Announcement

Collapse
No announcement yet.

M21 jakohihnan ajoitus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flagon
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 2

    M21 jakohihnan ajoitus.

    Olisiko kellään tietoa miten saadaan ajoitukset kohdallaan 324td m21 koneessa? Ilmeisesti kampiakselin saa lukittua tapilla TDC kohtaan ja nokka-akselin asennon tarkistettua "neliöstä" alkupäässä. mutta miten ruiskutuspumppu saadaan kohdalleen. Tarvitseeko säätää ruoskutukset ajoitusta tarkemmin hihnan vaihdon jälkeen? Pitäisi vaihtaa hihna moiseen, eikä haynesin kirjoissa tunneta dieseliä, Enkä TIS:stä löytänyt tuolle moottorille työohjeita, taitaa käsitellä vain uudempia malleja.
  • Heikki.Niemi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1180
    • Kalajoki-Bemareiden mekka

    #2
    pumpussa on reikä lukitustapille jolla saa ajoituksen suurin piirtein kohdalle,mutta aina remmin vaihdon jälkeen ajoitus kannattaa tarkistaa mittakellolla jotta ennakot ovat varmasti kohdallaan...se lukitustapin reikä on vasemmalla alaviistossa jos katsot pumppua edestä päin.
    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
    Ex-320i E30 m20b20 -86
    Ex-318i E30 m20b20 -87
    Ex-320i E30 m20b20-83

    Comment

    • flagon
      Newbiemmer
      • May 2005
      • 2

      #3
      Ruiskutuksen ajoitus

      Ok, saisikos tuohon ruiskutuksen ajoituksen tarkistamiseen heittokellolla tarkempia ohjeita? tuntuu tosi nihkeästi olevan korjausoppaita tälle moottorille. Onko tiedossa jotain missä olisi ihan mustaa valkoisella ?

      Comment

      • Heikki.Niemi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1180
        • Kalajoki-Bemareiden mekka

        #4
        Kun laitat sen heittokellon siihen pumppuun kiinni niin otat ensimmäisenä pumpun nestepään keskeltä sen pultin irti johon heittokello laitetaan...heittokello kiinni ja nollaat sen...pumpun männän nousun pitäisi olla mittakellon asteikon mukaan 1,05+-0,02 mm kun ennakot ovat kohdillaan...jos ei ole niin pumpun kiinnitys mutterit löysälle ja kääntämään pumppua...on aika tahkea kääntymään ellei ota suutin putkia löysälle tai kokonaan irti eli vähintään rautakanki saa olla työkaluna pumpun kääntämisessä...kampiakselin asento pitää olla nollakohdassa kun tarkistat ajoitusta...myös ajoitus lampulla on mahdollista ajoittaa pumppu mikäli sellainen on jossain korjaamolla tai tutulla...on huomattavasti helpompi kattoa ajoitukset mutta mittakellolla saa mielestäni tarkemmin...lampulla katsoessa ajoitukset on 10 astetta/750+-50 rpm...nämä arvot on tuosta autodatan monisteesta mutta mittakellon käyttöön en voi sen tarkempia ohjeita antaa vaan se pitää opetella kokeilemalla käyttään..
        520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
        525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
        525 TDS m51d25 Touring E34 -94
        Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
        Ex-320i E30 m20b20 -86
        Ex-318i E30 m20b20 -87
        Ex-320i E30 m20b20-83

        Comment

        • zombba
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 129
          • Oulu

          #5
          m21 Jakoremmin Vaihdosta

          Muuten kaikki selvänä kampi ja nokan lukitus, mutta ruiskutus pumppu reijät kohilleen sen tiedän mutta pitäskö tuossa olla käynnistysvirta päällä että saa pyöritettyä käsin? kiitän hyvistä neuvoista
          Nyt: E34 525tdsa vm.92
          ex: E32 735iA vm.87
          ex: Volvo 440 vm.93
          ex: Volvo 740tic
          ex: E30 324Tdic vm.88

          ex: E21 315 vm.83

          Comment

          • Velho
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 267
            • Tampere

            #6
            Käynnistysvirta PITÄÄ olla pois päältä !

            Itse olen aina remmin vaihtanut seuraavanlaisesti.
            Kone pyöritetään 1 sylinterin yläkuolokohtaan sitten lukitaan kampiakseli tapilla, asennetaan nokka-akselin lukitustyökalu paikalleen ja lukitaan viimeisenä pumppu tapilla.

            Kun kaikki on lukittu voi hihnan kiristimen vapauttaa, poistaa vanhan hihnan ja kiristimen ja asentaa uudet paikalleen.
            Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
            Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

            Comment

            • Pasi_K
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 687
              • Tyrnävä

              #7
              M21 jakopään ajoitus

              Olettekos koskaan huomannut että kampiakselin lukitsemisen yhteydessä että vauhtipyörässä se reikä on ~8mm ja lohkossa isompi, muistaakseni 10-12mm. Jos laitat esim. 8mm poranterän niin sehän lukittuu hieman erikohtaan kuin sellaisella mikä on päästä 8mm ja muuten tuon lohkon reiän kokoinen.
              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

              Tsekkaa myytävät osat tästä

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Niinpä,siksipä on hyvä sorvauttaa oikeanlainen tappi tuohon tehtävään..muuten perusajoitus menee persiilleen...
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • JHo
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 297
                  • Vihanti

                  #9
                  Paljonkohan mahtaa olla jakoremmin kiristimen pulttien kiristysmomentit?
                  F87&E28

                  Comment

                  • JHo
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 297
                    • Vihanti

                    #10
                    Mistä löytyy nuo merkit että saa tuon kampiakselin tdc kohtaan? Vauhtipyörässä/hihnapyörässä ei ainakaan ollut mitään merkkejä/reikiä tapeille? Kone vm.91.
                    F87&E28

                    Comment

                    • jeemu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1844
                      • 67700

                      #11
                      Originally posted by JHo View Post
                      Mistä löytyy nuo merkit että saa tuon kampiakselin tdc kohtaan? Vauhtipyörässä/hihnapyörässä ei ainakaan ollut mitään merkkejä/reikiä tapeille? Kone vm.91.
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=46203
                      B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                      Comment

                      • JHo
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 297
                        • Vihanti

                        #12
                        Jep jep, muttakun tuolla ei juuri ole sitä kuvaa ja ei siellä ole mitään reikää mihin voisi laittaa 8mm pultin.
                        F87&E28

                        Comment

                        • muuris
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Alakerta kohdilleen hihnapyörän/värinänvaimentimen O|T merkillä, joka tulee jakopäänkopassa olevan loven keskelle. Ei se siitä mihinkään pyöri vaikkei pulttia laittais vauhtipyörään. Jos ei ole alkup. td/d vauhtis niin ei siellä sitä reikää olekkaan. Jos sen pultin reiän paikka on hukassa niin se on ~20cm startin alapuolella.
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • JHo
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 297
                            • Vihanti

                            #14
                            Kuuluuko tuon nokan neliön olla suorassa kulmassa tuohon venttiilikopan tiivistepintaan nähden vai onko tuo pakosarjan puoli ylempänä kun ei tuosta kuvasta saa selvää.
                            F87&E28

                            Comment

                            • muuris
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by JHo View Post
                              Kuuluuko tuon nokan neliön olla suorassa kulmassa tuohon venttiilikopan tiivistepintaan nähden vai onko tuo pakosarjan puoli ylempänä kun ei tuosta kuvasta saa selvää.
                              Suoraan sen voi laittaa, mutta itse laittanut yleensä pakopuolelle kannen ja ajoitustyökalun väliin 0,2mm-0,3mm rakotulkin, eli neliö on hieman kallellaan imusarjaan päin = aavistuksen aikaisempi ajoitus.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎