Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d automaatti -04 ei kierrä ja rohisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ccemp
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 38
    • Lahti

    E60 530d automaatti -04 ei kierrä ja rohisee

    Tere!

    Sellanen ongelma kaverin 530d:ssä että kiihdyttäessä 50-65 km/h alueella kuuluu kovaa "jytinää" ja kuten oheiselta videolta näkyy, ei ota kierroksia tällöin kunnolla. n. 100 vauhdissa alkaa kiertämään normaalisti. Koko videon ajan on kaasu pohjassa.
    (Itse en ole päässyt kuuntelemaan rohinaa, mutta sanoivat että tuntuisi että tulisi takapäästä?)

    Mistä päin vikaa kannattaa lähteä purkamaan? Vaihdelaatikko?

    Video löytyy täältä:
    Last edited by Ccemp; 07-06-2017, 09:22.
    Jeep Commander
  • JTM81
    Newbiemmer
    • Jun 2017
    • 7
    • Kanta-Häme

    #2
    Joo kiitoksia videon linkityksestä.

    Tosiaan minun auto kyseessä. Ääni on todellakin kuin kardaanin jytinää kun rättinivel huono tai tukilaakeri entinen. Samaa mieltä oli asiansa osaava huoltomies, ja ne vaihdettiin. Ei vaikutusta ääneen.

    Ääni on kuulunut jo varmaan pari vuotta/130 000 km, ja pahenee hiljalleen koko ajan. Aluksi piti kiihdyttää paikaltaan täysi kiihdytys, jotta ääni kuului. Nyt riittää reiluhko kiihdytys, ja tosiaan aina kun ylitetään 60 km/h rajapyykki. Ei muulloin.

    2 vaihteella jytinä on todella kova, 3 vaihteella vähän pienempi, 4 vaihteella juuri havaittava. Video ei anna ihan oikeeta kuvaa äänestä.. Mutta kyllä sen erottaa juuri siinä 60 km/h kohdalla.

    Eilen vasta tajusin että äänen kuuluessa kierroslukumittari selvästi reagoi, kuten videosta näkee. Olisiko se silloin väkisinkin turbiini joka jytisee kun lukkiutuu??

    Comment

    • Magor
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 574
      • Oulu

      #3
      Originally posted by JTM81 View Post
      Joo kiitoksia videon linkityksestä.

      Tosiaan minun auto kyseessä. Ääni on todellakin kuin kardaanin jytinää kun rättinivel huono tai tukilaakeri entinen. Samaa mieltä oli asiansa osaava huoltomies, ja ne vaihdettiin. Ei vaikutusta ääneen.

      Ääni on kuulunut jo varmaan pari vuotta/130 000 km, ja pahenee hiljalleen koko ajan. Aluksi piti kiihdyttää paikaltaan täysi kiihdytys, jotta ääni kuului. Nyt riittää reiluhko kiihdytys, ja tosiaan aina kun ylitetään 60 km/h rajapyykki. Ei muulloin.

      2 vaihteella jytinä on todella kova, 3 vaihteella vähän pienempi, 4 vaihteella juuri havaittava. Video ei anna ihan oikeeta kuvaa äänestä.. Mutta kyllä sen erottaa juuri siinä 60 km/h kohdalla.

      Eilen vasta tajusin että äänen kuuluessa kierroslukumittari selvästi reagoi, kuten videosta näkee. Olisiko se silloin väkisinkin turbiini joka jytisee kun lukkiutuu??
      Oma veikkaus myös laatikon suuntaan, mulla samanlaista probleemaa ollu jo toista vuotta ja aika korjaukseen varattu.
      G31 540d xdrive
      E28 535iA ikiprojekti

      Comment

      • bachelor
        Newbiemmer
        • Sep 2017
        • 2
        • Finland

        #4
        Onkos viasta selvinnyt mitään?

        Itsellä alkanut myös ihmeellinen rohina pari päivää sitten ja jotenkin itsellä tuntuisi ääni tulevan edestä ja vielä enemmän pelkääjän puolelta. Oireet jokseenkin samat eli rauhallisella ajolla tuota ei tule, mutta kovemmassa kiihdytyksessä ja reilusti yli 2000rpm kierroksilla tulee tuo rohiseva ääni ja kiekkamittari jää todella pieneksi aikaa paikalleen vaikka kaasua antaa tasaisesti.

        Pariin kertaan myös käynyt niin että ei tunnu vetävän vaan tuntuisi että luistaa jostain, eli kierrokset nousee mutta ei vaan tunnu menevän normaalisti.

        Kyseessä 530D E61 LCI -07 Automaatti ja ajettu n.225tkm.

        Comment

        • JTM81
          Newbiemmer
          • Jun 2017
          • 7
          • Kanta-Häme

          #5
          Ei ole ihan täyttä faktaa vieläkään, mutta vahva mielipide. Siinä laakerissa, mikä on vaihdelaatikossa viimeisenä juuri ennen kardaania, on klappia. Klappi tuntuu selvästi kun ottaa kardaanista kiinni ihan siitä laatikon vierestä ja heiluttaa ylös alas. Ja kokeiltaessa laakeri oli ajonjäljiltä lämmin joten kylmyydestäkään ei voinut olla kyse. Oon aika varma että sen klapin takia kardaani tekee hyppynaruliikettä ja hakkaa runkoon vaikka tukilaakeri ja rättinivel on uusia. Siitä ristikkonivelestäkään ei löydy klappia vaikka missä asennossa etsii.

          Sehän on laatikon sisältä päin vaihdettava laakeri, joten vaatii käytännössä täyden laatikkoremontin.

          Yksi perjantai siellä tapahtui jotakin, ja nyt minulla ravistaa joka nopeusalueella kevyessäkin kiihdytyksessä. Ihan ku ois hierovat penkit. Ihmeesti on tuota kestänyt 3 kk / 15000 km. Täytyy nyt hankkia uusi menopeli ja ihmetellä sitten mitä tekee tuolle vanhalle. Ei siitä ole peltoautoksikaan tuossa kunnossa.. autolla on nyt ajettu 425 000 mutta moottorilla vasta 190 000..
          Last edited by JTM81; 07-10-2017, 07:21.

          Comment

          • JTM81
            Newbiemmer
            • Jun 2017
            • 7
            • Kanta-Häme

            #6
            Ja vielä, kun mainitsit tuosta luistossa.

            Itse uskon että aluksi jyrinä tuli minulla aina kiihdytyksessä kun kuudenkympin rajapyykki ylittyi juuri siksi että tuossa kohti momentinmuuntimen lukitus lukittuu. Se aiheuttaa kardaaniin varmaan kovan väännön hetkellisesti, ja laakerivika päästää sitten kardaanin hyppynaruliikkeeseen. Pidän myös mahdollisena että lukituslevyssä on jotain vikaa ja vedon kytkeytyminen kiinteäksi tapahtuu jotenkin epätasaisesti, ja kardaanin hyppynaruliike onkin kahden vian summa.

            Minulla nimittäin nyt tämän 3 kk aikana on alkanut kuulua laatikosta pikulinnun laulua. Aina kun jytinä lakkaa kiihdytyksen jälkeen, mutta silti on hieman vetoa esim ylämäessä, laulu alkaa. Laulu alkaa myös ihan maantieajossa jyrkemässä ylämäessä. Itse en ole luistoa muuten huomannut mutta usein kun kiihdytytän vakionopeuden resume näppäimellä esim 80-100, vakkari heittää itsensä pois päältä. On ilmeisesti huomaavinaan luistoa renkaissa??

            Comment

            • toNmbbA
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2009
              • 2329
              • Espoo

              #7
              Omassa tuli rohisevaa ääntä 50-70 nopeudessa voimakkaassa kiihdytyksessä, syyksi paljastui jakoketjun yläohjurin pultti oli auennut ja ohjuri heilui ketjun hakatessa ohjuriin. Kierroksia tosin otti normaalisti.
              Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
              Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎