Olisiko kellään tietoa miten saadaan ajoitukset kohdallaan 324td m21 koneessa? Ilmeisesti kampiakselin saa lukittua tapilla TDC kohtaan ja nokka-akselin asennon tarkistettua "neliöstä" alkupäässä. mutta miten ruiskutuspumppu saadaan kohdalleen. Tarvitseeko säätää ruoskutukset ajoitusta tarkemmin hihnan vaihdon jälkeen? Pitäisi vaihtaa hihna moiseen, eikä haynesin kirjoissa tunneta dieseliä, Enkä TIS:stä löytänyt tuolle moottorille työohjeita, taitaa käsitellä vain uudempia malleja.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M21 jakohihnan ajoitus.
Collapse
X
-
pumpussa on reikä lukitustapille jolla saa ajoituksen suurin piirtein kohdalle,mutta aina remmin vaihdon jälkeen ajoitus kannattaa tarkistaa mittakellolla jotta ennakot ovat varmasti kohdallaan...se lukitustapin reikä on vasemmalla alaviistossa jos katsot pumppua edestä päin.520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
525 TDS m51d25 Touring E34 -94
Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
Ex-320i E30 m20b20 -86
Ex-318i E30 m20b20 -87
Ex-320i E30 m20b20-83
-
-
Kun laitat sen heittokellon siihen pumppuun kiinni niin otat ensimmäisenä pumpun nestepään keskeltä sen pultin irti johon heittokello laitetaan...heittokello kiinni ja nollaat sen...pumpun männän nousun pitäisi olla mittakellon asteikon mukaan 1,05+-0,02 mm kun ennakot ovat kohdillaan...jos ei ole niin pumpun kiinnitys mutterit löysälle ja kääntämään pumppua...on aika tahkea kääntymään ellei ota suutin putkia löysälle tai kokonaan irti eli vähintään rautakanki saa olla työkaluna pumpun kääntämisessä...kampiakselin asento pitää olla nollakohdassa kun tarkistat ajoitusta...myös ajoitus lampulla on mahdollista ajoittaa pumppu mikäli sellainen on jossain korjaamolla tai tutulla...on huomattavasti helpompi kattoa ajoitukset mutta mittakellolla saa mielestäni tarkemmin...lampulla katsoessa ajoitukset on 10 astetta/750+-50 rpm...nämä arvot on tuosta autodatan monisteesta mutta mittakellon käyttöön en voi sen tarkempia ohjeita antaa vaan se pitää opetella kokeilemalla käyttään..520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
525 TDS m51d25 Touring E34 -94
Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
Ex-320i E30 m20b20 -86
Ex-318i E30 m20b20 -87
Ex-320i E30 m20b20-83
Comment
-
-
m21 Jakoremmin Vaihdosta
Muuten kaikki selvänä kampi ja nokan lukitus, mutta ruiskutus pumppu reijät kohilleen sen tiedän mutta pitäskö tuossa olla käynnistysvirta päällä että saa pyöritettyä käsin? kiitän hyvistä neuvoistaNyt: E34 525tdsa vm.92
ex: E32 735iA vm.87
ex: Volvo 440 vm.93
ex: Volvo 740tic
ex: E30 324Tdic vm.88
ex: E21 315 vm.83
Comment
-
-
Käynnistysvirta PITÄÄ olla pois päältä !
Itse olen aina remmin vaihtanut seuraavanlaisesti.
Kone pyöritetään 1 sylinterin yläkuolokohtaan sitten lukitaan kampiakseli tapilla, asennetaan nokka-akselin lukitustyökalu paikalleen ja lukitaan viimeisenä pumppu tapilla.
Kun kaikki on lukittu voi hihnan kiristimen vapauttaa, poistaa vanhan hihnan ja kiristimen ja asentaa uudet paikalleen.Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
Comment
-
-
M21 jakopään ajoitus
Olettekos koskaan huomannut että kampiakselin lukitsemisen yhteydessä että vauhtipyörässä se reikä on ~8mm ja lohkossa isompi, muistaakseni 10-12mm. Jos laitat esim. 8mm poranterän niin sehän lukittuu hieman erikohtaan kuin sellaisella mikä on päästä 8mm ja muuten tuon lohkon reiän kokoinen.
Comment
-
-
Originally posted by JHo View PostMistä löytyy nuo merkit että saa tuon kampiakselin tdc kohtaan? Vauhtipyörässä/hihnapyörässä ei ainakaan ollut mitään merkkejä/reikiä tapeille? Kone vm.91.B M W X 5. kotina_matkailuvaunu
Comment
-
-
Alakerta kohdilleen hihnapyörän/värinänvaimentimen O|T merkillä, joka tulee jakopäänkopassa olevan loven keskelle. Ei se siitä mihinkään pyöri vaikkei pulttia laittais vauhtipyörään. Jos ei ole alkup. td/d vauhtis niin ei siellä sitä reikää olekkaan. Jos sen pultin reiän paikka on hukassa niin se on ~20cm startin alapuolella.
Comment
-
-
Originally posted by JHo View PostKuuluuko tuon nokan neliön olla suorassa kulmassa tuohon venttiilikopan tiivistepintaan nähden vai onko tuo pakosarjan puoli ylempänä kun ei tuosta kuvasta saa selvää.
Comment
-
Comment