Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan vaihtoa-> lisää tehoa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Tuossa on m52TU koneen imusarja:http://www.realoem.com/bmw/showparts...95&hg=11&fg=40
    ja tuossa on m54 moottorin vastaava:http://www.realoem.com/bmw/showparts...79&hg=11&fg=40
    Käytännön ero on varaosanumerossa...?
    Last edited by Hemi; 19-06-2005, 18:30.

    Comment

    • dunkelblau
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 1151
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by Hemi
      Tuossa on m52TU koneen imusarja:http://www.realoem.com/bmw/showparts...95&hg=11&fg=40
      ja tuossa on m54 moottorin vastaava:http://www.realoem.com/bmw/showparts...79&hg=11&fg=40
      Käytännön ero on varaosanumerossa...?
      Tos toises on yks irtoprikka enemmän... Mut oon silti M50 imusarjamiehiä autoineni, on se vaa nii hyvä.
      "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

      Comment

      • Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

        #18
        Ei liity enää M50 imusarjaan, mutta aiheeseen kuitenkin. Eli arkistoista kaivoin BMW:n artikkelin:

        The aluminum M54 block is unchanged from the M52 [...] displacement increase is responsible for only 30 percent of the considerable horsepower gain; another twelve percent comes from slightly increased intake valve opening time and lift. [...] 57 percent of the additional horsepower (eighteen-plus) comes from revised intake and exhaust manifolding.
        ja toisesta lähteestä:

        The [M54] intake manifold is modified with the shorter ram tubes (20mm shorter on 3 liter/10mm shorter on the 2/5 liter). The diameter of the tubes is increased slightly.
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

        Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Tarkennetaan...Tuossa on -8/98 vanhempi M52 imusarja:http://www.realoem.com/bmw/showparts...92&hg=11&fg=40
          ja Tuossa on se 9/98-uudempi M52TU/M54 imusatsi: http://www.realoem.com/bmw/showparts...95&hg=11&fg=40
          Tuossa M52TU/M54 imusarjakuvassa ei näy tämän uudemman kaksoiskanavasatsin juju, joka löytyy imusarjan alta. Eli sieltä löytyy lyhyemmät tennispallon menevät putouskanavat jotka aktivoituvat vasta kovemmilla kierroksilla, jolloin mitään ei menetetä alhaalla. M52TU/M54 maksimivirtaama onkin n.40-50% enemmän kuin M50 tai/ja M52 sarjan. 96-8/98 M52 imusarjassa näitä, eikä tällaisen ohjausta softassa ole.
          Last edited by Hemi; 20-06-2005, 12:12.

          Comment

          • Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

            #20
            Hemi: noiden kahden imusarjan ero oli selvillä jo aiemminkin. Kyse olikin siitä, että BMW:n mukaan M54B30 moottorin 38hv tehonlisäyksestä M52B28TU moottoriin verrattuna 57% selittyy nimenomaan imu- sekä pakosarjan muutoksilla (eli imusarjan osalta lyhemmät, mutta halkaisijaltaan suuremmat kanavat). Sitä lähteistä ei kuitenkaan selvinnyt, paljonko pelkän imusarjan modifiointi lisäsi tehoa. Onko sinulla tarkempaa tietoa? Perstuntumalta ainakin M54B25:n tehonlisäys nimenomaan yläkierroksilla on selvempää kuin M52B28TU:n.
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

            Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Ei vaan juuri tuo on sitä "urbaanilegendaa".
              Juju on siinä että koska m52 moottoreihin tyypitetyt/speksatut hevosvoimat perustuu vuonna -95 saatuun 170hv:aan, ei tehdas voinut ilman moottorin tyypityksen muutosta ilmoittaa kuin nuo 170hv. Evoluutiota=kehitystä tapahtui jo varsinkin softan osalla yksivanoksisen m52 osalla(siis vanhemmat kuin 8/98). Moottori muuttui täysin 9/98-eteenpäin, jolloin kone muutettiin käyttämään myös pakopuolen vanosta, samalla kun mm. koko ruiskutusjärjestelmä, imusarja, ohjauselektroniikka, ym.ym muuttui. Moottorin tyyppi kuitenkin pidettiin edelleen m52:na, jolloin myös ne speksatut 170hv tuli mukaan paperille. Ainoa ero speksipaperilla oli huippuväännön irtisaaminen matalammalla. Todellisuudessa teholisää saatiin n.25hv ja vääntöä hieman vajaa 10% lisää, samalla kun vääntöalue laajeni uuden kaksoiskanavallisen imusarjan ja pakopuolen vanoksen ansiosta huomattavasti.
              Se miksi bemu ei halunnut vielä tässä vaiheessa halunnut speksata moottoria kokonaan uudeksi jota se kuitenkin oli, on jäänyt hieman pimentoon, mutta todennäköisesti kyse oli uuden moottorin "sisäänajamisesta" kaikessa hiljaisuudessa. Kannattaa kuitenkin muistaa että yhtenä tavoitteena tässä oli selkeä pyrkimys pienentää m52 moottorin vikatiheyttä.
              Eli moottori muuttui käytännössä täysin vaikka varsinainen mallimerkintä m52TU viittasikin pelkkään kehitysversioon.
              Kyseinen moottori saatiin tuotua sitten "uutena" vasta -01 facelift versioon, jolloin tyyppi/speksit saatiin paperille asti ja tyyppi muuttui m54:ksi ja kuluttajille myyvempi 525 mallimerkintä saapui takakonttiin.
              Itse moottori ei kuitenkaan muuttunut enään yhtään miksikään, lukuunottamatta sähköistä kaasuläppää ja pientä softaevoluutiota.
              Eli siis, m52TU moottorin suoritusarvot ovat käytännössä=todellisuudessa lähes identtiset m54 moottorin kanssa, eikä mitään 25-30hv:n tehoeroa ei oikeasti ole koskaan ollutkaan, paitsi auton hanskalokerosta löytyvässä käyttöohjekirjassa.
              Kaikki käytännön erot m52TU ja m54 moottorien kesken on pelkkää kuvitelmaa=illuusiota=urbaanilegendaa ja moottorit itsessään ovat identtiset.

              Comment

              • S.P.R
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1009
                • Oulu area

                #22
                koskien 2.5

                Tuo Hemin yläpuolinen teksti koskee siis 2.5 litran myllyjä. M52B28TU:sta kun siirryttiin M54B30 koneeseen niin tapahtui myös noita muita em. muutoksia tilavuuden kasvun lisäksi.

                The aluminum M54 block is unchanged from the M52 [...] displacement increase is responsible for only 30 percent of the considerable horsepower gain; another twelve percent comes from slightly increased intake valve opening time and lift. [...] 57 percent of the additional horsepower (eighteen-plus) comes from revised intake and exhaust manifolding.
                Mutta kaikesta huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että alkuperäisestä 2.5l M52:sta irtoaa se 180-185 kaakkia ja absoluuttisessa suorituskyvyssä ei juurikaan ole tapahtunut muutosta siirryttäessä M52TU tai M54. Eihän siinä järin suuria mullistuksia voikaan tapahtua kun tilavuus pysyy samana ja tehot kasvaa 10-15 kaakkia... Ajettavuus, kulutus ja käytännön suorituskyky sen sijaan ovat päivittyneet paremmaksi joka kerta.

                Comment

                • Juice
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 820

                  #23
                  _________________________
                  Last edited by Juice; 18-03-2012, 15:28.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Wackot: Siirrytäessä M52B28TU:sta M54B30 koneeseen, ainoastaan tilavuus muuttui sähköisen kaasuläpän/softan lisäksi.
                    Eli mitään varsinaisia konstruktiivisia moottorimuutoksia ei tässä tapahtunut, vaan kaikki konstruktiiviset muutokset koettiin M52 ja M52TU välissä, ei siis M52TU ja M54 välillä.

                    Comment

                    • loyal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 1480
                      • Vantaa

                      #25
                      Eikö tohon mun 328:iin saa vaihdettua lastua..? Onko tietoa?

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #26
                        okei

                        Wackot: Siirrytäessä M52B28TU:sta M54B30 koneeseen, ainoastaan tilavuus muuttui sähköisen kaasuläpän/softan lisäksi.
                        Eli mitään varsinaisia konstruktiivisia moottorimuutoksia ei tässä tapahtunut, vaan kaikki konstruktiiviset muutokset koettiin M52 ja M52TU välissä, ei siis M52TU ja M54 välillä.
                        Tuntuu vaan ihmeelliseltä, kun bmw itse jossain esitteissä kertoilee noista muutoksista? Jotain uusia pinnotteitakin ne oli lyönyt sylintereihin ym. edellämainittua? Mistä noista aina tietää, mutta miksi esim 528:ssa TU koneella ei ole yhtään enempää pauhua kuin vanhemassa 528:ssa? Jos suurin osa muutoksista tuli jo 52TU:hun niin siinähän pitäisi olla jotain 215 heppaa?

                        Eikö tohon mun 328:iin saa vaihdettua lastua..? Onko tietoa?
                        Lastua ei saa vaihdettua, mutta ecuun ajetaan kaapelia pitkin uusi ohjelma = sama asia. "serial programming"

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Wacot: M52TU moottorin kaikki osat ovat kaasuläppärunkoa lukuunottamatta käytännössä identtisiä M54 moottorin kanssa(muutama varaosanumero muuttui uusien alihankkioiden myötä). Kaikki M54:ssa esitellyt "uutuudet" otettiin siis käyttöön jo 9/98-eteenpäin valmistetuissa M52TU moottoreissa. Bemuhan ei vain tätä mainostanut eikä omassa markkinoinnissaan ottanut huomioon ennenkuin uuden tekniikan "sisäänajovaihe" oli turvallisesti saatu ajettua.
                          Näin saatiin samalla e39:lle vielä muutama vuosi elinkaarta ja faceliftille lisää painoarvoa ennen e60 mallin esittelyä, jossa M52TU/M54 moottori jatkaa edelleen elinkaartaan. Olihan se markkinoinnin komeaa muuttaa vanha 523 merkintä 525:ksi ja ilmoittaa "uuden M54 moottorimallin" tuottavan huimasti enemmän tehoa...vanhaan hintaan.
                          Kuitenkin -00 mallisista M52B25TU:sta(523) oikeat ja mitatut tehot pyörivät 195hv:n hieman molemmin puolin, riippuen lähinnä millä mantereella mittaus tehdään.
                          Eli keskimäärin n.25hv enemmän kuin mikä lukee m52 moottorin tyyppitodistuksessa.
                          -01 mallisista M54B25 koneesta otetaan taas hieman mittaajasta riippuen 5-10hv enemmän, johtuen pääosin tuosta uudesta softapäivityksestä.
                          Perstuntumalla M52TU ja M54 koneiden/autojen välillä ei eroa olekkaan/eikä voi ollakkaan,
                          kun taas 2.5 litraiset TU/M54 koneet vastaa perstuntumaltakin hyvin lähelle vanhaa 2.8L M52 konetta.
                          Last edited by Hemi; 21-06-2005, 12:42.

                          Comment

                          • NHB
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1120

                            #28
                            Originally posted by Antza
                            loyal: läppärunko ja jonkin sortin cold air intake system minkä tarkoitus (ainakin markkinointimielessä) on parantaa ilman saantia (mutta voi todellisuudessa hurahtaa rikkaalle tai laihalle..).
                            Jotenkin tulee pokemonit mieleen kun joku alkaa puhumaan kylmän imuilman otoista ja bemareista samassa lauseessa. Kylmän ilman ottohan on ollut bemareissa jo vuosikymmeniä.

                            Comment

                            • Curtis
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2006
                              • 44
                              • Turku

                              #29
                              Jäi hiukan epäselväks et kannattaako se m50b25 imusarja laittaa m52b28 koneiseen? Kun on nois vastauksis hiukan hajontaa... Ja jos sen laitto kannattaa niin onko ne kiinnityksiltään identtiset, eli meneekö heittämällä?
                              E61 535d

                              Comment

                              • Samppasika
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 769
                                • Kempele

                                #30
                                Originally posted by Curtis
                                Jäi hiukan epäselväks et kannattaako se m50b25 imusarja laittaa m52b28 koneiseen? Kun on nois vastauksis hiukan hajontaa... Ja jos sen laitto kannattaa niin onko ne kiinnityksiltään identtiset, eli meneekö heittämällä?
                                Katteleppa nuo läpi: http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndi...ansaugbruecke/

                                Itse laitan sen Shrickin, kunhan joskus kohdalle osuu... Aika paljon tuossa M50 imusarjassa on modaamista ja jos saa pienen teholisän alaväännön kustannuklsella, ei kannata.
                                Last edited by Samppasika; 12-04-2006, 10:55.
                                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                                E61 530d M-sport -08
                                E39 528i Touring -97

                                Yhteydenotot: [email protected] !!

                                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎