Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lisärikastusta turbo m20b25:een Levähti PRKL!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tysoni
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 87
    • Äänekoski

    Lisärikastusta turbo m20b25:een Levähti PRKL!!!

    Joo,eli nykykokoonpano on 535 suuttimet ja ohjelmoitu motronic. Bensa riittää abaut 0,8 barii ja suuttimet on 5 tonnin jälkee täysin auki. Nyt ois tarkotus tehdä ihan yksinkertaine lisärikastinsysteemi. Helpoin varmaa ois laittaa joku suutin kaasuläpän eteen ohjattuna painekytkimellä?? Mitä suuttimia porukka on näissä virityksissä käyttäny? Kuullu joskus esim. jostai kylmäkäynnistys suuttimesta. Mutta paljonko näiden tuotto on? Osaisko joku kertoo tarkemmi miten on näitä systeemejä toteuttanu ja ennen kaikkee miten on toiminu??
    Last edited by Tysoni; 21-06-2005, 22:52.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Tysoni
    Joo,eli nykykokoonpano on 535 suuttimet ja ohjelmoitu motronic. Bensa riittää abaut 0,8 barii ja suuttimet on 5 tonnin jälkee täysin auki. Nyt ois tarkotus tehdä ihan yksinkertaine lisärikastinsysteemi. Helpoin varmaa ois laittaa joku suutin kaasuläpän eteen ohjattuna painekytkimellä?? Mitä suuttimia porukka on näissä virityksissä käyttäny? Kuullu joskus esim. jostai kylmäkäynnistys suuttimesta. Mutta paljonko näiden tuotto on? Osaisko joku kertoo tarkemmi miten on näitä systeemejä toteuttanu ja ennen kaikkee miten on toiminu??

    Vanhassa L-jetissähän on yksi kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa, siinä pelkääjänpuolen taitteessa (siis siinä vieressä mistä mm. bensapaineensäätimen alipaineletku lähtee) On silloin kaasuläpän takana, mutta onko sillä niin väliä? Motronikillisissa imusarjoissa tuo lähtö on tulpattu, mutta kaipa sen auki saa. Siihen voisi ainakin yhden suuttimen ujuttaa.

    t.Ville

    Comment

    • Tysoni
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 87
      • Äänekoski

      #3
      Viisaammat sanokoon onko väliä ennen vai jälkeen kaasuläpän. Kunhan se bensa menee tasaisesti sylintereille mutta ei kai tuokaan paikka iha huono ajatus ole jos kerran alkuperäisenäkin siinä suutin on. Onko se suutin kierreliitoksella vai millä siinä l-jetissä kiinni?

      Comment

      • juppi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 65
        • Nastola

        #4
        Ainakii mitä ite tuli koitettuu ,ni lisä suutin työntää melko reilusti ainetta koneesee..vapari kone ainakii tukehtu lämpimänä melko totaalisesti(Suutin pakkosyötölläjatkuvasti auki kierroksilla).Mut kaipa senkii vois saada toimii ku oikee tappelee aiheen kans..

        Comment

        • juppi
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 65
          • Nastola

          #5
          Nii juu..kierteillähän se siitin on imusarjas..

          Comment

          • Tysoni
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 87
            • Äänekoski

            #6
            No tossahan sitä ilmaa saadaan kyllä tarvittaessa reilusti lisää (garrett gt 37) Vastauksia turbokoneeseen tehdyistä kokeiluista odotetaan edelleen....

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #7
              Ei sillä ole väliä onko se ennen vai jälkeen kaasuläpän kunhan se sumu on hyvä ja jakautuu kaikille 6 sylinterille tasaisesti.
              Tuossa tuleekin ongelmana mieleen jos se suutin on väärässä kohdassa niin se ei anna välttämättä kaikille 6 sylinterille tasaisesti sumua.

              Fordin cvh koneessa se kylmäkäynnistyssuutin esm on sellasessa vähän kiistellyssä paikassa jättääkö se reunimmaiset sylinterit laihalle.


              Olen nähnyt ratkaisuja että se on suoraan imuputkessa ennen kaasuläppää noissa fordeissa mitä on rakenneltu.

              Tietenkin jos tahtois hyvin tehä ton rojektin niin vaikkapa megasquirtti ohjaamaan ja motronic lähimpään lampeen kalojen kaveriks.
              Sitten kattoo uusiksi kun suuttimet loppuu ja sitten isompia tarvittaessa.
              Bensapaine nyt on eka niksi sillonkin.
              Last edited by Antti O; 18-06-2005, 13:21.

              Comment

              • Tysoni
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 87
                • Äänekoski

                #8
                Nonii,äijät! Herätys! Ja neuvot pöytään...

                Comment

                • Pluto
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1860
                  • Raisio

                  #9
                  Miks ei ihan tavalliset suuttumet käy? Niitä vanhoja on kaikkipaikat täys ku noita turbovehkeitä kaikki kasailee..
                  BMW F32 435d

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Itse laittaisin sen ennen kaasuläppää, siten on varmempaa että lisäseos jakautuu tasaisemmin kaikille pytyille. Mutta myös imusarjaan niitä on asennettu, näkemieni kuvien perusteella.

                    Jos ja kun selllaisen laitat, käytä mieluummin tavallista ruiskusuutinta, kylmäkäynnistysventtiili kun on (käsittääkseni) enempi ON/OFF -tyyppinen suutin, jos ohjaat sitä samankaltaisella signaalilla kuin muita ruiskusuuttimia, se ei välttämättä toimi halutulla tavalla (ei ole tarpeeksi "nopea").

                    Olen nähnyt erillisiä boxeja moiseen tarkoituksen, ohjaamaan tuollaisia lisäruiskuja. Sellaisen saa trikattua toimimaan esim. kuvaamallasi painekytkimellä. Tälläinen sydeemi on mm. kaverin E23/745:ssa. Kaksi lisäsuutinta ennen kaasuläppää, niitä ohjaa erillinen elektroniikkaboxi (pystyy ohjaamaan 4:ää lisäsuutinta).

                    Boxi kytkeytyy päälle säädettävän painekytkimen vaikutuksesta (säädettävissä välille 0.5 - 1 bar), "ruiskuboxin" ohjaussignaali otetaan puolan - navalta. Kuin paine imusarjassa ylittää asetetun arvon, boxi kytkeytyy päälle, lisäsuuttimet puskevat tavaraa sisään aina kun jokin tulpista saa kipinän. Eli kaikin puolin simppeli sydeemi, mutta ennenkaikkea toimiva ratkaisu.

                    t: Timo

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2842
                      • Kyrsälä

                      #11
                      Näin Ruotsin puolella 535 BiTurbo projektissa.

                      Image 1
                      Image 2
                      Image 3
                      Image 4

                      300 + 380cc suuttimet
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • larmatin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1118
                        • Perttula

                        #12
                        aika halpoja nuo ohjelmoitavat lisäruisku boksitkin on.
                        mulla on 034efi boksina ja ennen kaasuläppää kaksi jostain opelista peräisin olevaa suutinta.

                        Comment

                        • Tukste
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2002
                          • 357
                          • Kouvola, Finland

                          #13
                          Originally posted by larmatin
                          aika halpoja nuo ohjelmoitavat lisäruisku boksitkin on.
                          mulla on 034efi boksina ja ennen kaasuläppää kaksi jostain opelista peräisin olevaa suutinta.
                          Paljonkos euroja tarkottaa halpa?

                          535d M-sport -07
                          Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
                          325ix turbo -88 (projekti)

                          Comment

                          • Tysoni
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 87
                            • Äänekoski

                            #14
                            Nyt tuli pikku aikalisä lisäbensa tsydeemeihin,meni ainakin kannentiiviste,PRKL! Oli aikasemmin jotenkin päässyt syntymään ilmatasku termarin kohdalle eikä paisuntasäiliöstä mennyt lisää nestettä koneeseen vaikka vajausta jo vähän oli. Kone lämpeni pari kertaa aika kuumaksi ennen kuin tajusin ilmata systeemin.En sitten tiedä ottiko tiiviste siinä jo nokkiinsa mutta tänään töistä tullessa yhtäkkii lämmöt tappiin ja hirvee paine syyläriin,nestettä tuli jo pakoputkesta. No täytyy purkaa ja kattoo,ei ollu ees mikää vakio paska tiiviste. SYLETTÄÄ!! Että näin meillä,mites teillä...

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              #15
                              Eihän moottori päässyt nakuttamaan?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎