Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10: kampiakselin uudelleen nitraus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    M10: kampiakselin uudelleen nitraus

    Onko kellään millaisia kokemuksia kampiakselin nitrauksesta jälkikäteen? Vein koneistamoon jo aikoja sitten erään kammen. Siitä hiottiin kiertokangen kaula 0,25 alikokoon. Sen jälkeen se vietiin nitraukseen josta se palasi. Koneistaja kuitenkin väitti että hänen mielestään sitä ei ole nitrattu/se ei ole onnistunut. Hän kokeili pinnan jollain jauheella joka reagoi muuttamalla väriään mutta tässä kaulassa se ei toiminut. Akseli kävi Bodycotella. Juttelin Muuramessa Stenillä erään työntekijän kanssa. Hän kertoi että kaikki siellä olevat akselit muuttuvat harmaaksi nitratessa (minun ei ole muuttunut) ja että muita vaihtoehtoisia tapoja ei ainakaan heillä ole. Omassani hiottu kaula näkyy erivärillä verrattuna hiomattomiin. Ne ovat aavistuksen kellertäviä/öljyn värisiä tms ja hiottu näyttää puhtaalta teräkseltä.

    Akseli lähti takaisin koneistamon kautta, lupasivat tutkia asiaa. Mietittiin jo pinnankovuusmittarin käyttöä. Stenillä olisi mitannut ilmaiseksi mutta kun en arvannut ottaa kampea tänne mukaan. Olisi saanut ainakin puolueettoman mittauksen. Jotenkin tuntuu nyt hankalalta...

    Jossain uunissa akselin on kuitenkin käynyt sillä reissussa se on vääntynyt hieman. Koneistaja kuitenkin käytti sen sitä ennen vielä takaisin bodycotella oikaisussa ja nyt se lähti sinne uudestaan, kolmatta kertaa.

    Onko muilla akseli muuttanut väriään tai miten olette tarkistanut että se on nitrattu uudestaan?
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2044
    • Riihimäki

    #2
    Itellä on yksi nokka-akseli joka on hiottu ja nitrattu. Nitrauksen jäljiltä nokat oli tummat ja himmeät. Ne piti vielä kiillottaa minkä tein itse hienolla hiomapaperilla. Kiillotushionnan jälkeen ei kyllä enää mitään väriä näkynyt. Hmm, oliko tästä nyt sitten apua...

    Kovuuden mittaushan tekisi jäljen laakeripintaan, kuin pistepuikolla lyöty. Vai onko joku menetelmä mikä ei tee?

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Stenillä oleva tyyppi sanoi että jättää jäljen mutta ei sitä huomaa kuin mikroskoopilla. Siihenhän tehdään sellainen painauma, tietysti ihan pieni ei välttämättä haittaa. Miten sen nyt ottaa.

      Joistakin jää isompi, riippuu kai menetelmästä. En itsekään tunne kuin nimet ym, en tarkemmin menetelmiä.

      Miun tietääkseni siihen ei ole olemassa mitään sellaista joka ei jollain tapaa testaisi pintaa "ei-mekaanisesti".

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎