Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 kyykkää pahasti liikkeelle lähdössä. TESTON GRAAFIT NÄKYVILLÄ! Ja INPA toki.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #16
    Onkos näissä muuten maf imu- vai painepuolella?
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #17
      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Onkos näissä muuten maf imu- vai painepuolella?
      Imu, suodattimesta seuraavana.

      Comment

      • |makke
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 847
        • Vaasa

        #18
        Originally posted by Pazi88 View Post
        Kattelin nyt vihdoin nuo logit ja näyttää kuin todella paha imuvuoto olisi koneessa. Mut jos sitä ei ole, niin MAF:n on oltava rikki sit :think En toki tiedä kuinka hyvin tuo remmisofta on alunperin tehty, että kuinka hyvin kartat on kohdillaan. Oletuksena se kai on ollu ok jos kone on aiemmin pelannu.

        MAF shopilta olen siemens/VDO maffeja tilaillu ja ne on luonnollisesti pelannu, koska ovat alkuperäis osia. Mutta noista muun merkkisistä en osaa sanoa.
        Thanks!

        Mistä päättelet että olisi imuvuoto? Tuossa viimeisessä rar-tiedostossa missä on
        Tyhjäkäynti imusarjan pikkutulppa irti.csv ja Tyhjäkäynti kun jarrutehostimen letku irti ja takaisin kiinni.csv, niin niissä on tietenkin imuvuoto, kun sen tahallaan tein. Mutta noissa liikkeellelähdoissä ei kyllä pitäisi olla.
        Luulis että savukoneella saa tarpeeksi luotettavan tuloksen

        Nuo www.maf-shop.comin myymät ilmamassamittarit on nykyään kaikki Löwe Automobilen maffeja.

        Itellä on nyt Siemensin maffi kiinni, jonka oletan olevan alkuperäinen, mutta mistäpä sitäkään tietää.


        Sekin on tietenkin hyvä kysymys, että kuinka hyvin tuo moottorinohjaus on edes tehty. Kuten aiemmin mainitsin, niin aina se on keskivertoa hankalempi ollut ajaa, mutta ei silti näin vaikea mitä nyt. Toki maffi olisi varmaan ihan hyvä uusia, kun auto on yli 17 vuotta vanha, vaikka kilometrejä onkin vasta alle 160 tkm.
        Koitin E46 Suomi-Facebookin ryhmässä kysyä, jos jollain olisi Vaasan lähettyvillä vakio 330i, jolla voisin testata ajaa, niin sais edes jotain osviittaa miten vakio toimii. Ei ole vastauksia tullut

        Tietäs vaan mistä tuon maffin tilaisi. Marmorilla oli yli 400€.
        Täällä sanotaan että OE Siemens, tiedä nyt sitten.
        Bemariosat.fi myy myös OE osaa, mutta toi on Hella/Bremi, eikä Siemens

        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Onkos näissä muuten maf imu- vai painepuolella?
        Imupuolella, kuten tuossa jo mainittiin.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11079
          • Oulu

          #19
          Tuon lambda integratorin arvon suuresta heittelystä. Sen keskiarvo heittelee about +5 - -15% välillä. Jo hyvin pienillä kuorman muutoksilla aiheuttaen koneen käymisen hetkellisesti liian rikkaalla tai laihalla, koska koneeseen menee enemmän/vähemmän ilmaa mitä maf mittaa ja mihin bensakartat on säädetty. Kun vakio kone on tip-top kunnossa sen keskiarvo pysyy muutaman prosentin sisällä nollan ympärillä. Yleensä imuvuoto aiheutta tuota heittelyä kaasun asennon mukaan, mut sen syy voi olla myös väsyny maf. Ja koska kyseessä ei ole vakio kone, voi toki huonot säädöt sen aiheuttaa, mut jos aiemmin on pelannu paremmin, vois olettaa että tästä ei ole kyse. Mut sulla oli myös ne multiplicaptive adaptaatiot reimusti koholla, niin sekin yleensä viittaa maf ongelmaan.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6935
            • N/A

            #20
            Originally posted by Pazi88 View Post
            Tuon lambda integratorin arvon suuresta heittelystä. Sen keskiarvo heittelee about +5 - -15% välillä. Jo hyvin pienillä kuorman muutoksilla aiheuttaen koneen käymisen hetkellisesti liian rikkaalla tai laihalla, koska koneeseen menee enemmän/vähemmän ilmaa mitä maf mittaa ja mihin bensakartat on säädetty. Kun vakio kone on tip-top kunnossa sen keskiarvo pysyy muutaman prosentin sisällä nollan ympärillä. Yleensä imuvuoto aiheutta tuota heittelyä kaasun asennon mukaan, mut sen syy voi olla myös väsyny maf. Ja koska kyseessä ei ole vakio kone, voi toki huonot säädöt sen aiheuttaa, mut jos aiemmin on pelannu paremmin, vois olettaa että tästä ei ole kyse. Mut sulla oli myös ne multiplicaptive adaptaatiot reimusti koholla, niin sekin yleensä viittaa maf ongelmaan.
            On taas niin rautaista asiantuntemusta aiheesta, oisiko tästä fuel trimmi aiheesta mahdollista saada joku pikku luento/demo youtubessa?

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #21
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Tuon lambda integratorin arvon suuresta heittelystä. Sen keskiarvo heittelee about +5 - -15% välillä. Jo hyvin pienillä kuorman muutoksilla aiheuttaen koneen käymisen hetkellisesti liian rikkaalla tai laihalla, koska koneeseen menee enemmän/vähemmän ilmaa mitä maf mittaa ja mihin bensakartat on säädetty. Kun vakio kone on tip-top kunnossa sen keskiarvo pysyy muutaman prosentin sisällä nollan ympärillä. Yleensä imuvuoto aiheutta tuota heittelyä kaasun asennon mukaan, mut sen syy voi olla myös väsyny maf. Ja koska kyseessä ei ole vakio kone, voi toki huonot säädöt sen aiheuttaa, mut jos aiemmin on pelannu paremmin, vois olettaa että tästä ei ole kyse. Mut sulla oli myös ne multiplicaptive adaptaatiot reimusti koholla, niin sekin yleensä viittaa maf ongelmaan.
              Aivan! En vaan ymmärrä miten noi multiplicative arvot on plussalla, kun mulla on aina ollut noi short termit miinuksella.
              Viime vuonna ne oli -8. Tämän vuoden tammikuussa ennen haitariputken vaihtoa oli -18. Sen jälkeen ne on ollut samoissa lukemissa kuin nykyään, eli siinä -2. Eli imuvuotoja korjaamalla ollaan menty lähemmäs laihaa seosta ?
              Toki siitä ei mitään käsitystä mitä nuo arvot on ajossa ollut... ehkä noi multiplicaptivet on ajon aikasten arvojen takia noussut?


              Tilaan uuden maffin ja katsotaan tilanne sitten uudelleen. Kiitti Pazi88:lle taas avusta!

              Originally posted by Antti O View Post
              On taas niin rautaista asiantuntemusta aiheesta, oisiko tästä fuel trimmi aiheesta mahdollista saada joku pikku luento/demo youtubessa?
              Pazi88 siihen pystyis Sitä odotelles kato tämä: https://www.youtube.com/watch?v=4CcwtaIe5c4
              Last edited by |makke; 18-12-2018, 15:22.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11079
                • Oulu

                #22
                Joo olisi tarkoitus tehdä video, muttei tiedä yhtään missä välissä kerkeis

                Ja noista hetkellisistä short term fuel trimmien arvoista (= lambda integrator bmw kielellä) ei voi sanoa juuta eikä jaata. Pitää nähdä logi eri kuorman arvoilla ja kierroksilla. Ja muutenkin inpan live arvojen loggaus on niin tautisen hidas, ettei sillä oikeen tee mitään. Mutta noista teston logeista näkee jo hyvin mitä tapahtuu.

                Tässä esim. on yksi noista logeista esimerkkinä:


                Tuossa merkatussa kohdassa integraattoreiden keskiarvo on mitä pitää eli lähellä nollaa. Mutta kun kuorma ja kierrosluku muuttuu, niin lambdaintegraattorit vaeltelee sinne sun tänne, kun ne koittaa pitää seoksen 14.7:ssa. Tuossa on pari muutakin havaintoa, mitä en aikasemmin kirjottanu, eli tuo air mass ja sitäkautta kuorma signaali on todella piikikästä koko ajan, mikä edelleen kertoo rikkinäisestä MAF:sta. Lisäksi kun tossa humpatessa kierrokset menee todella alas, niin MAF arvo ei menekkään ja se aiheuttaa tommosen valtavan piikin kuormaan, mikä nostaa ruiskutusarvoja ja sitä kautta rikastaa seosta. Eli käytännön vaikutuksena integraattorit painuu reilusti miinukselle.

                Tuossa kuva miltä nuo MAF ja kuorma käyrät normaalisti näyttää, eli tuo piikikäs sahalaita puuttuu kokonaan:

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • |makke
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 847
                  • Vaasa

                  #23
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Joo olisi tarkoitus tehdä video, muttei tiedä yhtään missä välissä kerkeis

                  Ja noista hetkellisistä short term fuel trimmien arvoista (= lambda integrator bmw kielellä) ei voi sanoa juuta eikä jaata. Pitää nähdä logi eri kuorman arvoilla ja kierroksilla. Ja muutenkin inpan live arvojen loggaus on niin tautisen hidas, ettei sillä oikeen tee mitään. Mutta noista teston logeista näkee jo hyvin mitä tapahtuu.

                  Tässä esim. on yksi noista logeista esimerkkinä:


                  Tuossa merkatussa kohdassa integraattoreiden keskiarvo on mitä pitää eli lähellä nollaa. Mutta kun kuorma ja kierrosluku muuttuu, niin lambdaintegraattorit vaeltelee sinne sun tänne, kun ne koittaa pitää seoksen 14.7:ssa. Tuossa on pari muutakin havaintoa, mitä en aikasemmin kirjottanu, eli tuo air mass ja sitäkautta kuorma signaali on todella piikikästä koko ajan, mikä edelleen kertoo rikkinäisestä MAF:sta. Lisäksi kun tossa humpatessa kierrokset menee todella alas, niin MAF arvo ei menekkään ja se aiheuttaa tommosen valtavan piikin kuormaan, mikä nostaa ruiskutusarvoja ja sitä kautta rikastaa seosta. Eli käytännön vaikutuksena integraattorit painuu reilusti miinukselle.

                  Tuossa kuva miltä nuo MAF ja kuorma käyrät normaalisti näyttää, eli tuo piikikäs sahalaita puuttuu kokonaan:
                  Thanks! Tilasin nyt uuden Siemensin maffin Ebaystä. Liike vaikutti asialliselta ja uskoisin sieltä tulevan sitä mitä kuuluukin.

                  Putsasin muuten maffin CRC:n maf clenarilla sen seurauksena tyhjäkäynti muuttui todella tasaiseksi. Hyvä kun huomaa että auto on käynnissä. Ennen putsausta penkkiin välittyi sellainen nypytys välillä. Koitin myös tuota että painaa vähän kaasua ja yrittää pitää kierrokset n. 1000 rpm, niin kierrosten seilaaminen oli hitaampaa kuin ennnen putsausta. Testolla katottuna eroa ei oikeen ollut, mutta autossa istuessa aivan selkeä ero.
                  Liikkeellelähtöön se ei tietenkään mitään vaikuttanut
                  Mutta uutta maffia odotellessa.


                  Katsoin myös huvikseni yhden tulpan ja tulpanhatun. Miltä noi näyttää? (klikkaamalla kuvaa ja zoomaamalla saa vähän tarkemman kuvan). Tulpassa on vähän karstaa.









                  Tulpat on vaihdettu 8.1.2016 noin 15 tkm sitten. Täytyy kuitenkin huomioda että sen jälkeisessä ajossa imuvuotoja on ollut, maf on todennäköisesti rikki ja jakokin oli 10 astetta pielessä, joten seokset on ollut mitä on.

                  Tilaan uudet tulpanhatut joka tapauksessa, mutta miltä nuo tulpat näyttää? Entä tuo öljy tulpan reiässä? Otin tosiaan vaan yhden auki, jotta näin mitkä hatut tilaan. Tilaanko uudet tulpatkin?
                  Last edited by |makke; 20-12-2018, 08:56.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16419
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by |makke View Post


                    Katsoin myös huvikseni yhden tulpan ja tulpanhatun. Miltä noi näyttää? (klikkaamalla kuvaa ja zoomaamalla saa vähän tarkemman kuvan). Tulpassa on vähän karstaa.

                    Tulpat on vaihdettu 8.1.2016 noin 15 tkm sitten. Täytyy kuitenkin huomioda että sen jälkeisessä ajossa imuvuotoja on ollut, maf on todennäköisesti rikki ja jakokin oli 10 astetta pielessä, joten seokset on ollut mitä on.

                    Tilaan uudet tulpanhatut joka tapauksessa, mutta miltä nuo tulpat näyttää? Entä tuo öljy tulpan reiässä? Otin tosiaan vaan yhden auki, jotta näin mitkä hatut tilaan. Tilaanko uudet tulpatkin?
                    Miksi tilasit uudet hatut ? Tulppa ok mutta onko ollut kunnolla kiinni, kolossa taitaa olla pytystä tullutta karstaa mutta toisaalta kierre on puhdas :think Mutta joo, uudet tulpat.

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #25
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Miksi tilasit uudet hatut ? Tulppa ok mutta onko ollut kunnolla kiinni, kolossa taitaa olla pytystä tullutta karstaa mutta toisaalta kierre on puhdas :think Mutta joo, uudet tulpat.
                      Aiemmin kun oli joskus puolat irti niin osa hatuista näytti tältä:

                      Vaikka ei kai tuo kärjen halkeama mitään vaikuta, mutta on tällä foorumilla joillakin auto toiminut paremmin kun on vaihtanut uudet hatut. Varmaan ihan hyvä ehkäisevä huolto, kun noi maksaa ulkomailta tilattaessa posteineen 53€.

                      Tulppa oli kyllä kovaa kiinni.
                      Meinaat että uudet tulpat kuitenkin?

                      Millä ootte muuten putsannut öljyä tulpan rei'istä?

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16419
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by |makke View Post
                        Aiemmin kun oli joskus puolat irti niin osa hatuista näytti tältä:

                        Vaikka ei kai tuo kärjen halkeama mitään vaikuta, mutta on tällä foorumilla joillakin auto toiminut paremmin kun on vaihtanut uudet hatut. Varmaan ihan hyvä ehkäisevä huolto, kun noi maksaa ulkomailta tilattaessa posteineen 53€.

                        Tulppa oli kyllä kovaa kiinni.
                        Meinaat että uudet tulpat kuitenkin?

                        Millä ootte muuten putsannut öljyä tulpan rei'istä?
                        Uudet joo samalla kuin hatutkin, onhan tuo vuotanut painetta eristimen juuresta.

                        Jarrukliineriä ja paineilmaa, ensin rätillä jos on oikeasti likainen tuo kolo.

                        Comment

                        • |makke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 847
                          • Vaasa

                          #27
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Uudet joo samalla kuin hatutkin, onhan tuo vuotanut painetta eristimen juuresta.

                          Jarrukliineriä ja paineilmaa, ensin rätillä jos on oikeasti likainen tuo kolo.
                          Tilasin uudet tulpat ja hatut.
                          Tarviiko tuo koko kierre putsata vai vaan toi alue mikä tossa kuvassakin näkyy?

                          Comment

                          • |makke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 847
                            • Vaasa

                            #28
                            Palaatas asiaan, kun sai taas vähän kiinnostusta.

                            Viime postauksen jälkeen on tehty seuraavat asiat:

                            - Ilmamassamittari vaihdettu uuteen.
                            - Otettu ahdin irti ja ajettu vakiona pari viikkoa (samalla softalla).
                            - Kaasuläppä ja tyhjäkäyntimoottori putsattu.
                            - 2 x RVS käsittelyä moottoriin (ihan muista syistä).
                            - Tulpat (BKR6EQUP) ja ulpanhatut vaihdettu.
                            - Paineistettu taas imupuoli savukoneella, sen jälkeen kun ahtimen laitoin takaisin.

                            Epäilin vähän tuota ahdintakin, että jos se olisi jotenkin "rasittanut" konetta matalilla kierroksilla kun ei vielä ahda, mutta kun moottori joutuu sitä silti pyörittämään.
                            Käytännössä mitään eroa ei kuitenkaan ollut kun vakiona ajoi, paitsi tehoissa tietenkin
                            Kaasuläppää epäilin myös, niin avasin koko paskan, kun siihen ahtimen pois ollessa pääsi käsiksi. Kaikki näytti olevan oikein ja INPA:lla katsottaessa potentiometrien antama tulos on mun mielestä niin kun kuuluukin (toisen arvo nousee niin toisen laskee, samassa suhteessa).
                            Kaasuläppä ja tyhjäkäyntimoottori oli molemmat aika paskasia, joten putsasin ne huolellisesti. Ei mitään vaikutusta.

                            Mua häiritsi aika paljon se et kaasuläppä oli sammutettuna vähän auki, mutta tutkimusten mukaan niin se kuuluukin olla.
                            Eli kun virrat laittaa pois, kaasuläppä aukeaa 6 prosenttia (vai astetta?). Sitten kun virrat laittaa päälle, kaasuläppä sulkeutuu. Koitin Testolla kaverin 320iA:lla ja tekee ihan samalailla.
                            Olisko sitten jumittumisen esto toi että jää vähän auki?
                            Jokatapauksessa mun mielestä kaasuläppä toimii oikein. Tyhjäkäyntimoottorin arvo kun saavuttaa 100 %, niin kaasuläppä alkaa aukeamaan. Eli kuten Pazi88 aiemmin sanoi, liikkeellelähdössä tyhjäkäyntimoottori tekee kaiken työn.

                            Voisko tässä nyt olla softassa vikaa? Se että oire on vuosien saatossa mennyt pahemmaksi, ei oikeen tue tuota teoriaa.
                            Ahtimen mukana tulee oma maf-johto, jonka sisällä on 470 ohmin vastus. Koitin ajaa vakiona myös ilman sitä vastusta, eikä vaikuttanut tähän oikeestaan mitenkään.

                            Voisko joku nyt katsoa noita lokitiedostoja esim sytkän osalta?
                            Olen myös ollut huomaavani, että aamulla kun lähden töihin, niin tuntuu lähtevän kiltimmin liikkeelle.
                            Piti oikeen Testolla ottaa logia ja niinhän se myös on.

                            Tässä on kolme eri loggausta. Kaikki on tehty niin, että lähden liikkeelle ilman kaasua, jotta kaikki olisi mahdollisimman samanlaisia.
                            Kylmänä startin jälkeen öljyn lämpötilan ollessa 27 c, ennen kuin lambdat lähtee mukaan:


                            Parin minuutin ajon jälkeen, öljyn läpmpötila on 50 C:


                            Moottori lämpöisenä, öljyn lämpötila 93 C:


                            Kaikki kolme edellistä rinnakkain:


                            Kun kone on kylmä, eikä lambdat ole vielä mukana, niin kierrokset on korkeemmalla ja lähteminen on helpompaa.
                            Mulla ei ole noista ennakoista hajuakaan, mutta aika paljon se lämpötilan mukaan muuttuu.
                            Tyhjäkäyntimoottori toimii mun mielestä suht oikein, mutta toimiiko se oikealla alueella niin on sitten eri asia. Pitäisi olla toinen auto jossa M54B30 kone, että voisi vertailla arvoja.
                            Sitten ajonopeudessakin ilman kaasua on aika paljon eroa sen mukaan kuinka lämmin kone on:
                            27 C: 9 km/h
                            50 C: 7 km/h
                            93 C: 6 km/h

                            Kaasuläpästä kuvia, likaisena ja puhtaana sekä molemmissa ääriasennoissa (tuossa näkee myös sen, miten se on ilman sähköjä pikkuisen auki):






                            ps. Katsastaja sai mun auton 4 kertaa sammumaan, vaikka itellänsä oli myös BMW Kertoo kuinka hienoa tällä mun omalla on lähteä liikkeelle.

                            Pitäskö koittaa vaihtaa tuo tyhjäkäyntimoottori?

                            Tässä nuo logitiedostot: https://drive.google.com/open?id=1uv...2aP7c3tBiWXtJP
                            Last edited by |makke; 16-08-2019, 08:37.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Sammuuko kone kun avaat öljykorkin? Eli jos huohotin on paskana ja kone alipaineistaa koko kampikammion kaasun lisääminen/kuorman lisääntyminen saa reilusti ilmaa koneeseen maffin läpi kun koko kampikammio täyttyy, eli vetää rikkaalle liikkeellelähdössä.
                              Last edited by naukkis; 16-08-2019, 09:02.

                              Comment

                              • |makke
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 847
                                • Vaasa

                                #30
                                Originally posted by naukkis View Post
                                Sammuuko kone kun avaat öljykorkin? Eli jos huohotin on paskana ja kone alipaineistaa koko kampikammion kaasun lisääminen/kuorman lisääntyminen saa reilusti ilmaa koneeseen maffin läpi kun koko kampikammio täyttyy, eli vetää rikkaalle liikkeellelähdössä.
                                Ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes fuel trimmeissä näy mitään muutoksia. Pitäskö vaikuttaa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎