M47N Damperin vaihto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525tds
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 491
    • Leppäkoski

    #1

    M47N Damperin vaihto

    Miten oletta vaihtaneet ja lukinneet moottorin, ettei se pyöri irrotuksessa?
    "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16604
    • Asikkala

    #2

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      #3
      Itse tein aikoinaan neliöprofiiliin hitsaamalla ja rälläköimällä starttikehään vastaavan palikan jonka törkkäsin kytkinkopan tarkastusaukosta lukittamaan sen starttikehän. Tuli kokeiltua ekaks isolla ruuvalilla kaverin pitämänä, mutta sillä ei saanu irtoamaan muuta ku nahkat sormista. Oliskohan se nyt ollu 25x25 neliöprofiili mikä sujahti sinne aukkoon. Itse pulikasta tein L-muotoisen jotta sitä oli helppo kaverin pitää paikallaan siitä pitkästä sakarasta, ja lyhkäsessä oli se hammastus joka auton pituussuunnan mukaisesti kytkinkopan kitusiin sujahti.

      Orkkis työkalu muistaakseni lukittaa sieltä dampperin päästä, mutta tämä versio oli paljon helpompi askarrella paskarrella romuraudasta kasaan.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4657
        • Tampere

        #4
        Originally posted by 525tds View Post
        Miten oletta vaihtaneet ja lukinneet moottorin, ettei se pyöri irrotuksessa?
        Pulttipyssyllä auki? Suurin vaihde silmään ja auto käkkärillä paikoilleen?

        Jos usko loppuu kuten tässä niin sitten...
        I have replaced the belt vibration damper, belts and tensioner/guide pulleys on my BMW E46 320d. While this is a nearly straightforward operation anyone can perform at home, there areRead More BMW E46 320d M47 – Replacing vibration damper and pulleys


        ....täältä: https://www.ebay.com/itm/BMW-3-318-3...-/263045664493
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Jaa niin mä oletin että tässä on automaatti kyseessä. E46 kopassa ei ainakaan mahtunu pulttimopolla avaamaan ilman että olis purkanu romua pois -> helpompi oli lukittaa se kampura sieltä starttikehältä. Pitäähän se sitten vielä kiristääkin, ja momenttia + jälkiasteita siihen tulee oman muistikuvan mukaan ihan sen verta että jonkinmoisen jatkovarren + 1" vääntimen kanssa saa kiristellä? Tai sitten muistan ihan väärin, ei ole mahdotonta sekään...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4657
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Macke View Post
            Jaa niin mä oletin että tässä on automaatti kyseessä. E46 kopassa ei ainakaan mahtunu pulttimopolla avaamaan ilman että olis purkanu romua pois -> helpompi oli lukittaa se kampura sieltä starttikehältä. Pitäähän se sitten vielä kiristääkin, ja momenttia + jälkiasteita siihen tulee oman muistikuvan mukaan ihan sen verta että jonkinmoisen jatkovarren + 1" vääntimen kanssa saa kiristellä? Tai sitten muistan ihan väärin, ei ole mahdotonta sekään...
            Lopullinen kiristys luulisi voivan olla jotain 400Nm luokkaa... :think

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              #7
              Tuolla erikoisavaimella saa heittää vesilintua. Jos yhtään tiukassa niin tuo murtaa pyörästä sen hammastuksen heti.

              Starttikehästä kunnon ruuvarilla lukkoon tai isolla mopolla auki, tuo avain kestää mutta pyörä ei.

              Comment

              • 525tds
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 491
                • Leppäkoski

                #8
                Tosiaankin manuaali kyseessä, pulttipyssy ei mahdu ilman purkamista väliin.
                "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  #9
                  Kaippa se manuaali aukee ihan latomalla ykkönen silmään, ja kaveri seisoo jarrujen päällä kun itse kampeaa pulttia kunnon jatkovarren kanssa auki. Ellei nyt sit ala kytkin luistaa, sit se kaveri jarrun päälle ja toinen vaikka törkkäämään ruuvari sinne starttikehään.

                  Se pultti on oikeasti tiukassa ja tiukkaan pitää saada takaisin kiinnikin niin kuin Fraatti tossa screencappia laittoi. Mä tekisin edelleenkin neliöprofiilista sen 4-hampaisen lukituspulikan kun sitä ei tartte ku pitää paikallaan, oman tallin suurin ruuvari ei tosiaan tehny muuta ku kuori rystyset isäukon handuista jo avausyrityksissä lipsuessaan. Kesti ainakin oman auton remonkin jonka jälkeen luovutin sen jollekin foorumilaiselle joka teki saman rempan omaansa kyseisellä hipo-työkalulla

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5357
                    • Pirkkala

                    #10
                    Vanha konsti... varsi maata vasten ja startilla pultti auki.

                    Vastuuta en ota.

                    Kiristys onkin sitten eri projekti. Ite sanoisin että startti pois ja hammaskehältä kunnolla lukkoon ja pitkällä jatkolla pultti kiinni.

                    Syylärin yms purkukaan mikään amerikan temppu ole niin pääsee kolmenvartin mopolla avaamaan. Millään puolen tuuman vehkeellä on varmaankin turha ees kokeilla.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      #11
                      E9X sarjassa ei paljon maata vasten ainakaan avata, ei tarvi paljon huonoa tuuria kun on ohjaustehostimen putket/letkut varren ympärillä

                      Comment

                      • Dabbler
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2010
                        • 102
                        • Lpr

                        #12
                        Kokeiltu on maata vasten, ei jaksanut startti avata pulttia, vain pieni nytkäys autoon ei muuta.

                        Comment

                        Working...
                        X