Announcement

Collapse
No announcement yet.

M4/57 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miikala
    BTCF Member
    • Nov 2018
    • 135
    • Rovaniemi

    M4/57 Kysymyksiä ja vastauksia

    Tuppaa tuolla mallikohtaisilla alueilla nämä kysymykset jakaantumaan moneen eri ketjuun/keskusteluun ja hakua käyttämällä joutuu hakemaan/lukemaan vastaukset monesta eri ketjusta niin ajattelin että jos näitä edes vähän saisi keskitettyä saman otsikon alle. Moottorithan nyt pääpiirteittäin on samoja 4 ja 6 mukisena ja monet vastaukset ja kysymykset pätevät molempiin.

    Onkos täällä porukka itse vaihtanut suuttimia tuollaiseen M4/57N koneeseen? Oon ymmärtäny että ne voi olla lujassakin, mutta tuli myös vastaan että jos suuttimissa on O-rengas estämässä paskan pääsyn suuttimen juureen niin "pitäisi" lähteä nätisti?

    Tuosta operaatiosta löytyy mm. youtubesta että kuinka nuo parhaimmillaan voi olla jumissa.

    Koskeeko tämä videon mukainen jumittuminen siis lähinnä noita ensimmäisiä M4/57 koneita vai onko tämä vain toiveajattelua ja voin lopettaa haaveilun että ei ne tässä omassa koneessa(m47n) jumissa olisi?
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #2
    Laittamalla koneen käymään suuttimen kiinnityskäpälä irrallaan ne irtoavat yllättävän hyvin.

    Ei suuttimet aina ole jumissa mutta pitkään pohjatiivisteestä vuotanut suutin yleensä on tiukassa.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Miikala
      BTCF Member
      • Nov 2018
      • 135
      • Rovaniemi

      #3
      Jatketaan nyt näillä omilla kysymyksillä, eli onkohan suutin vika kyseessä kun auto alkaa käymään kolmella kun kone alkaa olla lämmin ja ottaa ensimmäisen reilumman kiihytyksen? Tähän asti siis pelaa aivan normaalisti ja käynnistymisen kanssakaan ei mitään ongelmaa..

      Tosiaan ainoat vikakoodit mitä tulee liittyvät lisälämmittimeen(4AB2,43F1) ja noiden ei luulisi auton käyntiin vaikuttavan.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        #4
        Mistä tiedät että kone käy kolmella?
        Se että se käy miten sattuu kuulostaa railipaineongelmalta.
        Katsoppa jollain ohjelmalla mitä railipaine on tyhjäkäynnillä. Sen pitäisi olla luokkaa 250bar-350bar ja heiluntaa saa olla 0-10bar muuten on vikaa.

        Heiluttele anturin liitintä että vaikuttaako mihinkään. Paljon ajetuissa saattaa temppuilla.

        Hommaa pätevä henkilö katsomaan autoa kellä on esim ista/inpa tai edes autocom/delphi ennenkuin purat yhtään mitään.

        Voit myös kuunnella metallisella esineellä ja kuulosuojainten avulla suuttimia (samasta kohdasta kaikkia, toinen pää esineestä suuttimeen toinen kuulosuojaimen kuppia vasten)

        Yleensä rikkinäinen suutin kuulostaa erilaiselle.

        Koneen käydessä (vian ollessa päällä)voit myös nypätä suuttimen piuhoja irti yksi kerrallaan ja jos joku niistä ei vaikuta käyntiin, olet ongelman aiheuttajan äärellä, joko suutin sökö tai dde tai piuhat rikki(tämä tosi epätodennäköistä verrattuna edelliseen)
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Miikala
          BTCF Member
          • Nov 2018
          • 135
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Mistä tiedät että kone käy kolmella?
          Se että se käy miten sattuu kuulostaa railipaineongelmalta.
          Katsoppa jollain ohjelmalla mitä railipaine on tyhjäkäynnillä. Sen pitäisi olla luokkaa 250bar-350bar ja heiluntaa saa olla 0-10bar muuten on vikaa.

          Heiluttele anturin liitintä että vaikuttaako mihinkään. Paljon ajetuissa saattaa temppuilla.

          Hommaa pätevä henkilö katsomaan autoa kellä on esim ista/inpa tai edes autocom/delphi ennenkuin purat yhtään mitään.

          Voit myös kuunnella metallisella esineellä ja kuulosuojainten avulla suuttimia (samasta kohdasta kaikkia, toinen pää esineestä suuttimeen toinen kuulosuojaimen kuppia vasten)

          Yleensä rikkinäinen suutin kuulostaa erilaiselle.

          Koneen käydessä (vian ollessa päällä)voit myös nypätä suuttimen piuhoja irti yksi kerrallaan ja jos joku niistä ei vaikuta käyntiin, olet ongelman aiheuttajan äärellä, joko suutin sökö tai dde tai piuhat rikki(tämä tosi epätodennäköistä verrattuna edelliseen)
          Tehoa puuttuu, kone pompottaa ja käyntiääni niinkuin ei kävisi kaikilla.

          Inpalla seurailin ja railpaineet 300+ tyhjäkäynnillä kokoajan.

          Tuota johtojen irroittelua voisi kokeilla seuraavaksi ainakin vahva epäily olisi että 4 suutin voisi olla jotenkin viallinen.

          Noita korjausarvoja seurailin ja 1 ja 2 suuttimet pyörivät 0-1,5 välillä plussalla tyhjäkäynnillä ja pienen lenkin jälkeen tuo 4 suutin alkaa näyttämään kuvan mukaista arvoa, samaan aikaan ilmestyy käyntiongelmat.
          Attached Files

          Comment

          • Miikala
            BTCF Member
            • Nov 2018
            • 135
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by Miikala View Post
            Tehoa puuttuu, kone pompottaa ja käyntiääni niinkuin ei kävisi kaikilla.

            Inpalla seurailin ja railpaineet 300+ tyhjäkäynnillä kokoajan.

            Tuota johtojen irroittelua voisi kokeilla seuraavaksi ainakin vahva epäily olisi että 4 suutin voisi olla jotenkin viallinen.

            Noita korjausarvoja seurailin ja 1 ja 2 suuttimet pyörivät 0-1,5 välillä plussalla tyhjäkäynnillä ja pienen lenkin jälkeen tuo 4 suutin alkaa näyttämään kuvan mukaista arvoa, samaan aikaan ilmestyy käyntiongelmat.
            No tuli nyt sitten vaihdettua tuon 4 suuttimen tilalle toinen suutin ja sama homma jatkuu, kolmos suutin oli taas niin jumissa että ei hievahtanutkaan omilla vehkeillä..

            Katselin nyt uudemman kerran tuota railpainetta ja se heittelee kyllä aikalailla sittenkin, kuvasin siitä jonkun videonkin.



            Tosiaan heti ku lämpeää kone niin alkaa "rynkyttämään" ja tuntuisi että ei käy kaikilla, tehoakin tuntuu puuttuvan ja oikein mihinkään ei kulje.. Vikakoodia tulee lisälämppäristä ja se ei liene vaikuttavan tähän :think

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5272
              • Pirkkala

              #7
              Railipaineanturin huono kosketus saa koneen toimimaan aivan käsittämättömän huonosti.

              Se on tosin loogista koska railipaine on common rail dieselin tärkein tekijä. Jos railipainetieto on mitä sattuu dde:llä ei ole mitään mahdollisuutta saada konetta käymään oikein.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Miikala
                BTCF Member
                • Nov 2018
                • 135
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Railipaineanturin huono kosketus saa koneen toimimaan aivan käsittämättömän huonosti.

                Se on tosin loogista koska railipaine on common rail dieselin tärkein tekijä. Jos railipainetieto on mitä sattuu dde:llä ei ole mitään mahdollisuutta saada konetta käymään oikein.
                Menen nyt illalla käymään autolla, tuli tuolla haulla vastaan sellaista tietoa että tuo pumpussa oleva määränsäädin hoitaisi hommat kun jäähdytysnesteen lämpötila on yli 19°C?

                Tuossa minun autossakin vikaa ilmaantunut vasta kun auto on lämmennyt, viimeksi lauantaina ajelin kämpiltä tallille n.10km ja vasta pari sataa metriä ennen kuin olin perillä alkoi ongelmat :think

                Ajattelin nyt kokeilla putsata kaikkien liittimet kontakti spraylla ja katsoa vaikuttaisiko jokin näistä tähän käyntiin, onko kenelläkään mitään muita vinkkejä mitä tehdä?

                Comment

                • Miikala
                  BTCF Member
                  • Nov 2018
                  • 135
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by Miikala View Post
                  Menen nyt illalla käymään autolla, tuli tuolla haulla vastaan sellaista tietoa että tuo pumpussa oleva määränsäädin hoitaisi hommat kun jäähdytysnesteen lämpötila on yli 19°C?

                  Tuossa minun autossakin vikaa ilmaantunut vasta kun auto on lämmennyt, viimeksi lauantaina ajelin kämpiltä tallille n.10km ja vasta pari sataa metriä ennen kuin olin perillä alkoi ongelmat :think

                  Ajattelin nyt kokeilla putsata kaikkien liittimet kontakti spraylla ja katsoa vaikuttaisiko jokin näistä tähän käyntiin, onko kenelläkään mitään muita vinkkejä mitä tehdä?
                  Määränsäätimen liittimessä oli diisseliä ja sen putsaamalla alko auto taas pelaamaan.

                  Comment

                  • MikkoÄr
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 170
                    • Nokia

                    #10
                    118d M47 tuli vaihdeltua termarit ja ja nyt kun jopa lämpeneekin, INPAn päässä ihmeteltyä yleisesti. Lähinnä askarruttaa ilmamäärä tyhjäkäynnillä, onkohan tuo lukema järkevä, vai onko jotain vialla? Suuttimien korjausarvot oli aika tasaiset, -0.8 ja 1.2 välillä lämpimällä koneella.

                    Kulutus vain haiskahtaa vähän yläkanttiin olevalta, siitä ajatus selvitellä onko kaikki kunnossa. Dieseleiden kanssa kun ei ole tullut paljoa askarreltua, niin ei oikein tiedä mistä ekana lähtisi liikkeelle.

                    Kuva
                    2ZR-FXE

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5272
                      • Pirkkala

                      #11
                      Mielestäni pyydetty eikä toteutunut ilmamassa näy oikein, vai elääkö luku järkevästi jos painaa kaasua?
                      Muistelisin että inpa näyttää tuon huutomerkin tuossa jos ollaan mittausalueen ulkopuolella tai muuten aivan metsässä.

                      Kokeileppa ottaa maf piuha kokonaan pois että mitä vaikutusta sillä on.
                      Last edited by Urpo_rotta; 14-01-2019, 22:09.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • MikkoÄr
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 170
                        • Nokia

                        #12
                        Liitin irti->luku pomppaa hiukan, tosin suuruusluokka sama, eli ei havaittavaa vaikutusta. Ja ei noi lukemat muutenkaan oikein järkevästi isone kaasua painelemalla. Myös toiselta sivulta löytyvä kg/h-lukema on aika tolkuton. Olisikohan näillä oireilla massamittari rikki?

                        Edit. Pomppasi silmille väärä moottorinlämpö vs. mittarin salavalikko, ilmeisesti nämä molemmat voivat johtua vanhasta INPAsta jonkun verkkokeskustelun perusteella, täytynee nyt vielä se kortti tarkistaa.

                        Edit 2. Vanhat SP-daten -tiedostot näemmä voivat aiheuttaa moista. Niiden päivityksen jälkeen oli ihan tolkulliset ilmamäärät. Tarvii tutkailla kulutusta muulta kantilta ja tarkistella letkut, putket ja muut perusasiat.
                        Last edited by MikkoÄr; 16-01-2019, 21:49.
                        2ZR-FXE

                        Comment

                        • spottti
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 597
                          • Valkeakoski

                          #13
                          Herätellääs hiukan vanhaa topiccia..

                          Potilaana m47d20 -05. Oireena kiihdytyksessä nykiminen. Käy tyhjäkäyntiä ja käynnistyy normaalisti.
                          Vaihdettu kaikki liittyvät suodattimet(ilma ja polttoaine) , termarit uutta, turbon paineanturi putsattu, moottori lämpöisenä suuttimien arvot tyhjäkäynnillä -0,36- +0,6, kylmällä koneella 1 ja 2 syl suuttimet +/-1(alkavaa suutinvaivaa?), railpaineet INPAlla silmämääräisesti ok, ahtopaineet myös ok. Arvot nousee ja laskee noin pyynnin mukaisesti. Nykii samalla tavalla jos maf:n piuha irti(samalla ilmestyi vikakoodi) . Ei anna muuten vikakoodeja.

                          Paikaltaan kiihdyttäessä toimii 90% nykimättä. Ajeltu nyt tankillinen forte seassa, enkä huomannut juurikaan vaikutusta.

                          Alkaa ideat loppumaan...
                          Olisko vinkkejä? :think

                          Edit: Nykimistä ilmenee käytännössä aina kiihdytyksen aikana jos ei paina alle 2000rpm kaasua pohjaan.
                          Last edited by spottti; 27-05-2021, 08:58.
                          F11 530DA X-drive M-sport -12
                          Jeep Cherokee 4.0 Ltd -89 :think

                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                          Comment

                          • ooopeee
                            BTCF Member
                            • Dec 2011
                            • 2111
                            • Kouvola

                            #14
                            Tietäjiä hereillä? M57 paineensäätimen o rengas jumppa menossa muttei siellä paikallaan tuollaista pelti tiivistettä ollut. Itse en tähän mistään vastausta ole löytänyt että kuuluuko vai eikö kuulu
                            VW passat 1.9tdi 4motion
                            E36 "328" cabrio

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5272
                              • Pirkkala

                              #15
                              Originally posted by ooopeee View Post
                              Tietäjiä hereillä? M57 paineensäätimen o rengas jumppa menossa muttei siellä paikallaan tuollaista pelti tiivistettä ollut. Itse en tähän mistään vastausta ole löytänyt että kuuluuko vai eikö kuulu
                              Jos osa on tarvike, siinä voi olla mukana moinen joka sitten kuuluu laittaa jos vaikka käy muihinkin autoihin.
                              Oon tommosen vaihtanu syksyllä mutta en valitettavasti muista miten asian laita on.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎