Päivällä tuossa opettelin säätämään venttiilit, täältä etsin ohjeita ja löysin ihan tarpeeks vinkkejä sekä sitten kattoin alfamerin oppaasta neuvot kunnolla. Siis täys noviisi olin kun noita rupesin säätämään. Noh joka tapaukses säädin noi kylmänä niinkun täällä moni käskikin. Sain säädettyä ja huomas et auto kävi vähän paremmin sekä ei tikitelly niin paljoa enää. Nyt perästäpäin heräs kummikin pari kysymystä vaivaamaan.
1. Nappasin miinus navan akusta pois, ja oletan et motronikki nollautu, olenko oikees? Tyhjäkäynti on ok, hieman se kumminkin laski, mutta kun antaa hieman kaasua niin kun kierrokset sit lopuks laskee ni käyvät vähän liian alhaalla, n. 500-600rpm, tyhjäkäynti on nyt noin 750rpm. Voiko tuohon "matalla" käyntiin vaikuttaa mitenkään? Vai oonko jopa tehnyt jotain väärin ?
2. Kävin tuos nyt äsken eli illalla, vähän ajelemassa, ja poljin sit himaan tullessa vähä reippaammin, niin kone rupes tikittään niin perkeleesti. Pitää varman vilkasta ne venttiilien välykset huomen uudelleen, kiristin kyl ne mutterit aikas tiukalle ja tarkisitin ne päiväl uudelleen säätämisen jälkeen työntämäl auton eka ulos tallista ja takas. Kaikki oli ok, omasta mielestäni, 0.25mm rakotulkki liikku suht jäykästi joka kolosta.
Tuota tikitystä ilmeni jo aikasemmin mut mitä muistelen niin sitä ilmeni jo kylmänä, nyt kylmänä ei kuulu kummempia tikityksiä mutta näköjään lämpimänä tikitys on nyt ainakin kovempaa mitä se oli. Ajattelin vaan että onko moista mahista että tuota ei noil perus säädöil saa pois vaa pitäs pistää isompaa rakoa tuon nakuttavan venttiilin väliin ?
Vaik täs ny aikas noviisi tasol ollaan niin nyky koneella ei sinänsä ole väliä vaik omil "opiskeluil" sen onnistuisin hajottamaankin, tarkotuksena ois kumminkin täs kesän jossain kolos vaihtaa uus motti ja laatikko tuohon nykyseen.
Mut jos jollain ny ois tietoa ja vinkkejä niin vapaasti vaan tähän suuntaan
1. Nappasin miinus navan akusta pois, ja oletan et motronikki nollautu, olenko oikees? Tyhjäkäynti on ok, hieman se kumminkin laski, mutta kun antaa hieman kaasua niin kun kierrokset sit lopuks laskee ni käyvät vähän liian alhaalla, n. 500-600rpm, tyhjäkäynti on nyt noin 750rpm. Voiko tuohon "matalla" käyntiin vaikuttaa mitenkään? Vai oonko jopa tehnyt jotain väärin ?
2. Kävin tuos nyt äsken eli illalla, vähän ajelemassa, ja poljin sit himaan tullessa vähä reippaammin, niin kone rupes tikittään niin perkeleesti. Pitää varman vilkasta ne venttiilien välykset huomen uudelleen, kiristin kyl ne mutterit aikas tiukalle ja tarkisitin ne päiväl uudelleen säätämisen jälkeen työntämäl auton eka ulos tallista ja takas. Kaikki oli ok, omasta mielestäni, 0.25mm rakotulkki liikku suht jäykästi joka kolosta.
Tuota tikitystä ilmeni jo aikasemmin mut mitä muistelen niin sitä ilmeni jo kylmänä, nyt kylmänä ei kuulu kummempia tikityksiä mutta näköjään lämpimänä tikitys on nyt ainakin kovempaa mitä se oli. Ajattelin vaan että onko moista mahista että tuota ei noil perus säädöil saa pois vaa pitäs pistää isompaa rakoa tuon nakuttavan venttiilin väliin ?
Vaik täs ny aikas noviisi tasol ollaan niin nyky koneella ei sinänsä ole väliä vaik omil "opiskeluil" sen onnistuisin hajottamaankin, tarkotuksena ois kumminkin täs kesän jossain kolos vaihtaa uus motti ja laatikko tuohon nykyseen.
Mut jos jollain ny ois tietoa ja vinkkejä niin vapaasti vaan tähän suuntaan
![Wink](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_wink.gif)
Comment