Announcement

Collapse
No announcement yet.

Newbiekysymyksiä M20B20:sta..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Löysä
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 13
    • Vaasa

    Newbiekysymyksiä M20B20:sta..

    En saa vaihtaa konetta (prosentit, ja ei saa kuulemma vaihtaa edes samanlaiseen...) ja kun öljysirotin&-poltin-laitokselle tarttis tehdä jotain niin miksei tekis samalla kunnolla. Siispä perusjuttuja, joita tuli ekaksi mieleen:
    1) Haynesin mukaan B20 männän halkaisija on 80mm, B25 84mm. Paljonkohan tuossa B20 lohkossa on porausvaraa.. ?
    2) Iskunpituutta en löytänyt silmäilyillä Haynesista kummallekaan koneelle, paljonkohan ne on kummassakin koneessa? Sopiiko B25 kampi "heittämällä" B20-lohkoon? Minkä kokoinen kone noin olisi rakennettavissa?
    3) Istuukos B25 nokka...?
    4) Muita mehukkaita ideoita, lohkon vaihto, ahtaminen, kannen/imusarjan/ruiskun /jne vaihtaminen toisen tyyppisiin poissa laskuista. Eli päällepäin kaikki vakiota...

    Löysä
  • -Jarno-
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1140
    • Salo

    #2
    saahan tuon koneen nyt samanlaiseen vaihtaa, ei siit? en?? %-mee kun on kerran vaihdettu...
    ________
    Ebony Cam
    Last edited by -Jarno-; 10-04-2011, 07:26.

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Jos kone on kerran jo vaihdettu, saa sen vaihtaa uudelleen vaikka kuinka monta kertaa eikä prosentteja mene lisää. Jos prosentit ovat hilkulla et välttämättä voi vaihtaa isompaa konetta joka vaatisi muutoksia myös alustaan tms.

      1. b20 lohkon voi porata b25 männille, mutta lohkosta tulee kuulemma "letku". Eli liian joustava. On näitäkin tehty kuulemma.

      2. b25 isku ei ole sen pidempi kuin b20. Suositeltava on b23 kampiakseli, jossa isompi tilavuus on saatu pidemmällä iskulla koska poraus sama kuin b20. Vaatii myös b23 männät.

      3. Eiköhän.

      4. Osta multa e28 jossa m20b23 kone ja laita se kone sinne.

      ...näin on viisaammat mua opastaneet.

      t.Ville



      Originally posted by Löysä
      En saa vaihtaa konetta (prosentit, ja ei saa kuulemma vaihtaa edes samanlaiseen...) ja kun öljysirotin&-poltin-laitokselle tarttis tehdä jotain niin miksei tekis samalla kunnolla. Siispä perusjuttuja, joita tuli ekaksi mieleen:
      1) Haynesin mukaan B20 männän halkaisija on 80mm, B25 84mm. Paljonkohan tuossa B20 lohkossa on porausvaraa.. ?
      2) Iskunpituutta en löytänyt silmäilyillä Haynesista kummallekaan koneelle, paljonkohan ne on kummassakin koneessa? Sopiiko B25 kampi "heittämällä" B20-lohkoon? Minkä kokoinen kone noin olisi rakennettavissa?
      3) Istuukos B25 nokka...?
      4) Muita mehukkaita ideoita, lohkon vaihto, ahtaminen, kannen/imusarjan/ruiskun /jne vaihtaminen toisen tyyppisiin poissa laskuista. Eli päällepäin kaikki vakiota...

      Löysä

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Tuossa vähän moottoritietoja.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Löysä
          Bimmer Rookie
          • May 2005
          • 13
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by Kyytsis
          Jos kone on kerran jo vaihdettu, saa sen vaihtaa uudelleen vaikka kuinka monta kertaa eikä prosentteja mene lisää.
          Konetta ei ole vaihdettu, vaan se on kantaautoa, vaihdettua on kori. Niin minäkin luulin että sen saisi vaihtaa AKE:n keväisen tiedotteen jälkeen, laitetaanpas tänne tämä vuodatus joka oli jo nyysseissäkin:
          "Olin tänään katsastamassa autoani, joka on korinvaihtoauto, prosentit noin
          45%. Koska auton moottori on heikohkossa hapessa, kysyin samalla miten
          hoidetaan moottorin vaihto niin että se hoituu kaikkien säännösten mukaan.
          Tarkoitus siis oli vaihtaa samanlainen ja -tehoinen entisen tilalle, ja
          nykyisen sarjanumero on hakattu rekisteriootteeseen. Kevättalvellahan tuli
          tarkennus jonka mukaan:

          "Niin sanotusta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuden laskeminen
          määritellään nyt asetuksessa aiempaa tarkemmin, mikä selkeyttää
          ennakoitavuutta ja tulkintaa. Asetusta sovelletaan ajoneuvoihin, joissa
          vähintään 35 prosenttia osista on vaihdettu.

          Autoverolain mukaan auto on ensirekisteröitävä ja verotettava ensi kertaa
          käyttöön otettavana uudestaan silloin, kun puolet tai enemmän sen osista on
          vaihdettu. Käytännössä 50 prosentin rajan ylittäminen rakennelluissa tai
          korjatuissa ajoneuvoissa on harvinaista.

          Olennainen muutos entisiin säännöksiin on se, että alkuperäisten ohjaus- ja
          jarrulaitteiden vaihtamista liikenneturvallisuuden kannalta paremmiksi ei
          lasketa kanta-ajoneuvon osuuteen. Esimerkiksi rumpujarrujen vaihtaminen
          levyjarruiksi ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta.

          Sama koskee myös kulumisen takia huollossa vaihdettavia osia sekä niin
          sanottuja kriittisiä osia, joita ilman ajoneuvo ei toimi. Ne voi korjata
          ilman kanta-ajoneuvon prosenttiosuuden pienenemistä."

          Katsastajan mukaan moottoria ei saa vaihtaa, ja hän varmisti sen vielä AKE:n
          autoverotusosastolta puhelimitse. Minusta tuossa on ristiriita, eikö
          moottori ole kriittinen osa jota ilman auto ei toimi? Ainakaan minun
          ymmärrykseni mukaan auton funktio on menetetty jos sitä ei pysty edes
          liikuttamaan omin voimin?"

          Eli AKE:n verotusosaston mukaan auto kyllä toimii ilman moottoriakin, ja sitä EI saa vaihtaa. Isompaan vaihtaminen alustamuutosten osalta kyllä varmaankin onnistuisi, koska esim tuo jarrut on tuossa ohjeessa yksiselitteisesti mainittu. Moottoria ei ole mainittu erikseen, vaan "niin
          sanottuja kriittisiä osia, joita ilman ajoneuvo ei toimi" mutta ei liene yllätys että tässä maassa kaikki asiat jotka vähänkin liippaavat autoverotusta hoidetaan idioottimaisimmalla mahdollisella tavalla.

          Tuli tutuksi jo vuosia sitten kun kirosin sitä kysellessäni tullista -88 E30 Cabin tuonnista ja ilmoitettiin verrokkiautoksi MB 230 SLK Kompressor. Kysyessäni miksi ihmeessä esim 200 SLK ei käy, joka sekin on aika kaukana nelipaikkaisesta rättikatosta, oli vastaus muminaa että voidaanhan me määrätä Z3 2.8:kin niin tulee vielä enemmän...

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Poraat sen sun alkuperäisen lohkon ensimmäiseen ylikokoon--->80,25 ja ostat multa siihen sopivat 2,3-koneen ylikokomännät sekä 2,3-koneen kampiakselin. Hupsista vaan ja sulla on alkuperäisessä lohkossa senjälkeen n.2350ccm ja rutkasti enemmän vääntöä, eikä kukaan tiedä mitään.

            84mm poraamista tuo uudempi räkärautalohko ei kestä. Vanhemmat 1977-78-lohkot olivat ihan toista tavaraa.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • danke
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 152
              • Jeppis

              #7
              Tuo T3:sen idea on ylivoimasesti paras! Itellä ollu just tommonen b23, ensimmäiseen ylikokoon porattuna! Kulki paremmin kuin mun 325i, joka oli 8.8 puristeinen katti! Ei olis pitäny kakskolmosta mennä myymään! Siinä oli vielä lukkoperä, ja märällä kelillä pysty pallottaan pitkiä sladeja kolmosellakin! hups...

              Comment

              • avr
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 290
                • Vaasa

                #8
                märällä kelillä pysty pallottaan pitkiä sladeja kolmosellakin! hups... [/QUOTE]

                Voi niitä aikoja!

                T3 ideaa kannatan, tulee kiva/sopiva kone ja ei edes pitäis olla kova homma toteuttaa!
                Last edited by avr; 19-07-2005, 16:11.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎