Announcement

Collapse
No announcement yet.

N5x koneissa riski moniurahihnan päätymisestä koneen sisään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    N5x koneissa riski moniurahihnan päätymisestä koneen sisään

    Kaikkea sitä tulee vastaan. Onko kukaan kuullut tai nähnyt vastaavaa?

    Eli pettänyt kiristin tai öljy moniurahihnan päällä on ajanut hihnan sivuun josta se on päätynyt moottorin sisuksiin kampiakselin stefan kautta. :think





    juttu täällä: https://autoscope.co/car-repair/bmw-...inside-engine/
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    #2
    Tiedän useammankin tapauksen Suomessa. Yhdessä oli ainakin hypännyt jako, yhdessä öljysihti tukkoon ja nokka-akselit leiponeet kiinni. Moottorit ovat olleet näissä N52 tai N53, en muista kumpi.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Tämä on mahdollista ihan missä moottorissa vain, jos huono tuuri käy. Ei pelkästään N5x tai Bemarin moottoreissa.


      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        #4
        Meillä on tällainen n52 ollut Aika mukava paska koittaa löytää se 20metriä hihnaa koneen sisältä
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Originally posted by suppari View Post
          Meillä on tällainen n52 ollut Aika mukava paska koittaa löytää se 20metriä hihnaa koneen sisältä
          Leikkaantuuko hihnasta ohutta suikaletta joka sitten pakkaantuu tuonne hihnapyörän taakse? Ja takaa taas stefa päästää hihnan tuolta välistä sisään?

          Kieltämättä melko ilkeän näköinen tapahtuma ja osoittaa sen että kiristimien kunnosta kannattaa pitää huolta ja joskus tarkistaa ne ottamalla hihna pois paikoiltaan.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Leikkaantuuko hihnasta ohutta suikaletta joka sitten pakkaantuu tuonne hihnapyörän taakse? Ja takaa taas stefa päästää hihnan tuolta välistä sisään?

            Kieltämättä melko ilkeän näköinen tapahtuma ja osoittaa sen että kiristimien kunnosta kannattaa pitää huolta ja joskus tarkistaa ne ottamalla hihna pois paikoiltaan.
            Tuossa ei moottoritilasta löytynyt yhtäkään hihnan palaa, eikä stefan välissäkään enää näkynyt. Stefakin oli ihan ehjä muistaakseni. Tapahtunee niin, että jakpään puolelta låhtee hihna purkaantumaan, ja pää sieppaa sinne kampuran kaulalle. Sen jälkeen se imuroi koko hihnan sinne ura kerrallaan niin kauan kuin sitä riittää. Veikkaisin että tämäkin johtui ennemmin hihnan kuin kiristimen kunnosta.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1327
              • Tornio

              #7
              Originally posted by suppari View Post
              Veikkaisin että tämäkin johtui ennemmin hihnan kuin kiristimen kunnosta.
              No ei onneksi ole omalle kohdalle sattunut ao. tapausta, mutta HIHNANKIRISTIN näissä N52 ja N53 koneissa on todella p....a suunnittelua. kun autolla on ajettu se +100tKm niin näyttää olevan AINA hihnankiristimen rulla ja hihna vinossa keskenään.
              Eli hihnankiristimen alumiini runko kuluu käytössä ja jousivoima vääntää vinoon hihnankiristin rullaa suhteessa hihnaan ja jatkuva pieni sivuttaisi kitka tekee hihnasta entisen. ts. kuumenee ja seuraukset näkyy kuvissa.

              Joskus aikoinaan kun ekan N53 kiristimen hoksasin olevan vinossa hihnaan nähden satuin koittamaan kädellä hihnaa joka oli ajon jälkeen todella KUUMA. Eli väittäisin vian olevan tuossa kiristimessä.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #8
                Originally posted by e46touring View Post
                No ei onneksi ole omalle kohdalle sattunut ao. tapausta, mutta HIHNANKIRISTIN näissä N52 ja N53 koneissa on todella p....a suunnittelua. kun autolla on ajettu se +100tKm niin näyttää olevan AINA hihnankiristimen rulla ja hihna vinossa keskenään.
                Eli hihnankiristimen alumiini runko kuluu käytössä ja jousivoima vääntää vinoon hihnankiristin rullaa suhteessa hihnaan ja jatkuva pieni sivuttaisi kitka tekee hihnasta entisen. ts. kuumenee ja seuraukset näkyy kuvissa.

                Joskus aikoinaan kun ekan N53 kiristimen hoksasin olevan vinossa hihnaan nähden satuin koittamaan kädellä hihnaa joka oli ajon jälkeen todella KUUMA. Eli väittäisin vian olevan tuossa kiristimessä.
                Eli tämänperusteella voisi vetää johtopäätöksen että myös kiristinlaite on vaihdettava pelkän rullan sijaan?

                Yhdessä 330d:ssä oon nähnyt joskus tuollaisen missä kiristin oli jo antanut periksi ja hihna oli enää pyhällä hengellä paikoillaan. Tuossa olikin jo mittarissa joku 400tkm joten sallittakoon se jo sille.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • 5673
                  Newbiemmer
                  • Feb 2022
                  • 6
                  • Finland

                  #9
                  Vastaus vanhaan ketjuun

                  Mulla on tuo 330i imassut tuon moniurahihnan sisään jo joskus aikaa ennen kuin sen ostin. Kiva kun asia selvisi nyt vuosi ja 3 kuukautta ostosta, ei oikein voi enää myyjääkään vaatia korvaamaan.
                  No kuitenkin, auto alkoi hälytellä öljynpaineen (tai siis sen puutteen) valoa, moottori kävi normaalisti, ei ylimääräisiä ääniä, ei lämpöjen nousua, ei huomattavaa tehohukkaa. Vaihdettiin öljynpaineanturia, öljynsuodattimen takaiskua ja kukaties mitä, öljynpaineet mitattiin jollain linjaan kytketyllä mittarilla ja oli kuulemma normaalit, siksi epäiltiin jonkin tyyppistä sähköhäiriötä. Vikaa ei löytynyt kun olisi silloin jo heti pitänyt ottaa öljypohja auki, eikä ne korjaamoilla ottaneet.
                  Kunnes sitten alkoi kuuluaa "räpätystä" tai "lapatusta" (ei siis kolinaa), auto meni lavetilla BMW-spesialistille jossa alettiin tutkia vähän syvemmältä. No vanha hihnahan sieltä löytyi sisältä, ajan saatossa hajonnut ja levittäytynyt joka paikkaan. Korjaamon mukaan kohtuu harvinainen tapaus, vaikka näitä tapahtunut onkin, ja kuulemma hihna imeytynyt hajonneen kampiakselin stefan kautta sisään. Mulla tosin stefa oli ehjä, eli joku aiempi omistaja on korjauttanut stefan mutta jättänyt kadonneen hihnan sinne koneeseen sisään.
                  Ton vanhan koneen korjaus ei kuulemma oikein kannata, olisi parempi löytää jostain ehjä kone ilman apulaitteita. Jos sulla sellainen on tai tiedät mistä löytyy, niin olen kiitollinen vinkistä. Niin siis kone on N52B30A 200 Kw.
                  Kyllä, öljyt ja suodattimet on vaihdettu minun aikana ajallaan, mutta eipä ole öljynvaihtoja tehneet liikkeet ainakaan kertoneet mistään epätavallisesta.
                  BMW 330i e92 2007 automaatti

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎