Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin kumikiekko / Hardy

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 767

    Kardaanin kumikiekko / Hardy

    Näytti olleen aika huonokuntoinen tuossa E91 320d autossa.

    Oletteko laittaneet tarvike mallisia? Lähinnä kiinnostaa onko se ajan haaskausta ja vuoden päästä joutuu kuitenkin ostamaan alkuperäisen.

    Tähän malliin näytti olleen parhaiten saatavilla Febi Bilstein laatikossa kumikiekkoa. Sehän voi tietysti olla kenen vaan tekele Febi vain pakkaa toisten valmistamaa tavaraa.
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    lyö suoraan febi niin kestää paremmin... ovat kumminkin samanhintaisia...
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      #3
      Osta bmw leimalla oleva.
      Moni sanonut että tarvikkeet huonoja.
      Itse en luota vähäänkään nykyään enää siihen että mikä valmistaja tehnyt, voi olla ihan kuraa. Mutta jos osassa on bmw logo voi olla varma että osa on laadukas. Onkoonkin että saman valmistajan tarviketta saa ostaa kaupasta halvemmalla mutta osa ei ole sama vaikka moni näin ajatteleekin.

      Ärsyttää esim. Motonetissa kysyvät aina että laitetaanko tarvike vai (esim) alkuperäinen skf-laakeri?
      Alkuperäinen??? Lähentelee rikosta puhua alkuperäisosasta jos ainoa alkuperäiseen jotenkin viittaava asia on se että sama valmistaja tehnyt osia myös autotehtaalle.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Osta bmw leimalla oleva.
        Moni sanonut että tarvikkeet huonoja.
        Itse en luota vähäänkään nykyään enää siihen että mikä valmistaja tehnyt, voi olla ihan kuraa. Mutta jos osassa on bmw logo voi olla varma että osa on laadukas. Onkoonkin että saman valmistajan tarviketta saa ostaa kaupasta halvemmalla mutta osa ei ole sama vaikka moni näin ajatteleekin.

        Ärsyttää esim. Motonetissa kysyvät aina että laitetaanko tarvike vai (esim) alkuperäinen skf-laakeri?
        Alkuperäinen??? Lähentelee rikosta puhua alkuperäisosasta jos ainoa alkuperäiseen jotenkin viittaava asia on se että sama valmistaja tehnyt osia myös autotehtaalle.
        Eli meinaat, että skf:llä on kaksi linjaa, toisessa tekevät laatua ja lyövät BMW merkin ja toinen linja missä tehdään vähän sinnepäin ja maine kärsii. Huomaa, että et ole itse yrittäjä, mietippäs nyt toisen kerran tuota asiaa.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #5
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          Eli meinaat, että skf:llä on kaksi linjaa, toisessa tekevät laatua ja lyövät BMW merkin ja toinen linja missä tehdään vähän sinnepäin ja maine kärsii. Huomaa, että et ole itse yrittäjä, mietippäs nyt toisen kerran tuota asiaa.
          Ei. Kysymyshän oli siitä, ettei OE-valmistajan osa tee siitä oletusarvoisesti "alkuperäistä osaa". Esimerkiksi SKF toimittaa paljon osia ajoneuvoteollisuuteen, muttei ole välttämättä alkauperäisvalmistaja - sanotaan vaikka - BMW:n F20 korimallin etuiskarin yläpäille. Tällaisissa tapauksissa myös "laatuvalmistajan" osassa voi ilmetä sanottavaa, ja se on tavallaan "tarvikeosa". Totta kai laatupoikkeamien ja sopimattomuusongelmien mahdollisuus on huomattavasti pienempi kuin kiinalaisella "no-name" osalla, mutta kyllä näitäkin tapauksia ilmenee ihan jatkuvasti aivan suurimpienkin ajoneuvoteollisuuden valmistajien osissa - etenkin niissä, joita toimittaja ei ole alunperin autonvalmistajalle toimittanut.

          Voin myös faktana kertoa, että useiden (ei kaikkien) OE-valmistajien tapauksessa OEM ja aftermarket osat EIVÄT tule samalta linjalta, vaikka tässä uskossa usein eletäänkin.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5273
            • Pirkkala

            #6
            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Eli meinaat, että skf:llä on kaksi linjaa, toisessa tekevät laatua ja lyövät BMW merkin ja toinen linja missä tehdään vähän sinnepäin ja maine kärsii. Huomaa, että et ole itse yrittäjä, mietippäs nyt toisen kerran tuota asiaa.

            Yrittäjä olen ja kuten joku jo yllä avasikin niin pysyn kannassani.

            Samalta linjalta esim voi tulla samoja laakereita jotka jakaantuvat laaduntarkkailun perusteella useisiin ryhmiin. Parhaisiin tietenkin bmw leima ja kovin hinta.

            Toinen esimerkki: esim tukivarsi saatetaan tehdä samalla muotilla eri materiaalista ja eri nivelellä, ja siitä huonosta hiotaan oe merkki pois, myydään halvempana osana. Tästä oli oikein vtt tutkimuskin. Kohteena oli jarrulevy ja tukivarsi. Molemmissa selvä ero materiaalissa.

            Se on nykypäivän tuotantotekniikka ja laadunvarmistus sellaista jännää hommaa.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • jou jou
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 76
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Kouris View Post
              Näytti olleen aika huonokuntoinen tuossa E91 320d autossa.

              Oletteko laittaneet tarvike mallisia? Lähinnä kiinnostaa onko se ajan haaskausta ja vuoden päästä joutuu kuitenkin ostamaan alkuperäisen.

              Tähän malliin näytti olleen parhaiten saatavilla Febi Bilstein laatikossa kumikiekkoa. Sehän voi tietysti olla kenen vaan tekele Febi vain pakkaa toisten valmistamaa tavaraa.
              Ihan mielenkiinnosta, missä kunnossa ja millä kilometreillä. Kuva ois jees

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 767

                #8
                Originally posted by jou jou View Post
                Ihan mielenkiinnosta, missä kunnossa ja millä kilometreillä. Kuva ois jees
                Voin ottaa kuvan kun aloitan tämän homman. Ei se nyt niin paha ole mutta halkeamia takimmaisessa on. Halkeamat eivät tosin ole juuri pahentuneet vuodessa.

                Puran kardaanin irti koska tarvitsee irroittaa löpötankki. Löpötankki pitää ottaa pois jotta saa vaihdettua jarruputket jotka tulevat edestä. VAihdan ne koska mutterit ovat ruostuneet putkiin kiinni eli letkuja ei saa irti ilman että putket menevät poikki. Letkut taas päätin vaihtaa kaikki jarrujen läpi käynnin yhteydessä viime syksynä. Apurungossa olevat putket ovat jo uusia.

                Näissä on jarruputket täyttä p_skaa. Musta putki jonka päällä muovisukka. Putken päässä olevan mutterin alla putki lahoaa ja juuttuu kiinni mutteriin. Apurungon putket olivat aivan lahoja ja menivät poikki vaikka mutterin yritti polttaa irti putkesta.

                Comment

                • Kouris
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 767

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Yrittäjä olen ja kuten joku jo yllä avasikin niin pysyn kannassani.

                  Samalta linjalta esim voi tulla samoja laakereita jotka jakaantuvat laaduntarkkailun perusteella useisiin ryhmiin. Parhaisiin tietenkin bmw leima ja kovin hinta.

                  Toinen esimerkki: esim tukivarsi saatetaan tehdä samalla muotilla eri materiaalista ja eri nivelellä, ja siitä huonosta hiotaan oe merkki pois, myydään halvempana osana. Tästä oli oikein vtt tutkimuskin. Kohteena oli jarrulevy ja tukivarsi. Molemmissa selvä ero materiaalissa.

                  Se on nykypäivän tuotantotekniikka ja laadunvarmistus sellaista jännää hommaa.
                  Mutulla tuntuisi että varsinkin kumi osat saattavat olla tarvikkeissa (vaikka olisikin orkkis osien toimittaja) paljon huonompia. Tästä syystä en enää ikinä laita esim vetarin kumeja kuin orkkiksia. Huonoimpia tarvikkeita saa vaihtaa joka vuosi, kokemusta on.

                  Edit: Tässä kardaanin kumikiekko asiassakin voi käydä siten että Febi tarvike kestää vähemmän aikaa kuin alkup vähillä halkeamilla. Tästä syystä vähän kyselin että miten näissä on kokemuksia.

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Yrittäjä olen ja kuten joku jo yllä avasikin niin pysyn kannassani.

                    Samalta linjalta esim voi tulla samoja laakereita jotka jakaantuvat laaduntarkkailun perusteella useisiin ryhmiin. Parhaisiin tietenkin bmw leima ja kovin hinta.

                    Toinen esimerkki: esim tukivarsi saatetaan tehdä samalla muotilla eri materiaalista ja eri nivelellä, ja siitä huonosta hiotaan oe merkki pois, myydään halvempana osana. Tästä oli oikein vtt tutkimuskin. Kohteena oli jarrulevy ja tukivarsi. Molemmissa selvä ero materiaalissa.

                    Se on nykypäivän tuotantotekniikka ja laadunvarmistus sellaista jännää hommaa.

                    Olisi jännä kuulla jotain perusteita näille salaliittoteorioille ja miten tällainen laaduntarkkailu ja materiaalien vaihto kesken valmistuksen tuosta noin vaan jännästi vaihdetaan, kun tukivarsien ja laakerien valmistusmäärät on kymmeniä, ellei satoja miljoonia.


                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Olisi jännä kuulla jotain perusteita näille salaliittoteorioille ja miten tällainen laaduntarkkailu ja materiaalien vaihto kesken valmistuksen tuosta noin vaan jännästi vaihdetaan, kun tukivarsien ja laakerien valmistusmäärät on kymmeniä, ellei satoja miljoonia.
                      En ota kantaa siihen miten tuota toteutetaan.
                      Onhan se nyt suht hyvin taloudellisesti kannattavaa jos voidaan valmistaa esim. 8 senttiä kpl halvemmalla nuo sata miljoonaa tukivartta.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5273
                        • Pirkkala

                        #12
                        Originally posted by Bullitt View Post
                        Olisi jännä kuulla jotain perusteita näille salaliittoteorioille ja miten tällainen laaduntarkkailu ja materiaalien vaihto kesken valmistuksen tuosta noin vaan jännästi vaihdetaan, kun tukivarsien ja laakerien valmistusmäärät on kymmeniä, ellei satoja miljoonia.
                        Kyseessä ei ole minkäänlainen salaliittoteoria vaan kyseessä on bisnes, josta muurahainen tuossa jo mainitsikin.
                        En keksi mitään syytä miksi liikeyritykset eivät maksimoisi voittojaan jos se on jo yhtiöjärjestykseenkin kirjattu yrityksen tavoite.
                        Nykyään lähes kaikki asiat tehdään kaukoidässä, mm työkalut joita olet aina kuvitellut että ne on tehty Saksassa.

                        Yksi esimerkki: lieneekö sattumaa että e34 lemförder apusimpukan heloja noudin kl varaosasta 2kpl joista molemmat vulkanoitu yhdeksi puuksi eli käyttökelvottomia.
                        Bmw tiskiltä sen noutamalla osa pyöri herkästi ja oli jopa rasva välissä lemförder kun on niin pakosti samaa tavaraa?

                        Ei ole maailma enää entisensä.

                        Mutta on sanottava että kiinalainen tavara alkaa olla nykyään aika hyvää. Esim työkalut yms.

                        Saa tästä olla muutakin mieltä mutta tässä minun mielipide.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Kouris
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 767

                          #13
                          Näytti nopealla vilkaisulla sille että Febi Bilstein laatikossa olevista limpuista on BMW merkit poltettu pois. Siinä määrin voi kuvitella että nämä voisi tarvikkeista olla ns kunnollisia.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11160
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Kouris View Post
                            Näytti nopealla vilkaisulla sille että Febi Bilstein laatikossa olevista limpuista on BMW merkit poltettu pois. Siinä määrin voi kuvitella että nämä voisi tarvikkeista olla ns kunnollisia.
                            Joo niin on tehty ja väittäisin että ovat ihan samoja kuin orggiksetkin. En ole yhtään febi bilstein hardy kiekkoa onnistunut hajottamaan.

                            Ja noihin salaliittoteorioihin, niin en usko että valmistajilla on mitään erillistä linjaa/materiaaleja jne. oman merkkisille ja bmw merkkisille osille. Samalta linjalta todennäköisesti tulevat, mutta bmw esim. on antanut tietyt speksit tuotteelle. Jos nämä eivät laaduntarkkailussa täyty, osa ei mene roskiin, vaan siitä viilataan bmw logo pois ja myydään omalla tuotemerkillä. Sit toki voi olla että huonompilaatuista osaa ei tule yhtä paljon mitä sitä menisi, niin tilauksia täytetään osilla jotka menisi bmw:n speksiinkin. Mistä sit johtuu tarvikeosien suurempi laatuvaihtelu.
                            Last edited by Pazi88; 26-07-2017, 13:57.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Bullitt
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 2786
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Kyseessä ei ole minkäänlainen salaliittoteoria vaan kyseessä on bisnes, josta muurahainen tuossa jo mainitsikin.
                              En keksi mitään syytä miksi liikeyritykset eivät maksimoisi voittojaan jos se on jo yhtiöjärjestykseenkin kirjattu yrityksen tavoite.
                              Nykyään lähes kaikki asiat tehdään kaukoidässä, mm työkalut joita olet aina kuvitellut että ne on tehty Saksassa.

                              Yksi esimerkki: lieneekö sattumaa että e34 lemförder apusimpukan heloja noudin kl varaosasta 2kpl joista molemmat vulkanoitu yhdeksi puuksi eli käyttökelvottomia.
                              Bmw tiskiltä sen noutamalla osa pyöri herkästi ja oli jopa rasva välissä lemförder kun on niin pakosti samaa tavaraa?

                              Ei ole maailma enää entisensä.

                              Mutta on sanottava että kiinalainen tavara alkaa olla nykyään aika hyvää. Esim työkalut yms.

                              Saa tästä olla muutakin mieltä mutta tässä minun mielipide.
                              Se, että Lemförder ei enää näe kannattavaksi itse valmistaa jotain pientä helaa niinkin vanhaan autoon, kuin E34, ei mun mielestä liity mitenkään aiemmin mainitsemiisi salaliittoteorioihin, eli laaduntarkkailuun tai valmistusmateriaalien vaihtoihin. Se merkkiliikkeestä hakemasi pusla saattoi olla seissyt hyllyssä vuositolkulla, ja siksi erilainen.

                              Ja miten Kiinassa valmistettujen työkalujen laatu liittyy näihin juttuihin? Tuntuu siltä, että kun kunnon perusteita näille teorioille ole, niin hämmennetään soppaa ihan millä sattuu jutuilla.

                              Saattaa tulla jollekin yllätyksenä, mutta kun autonosia valmistetaan miljoonia kappaleita, niin ei niitä jokaista edes tarkasteta tai mitata millään tavalla.


                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎