M54B30 Moottorista tietäjiä haussa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5323
    • Pirkkala

    #16
    Lainataan topicia jatkokysymyksellä että onko öljyä kuluttavia m54 saatu kuntoon ja millä keinolla? Tarkoitan lähinnä männänrengasongelmaa ja konetta purkamatta.
    Tiedän että öljylaatu vaikuttaa asiaa joskus aika paljonkin.

    Eräs kertoi laittaneensa männänpäälle yöksi kaikkien mahdollisten ja mahdottomien liuottimien ja pesuaineiden seoksen ja aamulla kun litku oli valunut alas vaihtoi öljyt.
    Oli kuulemma auttanut.
    Hän ei kumminkaan suositellut tätä konstia kenellekkään.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3450
      • Janakkala

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Lainataan topicia jatkokysymyksellä että onko öljyä kuluttavia m54 saatu kuntoon ja millä keinolla? Tarkoitan lähinnä männänrengasongelmaa ja konetta purkamatta.
      Tiedän että öljylaatu vaikuttaa asiaa joskus aika paljonkin.

      Eräs kertoi laittaneensa männänpäälle yöksi kaikkien mahdollisten ja mahdottomien liuottimien ja pesuaineiden seoksen ja aamulla kun litku oli valunut alas vaihtoi öljyt.
      Oli kuulemma auttanut.
      Hän ei kumminkaan suositellut tätä konstia kenellekkään.
      Ottaa puolat ja tulpat pois ja kippaa purkillisen tai pari riippuen aineen merkistä tms "moottorin sisäpesuainetta" mäntien päälle jakaa siis purkin sisällön tasaisesti.
      Antaa litkun imeytyä kunnolla ajan kanssa mäntien läpi alakertaan, pyörittelee vaikka konetta hieman ja sitten perään vielä käyttöä korotetulla joutokäynnillä (kuin se pesu litku on siis valunut öljyn joukkoon) puolituntia - kolme varttia.
      Sitten öljynvaihto perään. Toinen vaihtoehto on sitten pistää koen lihoiksi.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #18
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Lainataan topicia jatkokysymyksellä että onko öljyä kuluttavia m54 saatu kuntoon ja millä keinolla? Tarkoitan lähinnä männänrengasongelmaa ja konetta purkamatta.
        Tiedän että öljylaatu vaikuttaa asiaa joskus aika paljonkin.

        Eräs kertoi laittaneensa männänpäälle yöksi kaikkien mahdollisten ja mahdottomien liuottimien ja pesuaineiden seoksen ja aamulla kun litku oli valunut alas vaihtoi öljyt.
        Oli kuulemma auttanut.
        Hän ei kumminkaan suositellut tätä konstia kenellekkään.
        Jos vie sen perus noin litran kymppitonnilla, niin en tekis mitään. Tietty tarvittaessa lisäisin öljyä, ellen sit tekis koko vaihtoa samalla. Mun mielestä tollasta pientä hävikkiä ei edes lasketa kulutukseksi, se on normaalia ja kuuluu vanhempiin rutkuihin.

        Jos nyt olisin itse ostamassa esim. Z4 E85, niin jostain kumman syystä mulla on sellanen olo, että M54-moottoriset kiinnostais enemmän.


        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1878
          • Karjaa

          #19
          Enpä ole kyllä aiemmin kuullutkaan tuosta isosta öljynkulutuksesta ongelmana M54-moottoriperheen osalta, eli lieneekö oikeasti kovinkaan merkittävä ongelma (vrt. vaikkapa VAG-konsernin tuotokset)? Ja jos se tosiaan on vältettävissä jo sillä että vaihtaa öljyjä järkevään tahtiin eikä millään tuhoon tuomitulla longlife-vaihtovälillä niin ei kai tuo sitten tule kenellekään autostaan huolta pitävälle edes ongelmaksi?

          Ja itse aiheeseen, ei M54-perheen maine viimeisenä luotettavana Bemarin moottoriperheenä ihan tuulesta temmattua liene. "Apulaitteita" (DISA, Vanos, huohotus jne.) koskevia ongelmia toki on, mutta ne ovat kohtuu pienellä vaivalla korjattavissa niin että eivät enää tule ongelmaksi. Itse konetta kuitenkaan ei tarvitse aukoa, ja lienee aika monelle tärkeä seikka.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6945
            • N/A

            #20
            No onhan tuosta M54 öljynsyönnistä pitkät tarinat e46 fanaticsilla.
            Johtuu lähinnä siitä että öljyrenkaat yksinkertaisesti kuluvat ja katkosvälys on ulos toleranssista. Korjauksena renkaitten uusinta ja kulutus loppuu.
            Youtubesta 50skid tai elbow grease kanavat ovat hyvinkin asiaan perehtyneet ja purkaneet noita öljyäsyöviä M54B30 moottoreita.
            Noista videoista selviää kyllä hyvin tarkasti mikä on se ongelma jos aihe kiinnostaa.



            Tässä Jason selvittää asian melko hyvin

            Last edited by Antti O; 23-04-2018, 13:27.

            Comment

            • lihakimpale
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2017
              • 261
              • Oulu

              #21
              Oma M54B30 vie n.0.5l/1000km. Ei savuta sinistä, käy nätisti ja öljyä saa kaupasta. Ompahan tuoretta öljyä motissa eikä tarvii nii usein vaihtaa.

              Comment

              • Joma
                BTCF Member
                • Feb 2011
                • 1319
                • Masku

                #22
                Originally posted by lihakimpale View Post
                Oma M54B30 vie n.0.5l/1000km. Ei savuta sinistä, käy nätisti ja öljyä saa kaupasta. Ompahan tuoretta öljyä motissa eikä tarvii nii usein vaihtaa.
                Miten öljynkulutus pidentää vaihtoväliä? :think
                E30 M52b28 M122h Amme
                E28 x monta
                E23 728i Ministeri
                E10 1600-2 Garret

                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                HD lapio jätskikruiseri

                Comment

                • van cleef
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1901
                  • 01830

                  #23
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Taitaa olla liki viimeisin toimiva moottoriperhe bemarilta toi M54.
                  Veikkaan että sullakin pajalla jatkuvalla syötöllä noita ihania N-moottoreita niin bensana kuin disukkana vähän isommissa remonteissa kuin öljynvaihdoissa.
                  Multa on levinnyt kaksi m54 pattia täydellisesti. Sen sijaan n47-koneilla on ajettu tässä taloudessa 350tkm, tosin joko uusina tai melkein uusina ostetuissa autoissa.

                  Editttiä: tosin toisella m54:llä oli ajettu kaikki 102 tkm, kun disan läppä meni pyytämättä ja yllättäen parin mutkan kautta pakosarjaan ja toisen öljynkulutus oli kilometrilukemalla 230 tkm sellaiset 3 litraa satasella, ettei se nyt ihan täystuho ollut...
                  Last edited by van cleef; 23-04-2018, 17:52.
                  ...

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6945
                    • N/A

                    #24
                    Tuota Disan korjaussarja on kyllä erittäin tärkeä asentaa.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by van cleef View Post
                      Multa on levinnyt kaksi m54 pattia täydellisesti. Sen sijaan n47-koneilla on ajettu tässä taloudessa 350tkm, tosin joko uusina tai melkein uusina ostetuissa autoissa.

                      Editttiä: tosin toisella m54:llä oli ajettu kaikki 102 tkm, kun disan läppä meni pyytämättä ja yllättäen parin mutkan kautta pakosarjaan ja toisen öljynkulutus oli kilometrilukemalla 230 tkm sellaiset 3 litraa satasella, ettei se nyt ihan täystuho ollut...
                      Kaikki koneethan Bemarilla on ihan paskoja.
                      Jollain on aina joku huono kokemus jostain.

                      Ihan sama jos menee sanomaa että e39:ssä on toimivampi sähköjärjestelmä kuin e61:ssä. Heti löytyy joku kertomaan miten hänen e39::ssä oli sitä ja sitä vikaa.
                      Tai ettei m57 disukassa ole läppien kanssa ongelmaa sen perusteella kun joku taxi kuski ajoi 450tkm eikä sen kone hajonnut.

                      BMW on taatusti takuuseen uusinut vähintään 10x näitä n-sarjan koneita verrattuna m-sarjan motteihin.

                      En ymmärrä mitä vittun upsalan ekonomeja bemari on palkannut sinne kun ketjujakopäät ei pysy nipussa.
                      Jeesuksen aikainen s38 kikkare kestää sikaa vuodesta toiseen, eikä siinä ensimmäisenä murheena ole jakopään ketjun katkeaminen, m50/m52/m54 sama juttu.
                      Sitten joku neropatti on parantanut hyötysuhdetta tai rahtikuluja tekemällä kevyemmän ketjun. Säästön maksaa loppukäyttäjä.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • van cleef
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1901
                        • 01830

                        #26
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Kaikki koneethan Bemarilla on ihan paskoja.
                        Jollain on aina joku huono kokemus jostain.

                        Ihan sama jos menee sanomaa että e39:ssä on toimivampi sähköjärjestelmä kuin e61:ssä. Heti löytyy joku kertomaan miten hänen e39::ssä oli sitä ja sitä vikaa.
                        Tai ettei m57 disukassa ole läppien kanssa ongelmaa sen perusteella kun joku taxi kuski ajoi 450tkm eikä sen kone hajonnut.

                        BMW on taatusti takuuseen uusinut vähintään 10x näitä n-sarjan koneita verrattuna m-sarjan motteihin.

                        En ymmärrä mitä vittun upsalan ekonomeja bemari on palkannut sinne kun ketjujakopäät ei pysy nipussa.
                        Jeesuksen aikainen s38 kikkare kestää sikaa vuodesta toiseen, eikä siinä ensimmäisenä murheena ole jakopään ketjun katkeaminen, m50/m52/m54 sama juttu.
                        Sitten joku neropatti on parantanut hyötysuhdetta tai rahtikuluja tekemällä kevyemmän ketjun. Säästön maksaa loppukäyttäjä.
                        No joo näin se on ja piti itsekin liputtaa s38/m88 puolesta ihan oikeasti parhaana, varsinkin kun miettii kilpalijoiden patteja 80-luvulla, niin ei kellään ollut oikeastaan tarjota litrateho/kestävyys-suhteeltaan mitään vastaavaa ja S14 yhtäkaikki hieno patti.
                        ...

                        Comment

                        • lihakimpale
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2017
                          • 261
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Joma View Post
                          Miten öljynkulutus pidentää vaihtoväliä? :think
                          Johtuskohan siitä, että sinne menee keskivertovaihtovälillä (10tkm) jo niin monta litraa uutta öljyä, että siinähä se vaihto on jo periaatteessa tehty. Vaihtaa vaan suodattimen.

                          Comment

                          • Joma
                            BTCF Member
                            • Feb 2011
                            • 1319
                            • Masku

                            #28
                            Originally posted by lihakimpale View Post
                            Johtuskohan siitä, että sinne menee keskivertovaihtovälillä (10tkm) jo niin monta litraa uutta öljyä, että siinähä se vaihto on jo periaatteessa tehty. Vaihtaa vaan suodattimen.
                            Okei, aika vieras ajatus, vaikka työnpuolesta kun tulee isojen koneiden kanssa touhuttua pitkälti.
                            E30 M52b28 M122h Amme
                            E28 x monta
                            E23 728i Ministeri
                            E10 1600-2 Garret

                            VW LT50 Huoltoajoneuvo
                            HD lapio jätskikruiseri

                            Comment

                            • lihakimpale
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2017
                              • 261
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Joma View Post
                              Okei, aika vieras ajatus, vaikka työnpuolesta kun tulee isojen koneiden kanssa touhuttua pitkälti.
                              Kuinka niin?

                              Comment

                              • saimaanharju
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2006
                                • 80
                                • Lappeenranta

                                #30
                                hmph...on nii mystistä ett taidan jättää bemarit ostamatta ja ajan toyotalla maailman tappiin

                                Comment

                                Working...
                                X