Announcement

Collapse
No announcement yet.

N63 kokemuksia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sampy
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 71
    • Pirkkala

    N63 kokemuksia?

    Enpä löytänyt N63-koneesta omaa threadia, niin kokeillaas täällä. Olen hankkimassa F01 750iA autoa joten oisko foorumilla kokemuksia tästä koneperheestä?

    Ainakin nämä potentiaaliset sudenkuopat kiinnostavat:
    -turbojen luotettavuus, etenkin alkupään koneissa (2008-2011)
    -korkeapainesuuttimien valutusongelma (valuttaa seisoessa bensaa sylintereihin, mikä ilmeisesti huuhtoo öljyvoitelun pois ja voi aiheuttaa kiinni leikkaamisen)
    -jakoketjun venyminen

    Soittelin toki jo BMW-merkkihuoltoon näistä ja vastaus oli perinteistä käsien heiluttelua ja tietenkin "mistään kampanjasta ei olla kyllä kuultu". No kampanjaahan näistä ei vissiin virallisesti olekaan EU-alueella, mutta varmastikin esim. BMW UK on joutunut näitä korjailemaan valmistajan laskuun.

    Jenkkilässä BMW NA:lla on ollut jo vuodesta 2015 merkittävän kokoinen takaisinkutsu, ilmeisesti pääosin korkeapainesuuttimien vuodon vuoksi missä on sitten vaihdettu kaikenlaista muutakin valmistajan kustannuksella nimellä "customer care package" kun ei ole haluttu myöntää olevan virallinen kampanja.

    Kaikkinensa siis kiinnostaa uskaltaako tuohon konetyyppiin hypätä mukaan? Oma riskinsietokyky on jo valmiiksi korkea ja pienemmät perusviat ei aiheuta stressiä
    F30 330e M Sport Estoril Blau
    F15 X5 40e Individual
    E90 B3 Biturbo Allrad #008
    E46 B3 3.3 Allrad #005
    Fiat New 500e Launch Pack
    Ex: E38 735iA M Sport Japan model
    Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
    Ex: W222 S550e L AMG Plus
    Ex: F01 740xd M Sport Individual
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2089
    • Naantali

    #2
    Onhan noissa kaikenlaista tyyppivikaa, toi öljynkulutus vissiin aika yleistä.


    BMW N63 engine common problems and issues

    1. High Oil Consumption. This problem is connected with the gummed piston ring grooves and degradation of the piston rings. Such failure may appear on the engines N63 with the distance of run 30,000+ miles (50,000+ km). In such cases it is necessary to make an overhaul with replacing the piston rings.

    2. Hydrolock. This trouble may happen as a result of lengthly downtime of the engine. It may be caused by the failed piezo injectors, which were replaced not for once for the time of manufacturing the N63B44. To avoid the problem, it is necessary to replace the injectors by the final revision.

    3. Misfire. It mainly happens because of the spark-plugs. To solve the problem you should purchase the plugs of the sport M-series.

    Besides, the high oil consumption may be caused by corrosion of the alusil sleeves. Once it’s happened, it is necessary to change the cylinder block. If the location of the turbines between the cylinder rows is not quite appropriate, it causes high concentration of heat emission. There the turbine oil lines also pass. As a result, the tubes get coked and the flow of oil worsens with time. It results in turbine failure. The raised temperature in vee of engine affects the vac pipes, cooling tubes and so on.
    To exploit the engine N63 with the minimum of problems, you should always care about its state and maintain it regularly. It will let replacing the failed units with the last versions in time and protecting oneself against some serious problems, to a certain extent.
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5272
      • Pirkkala

      #3
      Minulla parhaillaan tutkinnassa käyntivikainen n63.

      Ensin ei lähtenyt edes käyntiin. Poltti bensapumpun (tankissa) sulaketta ja istalla ei yhteyttä sen ohjaimeen.
      Rikkihän se ohjain oli. Se ilmeisesti ohjaa pwm:llä pumppua tarpeen mukaan.
      Uudella (käytetyllä) lähti pumppu toimimaan mutta edelleen saa sahata käyntiin ja käy tuskaista tyhjää ja kaasusta ei tapahdu mitään.
      Jatkan tutkimuksia misfiren ja tulppien sekä suuttimien toiminnan tutkimuksilla.
      Siirtopaine ja railipaineet ok.
      Voin tänne kommentoida jos edistystä tulee. Myös kaiķki neuvot otan mielellään vastaan
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Itselle tuli moinen laitos vajaa 2 kk sitten ja tähän on tehty turbot, jakopää, suuttimet, venaohjureiden kumit yms.
        Huohottimen letkut oli 2014 leimoilla mutta silti oli toisella puolen jo hapristunut ja tullut reikä. Kone käy siis todella lämpöisenä.
        Kannattaa tosiaan ainakin suuttimet katsoa läpi ja vaihtaa jos ei ole vaihdettu. Suositeltu indexi 11 tai uudempi. Itsellä oli 12 indexillä, uusittu 2014 paikkeilla.

        Isompia ongelmia ei ole ilmaantunut vielä. Misfire laskurit on ihan kiva lisä moottorinohjauksen livedata arvoissa. Ihme ettei bemari ole aiemmin sisällyttänyt laskureita.
        Olen pistänyt laskurin arvoja exceliin ja seuraillut mitkä sylinterit pätkivät eniten. Yksi erottautui selkeästi ja vaihdoin siihen puolan jonka jälkeen veto parani selkeästi. Näitä kannattaa katsella sillointällöin.

        CCP pakettiin (jenkkilässä) kuuluu myös MAFit. Onko kukaan selvittänyt miksi? Mitä näissä hajoaa? En suoraan löytänyt mitään juttua liittyen niihin.
        Kuuntelen mielellään muidenkin kokemuksia ko. moottorista.

        Trafilla näyttää muuten olevan takaisinkutsu turbojen jäähdytyksen vesipumpusta.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          #5
          Tuossa mun työn alla olevassa on misfire laskurit jossain monen tuhannen kohdalla menossa.
          Pitää itekkin vähän laittaa lukuja ylös ja kattoo että paljonko puuttuu työtahteja.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5272
            • Pirkkala

            #6
            Hetken ehdin istua autossa livedataa ihmettelemässä.

            Vaihdoin varuiksi tulpat jottei käy vanhanaikaisesti.
            Apukuskin bank mustat ja hukkuneen näköset tulpat ja kuskinpuoli mustat ja nokiset.

            Livedataa seuraamalla kaikki arvot tuntus olevan ihan ok niiden osalta jotka ylipäätään näkyy.
            Ainoana vikakoodina kummittelee map thermostat josta kuulemma virtapiiri poikki. Ei siis liene vakavaa.

            Autohan käy ontuvaa ja sammahtelevaa tyhjäkäyntiä siinä 450-550rpm target on 800rpm

            Livedatassa ei näy oikeastaan mitään niistä arvoista joita olisin ollut kiinnostunut katselemaan.
            Ista ei siis näytä:
            Roughness arvoja, misfire laskuri ei liiku, lambda arvoja ei anna jne.

            Kaasuläppien asennot näkyy kyllä startissa ja seuraa targettia

            Tein päätelmän että koska tyhjäkäynti on niin matalalla ecu olettaa että kone ei ole täysin käynnistynyt joten osa toiminnoista ei ole vielä mukana.
            Tätä tukee sekin että lambdojen piuhojen irrotus ei tee mitään muutosta käyttäytymiseen sekä kaasupoljin on mykkä.

            Kai se pitää alkaa tutkia löytyykö kieroja kankia....
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Tai ettei ole jakopäässä vikaa sillä puolen? Näitäkin käsittääkseni mennyt.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1482
                • Porvoo

                #8
                Täällä on kanssa ollut nyt jonkun kuukauden 750xi ja tähän on vaihdettu molemmat turbot. Jossain 90tkm kohdalla. Ostin 101tkm ajettuna ja nyt 107tkm mittarissa. Jakolaatikon öljyn vaihdatin tähän ensitöikseen ja pieni nypytys lähti sillä pois. Itsellä on edellisestä N62 mallista paljon kokemuksia ja itse en välttämättä ainakaan tuota valvetronic mallia välttämättä haluaisi. Mikä näissäkin tulee tu mallissa mukana.
                Suutin testi täytyy varoiksi tehdä vielä tähän vaikkei mitään ongelmia ole vielä ollut.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Tai ettei ole jakopäässä vikaa sillä puolen? Näitäkin käsittääkseni mennyt.

                  Joo se pitää tsekata myös.

                  Puristukset mittaamalla varmaan pääsee selville jos venat solmussa tai ajoitus ihan keturallaan
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    #10
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Joo se pitää tsekata myös.

                    Puristukset mittaamalla varmaan pääsee selville jos venat solmussa tai ajoitus ihan keturallaan
                    Päivitystä sen verran että apukuskin puolella puristukset pyöree nolla.

                    Jakohan se on sillo varmaan hypänny. Kai siellä on nyt sitten venttiilit mutkalla.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      No hyvä että ainakin selvisi miksi ei käy. Jos on jakopää rikki niin päivitä ihmeessä tänne mikä sieltä on hajonnut.
                      Onko vaan ketju venynyt ja hypännyt.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • tesserakti
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2017
                        • 40
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Itsellä kanssa kyseinen pata keulilla ja n. 200tkm mittarissa. Alkoi tuossa taannoin nypyttää kevyesti pintakaasulla kiihdyttäessä ja tarjoilla drivetrain malfunctionia. Ei muuta kuin vanhat polttoainesuuttimet vaihtoon, mutta ei poistanut ongelmaa. Tutkittiin asiaa tarkemmin, niin ketjuhan se oli venynyt ja jako iloisesti hypännyt hieman, eivät kuitenkaan venttiilit onneksi ottaneet osumaa.

                        No, eihän siinä sitten muu auttanut kuin kone vaan kiltisti ulos autosta ja samalla nostolla sitten kaiken maailman huohotinletkut ja muutkin romppeet kuntoon. Samalla havaittiin, että kardaanin ristikkonivel oli myös aivan lopussa, eli sikäli hyvä, että tuli nostettua kone pois. Se olisi todennäköisesti nimittäin rikkonut paikat lähitulevaisuudessa kumminkin.

                        Kyllähän siitä kaikkinensa sellainen 13ke remontti kehkeytyi, ja turbot pitäisi vielä varmaan ennemmin tai myöhemmin huoltaa tuohon päälle. Eli sanoisin, että kyllä N63:een melkeinpä sen 10 tonnia itse tehtynäkin saa varata remontteihin, jos on pienintäkään epäilystä, että mitään yhtään isompaa toimenpidettä joutuu konehuoneeseen tekemään. Että eihän tässä niinkun mitään tekemistä järjen kanssa kyllä ole, mutta toisaalta, eihän autoilu hyvä harrastus ole, ellei siihen kaikki rahat uppoa.
                        Last edited by tesserakti; 15-01-2020, 11:42.

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1259
                          • Kainuu

                          #13
                          Ilmeisesti TU malli on jonkin verran viattomampi vanhempiin verrattuna?
                          Millaisia kulutuslukemia olette saaneet?
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • mikkod
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 5202
                            • Stadi

                            #14
                            Olen tässä nyt pähkäillyt N63 ja S63 välillä. Tuntuu että ihan sama kumman hankkii, niin iskee kätensä paskaan.

                            Onko tiedossa moneenko N63 pataan on männänrenkaita vaihdeltu, ja on, niin millä kilsoilla? Saksassa olisi monta 650i avoa myynnissä, ja/tai M6 avoja...

                            Mulla oli se yksi 550i, jossa oli savutusongelma, ja auto meni takaisin, ja on edelleen myynnissä

                            Ajattelin jos siirtyisi E kopasta F koppaan. Ja 640i ei nyt vaan ole mahdollisuus.
                            Helkama S3000
                            Myydään kutosen alustaosia
                            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6750
                              • PK-seutu

                              #15
                              Originally posted by mikkod View Post
                              Olen tässä nyt pähkäillyt N63 ja S63 välillä. Tuntuu että ihan sama kumman hankkii, niin iskee kätensä paskaan.

                              Onko tiedossa moneenko N63 pataan on männänrenkaita vaihdeltu, ja on, niin millä kilsoilla? Saksassa olisi monta 650i avoa myynnissä, ja/tai M6 avoja...

                              Mulla oli se yksi 550i, jossa oli savutusongelma, ja auto meni takaisin, ja on edelleen myynnissä

                              Ajattelin jos siirtyisi E kopasta F koppaan. Ja 640i ei nyt vaan ole mahdollisuus.
                              Eikös N63 koneesta ole päivitetty (TU-jotain) versio jossa vähemmän ongelmia? Eli unohdat vaan ne antiikkiset vuosimallit niin hyvä on?

                              EDIT: Tämähän näyttäs ihan Mikon autolta: https://bps.bmw.com/DE/de_DE/nsc/Fah...brio/p/9779587
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎