Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 kyykkää pahasti liikkeelle lähdössä. TESTON GRAAFIT NÄKYVILLÄ! Ja INPA toki.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by |makke View Post
    Ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes fuel trimmeissä näy mitään muutoksia. Pitäskö vaikuttaa?
    Pitäis jos on normaali huohotusjärjestelmä, näissä vedetään kampikammioon pieni alipaine. Epäilin että sulla olis liikaa alipainetta kampikammiossa mutta näyttäisi että onkin liian vähän, siellä voi olla se imuvuoto mitä etsit.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #32
      Jollei muistini aivan täysin petä niin m54b30 öljykorkin avaus näkyy fueltrimmeissä selvästi.
      Öljytilassa kuuluu olla lievä alipaine, mutta ei liian kova, ei siis lähellekkään mitään imusarjan alipainetta tyhjäkäynnillä
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • |makke
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 847
        • Vaasa

        #33
        Tässä on tehty huohotinjärjestelmä hienman eri tavalla. Mutta kun ajoin ahdin irti pari viikkoa, niin silloin mulla oli huohotin normaalisti kytkettynä.
        Eli separaattorin ylin letku menee normaalisti tuohon:


        Mun autossa taas tuo toinen haara on tukittu ja separaattorilta tuleva letku menee ahtimen juureen.
        Alla kuva johon koitin havainnoillistaa miten se menee. Samasta kohtaa mihin tuo separaattorin letku tulee, lähtee paineilma letku t-haaraan, josta lähtee letkut dumpille ja huohottimeen.
        Huohottimen return hose on siis katkastu ja siinä keskellä on adapteri mihin tuo paineilmaletku menee. Sitä en tiedä miks tää systeemi on näin tehty, mutta katoin youtubesta jonkun muun merkkisen
        remmiahtimen asennusvideota ja siinä tehtiin just samanlailla.
        ]

        Mulla ei kyllä vaikuta öljykorkin irroittaminen mitenkään, mutta johtusko sitte tosta erilaisesta huohotussysteemistä?
        Huohotin on parikin kertaa vaihdettu, viimeksi puolitoista vuotta sitten.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #34
          Se on tehty noin jotta ahdin ei paineistaisi kampikammiotakin. Ja kerran menee ahtimen imupuolelle niin ei siellä ole alipainetta joten ei öljykorkin aukaiseminen mitään muuta - toimii niinkuin pitääkin.

          Tsekkaapas muuten latausjännite, itseltä hajos just jänniteregu ja aiheutti nopeatempoista häiriösignaalia joka sotki MAF:fin toimintaa ja aiheutti omituisia häiriöitä tyhjäkäynnin tuntumaan. Yleismittarilla katsottuna siis jännitteet oli ok mutta laturi työnti häiriösignaalia jonka huomas vasta kun meni niin pahaksi että alkoi jo valoissakin näkyä.

          Comment

          • |makke
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 847
            • Vaasa

            #35
            Palataan aiheeseen taas kun on taas vähän mielenkiintoa säätää.

            Viimeisimmän postauksen jälkeen kaasuläppä sitten yks päivä antautui ja auto meni limb-modeen. Koitin vikakoodien poistoa, adaptaatioiden nollausta ja kaasuläpän opetuksia,
            mutta ei se vaan enää toiminut. Välillä toimi ja sitten iski taas vian päälle. Saattaa olla että otti itteensä tuosta sen avaamisesesta.
            Ostin sitten käytettynä kaasuläpän ja samalla tyhjäkäyntimoottorin, jotka putsasin ennen kuin laitoin kiinni. Tähän liikkeellelähtöongelmaan kummankaan vaihto ei vaikuttanut mitenkään.
            Ja edelleen tosiaan kaasuläppähän ei liikkeellelähdössä avaudu, ennen kuin tyhjäkäyntimoottorin kuormitus on 100% (joka vaatii jo enemmän kuormitusta), kuten Pazi88 tuolla jo aiemmin kertoi.
            Eli nämä toimii oikein.

            Ostin sitten uudet etumaiset lambdat, ihan senkin takia että vaihtoväliksi suositellaan 160 tkm, joka tulee ihan just mittariin.
            Ei vaikutusta. Longterm fuel trimmit on jonkun verran miinuksella (nämä arvot on n. kuukauden ajon jälkeen adaptaatioiden nollauksesta uusien etumaisten lambdojen kanssa ja samalla vaihtui myös uusi bensapumppu ja uusi polttoaineensuodatin paineensäätimineen):


            Vielä vuosi sitten ennen maffin vaihtoa oli näin:

            Ylläolevista kuvista sellainen huomio, että vaikka pitkäaikaisissa fuel trimmeissä on noin suuri ero, niin itse ongelmaan noiden välinen muutos ei ole vaikuttanut mitenkään.

            Mietin myös jos suuttimet vuotaisi, niin tein bensanpaineenmittauksen.
            Käynnissä 45-50 psi (vaikea sanoa, kun mittarin viisari heilui). Pelkät virrat päällä 45 psi.
            Virrat kun katkaisee, niin 2 min jälkeen on 40 psi ja 25 min päästä edelleen 40 psi. Mittari oli myös yön yli kiinni ja 9 tunnin päästä lukema oli nollissa.
            Päästääkö se jossain vaiheessa kuitenkin paineet sitten pois? 15 min on käsittääkseni se yleinen aika minkä aikana seurataan jos paineet tippuu ja se tässä tapauksessa on kunnossa.

            Huom! Aina kun auto on seissyt jonkin aikaa, niin liikkeellelähtö on huomattavasti helpompaa. Alkuun toki tyhjäkäyntikierrokset on korkeemmalla (n.1000 rpm), että varmasti sekin vaikuttaa.
            Minuutin ajon jälkeen menee vaikeammaksi, jolloin myös tyhjäkäyntikierrokset on laskenut 700 rpm paikkeille (työkaverin 320iA tyhjäkäyntikierrokset on n.770 rpm lämpöisenä).
            Senkin takia uusin lambdat, koska nehän ei auton käynnistyksen jälkeen heti ole aktiivisena, vaan vasta sitten kun ne on lämmennyt ja ajettelin että jos niissä vika. Niiden vaihto ei kuitenkaan auttanut.
            Yleensä kun lähden töistä, niin auto lähtee helpommin liikkeelle... minuutin päästä ensimmäisissä liikennevaloissa on jo vaikeempaa.
            Nyt käytin sitten ensimmäistä kertaa webastoa tänä "talvena" ja webasto oli kerinnyt olla 40 min päällä kun lähdin töistä. Kas kummaa liikkeellelähtö oli vaikeaa.
            Eli jotenkin hyvin vahvasti moottorin lämpötilaan liittyvä asia tämä on. Tai toinen on se, että mulla lambdoilla kestää ehkä minuutin verran ennen kuin alkaa toimia, jolloin se liikkeelähtökin vaikeutuu.
            Voisin melkein väittää että silloin kun siirrytään closed looppiin niin lähteminen on vaikeaa. Softavika? Coolant, intake ja oil temperaturet INPA:n mukaan ok.

            Nyt rupee olemaan sen verran osia vaihdettu, et en oikeen keksi enää muuta kuin softassa jotain vikaa? Saa toki ehdottaa jotain jos tulee mieleen

            Täällä lukee näin:
            Rev the engine to 1500 to 2000 RPM and hold it steady for half a minute or so.
            If the fuel trim numbers drops back down to a more normal reading, it confirms the engine has a vacuum leak at idle.
            This is because vacuum leaks have less of a leaning effect on the fuel mixture as engine speed and load increase.


            Mitä tosta nyt sitten pitäisi päätellä? Edelleen ne imuvuodot on savukoneella tsekattu useampaankin kertaan. Lopuksi kun ottaa öljykorkin irti niin suhahtaa vaan ja savut tulee ulos. Eli kyllä järjestelmä tiivis on.

            You can use fuel trim to identify dirty fuel injectors.
            If the LTFT fuel trim readings are trending up (POSITIVE), it means the fuel feedback control system is compensating for an air/fuel mixture that is becoming progressively leaner over time.
            The most likely cause would be dirty fuel injectors. Fuel delivery can be restricted by the accumulation of varnish deposits inside the injector nozzles. The fix here is to clean the injectors.
            If the fuel trim readings do not change much, the lean fuel condition is more likely due to a fuel delivery problem (weak fuel pump, restricted fuel filter, dirty fuel injectors or a leaky fuel pressure regulator) than a vacuum leak.


            No, mullahan noi pitkäaikaset fuel trimmit on nykyään miinuksella, eli auto joutuu laihentamaan seosta?

            Vai onko tää nyt softavika?
            KUKA näitä bensavehkeitä ohjelmoi?
            Ja vaikuttaako katin jälkeiset lambdat mitenkään?

            On tää nyt hämärää et imuvuotoja oli vaikka kuinka, maffi väsyny, bensapumppu väsyny, nokan ajotukset vituillaanja kaikki niistä fiksattu mutta mikään ei oo tohon liikkeellelähtöön vaikuttanut
            Yleiseen suorituskykyyn toki.

            Originally posted by naukkis View Post
            Tsekkaapas muuten latausjännite, itseltä hajos just jänniteregu ja aiheutti nopeatempoista häiriösignaalia joka sotki MAF:fin toimintaa ja aiheutti omituisia häiriöitä tyhjäkäynnin tuntumaan. Yleismittarilla katsottuna siis jännitteet oli ok mutta laturi työnti häiriösignaalia jonka huomas vasta kun meni niin pahaksi että alkoi jo valoissakin näkyä.
            Miten tämän voi testata? Yhellä kaverilla oli joskus joku kummallinen maadoitusongelma, mutta en nyt muista mitä oireita siinä oli. Veti kuitenkin eculta, laturilta ja mootorilta ylimääräiset maadoitukset runkoon ja vika oli poissa

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎