Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zf 5hp19 Lyhyempi perä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bringer00
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 132
    • Siikalatva

    Zf 5hp19 Lyhyempi perä

    Terve. Tuossa joutuu omaan autoon perän vaihtamaan. 525ia -01 sedan.
    Niin mietin jos laittaisi samalla lyhyemmän perän 520i touringista.

    vakiona 3.38 ja 520i 3.64.

    Kysymys kuuluu että meneekö laatikko sekaisin?

    Onko kukaan laittanut?
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10075
    • KVLA

    #2
    Miksi ei sitten oikealla välityksellä? Vähän sama asia,kuin vaihtaisi alle liian pienet pyörät. Kun nopeustieto (pyöriltä) ja moottorin kierrokset ei täsmää,niin turbiinin lukituksessa ainakin tulee ongelmia.

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2065
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Miksi ei sitten oikealla välityksellä? Vähän sama asia,kuin vaihtaisi alle liian pienet pyörät. Kun nopeustieto (pyöriltä) ja moottorin kierrokset ei täsmää,niin turbiinin lukituksessa ainakin tulee ongelmia.
      Tähän liian pienet pyörät keskusteluun niin ei se auto vaan tiedä mikä rengaskoko siellä on, ja jos se jostain haistaa ns. väärän kuormituksen niin sittenhän se ei toimis esim. kärry perässä tai helvetin painavilla ja leveillä pyörillä etc... Ei siitä sen enempää, jollain vain on järkkymätön mieli tämän suhteen, ei sillä että niin mullakkin. Takes two to tango... Kokemusta itsellä ei ole 5hp19-laatikoista, mutta epäilen että ovat niin suurta rakettitiedettä että sinne laatikkoon olisi syötetty perän rattaiden hampaiden määrä ja rengasvannepaketin ympärysmitta ja paino, toki aplodit insinööreille jos näin paljon ovat vaivaa näheet. 5hp18 ei ainakaan välitä väärästä rengaskoosta tai peränvaihdosta, se on koitettu ja testattu.

      Itse vaihdoin 5hp18 stepin perään 2.93-perän sijasta 3.38 ja tuli ihan eri auton ajettavuudeltaan, paras modi E39:iin.
      Laatikko toimii täysin, kaikki vaihteenvaihdosta turbiinin lukkoon. Jos nyt itse aikoisit vaihtotyön suorittaa niin koita ihmeessä, uskallan veikata että laatikko jopa toimisi normaalisti, tai vaikka sit ei niin hommana tuo kuitenkin on maksimissaan semivaikea ja hinnaltaan suht edullinen. Itselleni hankin perän 100€ toimitettuna eBayn kautta Liettuasta, joten jos nyt jostain syystä ei toimisi niin menetät vain satkun pari ja muutaman tunnin, sen sijaan jos modi toimii niin auto kulkee ihan eri tavalla.
      Last edited by Jax_KiBez; 10-10-2016, 19:24.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10075
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Jax_KiBez View Post
        Tähän liian pienet pyörät keskusteluun niin ei se auto vaan tiedä mikä rengaskoko siellä on, ja jos se jostain haistaa ns. väärän kuormituksen niin sittenhän se ei toimis esim. kärry perässä tai helvetin painavilla ja leveillä pyörillä etc... Ei siitä sen enempää, jollain vain on järkkymätön mieli tämän suhteen, ei sillä että niin mullakkin.
        Tälläkin foorumilla on tullut muutama E39:n vaihteisto-ongelmaa "korjatuksi" vaihtamalla alle oikean kokoiset renkaat. Joten ei tämä mikään uskon asia ole.

        En kirjoitellut mistään peräkärryistä,enkä leveistä tai painavista renkaista,joten ei sotketa asioita. Jos se "väärä" välitys toimii sinulla,niin pakkohan sen on silloin toimia toisillakin,vaikka hieman eri laatikossakin. Enkä tosiaan aio tästä enempää ruveta vääntämään.

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2065
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Tälläkin foorumilla on tullut muutama E39:n vaihteisto-ongelmaa "korjatuksi" vaihtamalla alle oikean kokoiset renkaat. Joten ei tämä mikään uskon asia ole.

          En kirjoitellut mistään peräkärryistä,enkä leveistä tai painavista renkaista,joten ei sotketa asioita. Jos se "väärä" välitys toimii sinulla,niin pakkohan sen on silloin toimia toisillakin,vaikka hieman eri laatikossakin. Enkä tosiaan aio tästä enempää ruveta vääntämään.
          Joo eikä munkaan ole tarkoitus vääntää, mutta just tää että laatikko korjaantuu oikealla rengaskoolla, on vaan vähän minkään logiikan vastaista. Pointti näissä kärryissä ja painavissa vanteissa on ettei auto myöskään toimisi niillä jos se aistisi pikkurillin tarkasti kuormituksen, kun tosiaan ei voi tietää rengaskokoa koska sama kierrosluku-pyörimisnopeus-suhde välittyy rengaskoosta riippumatta autolle, tuskin kukaan pystyy mitenkään mekaanisesti todistaa että vaihdettu rengaskoko korjaa laatikon. Ja en minäkään sanonut että kun toimii minulla niin myös toisella, vaan sanoin että on mahdollista että toimii.

          Ja topicin aloittajalle vinkkinä, toiset on puolesta ja toiset on vastaan. Kun tuskin muut ei ole testannut 5HP19-perän vaihtoa niin ainoastaan itse koittamalla se selviää, ei muuten. Joten jos itse teet ja on harrastamisen iloa niin go for it! Saa sen vanhan perän takaisin jos jostain syystä laatikko muuttuu pesukoneeksi.
          Last edited by Jax_KiBez; 11-10-2016, 05:38.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • Bringer00
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 132
            • Siikalatva

            #6
            Kiitos vastauksista. Bimmerforums sivua nyt lukeneena voin todeta että näitä perän vaihtoja on tehnyt useampikin 5hp19 laatikon kanssa. Ovat laittaneet jopa 4.10 välityksellä olevia periä. Ja toimii.
            Renkaiden kokoa muuttamalla meneekin vissiin sekaisin mutta perää voi vaihtaa.

            Ilmottelen tänne kun saan tuohon lyhyemmän perän jostakin ja sen kiinni laitettua

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Voi vaihtaa perän eikä tule ongelmia, haulla löytyy asiasta lisää.

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3631
                • Raisio

                #8
                540 5hp24 stepillä saanut jenkeissä vakion 2,81 välityksen sijaan myös 3,15 perällä. Sitä en tiedä onko tehtaalla ollut bolt-on vai pitänyt vääntää vaihteistolle eri ohjelma.

                Toi ois aika hyvä muutos parantamaan kiihtyvyyttä.



                i No further intervention permitted
                01 Rmfd final drive I=2,81 1 33101428576 $1411.27
                For vehicles with
                Drive layout, export
                S204A=Yes
                01 Rmfd final drive I=3,15 1 33101428572 $1411.27
                For vehicles with
                Shorter final drive ratio
                S204A=Yes
                01 Rmfd final drive I=3,15 1 33101428572 $1411.27
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Minäkin vaihdoin lyhyemmän perän taannoin ja vaihdoin myös laatikkoon tuon option mukaisen softan. Eipä se softan vaihto mitään (ainakaan selvää) vaikuttanut, hyvin toimi ilmankin.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Mulla toimi ilman softausta hyvin ja toimii vieläkin seuraavalla omistajalla. Tiheämpi perä selvästi piristi, ei ollut niin maamoottori fiilis enää.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3631
                      • Raisio

                      #11
                      540 ja 3,15 perä, nopein ja helpoin M5 perä? Bolt on vai joutuuko jotain tekeen esim vetoakselien kanssa. En ole varaosakuvista katellu onko osat samoja vai erilaisia.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        U
                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Joo eikä munkaan ole tarkoitus vääntää, mutta just tää että laatikko korjaantuu oikealla rengaskoolla, on vaan vähän minkään logiikan vastaista. Pointti näissä kärryissä ja painavissa vanteissa on ettei auto myöskään toimisi niillä jos se aistisi pikkurillin tarkasti kuormituksen, kun tosiaan ei voi tietää rengaskokoa koska sama kierrosluku-pyörimisnopeus-suhde välittyy rengaskoosta riippumatta autolle, tuskin kukaan pystyy mitenkään mekaanisesti todistaa että vaihdettu rengaskoko korjaa laatikon. Ja en minäkään sanonut että kun toimii minulla niin myös toisella, vaan sanoin että on mahdollista että toimii.

                        Ja topicin aloittajalle vinkkinä, toiset on puolesta ja toiset on vastaan. Kun tuskin muut ei ole testannut 5HP19-perän vaihtoa niin ainoastaan itse koittamalla se selviää, ei muuten. Joten jos itse teet ja on harrastamisen iloa niin go for it! Saa sen vanhan perän takaisin jos jostain syystä laatikko muuttuu pesukoneeksi.
                        Öööö..
                        Siis jos pistät kärryn perään, niin taatusti vaihtaa tomaatti erilailla kuin ilman. Ihan sama jos renkaat huimasti väärän kokoiset. Jos mikään noista ei sun mielestä vaikuta, miks tomaatti heittää isossa ylämäessä pienempää? Mistä se tietää että ajat ylämäkeä?
                        Eikä kyse ole laatikon korjaamisesta, vaan suunnitellun vaihtologiikan palauttamisesta.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2065
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by jannmann View Post
                          U

                          Öööö..
                          Siis jos pistät kärryn perään, niin taatusti vaihtaa tomaatti erilailla kuin ilman. Ihan sama jos renkaat huimasti väärän kokoiset. Jos mikään noista ei sun mielestä vaikuta, miks tomaatti heittää isossa ylämäessä pienempää? Mistä se tietää että ajat ylämäkeä?
                          Eikä kyse ole laatikon korjaamisesta, vaan suunnitellun vaihtologiikan palauttamisesta.
                          Anteeksi, nyt oli hieman huonosti ilmaistu multa, eli tottakai se siis tajuaa kaasun käytön ja kierrosluvun välisen suhteen, eihän se muuten vaihtaisi ollenkaan, mutta siis pointti nyt oli se että se auto ei tiedä sun rengaskokoa, ylämäessä se vaihtaa pienempää koska moottori kuormittuu enempi kuin tasakaasulla. Jos sulla on väärän kokoinen rengas, esim pienempi niin auto kulkee todennäköisesti ns. kevyemmin koska pienemmällä kaasunkäytöllä mittarinopeutta tulee enemmän, auto todennäköisesti nopeammin vaihtaa isompaa, mutta samanlailla se pienempää pistää kun tietty kuormituskynnys milloinkin ylitetään kuin isolla renkaalla, luonnollisesti se kohta on vain rengaskoosta ja vastuksesta riippuen eri kohdassa. Ei se vain yhtäkkiä lakkaa toimimasta ja unohtaa mikä vaihde milloinkin pitää olla päällä.
                          Mutta kun nyt mennään kauas alkuperäisestä aiheesta niin jos vaikka jatketaan tuolla stepin-sekoitus topicissa tästä, tosin eiköhän tämä niin maailmaa nähnyt aihe ole että parempi jättää kunkin mielipide vaan voimaan ja todetaan ettei olla samaa mieltä tästä.
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • Bringer00
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 132
                            • Siikalatva

                            #14
                            Tilasin 4.10 välityksisen perän tuohon omaan kulkineeseen.
                            Sattui löytymään sopivasti avk 195tkm ajettuna.
                            2500 kierrosta pitäs olla 100kmh vauhdissa. Kun vakiona on 2000.
                            Toivottavasti paranee kiihtyvyys reilusti

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2065
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Bringer00 View Post
                              Tilasin 4.10 välityksisen perän tuohon omaan kulkineeseen.
                              Sattui löytymään sopivasti avk 195tkm ajettuna.
                              2500 kierrosta pitäs olla 100kmh vauhdissa. Kun vakiona on 2000.
                              Toivottavasti paranee kiihtyvyys reilusti
                              Varmasti tulee aika erilainen auto kiihdyttää, kerroppa kun kiinni että miltä se tuntuu!
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎