etäisyys säilyisi samana?
    Last edited by Nutcase; 10-10-2016, 11:26.
  • Neppo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 721
    • Laihia

    #2
    Onko se epäkesko kulunu/rikki? Euron korjaus ois uus epäkesko jos se nykyinen on kulunu. Jos sillä sais hehtaarille välyksen.

    Comment

    • Nutcase
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 280
      • Kymenlaakso

      #3
      Originally posted by Neppo View Post
      Onko se epäkesko kulunu/rikki? Euron korjaus ois uus epäkesko jos se nykyinen on kulunu. Jos sillä sais hehtaarille välyksen.
      Sama kävi mielessä
      Alkuperäinen epäkesko oli hieman ruvella siitä kohtia, mutta ei hirveästi painunut, lienee kovametallia. Laitoin kaverila saadun eri kohdasta kuluneen käytetyn epäkeskon tilalle niin, että venttiiliin osuva epäkeskon pinta oli uudenveroinen, mutta välys pieneni ehkä 0.05mm tms. Eli samalla tavalla se säksättääpi.

      Minua kiinnostaa se syy tuolle kulumiselle. Voiko olla niin, että välyksen ilmaannuttua ei viitsitty säätää kohdilleen vaan jatkettu ajamista/ kengitty se venanpää läjään?
      Ihme, ettei keinu ole ottanut itseensä siinä tapauksessa.

      Suunnitelmana on nyt korjata rikkinäinen ja jättää ehjä ehjäksi. Eli tilasin yläpään tiivistesarjan, uuden venttiilin ja sille lukkopalat, vesipumpun ja termarin.
      Se venttiili nyt muutenkin on niin läjässä että siinähän on mahdollisuutena se, että venan lukot aukeaa ja koko venttiili tippuu palotilaan...

      Ilmeisesti ne venat voi "koeponnistaa" nesteellä alkoholilla(?) kannen ollessa irti?

      Siitä kannentiivisteestä sen verran, että en tiedä mikä siinä (ajusan) yläpään tiivistesarjassa on kannentiivisteen paksuus. Jos kansi on riittävän kiero ja se joudutaan plaanata niin ilmeisesti on fiksua laittaa se 2,07mm paksu kannentiiviste 1.72-1.80mm sijaan?
      Last edited by Nutcase; 10-10-2016, 20:42.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        No venan pään hakkautuminen voi johtua esim epäonnistuneesta karkaisusta kyseisen venttiilinpään kohdalla. Toki sillä on voinut olla pari milliä välystä jolloin keinu on vasaroinut venttiilinpään paskaksi mutta ääntä on lähtenyt reilusti jo ennen venttiilin hajoamista.

        Kans veks, paska venttiili rälläkällä poikki jotta sen saa pois ja vähintään läppää kaikki venat samalla kun kansi on irti, varmaan on venoissa sen verran sanomista että tiivistepintojen koneistus ei olisi pahasta.

        Ja paksummalla kannentiivisteellä ei kannata konetta pilata, mitä ohuempi tiiviste sen parempi, paljon jos vakiosta ohentaa niin tarvitsee tsekata käyntivälykset kasatessa.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎