Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Moottorista tietäjiä haussa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saimaanharju
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 80
    • Lappeenranta

    M54B30 Moottorista tietäjiä haussa.

    Ihan vaan tuota tiedustelen kun tätä moottoriahan kehutaan bemarin parhaaksi?
    Pitääkö paikkansa vai vain niiden puhetta jotka tälläisellä ajaa?
    Mistä kaikista korimalleista tätä kyseistä moottoria löytyy?
    Kehukaa haukkukaa...kaikki vastaukset kelpaa =)
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5266
    • Pirkkala

    #2
    Millä mittarilla paras?

    Sen tiedän että kyllä noissa vikaakin on...

    Edit: Lukaisisin nuo asiaa koskevat topicit ensin.
    Last edited by Urpo_rotta; 21-04-2018, 13:05.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #3
      Varmankin sillä verukkeella paras kun ei noi facebookin kyselyryhmän bensalenkkarit ole vielä uudempia saaneet osamaksuilla hommattua niin loppuu tietämys noihin E46 ja E39 :think
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • saimaanharju
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 80
        • Lappeenranta

        #4
        Siis tuohon moottoriin koskevat topicit harhailee venttiilikopan tiivisteen ja takakontin lukituksen välillä niin ei jaksa ihan kaikki lukee läpi, nii ja ei miullakaa oo varaa ku e39 tai e46:een. Vaikka nyt olen jo tuon bensalenkkari-iän ylittänyt... Ihan niinku käyttöautona vaan meinasin.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3571
          • Raisio

          #5
          Aika vähillä räpläilyillä noi m54 koneet menee sen 300-400tkm, uudemmat N koneet antaa enemmän tehoa ja pienemmällä kulutuksella, mutta ovatko 400tkm matkalla enää niin ongelmavapaita:think

          Tätä tässä varmaan kysyttäneen.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Tomba87
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 4029
            • Imatra

            #6
            Henkilökohtaisesti pidän esim. M52B28TU konetta parempana keksintönä mutta tämä on vain minun mielipide. :think
            Luukku auki ja risut kyytiin

            Comment

            • saimaanharju
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 80
              • Lappeenranta

              #7
              No siis lähinnä se on pääasiassa mielessä noista koneiden kestävyydestä, eli mielellään ketjukone. Turhan pieni kone ei kiinnosta. jnejne...

              Comment

              • Janne S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 437
                • Keminmaa

                #8
                Mulla oli tuo e60 kopassa 130-240tkm välin. Kaiken kaikkiaan luotettava kone ja kohtuu pienillä korjauksilla pääsi. Normaalihuoltojen lisäksi vaihdatin termostaatin heti oston jälkeen, antoi vikakoodia thermoelementiltä ja ei menny katsastuksesta läpi. Öljynsuodattimen jalan tiiviste, venakopan tiivisteet, vanos tiivisteet (ei vaikutusta), disan korjaussarja, huohotinletkut ja separaattori talvimalli, hihnan kiristin hydrauliseen, öljypohjan tiiviste. Yhtään anturia tai maffia ei tarvinu vaihtaa. Sitähän sää kysyit.
                ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  Originally posted by Spetke View Post
                  Varmankin sillä verukkeella paras kun ei noi facebookin kyselyryhmän bensalenkkarit ole vielä uudempia saaneet osamaksuilla hommattua niin loppuu tietämys noihin E46 ja E39 :think
                  Taitaa olla liki viimeisin toimiva moottoriperhe bemarilta toi M54.
                  Veikkaan että sullakin pajalla jatkuvalla syötöllä noita ihania N-moottoreita niin bensana kuin disukkana vähän isommissa remonteissa kuin öljynvaihdoissa.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Eikös M54 syö öljyä? Joku suunnitteluvirhe männänrenkaissa on syynä, jotkut ovat vaihtaneet mäntiin M52TU koneen öljyrenkaat. Toiset taas ovat viritelleet huohotinsysteemiä ja alipaineita. Googlella "bmw m54 oil consumption" niin alkaa löytymään...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 559
                      • Espoo

                      #11
                      Mulla oli kyseisellä moottorilla varustettu e39 manuaali 530i touring. Ostaessa oli muistaakseni no8n 160 tkm ja pari vuotta myöhemmin myydessä 50 tkm enemmän.

                      Tykkäsin autosta, erityisesti moottorista. Käynti oli hiirenhiljaista ja tasaista, vääntöä riitti jonkin verran alakierroksillakin. Parasta kuitenkin oli kun ojensi nilkkaa. Puhdas veto punarajalle saakka, hienot äänet. Auto oli parhaimmillaan yli satasen nopeuksissa ja vauhti ei tuntunut oikeastaan lainkaan. Alusta minulla oli tip top. Motti sopii e39:iin mielestäni erinomaisesti.

                      Huohotinjärjestemän uusin ja öljyt vaidoin noin 12-15 tkm välein. Öljyä vei jonkin verran, litran puolitoista öljynvaihtovälillä.

                      Comment

                      • juha77
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 749
                        • Vaasa

                        #12
                        Mulla oli reilu 300tkm mittarissa 330i M54b30 koneella kun sen myin. Ite ajelin sillä reilut 30tkm. Öljyä joutui tohon yksilöön lisäillä jonkun verran. Muuten tosi mainio motti, tykkäsin kovasti. Öljyn tasoanturin jouduin uusimaan, mutta muuta siihen ei käsittääkseni moottorin puolesta oltu tehty. Disa venttiili kannattaa ainakin tarkastaa.

                        Noista N moottoreista kun täälläkin sivulauseessa mainittu niin n52b30 kylläkin tosi hyvä kone, tässäkin disat kannattaa tosin tarkastaa mutta ei ole vielä korkeapainepumppu, suutin tai puolaongelmia.
                        e90 330ia
                        E36 328i touring
                        Ex:
                        e46 330i touring facelift
                        e46 318ci facelift
                        e36 320i cab M-Sport
                        e36 325i coupe
                        e30 318i

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #13
                          Kyllä noissa M54 ihan yhtä paljon laittoa on kuin muissakin koneissa tai autoissa. Noiden moottoreiden viat ja ajan patinan myötä tulleet asiat vaan hyväksytään eri tavalla kuin uudempien moottoreiden viat.
                          Toki noi on jo sen verran vanhoja moottoreita, että noiden ympärille joutuu jo kaiken pikkuhiljaa rakentamaan uusiksi kun kaikkihan on periaatteessa kuluvaa, öljyä noi usein syövät reippaasti.
                          Mutta kyllähän toi on paras moottorivaihtoehto esim E46 ja E39 jos nyt haluaa noita vanhoja pelejä harrastaa, ja eipä näissä ole noiden uudempien moottoreiden tekniikka ongelmia valvetronicista, noxeista jne kun M54 niitä ei ole.

                          M54 pientä listaa perushommista, joita ajanpatina on usein saanut aikaiseksi:
                          -Venakopan tiiviste kovettuu, vuotaa
                          -Öljynsuodatin jalan tiiviste kovettuu, vuotaa
                          -Jokusia öljypohjan tiivisteitäkin on mennyt
                          -Vanoksien tiivisteet kovettuu
                          -Venttiilin nostajat aiheuttaa joskus sytytyskatkoksia kylmänä
                          -Vesipumppu / termari / hihnat rullat alkaa olla näissä jo vaihtolistalla useasti
                          -Imu vuotoja haitariputkessa läpppäkotelon ja ilmamassamittarin välissä
                          -Imusarjan päässä tulpat halkeilee
                          -Huohottimia putkineen vaihdettu paljon
                          -Öljynkulutusta joissakin yksilöissä
                          -Imusarjan disa venttiileitä hajoillut
                          -Enempi ajetuissa starteja / latureita ym apulaitteita mennyt

                          Noi kun katselee kuntoon niin pärjäilee M54 kanssa hyvin. Tosin jos kohdalle sattuu yksilö mihin ei ole juuri mitään tehty tuosta tekemästäni listasta niin kyllähän noi kun hoitaa kuntoon niin se E46 hinta tuplattu
                          Harvoin näissä on tarvinnnut moottorin sisään kajota mikäli ei ole itse aiheutettu vikoja.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11120
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Spetke View Post
                            Harvoin näissä on tarvinnnut moottorin sisään kajota mikäli ei ole itse aiheutettu vikoja.
                            Tuokait se on se juttu, mikä tekee m54:sta luotettavan.

                            Tuosta öljynkulutuksesta, niin m54:ssa on jo modernimmat pienikitkaiset männänrenkaat, mitä ei esim. M52tu koneesta löydy. Ne tosiaan tuppaa ruveta aiheuttaan öljyn syöntiä, kun on takana paljon kilsoja ja ajettu pitkillä öljynvaihtoväleillä. Ja vissiin nimenomaan siksi, kun öljyrengas karstottuu umpeen.
                            Last edited by Pazi88; 23-04-2018, 10:06.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              Originally posted by Spetke View Post
                              Kyllä noissa M54 ihan yhtä paljon laittoa on kuin muissakin koneissa tai autoissa. Noiden moottoreiden viat ja ajan patinan myötä tulleet asiat vaan hyväksytään eri tavalla kuin uudempien moottoreiden viat.
                              Toki noi on jo sen verran vanhoja moottoreita, että noiden ympärille joutuu jo kaiken pikkuhiljaa rakentamaan uusiksi kun kaikkihan on periaatteessa kuluvaa, öljyä noi usein syövät reippaasti.
                              Mutta kyllähän toi on paras moottorivaihtoehto esim E46 ja E39 jos nyt haluaa noita vanhoja pelejä harrastaa, ja eipä näissä ole noiden uudempien moottoreiden tekniikka ongelmia valvetronicista, noxeista jne kun M54 niitä ei ole.

                              M54 pientä listaa perushommista, joita ajanpatina on usein saanut aikaiseksi:
                              -Venakopan tiiviste kovettuu, vuotaa
                              -Öljynsuodatin jalan tiiviste kovettuu, vuotaa
                              -Jokusia öljypohjan tiivisteitäkin on mennyt
                              -Vanoksien tiivisteet kovettuu
                              -Venttiilin nostajat aiheuttaa joskus sytytyskatkoksia kylmänä
                              -Vesipumppu / termari / hihnat rullat alkaa olla näissä jo vaihtolistalla useasti
                              -Imu vuotoja haitariputkessa läpppäkotelon ja ilmamassamittarin välissä
                              -Imusarjan päässä tulpat halkeilee
                              -Huohottimia putkineen vaihdettu paljon
                              -Öljynkulutusta joissakin yksilöissä
                              -Imusarjan disa venttiileitä hajoillut
                              -Enempi ajetuissa starteja / latureita ym apulaitteita mennyt

                              Noi kun katselee kuntoon niin pärjäilee M54 kanssa hyvin. Tosin jos kohdalle sattuu yksilö mihin ei ole juuri mitään tehty tuosta tekemästäni listasta niin kyllähän noi kun hoitaa kuntoon niin se E46 hinta tuplattu
                              Harvoin näissä on tarvinnnut moottorin sisään kajota mikäli ei ole itse aiheutettu vikoja.
                              Suurin osa noista on ihan iästä johtuvia vikoja, ja kuten totesit ne on ulkoisia ja mun mielestä ei edes isoja ongelmia kun ovat varsin edullisia.
                              Toisin kuin monet N - moottorien viat jotka aiheuttaa koneen täystuhon. Katkennut jakoketju tai vuotava öljynsuodatinjalan tiiviste.. ei tartte hirveesti miettiä kumman vian haluaa.

                              Suurin osa meistä Suomalaisista joutuu tyytymään e46/e39 aikakauden vehkeisiin. Jos 3000-5000€ autoon menee remppaan 1500-2500€ ja se sen jälkeen toimii 3-5v on aika halvat kilometrit... Toisin kuin 60k€ autolla jonka arvo putoaa samassa ajassa 30k€. Ja siihen päälle vielä joku 5000€ lasku jakopäästä kun laukes ja kone solmuun.

                              Jos mulla on 15v vanha auto, on helppo hyväksyä vuotavia kovettuneita tiivisteitä ja huohottimen putkia, mutta 4-5v vanhassa 150tkm ajetussa autossa en odota joutuvani maksamaan uutta konetta pettäneen jakopään tai haljenneen sylinteriputken takia.
                              Last edited by jannmann; 23-04-2018, 09:39.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎