Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 M50 painetta jäähdytysjärjestelmässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heikkie39
    Newbiemmer
    • Jan 2018
    • 8
    • Mikkeli

    e39 M50 painetta jäähdytysjärjestelmässä

    Hei!

    Olen tuore 5-sarjan omistaja, M52TUB20 (otsikossa väärin��) moottorilla. Nyt on niin, että jäähdytysjärjestelmä kerää painetta enemmän kuin 2 barin korkki kestää, ja puskee nesteet sitä kautta pihalle. Myyjä epäili suoraan kannentiivistettä, mutta itseäni hieman askarruttaa, sillä nesteet ja öljyt eivät ole sekaisin. Myöskään pakoputkesta valkoista savua / vesihöyryä ei tule. Seuraavaksi otan tulpat auki, sitä kautta varmaan näkee jos pahvi mennyt ja vuotaa sylintereihin. Onko kellään ollut kokemuksia paineesta järjestelmässä, joka johtuisi jostain muusta syystä kuin kannentiivisteestä? Muovisen vesipumpun ainakin vaihdan teräksiseen luotettavuuden takia.

    Kiitos vastauksista etukäteen!
    Last edited by Heikkie39; 19-06-2018, 11:32.
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    Vaihda aivan aluksi uusi alkuperäinen korkki.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11131
      • Oulu

      #3
      Jos on vakio kansipahvi ahdettuna, niin se se siellä vuotaa todennäköisesti. Muovisiipinen vesipumppu on oikeen hyvä. Ei tarvi vaihtaa jos se on tuoreehko. Ne peltisiipiset on yleensä tosi huonolaatusia muuten.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Tai sitten vaan ilmajärjestelmässä. Kunnon ilmaus ja uus korkki. Ja eikös e39.ssä ole m52 moottori
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11131
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Scitso View Post
          Tai sitten vaan ilmajärjestelmässä. Kunnon ilmaus ja uus korkki. Ja eikös e39.ssä ole m52 moottori
          Ei oo kyl ikinää työntäny mulla nesteitä pihalle jos on ilmaa jääny. Lämpöjä kyllä nostaa sillon. Mut korkin siihen voi kyl laittaa uuden kokeeksi.

          Joku ei oo vissiin luottanu m52 koneeseen ahdettuna

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #6
            ööh. Missä sanotaan että on ahdettu? :neu
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11131
              • Oulu

              #7
              Originally posted by bemmeri View Post
              ööh. Missä sanotaan että on ahdettu? :neu
              Jaa ei missään. Mistähän niin muka luin

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Heikkie39
                Newbiemmer
                • Jan 2018
                • 8
                • Mikkeli

                #8
                Tosiaan kyseessä on 2 litran kutoskone, muitaakseni M50 silloin, 150 hv? Korkin tosiaan olen jo vaihtanut, sillä alkuperäinen ei pitänyt painetta ollenkaan vaan oli pettänyt kokonaan. Täytyy katsoa ne tulpat ja jos niissä ei mitään kummallista näy niin kunnon ilmaus. Tosin termarin kotelossa taitaa olla pieni hiushalkeama.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Heikkie39 View Post
                  Tosiaan kyseessä on 2 litran kutoskone, muitaakseni M50 silloin, 150 hv? Korkin tosiaan olen jo vaihtanut, sillä alkuperäinen ei pitänyt painetta ollenkaan vaan oli pettänyt kokonaan. Täytyy katsoa ne tulpat ja jos niissä ei mitään kummallista näy niin kunnon ilmaus. Tosin termarin kotelossa taitaa olla pieni hiushalkeama.
                  m52 on aina e39:ssä. Ei m50. uudemmissa sit m52tu ja m54. Olihan uusi korkki bmw alkuperäinen? Nostaako se lämpöjä vai pukkaako nesteet pihalle jo normaalilämpöisenä? Jos termarin kotelo on halki, pitää se vaihtaa.
                  Last edited by Pazi88; 30-01-2018, 10:23.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Heikkie39
                    Newbiemmer
                    • Jan 2018
                    • 8
                    • Mikkeli

                    #10
                    Okei, kiitos tästä tarkennuksesta, eli M52. On BMW:n alkuperäinen korkki. Tekee siten, että lämpöjä nostaa ikään kuin sykleissä, välillä nousee punaiselle ja muutaman minuutin päästä saattaa laskea normaaliin. Vasta kun moottori on lämmin silloin paine kasvaa, ja uudesta korkista ei onneksi puske kaikkia nesteitä pihalle, ainoastaan ylimääräiset paineet tulee ilman ja nesteen seoksena pois. Tuo lämpöjen vaihtelu kielii ilmasta järjestelmässä. Kuuleman / lukemani perusteella BMW:n järjestelmä kohtalaisen vaikea ilmata kunnolla. Tällä hetkellä ainut paikka mistä nestettä on puskenut ulos on juuri tuo korkki, huomattavasti vähemmän uudella tosin. Tosiaan vasta lämpimällä koneella oireet alkaa, kylmänä kaikki ok.
                    Last edited by Heikkie39; 30-01-2018, 10:37.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11131
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Heikkie39 View Post
                      Okei, kiitos tästä tarkennuksesta, eli M52. On BMW:n alkuperäinen korkki. Tekee siten, että lämpöjä nostaa ikään kuin sykleissä, välillä nousee punaiselle ja muutaman minuutin päästä saattaa laskea normaaliin. Vasta kun moottori on lämmin silloin paine kasvaa, ja uudesta korkista ei onneksi puske kaikkia nesteitä pihalle, ainoastaan ylimääräiset paineet tulee ilman ja nesteen seoksena pois. Tuo lämpöjen vaihtelu kielii ilmasta järjestelmässä. Kuuleman / lukemani perusteella BMW:n järjestelmä kohtalaisen vaikea ilmata kunnolla. Tällä hetkellä ainut paikka mistä nestettä on puskenut ulos on juuri tuo korkki, huomattavasti vähemmän uudella tosin. Tosiaan vasta lämpimällä koneella oireet alkaa, kylmänä kaikki ok.
                      Jos lämmöt ei pysy vakaana, niin vaihda se vesipummpu (jos ei ole tietoa millon se on vaihdettu), termari ja ehjä termarikotelo. Tarkista myös ettei muualla ole vuotoja. Ilmaus e39:iin on hyvinkin helppo tehdä. Eli keulaa vähän ylös, termarikotelosta ja syyläristä ilmaruuvi pois. Kaatele nestettä niin kauan että sitä tulee termarikotelon ilmaruuvin paikasta pihalle -> ruuvi kiinni. Kaatele sitten nestettä niin kauan lisää että sitä tulee syylärin ilmaruuvin paikasta pihalle -> ruuvi kiinni. Nestettä syyläriin kylmän viivan tasolle, korkki kiinni, ajelulle ja ajaa koneen lämpimäksi. Kaikki pitäs olla nyt ok ja koneen jäähdyttyä tarkistaa nesteen tason siihen kylmälle viivalle.

                      Ilmauksen voi tehdä myös pullopatentilla ja letkuja lypsämällä, mutta varsinkaan e39:ssä missä termarikotelossa on ilmaruuvi, se on aika hukkaan heitettyä vaivaa.

                      Jos se edelleen pukkaa nestettä pihalle ja lämmöt heittelee, niin se voi olla sitten oi voi.. Kansipahvi siellä voi sit vuotaa ja alulohkosessa koneessa niitä lämpöjä ei kärsis päästää kovin punaselle. Sieltä voi kierteet korkata lohkosta kun kansipahvia vaihtaa, tai ne voi olla jo menny pilalle.
                      Last edited by Pazi88; 30-01-2018, 10:50.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Heikkie39 View Post
                        Okei, kiitos tästä tarkennuksesta, eli M52.
                        Eli öljykorkki venttiilikopan etupäässä kun m50:ssä se on takana.

                        Comment

                        • Heikkie39
                          Newbiemmer
                          • Jan 2018
                          • 8
                          • Mikkeli

                          #13
                          Aivan, öljykorkki on venttiilikopan etupäässä👍🏻, e34 taitaa vielä 520i olla M50. Eikös kuitenkin sinänsä ole ihan lupaavaa, ettei nesteet ole menneet sekaisin?:think
                          Ja suuri kiitos näistä vastauksista kaikille!!🙏

                          Comment

                          • Scitso
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 2816
                            • Kuusankoski

                            #14
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Ei oo kyl ikinää työntäny mulla nesteitä pihalle jos on ilmaa jääny. Lämpöjä kyllä nostaa sillon. Mut korkin siihen voi kyl laittaa uuden kokeeksi.

                            Joku ei oo vissiin luottanu m52 koneeseen ahdettuna
                            Omassa 520i.ssä kyllä tuli nesteet pihalle vauhdillakin, kun oli ilmaa järjestelmässä kun syyläri vuosi. Ilmauksessa en ole itse havainnut mitään ongelmia tai hankaluuksia, normisti on toiminu.
                            E34 525i Touring -96 "Iris"
                            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                            E61 530d Touring -04

                            ex. E39 520ia Touring -98
                            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                            ex. E28 520i -82

                            Comment

                            • Heikkie39
                              Newbiemmer
                              • Jan 2018
                              • 8
                              • Mikkeli

                              #15
                              Originally posted by Heikkie39 View Post
                              Hei!

                              Olen tuore 5-sarjan omistaja, M52 (otsikossa väärin��) moottorilla. Nyt on niin, että jäähdytysjärjestelmä kerää painetta enemmän kuin 2 barin korkki kestää, ja puskee nesteet sitä kautta pihalle. Myyjä epäili suoraan kannentiivistettä, mutta itseäni hieman askarruttaa, sillä nesteet ja öljyt eivät ole sekaisin. Myöskään pakoputkesta valkoista savua / vesihöyryä ei tule. Seuraavaksi otan tulpat auki, sitä kautta varmaan näkee jos pahvi mennyt ja vuotaa sylintereihin. Onko kellään ollut kokemuksia paineesta järjestelmässä, joka johtuisi jostain muusta syystä kuin kannentiivisteestä? Muovisen vesipumpun ainakin vaihdan teräksiseen luotettavuuden takia.

                              Kiitos vastauksista etukäteen!
                              Noniin alkuperäisestä viestistä onkin kulunut jo aikaa! Loppupeleissä tilanne oli se, että kannentiiviste vuoti ja syynä oli todennäköisesti kierteiden korkkaaminen lohkosta:think. Nyt tiiviste ja pultit vaihdettu ja kansi koneistettu sekä lohkossa uudet kierteet ja taas mennään! Kohtalaisen iso työ pakko myöntää kun ensimmäistä kertaa tekee, mutta onneksi loppu hyvin kaikki hyvin, ja paljon tuli M52TU moottorista opittua

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎