Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onko tietoa perän pomppimisesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M5 talviautona
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 242
    • Kokkola

    Onko tietoa perän pomppimisesta?

    Onko kenelläkään tietoa mistä johtuu jos lähen kiihyttämään suoralla niin että renkaat sutaa niin silloin perä saattaa joskus ruveta pompottaan ja hyppyyttään renkaita.. sillon on pakko löysätä kaasua ettei hampaat tipu suusta.. Missähän vois olla vika? vai onko tuo ominaisuus? Kaverilla on sama ongelma bemarissa.. Taka apurungon (tai mikä se nyt oikealta nimeltä on?) pystypuslat on molemmissa kunossa. Kokeilin laittaa paksua kumee sinne puslan ja sen irotettavan raudan väliin niin ei auttanut mitään.. Kaikki muutkin puslat tuntuvat olevan kunossa. Onko vika renkaissa?
    Kaverilla oli ooppelissa sama vika niin se pani uudet puslat niin lopetti sen hetkex ja alko uuestaan. Sit se laitto sitä kumee niitten pystypuslien alla niin vika korjaantui sillä.. ja hyvin toimii..
    Pompottamista ei ilmene jos lähen mutkasta.. pitäiskö kokeilla vaihtaa toisen merkkiset renkaat.. Tällä hetkellä jotku Ventuksen kumet 235/45-17.. Pienellä lukee et tehty hankookoin lisensillä tai jotain.. ilman painetta oon kokeillu muuttaa 2,5-3,2 kilon haarukalla. Tehas suosittelee 2,9 muistaakseni tyhjällä kuormalla..
    Kyseessä on e34 M5
    ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

    325e 2,7 e30
    318i e30
    535ia e34
    m5 e34
    525 e34
    316i e30
    524td e28 = Ei savua ilman tulta
    Viimesin bemari 316i e36
    Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
  • Northstar
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 745
    • Järvenpää

    #2
    Voihan siellä jossain väljääkin olla mutta se "vika" löytyy lähinnä kyllä konehuoneen puolelta miksi se pompottaa vetäviä kummeja... Eli ihan nyt suomeksi sanottuna liikaa pitoa kummeissa tehoihin nähden. Jollet usko niin koitapa kieuttaa konetta siellä punarajalla (jos kerran muutenkin rääkkäilet peliä) ja sitten kytkin ylös napsauttamalla, eipä taida pompottaa (kun Bemarin koneiden huipputehot tulee siellä ylhäällä vasta). Se että paikallaan (taikka suoraan lähtien) burnataan kunnon kummeilla vaatii jo oikeastikin sitä woimaa sieltä padasta. Senpä takia kaikki wannabeet aina sitä perää heitteleekin burnaillessaan.
    Kyllä aidon M5:n pitäisi 235:sta kummia kuiteskin burnata kunhan kieuttaa vain tarpeeksi korkealla. Fiksuudesta sitten voi olla montaa mieltä.
    sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

    Comment

    • Jubu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 937
      • Kuusankoski

      #3
      voimanpuuttee asiaan en kommentoi.

      renkaitakaan en itse ensimmäisenä alkaisi osoittelemaan syyllisiksi. vahvasti
      alkaisin katsetta suuntaamaan takaiskunvaimentimiin ja niiden kuntoon/jäykkyyteen.

      Comment

      • Obelix
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 60
        • Jokela

        #4
        sanoisin et toivika löytyy kyllä muualtu ku tehojen puutteesta. itellä on sama ongelma yhes autos siin on tehoja n.350 takapyörillä. taka akselia muuttamalla sitä on saatu vähän pois mut vaivaa edellen

        Comment

        • cojama
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1421
          • www.e30m3.fi

          #5
          Tuohan johtuu käsittääkseni siitä että pitoa on ja ei ole, ja kun rengas kerran pomppaa ja pyörimisnopeus on sillä rajalla että pito on loppumassa niin se alkaa kertaamaan tuota pomppimista.
          Joka tapauksessa ilkeä ominaisuus.

          Comment

          • -Jarno-
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1140
            • Salo

            #6
            Itsell? oli joskus tuota samaa vikaa, takaiskarien vaihdolla loppui pompotus
            ________
            Extreme q vaporizer
            Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:26.

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2195
              • kaustinen

              #7
              Nämä iskari jousi yhdistelmä ja puslat voivat vaikuttaa asiaan mut joissakin jäykkäakselissa autoissa tukivarsien geometria on sellainen et aiheuttaa perän pomppimista ja näissä aisiaan auttaa esim. ylätukivarsien peränpuoleisen kiinityksen muuttaminen.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • Northstar
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 745
                • Järvenpää

                #8
                Bemarissahan on perässä joku "erillis" jotain ja se lyö takarenkaat kiihdyttäessä silleen kallelleen, elikkä pito on aika "sikamainen" verrattuna johonkin mm. jenkkiin jossa pyörä pysyy koko ajan samassa asennossa. Eli Bemarissa pito lisääntyy mitä enempi perä laskee alaspäin.
                Luulisin että iskareiden kuluneisuuden huomaisi muutenkin kuin burnatessa.

                Yleensä näissä pomppimisissa se "vika" johtuu ihan tehon puutteesta tai ei osata ottaa sitä oikein ulos koneesta. Vai pompottaako se perää talvellakin kun sutii?
                Eihän se silleen pompottaa saisi, jossain Top Gearissahan mm. se lasketaan viaksi, vaan sen joko pitäisi pitää pito taikka sitten burnata mutta tosiaan yleensä se johtuu juuri siitä että pitoa ei nipin napin ole mutta kuitenkin on ja sitten se alkaa kertaamaan sitä pompimista kun se kerran pompahtaa. Mutta yleensä kun kerran kummi saadaan kunnolla irti niin kyllä se iloisesti burnailee = jos pompottaa niin tehoa yleensä liian vähän. Monasti näissä asiossa ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan. Tosin saattaahan siellä jotain oikeastikin olla vialla mutta yleensä se ilmenee kyllä muutenkin kuin burnatessa.
                Mutta kuten jo totesin niin kerrataan, Bemarissa on se pito eteenpäin kiihdyttäessä melkoinen, pyörien kallistumisesta johtuen. Eli tehoa tosiaan tarvitaan.

                Voihan nyt tulla, iskarit siinä oli ihan finaalissa... Ihme jollei se jo muuten ollut ilmennyt kuin nyt burnatessa.
                Mutta kannattaa sekin totta helkkarissa tarkistaa! En siihen väitä vastaan.
                Last edited by Northstar; 15-07-2005, 17:20.
                sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11680
                  • Kouvola

                  #9
                  vaihda takaiskarit!

                  Comment

                  • Hammurab
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 146

                    #10
                    Lutkut iskarit tai pientä väljää persiissä...
                    E32 750iA

                    Comment

                    • Maza
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 4319
                      • Kannus/Kokkola

                      #11
                      Originally posted by Northstar
                      Bemarissahan on perässä joku "erillis" jotain ja se lyö takarenkaat kiihdyttäessä silleen kallelleen, elikkä pito on aika "sikamainen" verrattuna johonkin mm. jenkkiin jossa pyörä pysyy koko ajan samassa asennossa. Eli Bemarissa pito lisääntyy mitä enempi perä laskee alaspäin.
                      Luulisin että iskareiden kuluneisuuden huomaisi muutenkin kuin burnatessa.

                      Yleensä näissä pomppimisissa se "vika" johtuu ihan tehon puutteesta tai ei osata ottaa sitä oikein ulos koneesta. Vai pompottaako se perää talvellakin kun sutii?
                      Eihän se silleen pompottaa saisi, jossain Top Gearissahan mm. se lasketaan viaksi, vaan sen joko pitäisi pitää pito taikka sitten burnata mutta tosiaan yleensä se johtuu juuri siitä että pitoa ei nipin napin ole mutta kuitenkin on ja sitten se alkaa kertaamaan sitä pompimista kun se kerran pompahtaa. Mutta yleensä kun kerran kummi saadaan kunnolla irti niin kyllä se iloisesti burnailee = jos pompottaa niin tehoa yleensä liian vähän. Monasti näissä asiossa ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan. Tosin saattaahan siellä jotain oikeastikin olla vialla mutta yleensä se ilmenee kyllä muutenkin kuin burnatessa.
                      Mutta kuten jo totesin niin kerrataan, Bemarissa on se pito eteenpäin kiihdyttäessä melkoinen, pyörien kallistumisesta johtuen. Eli tehoa tosiaan tarvitaan.

                      Voihan nyt tulla, iskarit siinä oli ihan finaalissa... Ihme jollei se jo muuten ollut ilmennyt kuin nyt burnatessa.
                      Mutta kannattaa sekin totta helkkarissa tarkistaa! En siihen väitä vastaan.
                      Please... älä kommentoi enää tähän asiaan.. ? sovitaanko näin ? Tuossa edellä meni suurinpiirtein kaikki asiat päin persettä

                      Ominaisuushan tuo taka-akselin pompottaminen on osaltaan. Asiaa voi parantaa huomattavasti uusimalla puslat/iskarit. Jossain määrin ongelma kuitenkin esiintyy yleensä.

                      Comment

                      • tenutappi
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2004
                        • 69
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Murikan geometria

                        Tuota.. oonko nyt ymmärtäny ihan vikaan vai mitä mut mun käsittääkseni camber erillisjousitetussa autossa lisääntyy jouston aikana, kääntäen pyörän ulkolaitaa sillon irti kitkapinnasta huonontaen vetopitoa

                        Mä kun luulin et siks kilpa-autoissa käännetään sadekelillä pyörät pystyyn et saadaan suurempi kitkapinta-ala pyörälle -> parempi vetopito

                        Kun taas kuivalla kelillä camberia voi huoletta antaa sen -3 astetta melkein, eli kun paino on reilusti ulomman renkaan puolella, on kitkapinta-ala suurin mahdollinen, jolloin mahdollistetaan kova sivuttaiskiihtyvyys mutta vastaavasti huonompi vetopito

                        P.S. Onko jollain joskus himotiputetussa retkuperässä ollu niin hassusti et ulkolaidas on vaikka huru mycket kumia kun sisältä näkyy kankaat ja hela paska?
                        BMW M5 -92

                        Comment

                        • M5 talviautona
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 242
                          • Kokkola

                          #13
                          suht uudet..

                          Mulla on joka nurkassa suht uudet bilsteenin iskarit ja jouset.. katsastuksessa kehuttiin iskareita.. Et tuskin niissä on vikaa..? Niitä ei kylläkään pysty säätämään.. Eli se alkuperäinen jäykkyyden säätö on otettu pois..
                          Vai meinaatte että enemmän sikaa kun lähetään viivalle? hmm... Pitää kokeilla joskus.. Voihan siellä olla että jotku puslat on karvan väljät?
                          Eikös erillisjousituksessa ole huono kiihdytys pito? Renkaathan menee kampperiin kun perä painuu tiehen? Ja sen jälkeen 235set muuttuu 135sex..? Eikö kaikki kiihdytys autot ole jäykällä akselilla.. 1- autossani on jäykkä akseli takana ja sen tuenta tyyppi on de dion ja sit siinä on wats linkki..(pitäis olla karvan huonompi kuin 4-linkin..? Lukennu jossain alusta sivuilla netistä) Siinä on 100Nm enemmän vääntöö ku tässä ämmäläisessäni ja heppoja suurinpiirtein sama määrä. painokin on samaa luokkaa Sitä ei saa pompottamaan millään ja ei se ees jaxa sutata kakkosellakaan. Ehkä pikkusen ulahtaa mutkassa. eikä siinä ole edes lukkoperää vielä, mut kyl se ykkösellä pyörittää. Tossa ämässäni oli 255set takana ensin ja se suti vielä kuivalla 2senki loppuun.. Et se niistä pidoista erillisjousituksella.. Voiko sen ajatella sillä lailla et erillisjousitettu nostaa takaakselia koriin päin ja sen jälkeen kampperi muuttu ja pito heikkenee..?
                          En tiedä onko se ainut vaihto ehto lähteä vaan uusimaan puslia ja kattoo millon loppuu? Eihän siitä varttimailistakaan tuu mitään jos se vaan sutii? Pikkusenha se sais sutia, mut se ei onnistu ku pomppii..
                          Kaverin autossa (535 89-) on uusi säädettävä kw alusta ja sekin pomppii samalla lailla.. Märällä kelillä ei oo ongelmia, mut kun on kuiva ja jos innostuu jättään sen naapurin ladan niin sillon pomppii..
                          ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                          325e 2,7 e30
                          318i e30
                          535ia e34
                          m5 e34
                          525 e34
                          316i e30
                          524td e28 = Ei savua ilman tulta
                          Viimesin bemari 316i e36
                          Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                          Comment

                          • Bmw_e30
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2004
                            • 1260
                            • joutseno

                            #14
                            mulla teki samaa pomppimista ja syy oli toi kardaanin tukilaippa...

                            mut voiha se olla muukin :/
                            ex 325i -85 325i
                            325i soupe -92 325i

                            Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                            Comment

                            • Northstar
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 745
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Maza
                              Please... älä kommentoi enää tähän asiaan.. ? sovitaanko näin ? Tuossa edellä meni suurinpiirtein kaikki asiat päin persettä
                              Öö, mikäs nyt mättää? Mikä kohta menee niin persiilleen? Siis vähän selvennystä kun mennään kerran henkilökohtaisuuksiin!
                              Eikös täällä boardilla heitellä omia villejä arvauksia kehiin omalta perstuntumalta mutta mieluusti niin, että vähän yrittää selittääkin omaa näkemystään muutenkin kuin -> vaihda autoa. Se tuskin auttaa mihinkään suuntaan ketään. Eli miksi pitäisi tehdä jotain olisi mukava lukea aina arvauksista.
                              Vai ottiko joku muka oikeasti itseensä kirjoituksista (mistä kohdasta)? Se ei ollut tarkoitus.
                              sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎