Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä rakenne eroa: välijäähdytin <-> normaali jäähdytin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    Mitä rakenne eroa: välijäähdytin <-> normaali jäähdytin

    Miten erotan romukasoista välijäähdyttimen ja "tavan" jäähdyttimen. Onko väläri aina alumiininen ja auton keulassa oleva jäähdytin kuparinen?

    No, onhan kumpikin keulassa mutta kuitenkin... Kaikkea sitä kysynkin mutta pitäähän sitä tietää mitä ostaa kun etsii osia

    Katselin erästä jäähdytintä, kumpi lie ollu ja en kyllä osannu päättää. Rivat oli kuparista mutta päädyt vaikutti alumiiniselta. Vai tekeekö ne näitä kummastakin materiaalista ja pystyykö nestejäähdytintä käyttää ilmalla?

    Sen vain tiedän, että välijäähdytintä on sisärivoitettua ja rivoittamatonta.
  • Miika Tissari
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1802
    • Varkaus

    #2
    Originally posted by TheLoial
    Miten erotan romukasoista välijäähdyttimen ja "tavan" jäähdyttimen. Onko väläri aina alumiininen ja auton keulassa oleva jäähdytin kuparinen?

    No, onhan kumpikin keulassa mutta kuitenkin... Kaikkea sitä kysynkin mutta pitäähän sitä tietää mitä ostaa kun etsii osia

    Katselin erästä jäähdytintä, kumpi lie ollu ja en kyllä osannu päättää. Rivat oli kuparista mutta päädyt vaikutti alumiiniselta. Vai tekeekö ne näitä kummastakin materiaalista ja pystyykö nestejäähdytintä käyttää ilmalla?

    Sen vain tiedän, että välijäähdytintä on sisärivoitettua ja rivoittamatonta.
    Ainut syy minkä keksin miksi ei voisi käyttää normaali jäähdytintä välijäähdyttimenä, että virtaus on varmaan aika paljon pienempi kuin ilmalle tarkoitetussa jäähdyttimessä.
    Kyllähän kupari sopisi välijäähdyttimeenkin koska siirtää paremmin lämpöäkuin alumiini, mutta kallista ja painavaa.
    E28 ///M-tech V8 -83
    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

    Comment

    • vpernu
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 522
      • Kouvola

      #3
      vanhat syylärit on yleensä kuparii ja uudemmat alumiinii..ja kuparisis kennois on yleensä kupariset päädyt ja alumiinisis on alumiinii ja muovii..yleensä muovii..ja syylärin virtauspinta-ala on paljon pienempi ku saman kokosen välijäähyttimen..ja miten ne erottaa toisistaa? syyläris on yleensä useempi ku 2 letkulähtöö ja mahollisest korkki päällä..väläris ei oo ku 2 letkulähtöö..

      Comment

      • ropo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 648

        #4
        Originally posted by vpernu
        vanhat syylärit on yleensä kuparii ja uudemmat alumiinii..ja kuparisis kennois on yleensä kupariset päädyt ja alumiinisis on alumiinii ja muovii..yleensä muovii..ja syylärin virtauspinta-ala on paljon pienempi ku saman kokosen välijäähyttimen..ja miten ne erottaa toisistaa? syyläris on yleensä useempi ku 2 letkulähtöö ja mahollisest korkki päällä..väläris ei oo ku 2 letkulähtöö..
        Ja ne "pillit" on välijäähdyttimessä paljon paksumpia. Eli sen takia ne virtaa paremmin.
        Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Hyvä, asia selvisi. Itse en muistanut ollenkaan tuota että jäähdyttäjässä on mm jäähdyttäjänkorkki...

          Tuli tuossa idea mieleen (jos olisi pystynyt) käyttää eräs iso jäähdytin välijäähdyttimenä, mutta tuo virtaus tulee sitten eteen.

          Ei tässä sitten muuta kuin hakemaan purkaamoilta oikeaa välärin kennoa.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎